Francisco Franco: van miltair tot staatsman

Gestart door abrid, 14/12/2005 om 12:15:46

latief


Asafu

Citaat van: ameziane op 08/03/2006 om 16:37:56
Volgende maand worden 3 schilderijen van hem geveild; startprijs: 9000 Euro. Hij schilderde ze tijdens zijn verblijf in Marokko.

Salen a subasta tres óleos de Francisco Franco
 
Se trata de tres cuadros coloristas, firmados con el pseudónimo de Gironés, que recogen escenas cotidianas de Marruecos
ELPAIS.es / EFE  -  Madrid
ELPAIS.es  -  Gente - 07-03-2006
       

La única actividad artística conocida de Francisco Franco Bahamonde (El Ferrol, 1892 - Madrid 1975) era hasta ahora la escritura. Sin embargo, una subasta que se celebrará en abril permitirá descubrir otra de sus facetas creativas: la pintura. Se trara de tres óleos coloristas y costumbristas pintados en Marruecos por el dictador, cuya destreza no pasa de aficionado.

La empresa Arte, Información y Gestión, radicada en Madrid y en Sevilla, sacará a subasta, el próximo 5 de abril, en la capital andaluza los tres lienzos, con un precio de salida de 9.000 euros cada uno. En el precio de tasación de las obras se ha tenido en cuenta "el valor del personaje más que el valor artístico de los óleos ", según ha explicado Ramón García, director de Arte, Información y Gestión.
http://www.elpais.es/articulo/elpporgen/20060307elpepuage_3/Tes/Salen%20a%20subasta%20tres%20%F3leos%20de%20Francisco%20Franco



Azul ameziane,

Weet je misschien of Maarschalk Mohammed Ameziane (1893-1975) een rol heeft gespeeld in de Franco’s oorlogen?

Een dochter M. Ameziane heeft een “chique atelier” in Madrid

ameziane

Citaat van: Hannibal op 08/04/2006 om 11:48:14
Azul ameziane,

Weet je misschien of Maarschalk Mohammed Ameziane (1893-1975) een rol heeft gespeeld in de Franco’s oorlogen?

Een dochter M. Ameziane heeft een “chique atelier” in Madrid
Azul Hannibal,

Ik weet eigenlijk weinig over de man, behalve dan wat Gilles Perrault over hem schreef(maar dat boek heb jij ongetwijfeld ook).

...Maarschalk Mezziane, geboren op de toen nog door Spanje bezette Rif, had een uitzonderlijke carriere in het Spaanse leger achter de rug. Tijdens de Burgeroorlog had hij zich onderscheiden aan het hoofd van zijn contingent Marokkanen(de beruchte Moren, aan wie de republikeinen gruwelijke herinneringen bewaren) en een beslissende rol gespeeld bij de overwinning van Franco. Hij was tot kapitein-generaal benoemd, de hoogste rang in de Spaanse militaire hierarchie, onderhield nauwe banden met de Caudillo en werd na de onafhankelijkheid de eerste Marokkaanse ambassadeur in Madrid. Hassan II had hem op 17 november 1970 de maarschalksstaf overhandigd-de eerste keer dat iemand in het Marokkaanse leger deze waardigheid werd verleend. Hij was de schoonvader van generaal Medbouh.

Een bevriend staatshoofd

latief

azul

Ik heb van iemand gehoordt dat aan het einde van de spaanse burgeroorlog toen Franco de winst binnen had, dat er veel riffijnse strijders zijn door hem zijn omgebracht omdat hij bang was dat als ze terug zouden keren naar de Rif ze daar voor problemen zouden zorgen.

Dit waren dan soldaten met een hoge rang die leiding konden geven.
Het schijnt op een heel vieze manier te zijn gegaan,  deze heren zouden worden onderscheiden voor hun verdiensten in de oorlog, toen ze allemaal bij elkaar waren gebracht zijn ze neergemaaid!

Heeft er iemand wel eens van dit verhaal gehoordt is het een spookverhaal!!!

