Wat ga jij je kind(eren) meegeven

Gestart door miss.F., 12/12/2005 om 15:41:11

miss.F.

Een vraag aan de ouders (in spe): wat of welke wijze les/tip willen jullie je kinderen absoluut meegeven?

Dit is een serieuze vraag dus ik verwacht een dito antwoord!

Inuit

Ik heb geen kinderen en die verwacht ik ook niet op korte termijn ofzo, maar ik wil ze wel insha'allah.
Ik wil ze de islaam meegeven en wel op zo'n manier dat ze begrijpen waarom ze moslim(a) zijn en ze leren na te denken over waarom ze iets doen of laten.

Tamza

Interessante vraag. Ik wil later inca'Allah ook heel graag een kind.

Ik zou hem of haar ten eerste willen meegeven dat mijn liefde onvoorwaardelijk is. Haal voldoening uit het leven door anderen te helpen wanneer jij daartoe in staat bent. Laat niemand jou doen geloven dat jouw doel, hoe hoog gegrepen ook, onhaalbaar is. Leer de geschiedenis van je voorouderen en koester het. Ook heel belangrijk: besef dat 'het goede' en 'het kwade' nooit absoluut vast te stellen is. Leer dus te relativeren en inlevingsvermogen te hebben. Wees eerlijk, hoe pijnlijk en nadelig de gevolgen er ook van moge zijn. Masseer mijn voeten 2 keer in de week.

Tamza

Waarom adresseer ik eigenlijk rechtstreeks tot mijn ongeboren kind? :/

Anywayz, en als je aan de drugs gaat, knip ik je pink eraf. Maar ik blijf van je houden.

miss.F.

ok interessante antwoorden van Inuit en Tamza (afgezien van de voetenles)

Zelf vind ik de volgende punten belangrijk:
-religie
-roots, vooral de taal. Ik vind het jammer dat veel mensen tegenwoordig veel meer nederlands met hun kind spreken dan de eigen taal
-ze meegeven dat geld absoluut niet alles is en solidiar zijn met de onderdrukten/ zwakkeren
- en het belangrijkste: ze leren hun eigen weg te gaan en je niet afhankelijk opstellen

Dit zijn ze voorlopig

Idir

Citaat van: Tamza op 12/12/2005 om 16:16:44
Interessante vraag. Ik wil later inca'Allah ook heel graag een kind.

Ik zou hem of haar ten eerste willen meegeven dat mijn liefde onvoorwaardelijk is. Haal voldoening uit het leven door anderen te helpen wanneer jij daartoe in staat bent. Laat niemand jou doen geloven dat jouw doel, hoe hoog gegrepen ook, onhaalbaar is. Leer de geschiedenis van je voorouderen en koester het. Ook heel belangrijk: besef dat 'het goede' en 'het kwade' nooit absoluut vast te stellen is. Leer dus te relativeren en inlevingsvermogen te hebben. Wees eerlijk, hoe pijnlijk en nadelig de gevolgen er ook van moge zijn. Masseer mijn voeten 2 keer in de week.

Op die stinkvoeten na sluit ik me helemaal aan, aan wat Tamza zegt.. ;)

Tamza

Citaat van: miss.F. op 12/12/2005 om 16:22:28
(afgezien van de voetenles)

Wacht maar tot je een keer gaat ervaren hoe lekker het is als je zere voetjes gemasseerd worden door warme handen en lekkere olien. Tis nog relaxer dan schouder en hoofdmassage. Voetmassage voel je door je hele lijf.

Als mijn kinderen mijn voeten niet gaan masseren dan pleur ik ze het huis uit. Wegwezen.

Tamza

Citaat van: Idir op 12/12/2005 om 16:25:17
Op die stinkvoeten na sluit ik me helemaal aan, aan wat Tamza zegt.. ;)

Haha, maakt niet uit als je poten meuren toch. Je eigen stank kun je altijd verdragen. Tis misschien alleen lullig voor je kinderen als je voeten stinken. Daarom moeten ze ook eerst je voeten wassen en dan pas masseren.

miss.F.

