help!: tarifit+tasousit+tamazight=tamazight?

Gestart door lola22, 24/05/2004 om 17:38:07

lola22

Ik snap het niet meer. Ik heb op het internet en in boeken een beetje rondgekeken en informatie verzameld over het Tamazight. Ik ging er steeds vanuit dat Tamazight gesproken werd in het rifgebergte, maar nu lijkt het erop dat het tamazight een verzamelnaam is voor de drie verschillende talen van imazighen in marokko. En dat terwijl een van die drie berbertalen al tamazight heet. hm, ingewikkeld. Ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel en nog beter, mij kan vertellen hoe het nu precies in elkaar zit.
Veel dank!

rifman

#1
Kijk anderstaligen geven die namen aan ons.

maar alle Imazighen, van egypte tot de Kanarische eilanden en van de middelandse zee tot niger, hebben het over Tamazight. De Taouareg (imazighen van het zuiden / zij staan bekend als "Blauwe mannen", zeggen Tamashiq, maar het is een afbarsting van Tamazight.In Arif zeggen we ook tegen elkaar ik spreek Tamazight en niet ik spreek Tarifit.

Deze termen worden gegeven om onderscheid te maken tussen de hoofddialecten,. Dus Tarifit, Tasousit, Tamazight, Taqbaylit. Overgines in sommige plaatsen in ALgerije, in tunisie en Libya spreekt men ook het Tarifit variant.

De grammatica van alle dialecten is identiek hetzelfde. Alle de uitspraak verschilt. verder hebben sommige andere woorden opgenomen, terwijl anderen de oorspronkelijke amazigh woord gebruiken. En andersom. Maar uiteindelijk blijft het een Taal.

Een aanrader:
Grammaire berbere van Daniel Quichott

abrid

#2
Denk maar aan onze opa's. Hebben die ooit gezegd: Sawared Tarifit of Sawerd Tabarbarith. Men zei altijd in alle amazighstreken Sawared Tmazight!

Doordat buitenstaanders andere volkeren gaan benoemen krijg je dit soort misverstanden. Dit is bij vele oorspronkelijke bevolkingen gebeurd zoals indianen, aboriginals, eskimo's etc.

abrid

#3
Trouwens een aqbaily heet eigenlijk Azwaw. Toch?

AFRA

#4
azul,

Tamazight-dialecten
In het Tamazight kunnen we naast vier hoofddialecten tot meer dan driehonderd kleinere dialecten onderscheiden. In Marokko wordt Tamazight door drie Imazighenhoofdstammen gesproken:
de Ssous? spreken Tassoussit
de Schluh? spreken Tashalhit
de Riffijnen? spreken Tarifit.
Deze laatste komen uit het Rifgebergte? en hun taal is de moedertaal van de meeste Imazighen in Nederland, die op hun beurt het grootste deel van de Marokkanen in Nederland uitmaken.
Buiten Marokko zijn er groepen als de Kabyliërs? (de Imazighen van Algerije)- waartoe Zin Dine Zidane? hoort- en de Imazighen in Lybië, die elk hun eigen dialect spreken. Onderling kunnen de dialecten behoorlijk verschillen; door de geografische afstand heeft de taal zich bij elke stam anders ontwikkeld.

De Tamazightsdialecten zijn omstreden. Er zijn veel deskundigen die de Imazighische dialecten als talen aanduiden. Maar de Imazighische talen worden toch als dialecten gezien. Ook is de naam van die dialecten omstreden, en soms verwarrend, want Tashelhit en Tassoussit worden soms ook Tamazight genoemd. Een paar jaar geleden begon de officiële Marokkaanse zender "RTM" met nieuws in Tarifit en Tassoussit en Tashalhit waarbij ze dialecten werden genoemd. Er zijn zeker andere Imazighische dialecten. Waarschijnlijk zijn er meer dan driehonderd dialecten. Maar het Tamazight-Tuareg? is het meest zuiver. Omdat de Tuareg? nomaden zijn kwamen ze niet in aanraking met andere talen.

Die Imazighische dialecten kunnen met de Germaanse talen vergeleken worden. Volgens taalkundigen moet het mogelijk zijn om de oorspronkelijke taal waaruit de Imazighische dialecten (of talen) zijn ontstaan (het Proto-Tamazight?) te reconstrueren. Maar volgens Karl Prasse en anderen hangt dat af van de beschikbaarheid van academische onderzoekers en financiële ondersteuning.


abrid

#5
Een ding is zeker Tamazight is een taal die bestaat uit dialecten. Het is eerder tmazight n arif , tmaizght n nefusa etc etc

Tamazight qa d awar!

lola22

#6
ok, duidelijk, bedankt!

rifman

#7
Ik vind het woord dialect een rare woord. Een dialect lijkt of het geen taal is. DE gearabiseerden hebben daarom vaker over een dialect (denigerend bedoeld).

