Leo Africanus, wie kent hem?

Gestart door Sa3ieD, 03/12/2005 om 21:51:47

Sa3ieD

Een stukje van Leo Africanus uit het boek "Marokko achter de schermen".

Leo adviseert zelfs om de Rifkust de eerstkomende honderd jaar 'minstens vyf hondert mylen' te mijden. Wie niet van zijn koopwaar werd beroofd, eindigde er op de slavenmarkt. En als de passant niet te maken krijgt met de Berbers, dan zijn het wel de Arabieren die achter het struikgewas klaarstaan voor een beroving. 'Om kort te zijn de gemelde Arabiers sijn een seer rouw, roekeloos, bedelachtig, mager en uytgehongert Volk hebbende (sonder twijffel) Godt altijd tot haren vyand, als door wiens wrake dagelijks sulke sware ellendigheden moeten uytstaan.'

Al-Hassan Ibn-Mohammed Al-Wezaz Al-Fasi oftewel Leo Africanus kwam uit een familie die vanuit Cordoba geemigreerd was naar Fes. Leo Africanus was een intellectueel en een handelaar, hij heeft vele plaatsen op de wereld bezocht. Toen hij op een dag per schip terug kwam uit Perzie werd zijn schip gekaapt en werd hij als slaaf cadeau gedaan aan de paus. Deze paus (Leo X), ook een intellectueel, kwam er snel achter wat voor slaaf hij cadeau had gekregen. Leo Africanus werd dus snel tot vrij man gemaakt en kreeg een baan aangeboden als docent Arabisch door de paus. Al-Hassan Ibn-Mohammed Al-Wezaz Al-Fasi werd door de paus beschouwd als zijn eigen zoon en kreeg de naam: Giovanni Leone de Medici, beter bekend als Leo Africanus. Leo Africanus werd Christen maar na de dood van zijn beschermheer Leo X zag hij dat hij niet al teveel waardering kreeg voor zijn boek en besloot terug te gaan naar Noord Afrika, naar Tunis. Hier overleed hij in 1552.

BerBerChick

Citaat van: Sa3ieD op 03/12/2005 om 21:51:47

Leo adviseert zelfs om de Rifkust de eerstkomende honderd jaar 'minstens vyf hondert mylen' te mijden. Wie niet van zijn koopwaar werd beroofd, eindigde er op de slavenmarkt. En als de passant niet te maken krijgt met de Berbers, dan zijn het wel de Arabieren die achter het struikgewas klaarstaan voor een beroving. 'Om kort te zijn de gemelde Arabiers sijn een seer rouw, roekeloos, bedelachtig, mager en uytgehongert Volk hebbende (sonder twijffel) Godt altijd tot haren vyand, als door wiens wrake dagelijks sulke sware ellendigheden moeten uytstaan.'

Al-Hassan Ibn-Mohammed Al-Wezaz Al-Fasi oftewel Leo Africanus kwam uit een familie die vanuit Cordoba geemigreerd was naar Fes. Leo Africanus was een intellectueel en een handelaar, hij heeft vele plaatsen op de wereld bezocht. Toen hij op een dag per schip terug kwam uit Perzie werd zijn schip gekaapt en werd hij als slaaf cadeau gedaan aan de paus. Deze paus (Leo X), ook een intellectueel, kwam er snel achter wat voor slaaf hij cadeau had gekregen. Leo Africanus werd dus snel tot vrij man gemaakt en kreeg een baan aangeboden als docent Arabisch door de paus. Al-Hassan Ibn-Mohammed Al-Wezaz Al-Fasi werd door de paus beschouwd als zijn eigen zoon en kreeg de naam: Giovanni Leone de Medici, beter bekend als Leo Africanus. Leo Africanus werd Christen maar na de dood van zijn beschermheer Leo X zag hij dat hij niet al teveel waardering kreeg voor zijn boek en besloot terug te gaan naar Noord Afrika, naar Tunis. Hier overleed hij in 1552.
zozo dat is wel zo ja . ;)
hoe kom je daar aan ???
wat ben je toch ;)
Liefs BerBerChick

Thadbath

Het ziet er wel erg interessant uit! Ik had nog nooit van hem gehoord. Ik ben nu nog bezig met de boeken van Herodotus, maar ik ga dit boek zeker een keer lezen!

Chatt zie arif

[quote ]

En als de passant niet te maken krijgt met de Berbers, dan zijn het wel de Arabieren die achter het struikgewas klaarstaan voor een beroving. 'Om kort te zijn de gemelde Arabiers sijn een seer rouw, roekeloos, bedelachtig, mager en uytgehongert Volk hebbende (sonder twijffel) Godt altijd tot haren vyand, als door wiens wrake dagelijks sulke sware ellendigheden moeten uytstaan.'

Citeer

Kostelijk,K O S T E L I JK!!!!!!

Ik lach me halfdoooooddd!

Even alle gekheid op een stokje.Toch wel wonderlijk hoe sommige levensverhalen er uitzien.Vraag me af hoe de mensheid  over pakweg 2000 jaar naar het tijdperk gaat kijken waarin wij leven.