Citaat van: Tamza op 12/12/2005 om 16:30:03
Citaat van: miss.F. op 12/12/2005 om 16:22:28
(afgezien van de voetenles)

Wacht maar tot je een keer gaat ervaren hoe lekker het is als je zere voetjes gemasseerd worden door warme handen en lekkere olien. Tis nog relaxer dan schouder en hoofdmassage. Voetmassage voel je door je hele lijf.

Als mijn kinderen mijn voeten niet gaan masseren dan pleur ik ze het huis uit. Wegwezen.

a themshount, tegenwoordig heb je ook zoiets als een voetmassagebad. laat die kids met rust. Kinderarbeid moet je niet stimuleren

Timarzgha

Citaat van: miss.F. op 12/12/2005 om 15:41:11
Een vraag aan de ouders (in spe): wat of welke wijze les/tip willen jullie je kinderen absoluut meegeven?

Een van de belangrijkste tips zal denk ik toch zijn dat ze wakker moeten blijven en te waken over zichzelf, naasten en broeders/zusters
Dit natuurlijk naast religie, fatsoen/normen en waarden die de islam ons voorschrijft

Inuit

Roots en dan met name taal was ik inderdaad vergeten. Want mocht het zo zijn dat mijn vrouw geen Tarifecct spreekt dan zal ik ze toch wel de taal van hun vader meegeven en wat ik weet van de cultuur en gebruiken (althans de gebruiken waar ik trots op ben) van Irifyeen.

Izouran

Interessante vraag. Ik denk sowieso religie en roots

Dit lijkt me wel een moeilijke vraag:

En wat zou je absoluut niet meegeven aan je kind(eren) wat jij zelf wel meegekregen hebt van jou ouders.

mouslati

Wat ik ze absoluut wil meegeven is dat leven een grote proef is. Soms valt het mee, vaak valt het tegen. Dat leven is wat je er zelf van maakt. Heb respect voor je medemens, behandel een ieder zoals je zelf behandeld wilt worden. Geloof in je zelf, de Schepper en je afkomst , haal daar kracht uit en zelfvertrouwen.

We willen onze kinderen allemaal het beste meegeven, en daar doet ook iedereen zijn best voor. Of ze het daadwerkelijk oppakken is toch iets wat we allemaal moeten afwachten. Kinderen opvoeden in deze tijd is echt moeilijk, ze worden bloot gesteld aan allerlei verleidingen, moeten opboksen tegen een vreselijke materialistische maatschapij, en daarnaast ook een heleboel gevaren.

Ze komen vroeg of laat op een leeftijd waarop de invloed die vriendjes en vriendinnetjes op ze hebben groter is als die van de ouder. Dan is het hopen dat ze toch wat van je opvoeding hebben meegekregen.

mouslati

Citaat van: Izouran op 12/12/2005 om 18:20:05
Interessante vraag. Ik denk sowieso religie en roots

Dit lijkt me wel een moeilijke vraag:

En wat zou je absoluut niet meegeven aan je kind(eren) wat jij zelf wel meegekregen hebt van jou ouders.

Ons is altijd bijgebracht dat je ten alle tijde respect moet hebben voor alles en iedereen die ouder is. Discussie was verboden, hardop je mening verkondigen al helemaal. Daar konden (oudere) mensen al snel misbruik van maken, want je kon toch niks terugzeggen.
Ik zou nou mijn kinderen willen aanleren dat ze best voor zich zelf op mogen komen ook als dat betekend dat ze daarvoor misschien mensen moeten beledigen.

(Als jullie eens wisten hoe vaak ik sta te discussieren met een 7 en 9 jarigen ben ik daarin misschien iets te ver doorgeschoten) maar liever zo dan dat ze over zich heen laten lopen.

noemid

Citaat van: miss.F. op 12/12/2005 om 15:41:11

ijen trotse amazigh naam heheheh ;D

azul