Ben ik minder tmazight.....

Gestart door Timoucha, 27/05/2004 om 22:02:54

Samariaan

#15

CiteerZe is met Arabisch opgevoed, dus ga ik ervan uiit dat haar ouders imazighen zijn!? In dat geval is het makkelijk toch... ;)

P.s. Scheldwoorden zijn vaak de eerste woorden die je in een vreemde taal leert... !!!:)
alhu3alem, timousch kunnen je ouders Tmazigt? Trouwens al zouden ze het kunnen, je hebt gewoon leraren nodig. Ik zou bijvoorbeeld nooit les kunnen geven voor mensen die tmazigt willen leren. Is een vak apart. Misschien kan ze terecht bij docene lopende_lach.

Wasilla tarifest

#16

Citeeralhu3alem, timousch kunnen je ouders Tmazigt? Trouwens al zouden ze het kunnen, je hebt gewoon leraren nodig. Ik zou bijvoorbeeld nooit les kunnen geven voor mensen die tmazigt willen leren. Is een vak apart. Misschien kan ze terecht bij docene lopende_lach.

hoezo zou je dat niet kunnen?
is toch leuk om te zien dat je zo een mooie taal aan mensen kan leren!

Samariaan

#17

Citeerhoezo zou je dat niet kunnen?
is toch leuk om te zien dat je zo een mooie taal aan mensen kan leren!

voordat onze wegen weer gaan scheiden...:)
kijk dat je nederlands kent , beteknt nog niet dat je een goede nederlandse leraar kunt zijn. Daar heb je andere kwaliteiten voor nodig namelijk.

Wasilla tarifest

#18
?
Citeervoordat onze wegen weer gaan scheiden...:)
kijk dat je nederlands kent , beteknt nog niet dat je een goede nederlandse leraar kunt zijn. Daar heb je andere kwaliteiten voor nodig namelijk.

Okay daarom vraag ik ook waarom zou je het niet kunnen?
ik d8 dat je er geen geduld ofzo voor zou hebben

Samariaan

Citeer?

Okay daarom vraag ik ook waarom zou je het niet kunnen?
ik d8 dat je er geen geduld ofzo voor zou hebben

oh sorry ja geen antwoord gegeven op je vraag. Nee ik denk niet dat ik het zou kunnen, met dat soort dingen heb ik gemerkt heb ik vaak geen geduld. Ik bewonder echt de mensen die dat wel kunnen.

Wasilla tarifest

#20
Geeft niet!
Jammer dat je niet veel geduld hebt!

ighes

#21

CiteerBen ik minder tmazight omdat ik de taal niet begrijp? Ik heb deze nooit meegekregen, ben met het arabisch groot geworden.

Ben ik dan, wat ik weleens te horen krijg, en nep-berber?

Ma'assalama


Het antwoord is NEE. Taal is een onderdeel van de Amazigh zijn. Ik heb liever een bewuste Amazigh die geen Tmazigh spreekt dan een gearabiseerde Amazigh (innerlijk) die wel Tmazight spreekt.

En trouwens niemand heeft het recht om te zeggen wie wel en wie niet een Amazigh mag zijn.

Timoucha

#22
Bedankt allemaal voor jullie reacties,

Terugkomend op een aantal punten:

Mijn ouders en mijn oudere broers spreken alle vloeiend tmazight. Ik ben de jongste thuis en tevens ook hier geboren. De voertaal die toen bij ons in huis werd gebruikt was nederlands en door de enkel (arabische) marokkanen bij ons in de buurt, leerde ik snel Darija en Arabisch. Zodoende is de tmazight taal bij mij ontschoten.
Ik merk eigenlijk nu pas die ik die taal echt mis. Als ik soms familieleden hoor praten of als iemand mij in het tmazight aanspreekt, dan snap ik er bijna niks van.
Ik volg weleens wat gesprekken, pik daar wat worden uit en kan wel de context van het gesprek volgen maar echt snappen, dat zit er helaas niet. Spreken is al helemaal een ramp, uitsprak van veel woorden is ontzettend moeilijk. Ik verdraai mijn tong erin.....