MBTiza

Citaat van: latief op 11/04/2006 om 00:47:09
azul

Ik heb van iemand gehoordt dat aan het einde van de spaanse burgeroorlog toen Franco de winst binnen had, dat er veel riffijnse strijders zijn door hem zijn omgebracht omdat hij bang was dat als ze terug zouden keren naar de Rif ze daar voor problemen zouden zorgen.

Dit waren dan soldaten met een hoge rang die leiding konden geven.
Het schijnt op een heel vieze manier te zijn gegaan,  deze heren zouden worden onderscheiden voor hun verdiensten in de oorlog, toen ze allemaal bij elkaar waren gebracht zijn ze neergemaaid!

Heeft er iemand wel eens van dit verhaal gehoordt is het een spookverhaal!!!

Ik heb hier persoonlijk nooit iets over gehoord, de broertje van mijn opa ging in 1936 in dienst bij franco en kwam pas in 1955 terug naar Arif.

abrid

Citaat van: latief op 11/04/2006 om 00:47:09
azul

Ik heb van iemand gehoordt dat aan het einde van de spaanse burgeroorlog toen Franco de winst binnen had, dat er veel riffijnse strijders zijn door hem zijn omgebracht omdat hij bang was dat als ze terug zouden keren naar de Rif ze daar voor problemen zouden zorgen.

Dit waren dan soldaten met een hoge rang die leiding konden geven.
Het schijnt op een heel vieze manier te zijn gegaan,  deze heren zouden worden onderscheiden voor hun verdiensten in de oorlog, toen ze allemaal bij elkaar waren gebracht zijn ze neergemaaid!

Heeft er iemand wel eens van dit verhaal gehoordt is het een spookverhaal!!!

Nee dit zegt mij niets.

Izouran

Intressante informatie over Francisco Franco:

Het artikel bevat o.a. de hoogte punten in Franco’s leven en Foto’s

http://www.geocities.com/didiersite/Francisco.doc

abrid

Citaat van: Izouran op 06/05/2006 om 18:39:56
Intressante informatie over Francisco Franco:

Het artikel bevat o.a. de hoogte punten in Franco’s leven en Foto’s

http://www.geocities.com/didiersite/Francisco.doc


Hier ook een site met wat foto's gemaakt in Arif.

http://www.generalisimofranco.com/Album/vida/pag2.htm

Isefrawen



Abrid, verzamel je ook wapens uit de Rif oorlog? Toevallig zag ik laatst op een wapenbeurs in Duitsland, vlak naast een stand met wapens van de Nazi's, een spanjaard staan met een grote verzameling wapens staan die van de Riffijnen door de Spanjaarden zijn afgenomen. Ik mocht er helaas geen foto's van schieten :(

abrid

Citaat van: SupSidiBouya op 15/05/2006 om 12:40:21


Abrid, verzamel je ook wapens uit de Rif oorlog? Toevallig zag ik laatst op een wapenbeurs in Duitsland, vlak naast een stand met wapens van de Nazi's, een spanjaard staan met een grote verzameling wapens staan die van de Riffijnen door de Spanjaarden zijn afgenomen. Ik mocht er helaas geen foto's van schieten :(


Jammer man dat je er geen foto's van mocht nemen. Maar wel grappig dat die wapens nog tentoongesteld worden. Wat werd erbij verteld? Veel van die wapens waren op de Spanjaarden buit gemaakt of Spaanse soldaten in crisis verkochten ze aan Riffijnen. Maar wel interessant.

Je bezoekt wel heftige beurzen moet ik zeggen. ;)

Isefrawen

Citaat van: abrid op 15/05/2006 om 18:41:50
Jammer man dat je er geen foto's van mocht nemen. Maar wel grappig dat die wapens nog tentoongesteld worden. Wat werd erbij verteld? Veel van die wapens waren op de Spanjaarden buit gemaakt of Spaanse soldaten in crisis verkochten ze aan Riffijnen. Maar wel interessant.

