Vraag en antwoord over Riffijnse/Amazigh-woorden.

Gestart door Idir, 19/05/2004 om 20:24:42

Klatta

het woordje ''tfoe'' vaak gebruikt door amazighen en arabs...
graag info..

Hadou

Citaat van: Souani op 11/05/2005 om 00:28:38

graag info..

je bedoelt Marokkaanse arabs??

darija = 80 % thmazixt..

tfoe.. tuffen in NL .. Asousef in Thamazight n Rif.

nec sou soufex............ik tuf
nec sousfex.................ik heb getuft

Hadou

Citaat van: allasian op 10/05/2005 om 17:02:05
Citaat van: hadou op 09/05/2005 om 01:03:58
ze komen zeker wel voor..   Maar ze zijn moeilijk te vinden, er is te veel licht en verkeer.  Daar kunnen ze niet tegen.
Te veel licht en verkeer,je doet alsof ze aan de rand van een stad of dorp leven. Ik ben nog steeds sceptisch want wat hebben die hyenas dan om op te jagen,welk groot wild is daar aanwezig in die kleine bosjes van Arif. Zonder voldoende prooi ook geen leven voor de hyenas. Ooit leefden  er wel  grote wilde dieren in Tamazgha denk maar aan de romeinse tijd enzo,maar die zijn allang uitgestorven,de barbarijse leeuw bijvoorbeeld. Je moet niet zomaar afgaan op verhalen van mensen. Heb jij dan zelf weleens een hyena gezien in Arif ?

IN Tafersite en omgeving staat er een grote bos.. hoog in de bergen. Er leven genoeg dieren en vogels. Ifis komt zeker daar in voor. prooi genoeg voor zulke wilde dieren. Sinds begin 90 heeft de staat zwijnen losgelaten.
in Herfst is het jacht seizoen , er komen genoeg jagers naar Tafersit , ook buitenlanders . meestal spanjaarden..

Bentaybi

Interessante link: http://www.landenweb.com/l.cfm?LandID=230&algerije

Er staat o.a.

Het noorden van Algerije is grotendeels ontbost. Wat er over is van de Algerijnse bossen bevat nog eiken, ceders en dennen. Een groot deel van Algerije bestaat uit woestijngebied (Sahara); hier groeit niet veel meer dan acacia's, jujubes en woestijngrassen.

Dieren

In het noorden kun je rode herten en wilde beren aantreffen. Luipaarden, panters, gazellen, hyena's, jakhalzen en antilopen komen, zij het sporadisch, voor in de woestijn. Ook leven hier woestijnreptielen als slangen en kameleons.

Hyena's komen nog voor in Algerije. Ik vermoed dus is Marokko ook of in elk geval hebben ze er ooit voorgekomen.

ook vond ik nog dit: http://www.elmar.nl/informatie/landeninfo/landen/afrika/marokko/Achtergronden_3.asp

Fauna
In Marokko kwamen vroeger verschillende diersoorten voor. Velen zijn uitgestorven, de leeuw is daar één voorbeeld van. Er leven nog wel bedreigde dieren, zoals de hyena en de lynx. De panter leeft in natuurreservaten. In totaal kent Marokko drie natuurreservaten voor de bescherming van diersoorten en vegetatie. Verder leven er in Marokko veel steenschapen, gazellensoorten, genekatten en vossen.
De belangrijkste vogelsoorten van het land zijn: ooievaars, roofvogels en kaalkopibis. Veel vogelsoorten gebruiken Marokko als tussenstop tijdens hun vlucht van Europa naar Afrika.

Idir

Citaat van: hadou op 11/05/2005 om 11:34:56
Citaat van: allasian op 10/05/2005 om 17:02:05
Citaat van: hadou op 09/05/2005 om 01:03:58
ze komen zeker wel voor..   Maar ze zijn moeilijk te vinden, er is te veel licht en verkeer.  Daar kunnen ze niet tegen.
Te veel licht en verkeer,je doet alsof ze aan de rand van een stad of dorp leven. Ik ben nog steeds sceptisch want wat hebben die hyenas dan om op te jagen,welk groot wild is daar aanwezig in die kleine bosjes van Arif. Zonder voldoende prooi ook geen leven voor de hyenas. Ooit leefden  er wel  grote wilde dieren in Tamazgha denk maar aan de romeinse tijd enzo,maar die zijn allang uitgestorven,de barbarijse leeuw bijvoorbeeld. Je moet niet zomaar afgaan op verhalen van mensen. Heb jij dan zelf weleens een hyena gezien in Arif ?

