Vraag en antwoord over Riffijnse/Amazigh-woorden.

Gestart door Idir, 19/05/2004 om 20:24:42

Debouz

Citaat van: Izouran op 18/02/2006 om 18:05:34
Wat betekend het woordje 'Seqfegh' (mannelijk)?

Het woordje wordt trouwens gebruikt tijdens schelpartijen.

Wat is schelpartijen?

Izouran

ik bedoelde scheldpartijen.

maar je kent het woordje niet?

Debouz

Citaat van: Izouran op 21/02/2006 om 17:18:51
ik bedoelde scheldpartijen.

maar je kent het woordje niet?

Jawel, maar niet als scheldwoord of iets in die richting.

'Seqfegh' bij Ait-tuzin en Ait-waryaghel betekent lett: ik heb gezogen.
Bij ons is er wel een verschil tussen 'seqfegh' en 'tdhegh.
Bijde woorden betekenen zuigen in het Nl.

Verder kent het woordje seqfegh eigelijk veel betekenissen, het hangt er van af in welke context je het gebruikt.

allasian

Sekfegh denk jij dat zij bedoelt,maar wat  zij bedoelt denk ik is cheqfek (die K uitgesproken als zachte G).
Als iemand 'zegt lah in3ar cheqfek',weet je wel.

athsaynou

Alahin3er saqfex gebruiken ze vaak bij het scheleden het is zoiets van op jou/tegen jou.

Izouran

Citaat van: Debouz op 22/02/2006 om 09:45:01

Jawel, maar niet als scheldwoord of iets in die richting.

'Seqfegh' bij Ait-tuzin en Ait-waryaghel betekent lett: ik heb gezogen.
Bij ons is er wel een verschil tussen 'seqfegh' en 'tdhegh.
Bijde woorden betekenen zuigen in het Nl.

Verder kent het woordje seqfegh eigelijk veel betekenissen, het hangt er van af in welke context je het gebruikt.

Ik begrijp wat je bedoeld, maar dat is niet het woordje wat ik bedoel.
allasian heeft het hierboven goed uitgelegd.

Citaat van: m'Izran op 23/02/2006 om 15:20:42
Alahin3er saqfex gebruiken ze vaak bij het scheleden het is zoiets van op jou/tegen jou.

Dat is waar, maar ik ben benieuwd waar het woordje 'Seqfegh/Seqfem' vandaan komt of dat het van een ander woord is afgeleid.

Tamza

Azul mensen, wie weet wat 'ammejjdub' betekent?

Wasilla tarifest

Citaat van: Tamza op 27/02/2006 om 11:29:55
Azul mensen, wie weet wat 'ammejjdub' betekent?

dat is toch iemand die een soort amrabeth is. dus zeg maar iemand die tegen jou zegt ik hoop dat je goede tijden krijgt dan krijg je ook goede tijden, maar als hij tegen jou zegt ik hoop dat het heel slecht met jou gaat dan gaat het ook heel slecht met jou. Ik weet niet hoe ik het echt goed kan uitleggen, maar hoop dat je het begrijpt

Tamza

Citaat van: Wasilla tarifest op 27/02/2006 om 11:45:48
dat is toch iemand die een soort amrabeth is. dus zeg maar iemand die tegen jou zegt ik hoop dat je goede tijden krijgt dan krijg je ook goede tijden, maar als hij tegen jou zegt ik hoop dat het heel slecht met jou gaat dan gaat het ook heel slecht met jou. Ik weet niet hoe ik het echt goed kan uitleggen, maar hoop dat je het begrijpt

Het is zoiets. Ik weet wel wat het is, sinds gister geleerd. Maar ben benieuwd of anderen het woord kennen en welke betekenis zij aan dat woord geven. Het is namelijk best een interessant woord.

Wasilla tarifest

Citaat van: Tamza op 27/02/2006 om 11:50:48
Citaat van: Wasilla tarifest op 27/02/2006 om 11:45:48

Het is zoiets. Ik weet wel wat het is, sinds gister geleerd. Maar ben benieuwd of anderen het woord kennen en welke betekenis zij aan dat woord geven. Het is namelijk best een interessant woord.

ja, dat is het zeker, alleen weinig mensen gebruiken dit woord

athsaynou

Ik zat onlangs naar Thwiza te luisteren, en ze zingen over Asuggas Ofadhiss. Mijn vraag aan jullie wat betekend Asuggas Ofadhiss?

mara

het jaar van de faddis...is volgens mij een soort plant oid ;D

athsaynou

Citaat van: mara op 03/03/2006 om 15:49:08
het jaar van de faddis...is volgens mij een soort plant oid ;D

3afek, ik zal het ook thuis navragen. Heb het werkelijk nog nooit gehoord.

Izouran

Ja, dat klopt tis een soort van plant. Sommige hebben hele kleine korreltjes ze lijken op Er7o korreltjes.