Hoofdmenu

Verschil?

Gestart door Rwezna, 31/05/2004 om 17:24:09

Rwezna



Klopt het dat mensen uit omgeving al hoceima een ander dialect spreken dan de mensen uit al hoceima zelf en dat sommige gewoontes ook verschillen? Ik hoorde zoiets dus wilde t even navragen



imzourenlady

#1
salaam,

deze forum bestaat al bij algemeen onder de naam verschil tussen imazighen!!

beslama:)

Samariaan

#2

Citeersalaam,

deze forum bestaat al bij algemeen onder de naam verschil tussen imazighen!!

beslama:)

YUP! imzourenlady was je voor kijk op
http://www.amazigh.nl/cgi-bin/forum/awar.pl?board=Algemeen&action=display&num=1086014899&start=9

Rwezna



ik heb gekeken maar mijn vraag is dan nog niet beantwoord, ik hoorde laatst namelijk iemand vertellen dat de mensen uit omgeving al hoceima (de atwayegren dus) verschillen qua mentaliteit en ook een ander dialect spreken dan de mensen uit al hoceima zelf. De mensen uit al hoceima zelf zouden geen aih wayegren zijn in tegenstelling tot de mensen uit omgeving al hoceima (bijv bini bou3ayach)

Rwezna

#4

dus nu is mijn vraag, wie weet hier meer over?
Ik wil mijn vraag ook wel stellen in de topic van imzourenlady aangezien dit onderwerp daar nu besproken wordt.

Samariaan

#5

Citeerdus nu is mijn vraag, wie weet hier meer over?
Ik wil mijn vraag ook wel stellen in de topic van imzourenlady aangezien dit onderwerp daar nu besproken wordt.

haha dan vraag je het daar toch???

Rwezna

Citeerhaha dan vraag je het daar toch???


>:( dat was ik ook al van plan MohamedUK

allasian

#7

Citeerik heb gekeken maar mijn vraag is dan nog niet beantwoord, ik hoorde laatst namelijk iemand vertellen dat de mensen uit omgeving al hoceima (de atwayegren dus) verschillen qua mentaliteit en ook een ander dialect spreken dan de mensen uit al hoceima zelf. De mensen uit al hoceima zelf zouden geen aih wayegren zijn in tegenstelling tot de mensen uit omgeving al hoceima (bijv bini bou3ayach)
De mensen van alhuceima zijn een mix van alle (stammen),daar spreekt men niet van aith X of aith Y.Mensen van alhuceima hebben al een paar generaties verstedelijking achter de rug gehad en die hebben een eigen identiteit ontwikkeld.De oorspronkelijke Aithwayegher maken mischien 30 a 40% uit van de Alhuceima bevolking.
En tegenwoordig is dat ook het geval met Imzouren.Beni Bouayach is nog wel in grote lijnen Aithwayegher te noemen.

MBTiza

#8
In alhoceima wonen de voornamelijk volgende stammen:

aith yitteft, aith waryagher, ibbequyen, aith tamsamane, aith touzine

in imzouren en beni bouayyash wonen voornamelijk aith waryagher en vandaar dat zij ook anders spreken.

imzourenlady

zijn er ook hier ook ibdarsen?? zo ja mag de vrouw de vrienden van haar man zien?? ik weet weinig over die stam alleen dat ze uit ain zohra komen!
wie weet het antwoord ik denk dat ibdarsen heel vrij zijn is dat waar??

Aqsil

Citaat van: briseis op 31/05/2004 om 19:08:10


ik heb gekeken maar mijn vraag is dan nog niet beantwoord, ik hoorde laatst namelijk iemand vertellen dat de mensen uit omgeving al hoceima (de atwayegren dus) verschillen qua mentaliteit en ook een ander dialect spreken dan de mensen uit al hoceima zelf.
In heel Rif spreekt men 1 dialect.

De verschillen tussen de stammen onderling ligt in de accent. Ait Wayagher spreken 'R' niet, terwijl Ibakouyan dat wel uitspreken zoals imazighen in het zuid.

Je kunt wel zeggen dat men in alhoceima een andere "dialect' spreekt dan in de opgeving.

De taal van mensen in Alhoceima stad is sterk beinvloed door Arabisch en Spaans.


amazigh_roos

En qua mentaliteit?

Aqsil

Citaat van: amazigh_roos op 13/07/2004 om 22:09:42
En qua mentaliteit?
Er is ook een verschil, zeggen ze.

Ze zeggen dat Ayt Wayagher hun vrouwen slaan, snel kwaad worden en agressie gebruiken!!!!!

Ik ben zelf Ayt Wayagher en ik denk dat het een beetje waar is, bij sommigen dan!

amazigh_roos

#13
Citaat van: Hulk op 13/07/2004 om 22:12:20

Er is ook een verschil, zeggen ze.

Ze zeggen dat Ayt Wayagher hun vrouwen slaan, snel kwaad worden en agressie gebruiken!!!!!

Ik ben zelf Ayt Wayagher en ik denk dat het een beetje waar is, bij sommigen dan!


Nauw ik ben ook Aythwajagher een trotse nog wel maar dit heb ik nog nooit gehoord of meegemaakt!!
Dat zijn gewoon allemaal vooroordelen!! Ik weet wel dat we "streng" worden genoemd!!

imzourenlady

zijn er ook hier ook ibdarsen?? zo ja mag de vrouw de vrienden van haar man zien?? ik weet weinig over die stam alleen dat ze uit ain zohra komen!
wie weet het antwoord ik denk dat ibdarsen heel vrij zijn is dat waar??