Vraag en antwoord over Riffijnse/Amazigh-woorden.

Gestart door Idir, 19/05/2004 om 20:24:42

Thayouth

Citaat van: Ighes op 22/09/2007 om 10:57:09
Als je bedoelt 'taghenant' met d gh van 'Aghrum' en niet met de 3 van 'sa3id' dat betekenet eigenwijsheid.
Me3nan.. ad ame3nan is volgens mij Gehandicapte.


Nee, ik bedoel geen taghenant. Haha, je moet echt een neppe Riffijn(se) zijn om niet te weten wat taghenant is of om je daar nooit aan bezondigd te hebben.

Gehandicapte is trouwens 'ame3dur'.

Tamza's uitleg lijkt me aannemelijk. Kleine man en kleine vrouw.

Ighes

Citaat van: Thayouth op 22/09/2007 om 15:47:44
Citaat van: Ighes op 22/09/2007 om 10:57:09
Als je bedoelt 'taghenant' met d gh van 'Aghrum' en niet met de 3 van 'sa3id' dat betekenet eigenwijsheid.
Me3nan.. ad ame3nan is volgens mij Gehandicapte.


Nee, ik bedoel geen taghenant. Haha, je moet echt een neppe Riffijn(se) zijn om niet te weten wat taghenant is of om je daar nooit aan bezondigd te hebben.

Gehandicapte is trouwens 'ame3dur'.

Tamza's uitleg lijkt me aannemelijk. Kleine man en kleine vrouw.

Ame3dur is een zieke... iemand die niet gezond is... voor altijd ziek zeg maar.

Rbaaz


Rbaaz

Citaat van: Tamza op 22/09/2007 om 15:41:25

Dat is bij ons een ander woord voor mensen die klein zijn. Ta3nant is dus een kleine vrouw. Ama3nan is een kleine man. Ta3nant en Ma3nan zijn tevens oldskool Riffijnse namen zoals Traythmas enzo.

Ik ken een Ma3nan maar die is tbark Allah GROOT.

Rbaaz

Citaat van: Thayouth op 15/09/2007 om 00:30:54


Heeft iemand enig idee wat de namen Taanant* (v) en Maanan** (m) betekenen?


*Wordt uitgesproken als Ta3nant.
**Wordt uitgesproken als Me3nan.

is de V vorm van Ma3nan niet Tama3nant? want zo ken ik het

Wah

Citaat van: Ighes op 22/09/2007 om 16:53:50
Citaat van: Thayouth op 22/09/2007 om 15:47:44
Citaat van: Ighes op 22/09/2007 om 10:57:09
Als je bedoelt 'taghenant' met d gh van 'Aghrum' en niet met de 3 van 'sa3id' dat betekenet eigenwijsheid.
Me3nan.. ad ame3nan is volgens mij Gehandicapte.


Nee, ik bedoel geen taghenant. Haha, je moet echt een neppe Riffijn(se) zijn om niet te weten wat taghenant is of om je daar nooit aan bezondigd te hebben.

Gehandicapte is trouwens 'ame3dur'.

Tamza's uitleg lijkt me aannemelijk. Kleine man en kleine vrouw.

Ame3dur is een zieke... iemand die niet gezond is... voor altijd ziek zeg maar.
Dat klopt. Maar zijn gehandicapten dat niet dan? Haha. Maar ik begrijp wat je bedoelt, het is een algemene term voor langdurig zieken en niet alleen invaliden.

Wat is trouwens een 'afayad'? Is dat niet een invalide?


Ighes

Citaat van: Wah op 22/09/2007 om 18:20:17
Citaat van: Ighes op 22/09/2007 om 16:53:50
Citaat van: Thayouth op 22/09/2007 om 15:47:44
Citaat van: Ighes op 22/09/2007 om 10:57:09
Als je bedoelt 'taghenant' met d gh van 'Aghrum' en niet met de 3 van 'sa3id' dat betekenet eigenwijsheid.
Me3nan.. ad ame3nan is volgens mij Gehandicapte.


