Vraag en antwoord over Riffijnse/Amazigh-woorden.

Gestart door Idir, 19/05/2004 om 20:24:42

Debouz

Citaat van: Timoucha op 25/02/2005 om 17:52:45
Citaat van: Debouz op 25/02/2005 om 17:48:51
Citaat van: Timoucha op 25/02/2005 om 17:41:45
Thanouwascht?? Het wil mij maar niet te binnen schieten, wat betekent 't nou?

Een soort indianen tent. in sommige streken in Arif is dat een kotje

Of heb het over iets anders?

Volgens mij was 't een soort van troetelnaampje? Maar bedankt... ;)

Bedoel je mischien "thanouath inu" (mijn bloempje)
;-)

tarifesht

wij zeggen tanouwasht= bloemetje
nwa=bloemen

Lezeres

Hoe zeggen jullie 'hoofddoek' s tmazight?
Wij zeggen 'tafunariet' van het franse woord 'le foulard', en 'tabniqt' is bij ons een klein hoofddoekje die sommige vrouwen na het douchen om hun vochtige haar wikkelen of tijdens het huishouden.

abrid

Lezeres

abrid

Klatta

wij zeggen ook axambush..  voor hoofddoek

Ilizi

Citaat van: Debouz op 25/02/2005 om 17:32:15
Axsas/uxsis betekent idd tuberculeus

Azul
Uxsas normaal is en naam voor hoofd vooral dierenhoofd, maar bij ons in Arif is een hoofd ziekte geworden. BV als je iemand tandenpijn wenst dan zeg je tegen hem/haar a ywec ac/m arebbi tighmas, letterlijk vert: ik wens dat allah jou tanden geeft, bedoeling is tandpijn.
Er zijn veel voorbeelden en uitdrukkingen in ons taal.
Aqadi

Ilizi

Citaat van: iwoezjan op 09/03/2005 om 16:53:31
wij zeggen ook axambush..  voor hoofddoek
Azul
Er zijn verschillende accenten in Arif en ook in heel Tamzagha, als je t over accenten hebt dan spreek je bv tacembuct of tackembuct(tussen c en k)> Standaard moet t takembukt geschreven worden.
Aqadi

athsaynou

Kijk zulke topics vind ik heel  interessant....zo leren we van elkaar en komen we achter dingen klasse ga zo door!! :)

Ilizi

Azul
Azul
In de Amazighcultuur is een specialiteit te vinden in veel dingen, onder andere in het dragen van een hoofddoek. Ik geef hier een voorbeeld van het “bos”: In het Tmazight hebben we verschillende namen daarvoor, maar er is een naam die voor “bos” is, de rest zijn allemaal soorten bossen, bijv. axeccab, axrij, azghar en tagant. De laatste is echt naam voor bos de rest zijn soorten van bos.
Effe terug naar t onderwerp en dat is hoofddoek in het Tmazight:
Je hebt tasghubbart, tacembbuct, tahêttawt en tasebnect/tasebniyt welke is het goede woord voor hoofddoek en wat zijn de manieren van dragen volgens jullie?
Aqadi.

abrid

De Imashaqen(touareg groep) gebruiken voor hun blauwe sluier het woord Tagelmoust. Lijkt er ook op maar meer op Axemus.

ayned_m

azul Abarid!

Iqbayliyyen gebruiken e naam ook "Aqelmoun" en ibdarsen ook  en dat betekend  "Rqeb"

tanemmirt
ayned

abrid

Aärayn Daridayi d Abarred ;)

Aha weer wat geleerd. Aqadi a Ayned.

ASHELHIE

Citaat van: E3ber op 19/05/2004 om 20:31:48
is mlih nou een amazigh woord of een arabische woord, want het wordt gebruikt door beide bevolkingsgroepen?.

Wij zeggen "ifoelko of tfoelki"  of "ichoua of tchoua"

Azul