Ben ik minder tmazight.....

Gestart door Timoucha, 27/05/2004 om 22:02:54

Timoucha

Ben ik minder tmazight omdat ik de taal niet begrijp? Ik heb deze nooit meegekregen, ben met het arabisch groot geworden.

Ben ik dan, wat ik weleens te horen krijg, en nep-berber?

Ma'assalama

Wasilla tarifest

CiteerBen ik minder tmazight omdat ik de taal niet begrijp? Ik heb deze nooit meegekregen, ben met het arabisch groot geworden.

Ben ik dan, wat ik weleens te horen krijg, en nep-berber?

Ma'assalama

Vind ik wel eerlyk gezegd, een amazigh/tmazight die zyn /haar taal niet begrypt dat vind ik niet kunnen

Timoucha

Dus het tmazight zijn, word door de taal bepaalt?

Wasilla tarifest

CiteerDus het tmazight zijn, word door de taal bepaalt?

grotendeels wel, ik bedoel als ik een tmazight ben en ik wordt van jongs af aan opgevoed met de nederlandse taal en de nederlandse denkwyze dan vind ik zelf dat ik geen echte tmazight ben! want uit eindelyk is het de taal die het hem doet!

Wasilla tarifest

Sorry niet lullig bedoeld ofzo, maar zo zie ik het.
Maar het gaat er ook om of je het zelf wel wilt leren! Als je er de moeite voor zou nemen dan zal het je best wel lukken

Timoucha

Jammer genoeg kan ik het niet met je eens zijn. Dat ik de taal niet heb geleerd, is een tijds kwestie.

De manier waarop je word opgevoed en met welke normen en waarden en de achterliggende culturele wortels.... kunnen net zo goed in een andere taal worden overgegeven. Ik snap je reactie wel vanuit jou oogpunt. Maar ik vind jammer dat acceptatie van de berbers die helaas niet de taal spreken zo laag is.

Wasilla tarifest

CiteerJammer genoeg kan ik het niet met je eens zijn. Dat ik de taal niet heb geleerd, is een tijds kwestie.

De manier waarop je word opgevoed en met welke normen en waarden en de achterliggende culturele wortels.... kunnen net zo goed in een andere taal worden overgegeven. Ik snap je reactie wel vanuit jou oogpunt. Maar ik vind jammer dat acceptatie van de berbers die helaas niet de taal spreken zo laag is.

jy kan er niks aan doen dat je de arabische opvoeding hebt meegekregen! Dus mensen kunnen jou daar in wezen niet op aanspreken!

Idir

Citeerjy kan er niks aan doen dat je de arabische opvoeding hebt meegekregen! Dus mensen kunnen jou daar in wezen niet op aanspreken!

De vraag is wat doet ze eraan om het te leren... ;)

Timoucha

de opvoeding is nogmaals niet arabisch, de taal alleen! Er bestaat een verschil tussen, taal en normen& waarden.

Men kan mij inderdaad niet kwadelijk nemen dat ik de taal niet beheers.

Wasilla tarifest

CiteerDe vraag is wat doet ze eraan om het te leren... ;)

;)

Wasilla tarifest

Citeerde opvoeding is nogmaals niet arabisch, de taal alleen! Er bestaat een verschil tussen, taal en normen& waarden.

okay meid.als jy je tmazight voelt ondanks de taal dan ben je het ook!

Samariaan

Totaal een nieuwe taal leren is moeilijk hoor en kost superveel jarenlange energie, daarnaast is tmazigt ook een taal die je bijna gewoon niet uit een boekje kunt leren. Het heeft ook een ingewikkelde grammatica die iedereen op dit forum gewoon onbewust heeft mee gekregen.

Timouscha, als je het wilt leren, ik zou zeggen breng je zomers in de Rif door, of leer woordje bij woordje door vaak op deze site te komen! (al zul je natuurlijk eerder de scheldwoorden hier oppikken)

Ariaz

Citeerde opvoeding is nogmaals niet arabisch, de taal alleen! Er bestaat een verschil tussen, taal en normen& waarden.

een taal is heel veel Timoucha, ik ken een jongen en ja hij heeft hetzelfde probleem als dat van jou

maaar je bent een Tmazight, je bent een Amazighzuster, je behoort bij ons, de taal is gemakkelijk om te leren, je moet gewoon je oren open trekken tijdens gesprekken van Thimazighien en al de woordjes onthouden,

awragh

Azul Timoucha,

Ik denk ook dat het een kwestie is van identiteit. Als je met het Darijja (wat trouwens geen Arabisch is, maar een mix) bent opgevoed betekent dat niet dat je minder Tamazight bent. Het gaat erom hoe je je voelt. Er zijn veel (onwetende) Imazighen die zeggen dat ze van Arabische afkomst zijn, terwijl ze alleen het Tamazight en misschien Nederlands beheersen. Zij voelen zich Arabieren, jij spreekt Arabisch en weet dat je Tamazight bent en bent je daar bewust van, dat is juist heel positief.

de groeten

Idir

CiteerTotaal een nieuwe taal leren is moeilijk hoor en kost superveel jarenlange energie, daarnaast is tmazigt ook een taal die je bijna gewoon niet uit een boekje kunt leren. Het heeft ook een ingewikkelde grammatica die iedereen op dit forum gewoon onbewust heeft mee gekregen.

Timouscha, als je het wilt leren, ik zou zeggen breng je zomers in de Rif door, of leer woordje bij woordje door vaak op deze site te komen! (al zul je natuurlijk eerder de scheldwoorden hier oppikken)

Ze is met Arabisch opgevoed, dus ga ik ervan uiit dat haar ouders imazighen zijn!? In dat geval is het makkelijk toch... ;)

P.s. Scheldwoorden zijn vaak de eerste woorden die je in een vreemde taal leert... !!!:)