Nee, ik bedoel geen taghenant. Haha, je moet echt een neppe Riffijn(se) zijn om niet te weten wat taghenant is of om je daar nooit aan bezondigd te hebben.

Gehandicapte is trouwens 'ame3dur'.

Tamza's uitleg lijkt me aannemelijk. Kleine man en kleine vrouw.

Ame3dur is een zieke... iemand die niet gezond is... voor altijd ziek zeg maar.
Dat klopt. Maar zijn gehandicapten dat niet dan? Haha. Maar ik begrijp wat je bedoelt, het is een algemene term voor langdurig zieken en niet alleen invaliden.

Wat is trouwens een 'afayad'? Is dat niet een invalide?



Ja... maar hij kan lopen.. iemand met een mankement.. kan niet normaal lopen.

Izouran

#1327
Citaat van: Rbaaz op 22/09/2007 om 17:22:39
Citaat van: Izouran op 21/09/2007 om 22:26:52
Wie weet wat 'L'at-th' betekend?

bedoel je een schaal

Nope, ik ken het niet als schaal. Het schijnt zo te zijn dat vroeger in Arif voordat de Kilo's werden ingevoerd,
men gebruik maakte van de termen;
Lat-teth= ongeveer 15 kilo, R'moud= ongeveer 50 kilo, Ns'moud= ongeveer 25 kilo.
Ooit van gehoord?

Rbaaz

Citaat van: Izouran op 23/09/2007 om 15:55:21
Nope, ik ken het niet als schaal. Het schijnt zo te zijn dat vroeger in Arif voordat de Kilo's werden ingevoerd,
men gebruik maakte van de termen;
Lat-teth= ongeveer 15 kilo, R'moud= ongeveer 50 kilo, Ns'moud= ongeveer 25 kilo.
Ooit van gehoord?

Dit zijn inhoudsmaten die men vroeger en in mindere tegenwoordig nog gebruikt. 
zo heb ook Rkhil en Bagid : ( G van Agadir). Dit was de inhoud van graan die men als zakaat gaf aan het eind van de ramadan.

deze eenheden zijn niet overal gelijk. maar elk gebied of stad geeft haar eigen maatstaf aan deze inhoudsmaten.

Ook in nederland kenden ze de Mud zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Mud_%28volume%29

en lat-teth is een schaal die een bepaalde maatstaf moest voorstellen, denk ik.

Izouran

Citaat van: Rbaaz op 24/09/2007 om 00:37:53
Citaat van: Izouran op 23/09/2007 om 15:55:21
Nope, ik ken het niet als schaal. Het schijnt zo te zijn dat vroeger in Arif voordat de Kilo's werden ingevoerd,
men gebruik maakte van de termen;
Lat-teth= ongeveer 15 kilo, R'moud= ongeveer 50 kilo, Ns'moud= ongeveer 25 kilo.
Ooit van gehoord?

Dit zijn inhoudsmaten die men vroeger en in mindere tegenwoordig nog gebruikt. 
zo heb ook Rkhil en Bagid : ( G van Agadir). Dit was de inhoud van graan die men als zakaat gaf aan het eind van de ramadan.

deze eenheden zijn niet overal gelijk. maar elk gebied of stad geeft haar eigen maatstaf aan deze inhoudsmaten.

Ook in nederland kenden ze de Mud zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Mud_%28volume%29

en lat-teth is een schaal die een bepaalde maatstaf moest voorstellen, denk ik.



en lat-teth is een schaal die een bepaalde maatstaf moest voorstellen, denk ik. Zou best kunnen, heb dan ook weer gehoord dat het aan de hand van emmers werd gedaan. Maar zoals je al schreef elk gebied heeft een andere maatstaf.

(Wikipedia) Het gezegde 'mudvol zitten' stamt van de eenheid mud af en betekent zeer vol, propvol of tjokvol. Interessant hoor.


Rbaaz

Citaat van: Thayouth op 19/09/2007 om 12:42:39
Citaat van: Hadou op 19/09/2007 om 12:09:43
zijn dat niet soort bloemen?

