Ben ik minder tmazight.....

Gestart door Timoucha, 27/05/2004 om 22:02:54

Amezian

CiteerVraag is: waar word tarifit onderwezen??
Aan de universiteit van Utrecht is er ook die mogelijkheid.Laatst was er op de lokale omroep van Utrecht een repotage te zien over een Nederlandse vrouw die een cursus Tarifit volgt.Blijkbaar geven buitenstaanders meer waarde aan die taal dan wijzelf.

Dora

CiteerAan de universiteit van Utrecht is er ook die mogelijkheid.Laatst was er op de lokale omroep van Utrecht een repotage te zien over een Nederlandse vrouw die een cursus Tarifit volgt.Blijkbaar geven buitenstaanders meer waarde aan die taal dan wijzelf.
he kan jij me hier meer over vertellen?? >> tel, contactpersoon enz enz....ken een persoon (hollander) die tarrifiet wil gaan leren...wel in utrecht!!

Amezian

Citeerhe kan jij me hier meer over vertellen?? >> tel, contactpersoon enz enz....ken een persoon (hollander) die tarrifiet wil gaan leren...wel in utrecht!!
Nee, ik heb geen namen.Maar je kan gewoon informeren bij de universiteit zelf.

Samariaan

CiteerNee, ik heb geen namen.Maar je kan gewoon informeren bij de universiteit zelf.

Jan Hoogland is iemand die het geloof ik  doet (of deed) in Nijmegen, kan niet komen op de professor in Utrecht. Maar bel gewoon naar de letteren afdeling, of ga langs in het centrum en blader daar door het cursus aanbod, of informeer naar de persoon die Marokkaans Arabisch geeft. Berbers en Maroc Arabisch wordt wel gegeven om de beurt, een jaar berbers, dan volgende jaar arabisch enzovoort...(als ze het nog doen dan)

Y._Touzani

Azul,

Het is niet waar dat het grammatica van tamazight ingewikkeld is. Als er een taal is wines grammatica ingewikkeld is is weliswaar het arabisch(een taal dat ik goed beheers)...

Het grammatica van tamazight is zeer makkelijk:

urigh = ik heb geschreven
tarigh=  ik ben aan het schrijven
ad arigh = ik zal schrijven

Toe ik in Midar studdeerde, had ik collega's uit dakkhiliya(meestal kinderen van de ambtenaren) zij spreken perfect tamazight die zij geleerd hebben door aandachtig naar de riffijnen te luisteren als zij aan het praten zijn. Zij hebben toegegeven dat zij toen zij nog geen tamazight spraken het met chinees vergelijken..

Ik ken een tunesier die is getrouwd met een tarifit uit ait touzine. Hij spreekt ook perfect tarifit..

sommige marokkanen willen geen tamazight leren anderen spreken het wel maar doen alsof zij arabieren zijn uit de saudische stam bani 3unayza ..

AFRA

zeul,

er werld aan mij verteld dat eenturk tamazight spreekt , precis als een amazigh.

er werd ook aan mij verteld dat de afrikanen van het diepe afrika in het tamazight kunnen zingen.

er werd ook aan mij dat een nederlands vrouw tamazight leerde, en ze kan het spreken als een tamazight.

ik heb veel mensen gezien die helamaal geen tamazight konden spreken, maar later beheersten het.

het probleem is dat de tamazighttaligen zeggen dat arabisch veel beter is dan tamazight. een volk die van nederlagen houdt, een volk die erin gelooft dat ze minderwaardig zijn in vergelijking met andere rassen. neem antaios als voorbeeld. de maker van de legendarische god geloven erin dat een vreemde god hem kon vermoorden, en indrukwekkender hebben ze een graf gemaakt voor zijn lichaam.

maar een volk die zich minderwaardig ziet, is een volk dat wel minderwaardig is, zelfs als ze niet zo.
de arabieren van de tweede rang. zijn het top van de minderwaardigheidsgevoel ,dat is zo wanneer ze om als arabieren van tweede rang kozen te zijn.

AFRA

CiteerAan de universiteit van Utrecht is er ook die mogelijkheid.Laatst was er op de lokale omroep van Utrecht een repotage te zien over een Nederlandse vrouw die een cursus Tarifit volgt.Blijkbaar geven buitenstaanders meer waarde aan die taal dan wijzelf.

ga het zelf leren, en wil jij me ervan overtuigen dat jij dat al kan.