IN Tafersite en omgeving staat er een grote bos.. hoog in de bergen. Er leven genoeg dieren en vogels. Ifis komt zeker daar in voor. prooi genoeg voor zulke wilde dieren. Sinds begin 90 heeft de staat zwijnen losgelaten.
in Herfst is het jacht seizoen , er komen genoeg jagers naar Tafersit , ook buitenlanders . meestal spanjaarden..

In Ifarni, ifran.... en al die kleine gehuchten bedoel je?

Wilde zwijn was daar altijd al.... ik weet van mijn ouders dat ze in de jaren 60 al wilde zwijnen daar waren en toen al kwamen spranjaarden en Meliliaanen op ze jagen....
In de jaren 90 zijn er inderdaad wilde zwijnen losgelaten!

Idir

Citaat van: Souani op 11/05/2005 om 00:28:38

graag info..

Volgens mij komt het van het geluid dat je maakt wanneer je spuwt "t'tef" (=tfoe)! En eerlijk gezegd heb ik nooit eerder een Egyptenaar of Saoediër "tfoe"horen zeggen..... Dus wellicht is het een Amazigh/Tamazgha woordje!? ???

athsaynou

Citaat van: m'Izran op 09/05/2005 om 18:02:09
Citaat van: hadou op 04/05/2005 om 19:31:07
Afarac = wollen deken idd , 100% THAMAZIGHT

Citaat van: DORO op 08/05/2005 om 13:40:58
afarac   komt van het woord alfirach  het is 100%  arabich   het heet rkachat in het tamazight

WAT IS HET NOU?

Nou heb ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag!? ::)

Hadou

In iedere geval wordt het woord AFARAC gebruikt. Verder kennen we ook tha3rawxt / A3raw en Rkaceth.

Hadou

Citeer

Wilde zwijn was daar altijd al.... ik weet van mijn ouders dat ze in de jaren 60 al wilde zwijnen daar waren en toen al kwamen spranjaarden en Meliliaanen op ze jagen....

Van af Tafersit ( Imajaren, Aith Yarou, Aith Medyan en Ighmiran) Begint Het bos Azro Me7ri, dat loopt verder door Ifarni tot Yarmawass en verder.   Heyna , Wolf, Vos, Zwijn, Hazen, gevogelte.. Leven er nog..

Dora

Citaat van: hadou op 13/05/2005 om 19:12:19
In iedere geval wordt het woord AFARAC gebruikt. Verder kennen we ook tha3rawxt / A3raw en Rkaceth.

a3raw is geen wollen deken...dat kan ook een dekbed bv zijn...
nogmaals wij noemen dat fasada..

*-RiFFijn0s-*

Citaat van: hadou op 13/05/2005 om 19:16:28

Citeer

Van af Tafersit ( Imajaren, Aith Yarou, Aith Medyan en Ighmiran) Begint Het bos Azro Me7ri, dat loopt verder door Ifarni tot Yarmawass en verder.   Heyna , Wolf, Vos, Zwijn, Hazen, gevogelte.. Leven er nog..
Klopt Hadou,

Wij kunnen de bos ook zien, hoog in de bergen. Die bos zit echt vol met dikke zwijnen(voor de spanjaarden) Vaak komen de zwijnen het bos uit, om eten te zoeken. Vaak eten zij de oogsten kaal. Tevens wordt dat vaak hun laatste maaltijd.
In het bos leven overigens geen heyena's.  Maar het bos bezit wel een enorme flora.

Het bos eindigt ver boven Ijarmaouas, om precies te zijn bij de ighabiyan.
Ifanni is geen kleine gehucht a Idir. Het is een substam, groter dan Tafasite.

adwenni nta

Bentaybi

Azul

Kent er iemand de juiste vertaling van toujja (met j van john)?

thx

miss.F.

Citaat van: Bentaybi op 16/05/2005 om 15:11:50
Azul

thx

john op zijn engels of op zijn nederlands?

Bentaybi

Citaat van: miss.F. op 16/05/2005 om 15:15:10
Azul

thx

Had er aan moeten denken dat ik in België leef. John op zijn Nederlands wordt dan Sjon (denk ik). John op zijn Engels is hetzelfde als John op z'n Vlaams ;-)

miss.F.

Citaat van: Bentaybi op 16/05/2005 om 15:18:42
Citaat van: miss.F. op 16/05/2005 om 15:15:10
Azul

thx

Had er aan moeten denken dat ik in België leef. John op zijn Nederlands wordt dan Sjon (denk ik). John op zijn Engels is hetzelfde als John op z'n Vlaams ;-)

bedoel je 'ze is weggegaan?'