Ik heb dus wat leerpogingen gedaan, maar door enerzijds de moeilijkheidsgraad en mijn drukke agenda. Is het ontzettend moeilijk om dit bij te leren....en daar komt bij, in mijn omgeving bevinden zich weining tmazight, net zo min arabieren. Lijkt net of ik in een "maroc free zone" zit.

Ik zie er geen groot probleem in, ik ben tmazight, ik voel mij tmazight, zo ben ik opgevoed. Ik ken mijn wortels......

Ma'assalama fatima

Ait_touzini

#23
Azul Timmousha,

Ten eerste mijn complimenten dat je je Tamazigh voelt. Het is de schuld van jouw ouders en boers, die jouw het Tamazight niet bij hebben gebracht. Desondanks kun je natuurlijk jouw ouders vragen om alsnog met tamazight te communiceren i.p.v arabisch.  Ik denk namelijk dat jouw ouders niet trots zijn op het tamazight, anders hadden ze je het wel geleerd. Probeer er alles aan te doen om het alsnog te leren.
Als je echt bereid bent, dan verdien je zeker een grote pluim. ;D

Ook ik ken een gezin waar dit ook gebeurt. De Ouders zijn 100% amazigh uit Ait Touzine, maar ze hebben hun kinderen het darija bij gebracht, met als excuus: "Het Arabisch is de taal van de toekomst. Met tamazight kunne ze niets"
Maar, hun zoon, die ik goed ken, heeft desondanks toch Tamazight geleerd, omdat hij veel optrok met riffijnen.  Hij wil graag zijn roots zien, waar hij nooit is geweest. Maar dat wil zijn vader niet. Echt ziek!  Hun hebben een huis in Dagiliya.
Kijk, zulke vaders, beschouw ik als de gevaar nmr. 1 voor het Tamazight.  Het zijn geen mannen. Een man is trots op zijn afkomst.

Maar goed...Timmousha succes

Tannemirt

Masja

Citeergrotendeels wel, ik bedoel als ik een tmazight ben en ik wordt van jongs af aan opgevoed met de nederlandse taal en de nederlandse denkwyze dan vind ik zelf dat ik geen echte tmazight ben! want uit eindelyk is het de taal die het hem doet!


onzin!! toch?als het  tamazightbloed door je aderen stroomt dan bén je er ook een, welke taal je ook spreekt
(het is natuurlijk te gek als je de taal ook spreekt en vooral kunt lezen en schrijevn)

Massugrada

#25
waarom word er geen tarifit hier gesproken.....als ik het beheerste zou dat mijn VOERTAAL hier zijn geweest.

MBTiza

#26
waarom ga je het niet leren a ya abeqquy?

Cek mayemi wa saward bu Thamazight?

Massugrada

#27

Citeerwaarom ga je het niet leren a ya abeqquy?

Cek mayemi wa saward bu Thamazight?

Vraag is: waar word tarifit onderwezen??

E3ber_Tastite

#28

CiteerVraag is: waar word tarifit onderwezen??

Zie hier

http://www.lisaan-iles.com/

AFRA

#29

CiteerBen ik minder tmazight omdat ik de taal niet begrijp? Ik heb deze nooit meegekregen, ben met het arabisch groot geworden.

Ben ik dan, wat ik weleens te horen krijg, en nep-berber?

Ma'assalama

denk jij dat hier iemand die, tamazight kent ,is?

ik verzeker je van niet. misschien 1 of 2 maar absoluut niet meer.

ja ze kunnen babbelen in het tamazight maarze kunnen er niet in schrijven. zelfs spreken ze een gearabiseerde tamazight.

iemand beweerde dat dat zo moet zijn.