Memma

Leo Africanus over de omgeving van Al Hoceima.

''Bedis is een stad grensend aan de Middellandse zee, bij de Spanjaarden ook wel bekend als ''Velle della Gomera''. Bestaand uit ongeveer 600 huizen. (...) Ook is er (in de stad) een mooie ciudadela*
, en niet grote overigens, dat bewoond wordt door de hoofd, die hierbuiten ook een paleis, omringd met mooie tuinen heeft.(...) Dit eiland wordt momenteel goed behouden met behulp van de koning, sinds deze haven de meest dichtbijzijnste haven van Fes is.

*ciudadela: Ik ben er niet achtergekomen wat dit Spaanse woord betekent, maar het zal iets te maken hebben met ciudad=stad. Als iemand het weet dan hoor ik het graag.

athsaynou

Citaat van: Thadbath op 04/12/2005 om 12:46:11
Het ziet er wel erg interessant uit! Ik had nog nooit van hem gehoord. Ik ben nu nog bezig met de boeken van Herodotus, maar ik ga dit boek zeker een keer lezen!

Boeken:
http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=7790.from1133789508;topicseen#msg167335

Isefrawen

Lijkt Mona Lisa wel, alleen zonder de wereldberoemde glimlach... die man had wat vaker moeten lachen, misschien was ie dan wel gewoon in Fes gebleven. Lijkt wel die mongeaul van Elsevier met zijn column over de Imazighen: Al het onheil komt van boven, ofzoiets.

athsaynou

Fez, de stad van goud
Volgens de geograaf Leo Africanus uit de XVIe eeuw was deze stad in Marokko een centrum waar talloze intellectuelen elkaar ontmoetten. Studenten bleven naar deze stad met haar rijke boekenverzamelingen toestromen. Sinds de tijd van de Omajjaden (661) werd er de alchemie van Aboe Abd Allah, van imam Jafar al Sâdiq en van Jâbir ibn Hayyân (Geber) onderwezen, maar ook de magie en astrologie van Ali-ash-Shabrâmallishi7. Leo Africanus zegt dat te Fez een vorm van theurgische magie werd gepraktiseerd, waardoor de onzichtbare werelden vanuit een soort cirkelvormig pentakel op de grond konden worden benaderd. De 'Fama Fraternitatis' vertelt ons dat 'de magie van de inwoners van Fez niet volstrekt zuiver' was.

abrid

In dat boek Achter de schermen van Steven Adolf word hij veel geciteerd.

Mohamed Al wazaz al fasi was zijn naam voluit. HIj zou sterven in Tunis 1552. Hij heeft een boek over Marokko achtergelaten die veel werd geraadpleegd indertijd door de Christenen.

himmito

Alleen de laatste 4 letters van zijn achternaam komen me bekend voor,de rest zegt me niets!

abrid

Citaat van: himmito op 03/01/2006 om 14:52:59
Alleen de laatste 4 letters van zijn achternaam komen me bekend voor,de rest zegt me niets!

Hij was een wetenschapper en vaak op reis. Tijdens 1 van dei reizen over zee werd hij ontvoerd en als slaaf cadeau gedaan aan ene paus Leo. Deze was zo van hem onder de indruk dat hij hem adopteerde en aannam als zijn eigen zoon. Dit betekden ook dat hij katholiek moest worden. Na de dood van de paus raakte hij in vergetelheid en besloot om te verhuizen naar Tunis waar hij in 1552 overleed.

ameziane

Als ik het goed heb heeft hij ook de titel 'Sjarief Al-Idrissi'. Misschien dat het vliegveld van Alhoceima naar hem vernoemd is?

abrid

Citaat van: ameziane op 03/01/2006 om 15:37:57
Als ik het goed heb heeft hij ook de titel 'Sjarief Al-Idrissi'. Misschien dat het vliegveld van Alhoceima naar hem vernoemd is?

Dat zou best kunnen maar bedoelen ze daar niet die asielzoeker(volgens Ales ;), als jullie hem nog kennen) mee ,Idris Amezwaru?

Citaat van: Zouzinha op 04/12/2005 om 15:04:59
Leo Africanus over de omgeving van Al Hoceima.

''Bedis is een stad grensend aan de Middellandse zee, bij de Spanjaarden ook wel bekend als ''Velle della Gomera''. Bestaand uit ongeveer 600 huizen. (...) Ook is er (in de stad) een mooie ciudadela*
, en niet grote overigens, dat bewoond wordt door de hoofd, die hierbuiten ook een paleis, omringd met mooie tuinen heeft.(...) Dit eiland wordt momenteel goed behouden met behulp van de koning, sinds deze haven de meest dichtbijzijnste haven van Fes is.

*ciudadela: Ik ben er niet achtergekomen wat dit Spaanse woord betekent, maar het zal iets te maken hebben met ciudad=stad. Als iemand het weet dan hoor ik het graag.

je zit in de buurt. Cuidadela of citadel is vesting, slot.

taghalaitenbatabuz

leo, een ordinaire afvallige, geen enkel respect verdiend zo iemand.