Geen idee?

Ik weet wel dat 'benne3maan' een bloem is. En als ik, deze wetenschap als uitgangspunt nemend, inductief probeer te bepalen wat Taanant en Manaan zouden kunnen betekenen, lijkt het inderdaad aannemelijk dat het benamingen voor bloemen zijn. Taanant is dan een vrouwelijke bloem en Manaan een mannelijke. Maar dat klinkt zo bespottelijk.

Muhim, geen idee it is.

Deze bloem dankt haar naam aan de een Kanaänitische en Phoenicisch mythe wat zich in het huidige Libanon heeft gespleed.. Volgens deze mythe ging Adonai (Adonis) op een dag op een wilde zwijn jagen. Maar het gebeurde dat het wilde zwijn Adonai met haar slagtanden heeft aangevallen. Adonai bloede dood. Uit het gemorste bloed van Adonai is deze bloem ben’amaan gegroeid. Nu3maan was de bijnaam van Adonai wat elegant, charmant en gentle betekent.
Naar alle waarschijnlijkheid hebben de Phoeniciërs de naam van deze bloem in Noord Afrika geïntroduceerd.
De engelse naam van deze bloem is Red Anemone wat een verbastering is van anu3maan.

In het Arabische noemt men deze bloem Shakaiq a-nu3maan. Anu3maan betekent ook bloedrood.

Rbaaz

Citaat van: Izouran op 24/09/2007 om 13:01:45
Citaat van: Rbaaz op 24/09/2007 om 00:37:53
Citaat van: Izouran op 23/09/2007 om 15:55:21
Nope, ik ken het niet als schaal. Het schijnt zo te zijn dat vroeger in Arif voordat de Kilo's werden ingevoerd,
men gebruik maakte van de termen;
Lat-teth= ongeveer 15 kilo, R'moud= ongeveer 50 kilo, Ns'moud= ongeveer 25 kilo.
Ooit van gehoord?

Dit zijn inhoudsmaten die men vroeger en in mindere tegenwoordig nog gebruikt. 
zo heb ook Rkhil en Bagid : ( G van Agadir). Dit was de inhoud van graan die men als zakaat gaf aan het eind van de ramadan.

deze eenheden zijn niet overal gelijk. maar elk gebied of stad geeft haar eigen maatstaf aan deze inhoudsmaten.

Ook in nederland kenden ze de Mud zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Mud_%28volume%29

en lat-teth is een schaal die een bepaalde maatstaf moest voorstellen, denk ik.



en lat-teth is een schaal die een bepaalde maatstaf moest voorstellen, denk ik. Zou best kunnen, heb dan ook weer gehoord dat het aan de hand van emmers werd gedaan. Maar zoals je al schreef elk gebied heeft een andere maatstaf.

Het waren niet willekeurige emmers. Maar specifieke emmers met een bepaalde maatstaf. 

Al bakri vermeld in zijn boek over de stad Nekour dat zij een unieke inhoudmaatstaf hadden die ze sa7fa noemden. later werd deze maatstaf door de omgeven staten overgenomen. 
Tahiri in zijn boek imrat bani sali7 verwijst ook hiernaar blz 115.

Sa7fa is het Arabische woord voor schotel, kom, schaal.
en in het tamazight van Arif is het latteth


MBTiza

#1333
Izouran, wij komen uit dezelfde gebied van aith wayagher en klopt wat je schreef. 

Rmoud, ns'moud, latteth, ttmen, azghen u themni

50 kg, 25 kg, 12.5 kg, 6 kg, 3 kg



.

Rbaaz

Citaat van: CyberImaam op 15/12/2007 om 16:27:35
Rmoud, ns'moud, latteth, ttmen, azghen u themni
50 kg, 25 kg, 12.5 kg, 6 kg, 3 kg

ns'moud = ns' = de helft = 1/2 van 50
ttmen = 1/8 van 50 = 6,25
azghen u themni = de helft van 1/8 van 50 = 3,125