Vraag en antwoord over Riffijnse/Amazigh-woorden.

Gestart door Idir, 19/05/2004 om 20:24:42

Idir

#30

CiteerVoor nogal wat dingen gebruiken wij spaanse termen, zoals:

tafel (mesa)
rok(falda)
hoestdrank(jarabe spreek uit:garabee)
feest(fiesta) enz.

Hebben wij voor deze dingen ook 'echte' Tamazight woorden?

Ik weet wel dat je een feest en festival ook wel tamaghra kan noemen .... die andere woorden weet ik niet!? wie o wie weet er een ander woord voor..??

p.s. is het niet Farda i.p.v. falda!?

Amezian

#31

CiteerIk weet wel dat je een feest en festival ook wel tamaghra kan noemen .... die andere woorden weet ik niet!? wie o wie weet er een ander woord voor..??

p.s. is het niet Farda i.p.v. falda!?
Het woord tamghra gebruiken wij voor bruiloft.
Het is falda. Ik heb een Spaanse cursus gedaan en heb gemerkt hat wij veel Spaanse termen verkeerd uitspreken.Farda is daar een voorbeeld van.

Idir

#32

CiteerHet woord tamghra gebruiken wij voor bruiloft.
Het is falda. Ik heb een Spaanse cursus gedaan en heb gemerkt hat wij veel Spaanse termen verkeerd uitspreken.Farda is daar een voorbeeld van.

Ik heb het juist over de Berber-versie van Farda, dat is dan duidelijk... ;). Tamaghra is volgens mij algemeener te gebruiken.... dus ook voor andere feesten. Althans dat hoor ik wel's op tv of radio... een exacter woord voor bruiloft is volgens mij Ourar.

Fatiha19

#33
Ourar dat zeggen de berkanies berbers meestal ...
Het is bij hun afkomstig denk ik ...

Sa3ieD

#34

CiteerOurar dat zeggen de berkanies berbers meestal ...
Het is bij hun afkomstig denk ik ...

Ourar zeggen zoveel mensen in Arif. Degene ten oosten van Alhoceima zeggen dat wel, natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Fatiha19

#35

CiteerOurar zeggen zoveel mensen in Arif. Degene ten oosten van Alhoceima zeggen dat wel, natuurlijk zijn er uitzonderingen.


ow ewa ja , daarom zei ik ook denk ik .. ben vaak in berkane snap je ...

Sa3ieD

#36
Dat kan wel zo zijn maar dat woord wordt dan ook niet alleen in Berkane gebruikt....Tamazight is een erg oude taal, je gaat de oorsprong van een woord toch niet bij een bepaalde stam leggen.

Fatiha19

#37

CiteerDat kan wel zo zijn maar dat woord wordt dan ook niet alleen in Berkane gebruikt....Tamazight is een erg oude taal, je gaat de oorsprong van een woord toch niet bij een bepaalde stam leggen.

Doe ik dat dan ...?

Sa3ieD

#38

CiteerDoe ik dat dan ...?

Je zegt toch dat het bij hun afkomstig is......

Fatiha19

#39

CiteerJe zegt toch dat het bij hun afkomstig is......

Kijk weer zo een leesfout...
Ik ze ik denk.... ik heb nooit gezegt dat het zo is ...
er word bijne overal verkeerd gelezen ...
Op een andere forum van said mariwari is dood word ik als Khba uitgemaakt, vanwege een leesfout...

zomaar

Sa3ieD

#40
Ourar dat zeggen de berkanies berbers meestal ...
Het is bij hun afkomstig denk ik ...

Uhhhh  leesfout? Misschien dat ik niet kan lezen of dat jij niet kan schrijven lieve schat, ik weet het niet.

Idir

Ssssst... geen ruzie maken in deze topic, hij is niet daarvoor bedoeld ;) Voor kissebissen zal ik binnenkort wel een nieuwe topic openen.... ;D

Maar even serieus, we waren bij het woordje voor "chauffeur" in het Riffijns gebleven.... hoe noemen jullie het??

En Ourar wordt naar mijn weten in geheel Arrif gebruikt of op z'n minst begrepen!!

Het Amazigh woord voor voor het volgende:
k-anker =
analfabeet (niet kunnen lezen/schrijven) =
bevriezen =
boos-(heid) =

razafa

#42

CiteerSsssst... geen ruzie maken in deze topic, hij is niet daarvoor bedoeld ;) Voor kissebissen zal ik binnenkort wel een nieuwe topic openen.... ;D

Maar even serieus, we waren bij het woordje voor "chauffeur" in het Riffijns gebleven.... hoe noemen jullie het??

En Ourar wordt naar mijn weten in geheel Arrif gebruikt of op z'n minst begrepen!!

Het Amazigh woord voor voor het volgende:
k-anker =
analfabeet (niet kunnen lezen/schrijven) =
bevriezen =
boos-(heid) =

-chauffeur = agawadt (g spreek je hier uit als g van "good"
en "agawath" betekent ook begeleider.
-k-anker   = akhanzir (kh is g van goed)
-bevriezen = atjarsith (j is j van jamal)
-boos -(heid) = ikhayik of akhiyyik.(kh is g van goed)

zijn er nog meer woorden ?????????/



razafa

#43
De vingers:

-Duim = immez (vroeger werd ie veel gebruikt om vloeien  te       te pletteren, daarom wordt hij ook  weleens "debouz bothishin" genoemd.

-wijs-vinger =  majjigh
-middel-vinger = Bathath ,we zeggen (aghak ijjo BATHATH)
-ring-vinger   = Botkhotham.
-klein-vinger  = tirtet.

razafa