Vraag en antwoord over Riffijnse/Amazigh-woorden.

Gestart door Idir, 19/05/2004 om 20:24:42

Hadou

Citaat van: Wasilla tarifest op 27/02/2006 om 11:45:48
Citaat van: Tamza op 27/02/2006 om 11:29:55
Azul mensen, wie weet wat 'ammejjdub' betekent?
dat is toch iemand die een soort amrabeth is. dus zeg maar iemand die tegen jou zegt ik hoop dat je goede tijden krijgt dan krijg je ook goede tijden, maar als hij tegen jou zegt ik hoop dat het heel slecht met jou gaat dan gaat het ook heel slecht met jou. Ik weet niet hoe ik het echt goed kan uitleggen, maar hoop dat je het begrijpt
Al Majddub ook genoemd. Idd wassila. Hij is een soort helderziende en een goede persoon. Hij kan het goede en het slechte in een mens zien en hij geeft advies. Hij doet het enkel van uit zichzelf, dus hij heeft geen loketje of een kantoortje.

Hadou

Citaat van: Extremist op 03/03/2006 om 15:48:06
Ik zat onlangs naar Thwiza te luisteren, en ze zingen over Asuggas Ofadhiss. Mijn vraag aan jullie wat betekend Asuggas Ofadhiss?
Het jaar van Faddis verwijst naar de hongerjaren van Rif.  Deze plant groeide in de bergen, ravijnen en was te eten. (De rest van voedsel was aangetast door chemische wapens). Enkel dit plant kon zich staand houden tegen dat gif.

athsaynou

Dank, hoe wordt het in het Nederlands genoemd en hebben jullie er een foto van?

Klatta

ff een vraagje..

is het woordje raag/ roug ( ga ) een arabisch woordje, want ik heb in een aantal films al gezien dat ze dat zeiden..

Hadou

raa7 = amazigh woord
ga,( gaan),in het arabisch = imshi .( masha) Of Iddhab ( ddahaba)                   
darija = sir.
ga spelen! = raa7 ate3yadd / raa7 atiradd
arabisch=   imshi tal3ab!
darija = sir tel3eb!

Rbaaz

Citaat van: Hadou op 24/03/2006 om 00:52:22
raa7 = amazigh woord
darija = sir.
darija = sir tel3eb!

Raaza komt van het Arabisch = gaan , komen tot, starten, op het punt komen.

DORO

heb een vraag over het  woord  LUZERNE ( alfalfa )  is dat soms rfassa?  ( gewas bedoeld als veevoer ) wil het graag weten of het rfassa is of niet.
dank alvast.

Hadou

Citaat van: Rbaaz op 25/03/2006 om 18:18:45
Citaat van: Hadou op 24/03/2006 om 00:52:22
raa7 = amazigh woord
darija = sir.
darija = sir tel3eb!

Raaza ? wat is dat?

Rbaaz

Citaat van: Hadou op 28/03/2006 om 17:37:24
Raaza ? wat is dat?
Citeer
ik bedoel natuurlijk raa7a

Izouran

Wie weet wat Bark me taqcha betekend?

Ik wed nobody knows!

latief

over die asugas ofaddis dit is volgens mij de tijd van de rif opstand van 1958/59
ookwel genoemd al3am N aith woqabaan (een verwijzing naar de helmen van de soldatenzwijnen) em het ging niet zo zeer om het eten ervan maar om het verstoppen erin.

latief

ik heb nog wel een paar woordjes van dieren:

amsrarref
thazermoemith
kipoes
massend Raja

athsaynou

Citaat van: Izouran op 01/04/2006 om 18:26:11

Ik wed nobody knows!

Ik ken het wel in de zin: e3za qa edbarxq, dat betekend ze houd me voor gek. Voor de rest weet ik het niet..

Citaat van: latief op 03/04/2006 om 16:31:45

amsrarref
thazermoemith
kipoes
massend Raja

Ik vind ze moeilijk..

Izouran

Citaat van: Taghrawla op 07/04/2006 om 12:06:30
Citaat van: Izouran op 01/04/2006 om 18:26:11

Ik wed nobody knows!

Ik ken het wel in de zin: e3za qa edbarxq, dat betekend ze houd me voor gek. Voor de rest weet ik het niet..

Dat klopt, het zelfde geld voor >Bark me taqcha: Hij/zij heeft iemand voor de gek gehouden.

Goed van jouww (y)

Ben alleen erg benieuwd waar die woorden nou vandaan komen, of ze ergens van afgeleid zijn.

Izouran

Citaat van: latief op 03/04/2006 om 16:31:45

amsrarref
thazermoemith
kipoes
massend Raja

Amsrarref en Thazermoemith zijn toch soort van hagedissen, volgens mij is Amsrarref groter en heeft een langere staart.

Ik ken(3ma)kipoes als een sprookjesfiguur. Bedoel je niet kopis? dat is namelijk een klein grijs vogeltje.

Massend Radja is ook een vogeltje.