Je bezoekt wel heftige beurzen moet ik zeggen. ;)

Ewa ja een seniele ouwe spanjaard tegenwerken op een wapenbeurs is misschien niet handig. Ik zag dus een bordje met Rif staan, ik dacht eerst een afkorting voor rifels (geweren) ofzo, totdat ik hem hoorde spreken over Franco. In gebrekkig Engels begon hij zijn relaas over Franco in Morocco. Muchos guns morros Rif en een verhaal in het Spaans, ik begreep em niet zo, hij had zijn gebit niet in, of een Riffijn heeft zijn tanden tijdens de oorlog eruit geslagen of iets. Het was een nationalist, had ook een Franco speldje op zijn rooie barretje. De wapens bestonden uit revolvers uit de cowboytijdperk en de typische geweren die ook in Arif door onze opa's gebruikt werden om op hazen te jagen. En wat kleine handgranaten die terugveroverd werden op de Riffijnen. Ik wou nog een grap maken over Franco, maar gezien de nazi stand ernaast en wat foute kaalkopjes was ik bang dat de grap misschien wel verkeerd zou vallen ofzo :P Ook gezien het nationalistische trekje dat de ouwe man had, was ik niet zo gemotiveerd om de man informatie te vragen. Voro hetzelfde geld zit je met iemand te kletsen die je opa of familielid vermoord heeft. Dat die Spaanse soldaten ook gewoon na de oorlog hun oude levenspatroon hebben opgepakt zegt wel iets over de Marokkaanse politiek. Zijn zoon stond er ook bij maar die wees steeds naar zijn vader van rond de 90 jaar.

PS ik ben geen wapenbeurs bezoeker hoor, ik was daar toevallig in de buurt omdat de koelkasten in Duitsland veel goedkoper zijn... ;) 

abrid

#26
Citaat van: SupSidiBouya op 15/05/2006 om 20:35:11
Citaat van: abrid op 15/05/2006 om 18:41:50
Jammer man dat je er geen foto's van mocht nemen. Maar wel grappig dat die wapens nog tentoongesteld worden. Wat werd erbij verteld? Veel van die wapens waren op de Spanjaarden buit gemaakt of Spaanse soldaten in crisis verkochten ze aan Riffijnen. Maar wel interessant.

Je bezoekt wel heftige beurzen moet ik zeggen. ;)

Ewa ja een seniele ouwe spanjaard tegenwerken op een wapenbeurs is misschien niet handig. Ik zag dus een bordje met Rif staan, ik dacht eerst een afkorting voor rifels (geweren) ofzo, totdat ik hem hoorde spreken over Franco. In gebrekkig Engels begon hij zijn relaas over Franco in Morocco. Muchos guns morros Rif en een verhaal in het Spaans, ik begreep em niet zo, hij had zijn gebit niet in, of een Riffijn heeft zijn tanden tijdens de oorlog eruit geslagen of iets. Het was een nationalist, had ook een Franco speldje op zijn rooie barretje. De wapens bestonden uit revolvers uit de cowboytijdperk en de typische geweren die ook in Arif door onze opa's gebruikt werden om op hazen te jagen. En wat kleine handgranaten die terugveroverd werden op de Riffijnen. Ik wou nog een grap maken over Franco, maar gezien de nazi stand ernaast en wat foute kaalkopjes was ik bang dat de grap misschien wel verkeerd zou vallen ofzo :P Ook gezien het nationalistische trekje dat de ouwe man had, was ik niet zo gemotiveerd om de man informatie te vragen. Voro hetzelfde geld zit je met iemand te kletsen die je opa of familielid vermoord heeft. Dat die Spaanse soldaten ook gewoon na de oorlog hun oude levenspatroon hebben opgepakt zegt wel iets over de Marokkaanse politiek. Zijn zoon stond er ook bij maar die wees steeds naar zijn vader van rond de 90 jaar.

PS ik ben geen wapenbeurs bezoeker hoor, ik was daar toevallig in de buurt omdat de koelkasten in Duitsland veel goedkoper zijn... ;) 

Dit zal wel over de Riffijnen gaan die door Franco waren ingezet om de staatsgreep te bewerkstelligen. Want deze is vanuit Arif voorbereid. Wel een leuk verhaal om te horen. Op internet zie je soms ook wel van die wapens te koop. Ook kogels uit die tijd worden te koop aangeboden op bepaalde veilingsites.
Aqadi

athsaynou

Ik heb een Izri over Franco:

Min yughen xhiniral Franco, 7acca yetrou
Agharabou n dra, yeccit u'fatou
:D