Vraag en antwoord over Riffijnse/Amazigh-woorden.

Gestart door Idir, 19/05/2004 om 20:24:42

DORO

afarac   komt van het woord alfirach  het is 100%  arabich   het heet rkachat in het tamazight

Bentaybi

Citaat van: azgouagour op 02/05/2005 om 12:02:28
Citaat van: afazar op 02/05/2005 om 11:59:31
Citaat van: azgouagour op 02/05/2005 om 11:57:18
Citaat van: afazar op 02/05/2005 om 11:48:03
Citaat van: L_L op 02/05/2005 om 11:39:45
even een vraagje..gister een discussie gehad over benamingen van;

* wolf
* vos
* hyena

in het tamazight...ik d8 altijd dat oechen vos was maar men zei dat het een wolf is...

-wolf = ouchen.
-vos  = aith wayagher: to3lib, ohar
         =ibaqouyen : rohroh.
         =ika3iyen : ich3ab.

hyena= aith wayagher : thosra.
          =ibaqouyen : thosra of tharrouma.
          =ikar3iyen : ifis.

ikar3ieyn noemen  ifis ook wel eens ouchaa

oucha is een soort jachthond (salouki zeggen de arabieren), en niet ifis.

nichan 3ak arha7ak.. bouk3ar!

Azul,

In mijn streek noemt men:

* wolf = gawaz
* vos = iech3ab
* hyena = iefis

ouchen = jakhals
oucha = is een soort verwilderde windhond (zoals de Afhaanse maar dan met kort haar) of zoals idd de salouki.

allasian

Bij aithwayegher,vos=uchen.En een wolf=Ohaa zonder (r).

qaqrieuw

komt de ifies= hyena nog wel voor in arif of niet meer?

allasian

Ik betwijfel het of hyenas wel in noordafrika voorkomen.

Dora

Hadou

Citaat van: allasian_Jahmeyka op 08/05/2005 om 18:28:30
Ik betwijfel het of hyenas wel in noordafrika voorkomen.
ze komen zeker wel voor..   Maar ze zijn moeilijk te vinden, er is te veel licht en verkeer.  Daar kunnen ze niet tegen.

allasian

Citaat van: hadou op 09/05/2005 om 01:03:58
ze komen zeker wel voor..   Maar ze zijn moeilijk te vinden, er is te veel licht en verkeer.  Daar kunnen ze niet tegen.
Hoe weet jij dat nou ?

qaqrieuw

Citaat van: allasian op 09/05/2005 om 16:06:33
Hoe weet jij dat nou ?
mijn vader is een keer door een hyena aangevallen

Hadou

Citaat van: allasian op 09/05/2005 om 16:06:33
Hoe weet jij dat nou ?

Vorig jaar nog werd een gezien door mijn oom en wat maten van hem. In Tafersite. Wij hebben een grote bos. Azro me7ri genaamd

athsaynou

Citaat van: hadou op 04/05/2005 om 19:31:07
Afarac = wollen deken idd , 100% THAMAZIGHT

Citaat van: DORO op 08/05/2005 om 13:40:58
afarac   komt van het woord alfirach  het is 100%  arabich   het heet rkachat in het tamazight

WAT IS HET NOU?

allasian

Te veel licht en verkeer,je doet alsof ze aan de rand van een stad of dorp leven. Ik ben nog steeds sceptisch want wat hebben die hyenas dan om op te jagen,welk groot wild is daar aanwezig in die kleine bosjes van Arif. Zonder voldoende prooi ook geen leven voor de hyenas. Ooit leefden  er wel  grote wilde dieren in Tamazgha denk maar aan de romeinse tijd enzo,maar die zijn allang uitgestorven,de barbarijse leeuw bijvoorbeeld. Je moet niet zomaar afgaan op verhalen van mensen. Heb jij dan zelf weleens een hyena gezien in Arif ?

razafa

Citaat van: allasian op 10/05/2005 om 17:02:05
Te veel licht en verkeer,je doet alsof ze aan de rand van een stad of dorp leven. Ik ben nog steeds sceptisch want wat hebben die hyenas dan om op te jagen,welk groot wild is daar aanwezig in die kleine bosjes van Arif. Zonder voldoende prooi ook geen leven voor de hyenas. Ooit leefden  er wel  grote wilde dieren in Tamazgha denk maar aan de romeinse tijd enzo,maar die zijn allang uitgestorven,de barbarijse leeuw bijvoorbeeld. Je moet niet zomaar afgaan op verhalen van mensen. Heb jij dan zelf weleens een hyena gezien in Arif ?

er zijn verschillende hyena soorten.
-gevlekte hyena's = thosra tha7idat.
-hyena honden     = lijkt veel op honden die kan je nauwelijks onderscheiden van een  hond zeker in de donker.

gevlekte hyena's die komen al lang niet voor in arif, maar de hyena honden die leven er zeker nog en die jagen op wat ouchen=wolf ook jaagt, konijnen, wilde zwijnen , etc...

allasian

hyena honden??Bedoel je gewoon wilde honden,net als die bij national geographic ?

razafa

Citaat van: allasian op 10/05/2005 om 17:12:01
hyena honden??Bedoel je gewoon wilde honden,net als die bij national geographic ?

ik weet niet welke wilde honden je bedoelt want wilde honden is een algemeen begrip
want ouchen=wolf is eigenlijk ook een wilde hond.
en je hebt de dingo's is een hele bekende wilde hond die komt vaak voor in australie.
maar hyena hond is een hyena die lijkt op een hond is kleiner en dunner dan de gevlekte hyena=thosra tha7idat.