Ik spreek over varianten, bovendien is een dialect gewoon een taal. Alle talen hebben grammatica, ook dialecten. Zonder grammatica kan je elkaar niet begrijpen.

Hetzelfde geldt overgines voor het Arabisch. De geschreven Arabisch wordt nergens op straat gesproken. In de dialecten die ze her en der spreken kunne ze dus ook elkaar niet begrijpen. Denk aan het egyptisch en libanees bijvoorbeeld.

Wat doen we met het Tamazight? gewoon een standaard, die nauwelijk gesproken zal worden op straat, maar wel gebruikt zal wordne in het onderwijs, media, pers, etc... (zoals het geval bij het Arabisch). Dan wordt Tamazight net als het Arabisch een dode taal. Dit is de term die gebruikt wordt voor dit soort talen.

Of zullen we elke vraiant leren? Dan krijg je zoites als spaans, italiaans en portugees (ik moet wel zeggen dat het varianten van Tamazight wat dat betreft veel meer overeenkomsten hebben dat de genoemde talen). Bovendien is de grammatica exact hetzelfde voor alle varianten. Op deze manier houd je de taal levend. netzoals het nederlands zeg maar.

Ik wil graag van jullie willen weten, waar jullie voorkeur naar gaat?

De Ircam in Marokko is begonnen met de drie hoofd varianten, en wil binnen 5 jaar door een samenstelling van alle drie varianten tot een standaard komen.

Ait_touzini

CiteerWat doen we met het Tamazight? gewoon een standaard, die nauwelijk gesproken zal worden op straat, maar wel gebruikt zal wordne in het onderwijs, media, pers, etc... (zoals het geval bij het Arabisch). Dan wordt Tamazight net als het Arabisch een dode taal. Dit is de term die gebruikt wordt voor dit soort talen.

Of zullen we elke vraiant leren? Dan krijg je zoites als spaans, italiaans en portugees (ik moet wel zeggen dat het varianten van Tamazight wat dat betreft veel meer overeenkomsten hebben dat de genoemde talen). Bovendien is de grammatica exact hetzelfde voor alle varianten. Op deze manier houd je de taal levend. netzoals het nederlands zeg maar.

Ik wil graag van jullie willen weten, waar jullie voorkeur naar gaat?

De Ircam in Marokko is begonnen met de drie hoofd varianten, en wil binnen 5 jaar door een samenstelling van alle drie varianten tot een standaard komen.
Juist! ben ik met je eens.

Als de Tamazight talen 1 wordt dan krijg je dat Arabisch effect. Veel Imazighen wille gewoon : elk groep zijn eigen geschreven taal, het Tarifiet, tachelhiet, Takbayliet enz.
(Een soort zuid-Europees talen effect)

Behalve Arabieren adviseren 1 gezamelijke berbertaal. Waarom: Om ons de kop in de grond te drukken. De IRCAM die moeten we niet sirieus nemen. Een handige trucje van die Rmaxzan.

het Tamazight kan gewoon niet 1 standaars taal worden. De amazigh groepen willen zoveel mogelijk van hun eigen woorden erin hebben(kan tot onenigheid leiden). Daarvoor zijn de talen te verschillend qua woordenschat. Ik bedoel, in het Rif zal altijd Riffijns gesproken worden op straat, dus waarom niet in de media, i.p.v een standaard tamazight.
Het Riffijns zou nog wel met het Tachelhit en het TaChawacht(oost algerije) een taal vormen. Maar met Tassousescht, en Takbayrest kan het gewoon niet.

*Elke variant een eigen taal*  dus in de toekomst : 6 amazigh talen, met ieder hun eigen tv kanaal. En natuurlijk onderlinge samenwerking. (een brede cultuur)

*Tarifest   (Tarifiet)
*Tacherhast (Tachelhiet)
*Tassousest (Tassousiet)
*Takbayrest (Takbayliet)
*Chaouiest  (Chawia)
*Touaregest (Taouareg)

AFRA

#9
het tamazight is al dood. riffins en tassossiet en ...... zijn geen tamazight. ze zijn varianten van tamazight.

er is één oplossing voor tamazight om weer in uitdaging te komen tegen de andere talen , of zichzelf te behouden, en dat is het standaart tamazight. de vrianten zijn te zwak om zichzelf te behouden.

er zijn vier hoofdialecten van tamazight:

tarifit +tassoessiet + tashelhit + takbaylit.

dit zijn de hoofddialecten en toch kunnen ze nooit sterke talen worden als ze zo verdeeld zouden blijven.
wat kan jij over de dialecten met minder dan 200000 sprekers. ze zullen vast verdwijnen .

dus we moeten een groot aantal sprekers hebben, om tamazight te behouden en te versterken.
en dat kan door de vereniging.

maar ja, sommigen zouden tarifit willen spreken en op school leren, en op de media beluisteren. maar dan moeten ze een god in hun handen hebben , om dat plan te bereiken. met gewone middels kunnen ze dat nooit.

maar dat is in ieder geval mijn mening en ik kan me vergissen.