Hoofdmenu

Tifinagh IRCAM in vraag

Gestart door Amshoom Style ⴰⵎⵛⵓⵎ ⵚⵟⴰⵢⵍ, 02/12/2005 om 14:25:27

Timarzgha

Ik begrijp die hele onzin niet
Alle schriften hebben elders een oorsprong of zijn een variant op of overgenomen van een ander etc
Waarom moeilijk doen als het makkelijker kan, nu moet er een taal ontwikkeld worden en ook nog eens een schrift
Tifinagh is in mijn optiek niets anders als een middel om de voortgang van de amazigh opkomst te dwarsbomen en te vertragen
Mensen die voor een groot gedeelte al analphabeet zijn moeten nu en een nieuwe taal aanleren en een nieuwe schrift
dat kleine beetje wat zij wisten word ongedaan gemaakt en zo zijn de imazighen weer wat decennia verder, in de hoop dat er niet al te veel belangstelling zal zijn, en deze amazigh opkomst als een hype weer terug valt in de stilte
Blijf nog steeds geen voorstander van een tifinagh en zolang als mij niet bewezen word dat het ook mijn schrift zou zijn(noord marokko) zal ik het blijven beschouwen als een buitenlandse taal
Maw ik denk ook dat dit tifinagh gedoe slechts een hype is en zal vallen bij uitblijven van belangstelling, dat is mijn voorspelling ;)

allasian

Welk schrift wil je dan en als de meerderheid toch voor tifinagh kiest zou je daar dan vrede mee hebben?

Timarzgha

Citaat van: allasian op 09/12/2005 om 16:04:12
Welk schrift wil je dan en als de meerderheid toch voor tifinagh kiest zou je daar dan vrede mee hebben?
Als het uieindelijk dan toch echt een feit is en het tifinagh overgenomen word door de grote meerderheid is er geen andere keus dan je neer te leggen
In dat geval hebben wij een taal (in ontwikkeling) geacepteerd die voor mij net zo vreemd is als het arabisch en latijns
Het enige verschil is dat de laatste twee ontwikkeld zijn en het tifinagh nog vele jaren te gaan heeft
Persoonlijk zag ik dus liever het latijn als schrijftaal, dat zou juist alles bespoedigen maar aan de andere kant lijkt het niet de bedoeling van de overheid te zijn
Ik blijf koppig denken dat het tifinagh slechts bedoeld is om de voortgang van de amazighiteit af te remmen
Een zoethoudertje om ons in een strijd over taal te laten storten om zo de werkelijke problemen te camoufleren

allasian

Citaat van: Timarzgha op 08/12/2005 om 21:08:13
Waarom moeilijk doen als het makkelijker kan, nu moet er een taal ontwikkeld worden en ook nog eens een schrift
Taal is er al en altijd geweest,het gaat alleen om schrift. (Spreek)taal dirigeert schrift.
CiteerTifinagh is in mijn optiek niets anders als een middel om de voortgang van de amazigh opkomst te dwarsbomen en te vertragen
Een schrift leren is niet moeilijk te leren,met een beetje motivatie heb je het na een paar weken onder de knie.
CiteerMensen die voor een groot gedeelte al analphabeet zijn moeten nu en een nieuwe taal aanleren en een nieuwe schrift
Wie is er voor een groot gedeelte analfabeet ? Kijk uit met wat je zegt,man.
CiteerBlijf nog steeds geen voorstander van een tifinagh en zolang als mij niet bewezen word dat het ook mijn schrift zou zijn(noord marokko) zal ik het blijven beschouwen als een buitenlandse taal
Heb jij dan voor jezelf bewezen dat Tifinagh niet jouw schrift (kan) zijn?  Je wist niet eens wat tifi-nagh betekent.

Timarzgha

Citaat van: allasian op 13/12/2005 om 18:06:50
Citaat van: Timarzgha op 08/12/2005 om 21:08:13
Taal is er al en altijd geweest,het gaat alleen om schrift. (Spreek)taal dirigeert schrift.
CiteerTifinagh is in mijn optiek niets anders als een middel om de voortgang van de amazigh opkomst te dwarsbomen en te vertragen
Een schrift leren is niet moeilijk te leren,met een beetje motivatie heb je het na een paar weken onder de knie.
CiteerMensen die voor een groot gedeelte al analphabeet zijn moeten nu en een nieuwe taal aanleren en een nieuwe schrift
Wie is er voor een groot gedeelte analfabeet ? Kijk uit met wat je zegt,man.
CiteerBlijf nog steeds geen voorstander van een tifinagh en zolang als mij niet bewezen word dat het ook mijn schrift zou zijn(noord marokko) zal ik het blijven beschouwen als een buitenlandse taal
Heb jij dan voor jezelf bewezen dat Tifinagh niet jouw schrift (kan) zijn?  Je wist niet eens wat tifi-nagh betekent.

assalaam
Ik reageer maar op deze manier
Op je eerste punt dat de taal altijd heeft bestaan etc
Heeft de taal zoals het IRCAM wilt laten onderwijzen op scholen een geschiedennis of is het een raapsel van dialecten en in elkaar geflanst, dit is het idee dat ik heb namelijk
Sprake dus van een nieuwe standaart tamazight taal, is toch wat zij willen onderwijzen of heb ik het mis?

je zegt vervolgens dat een nieuwe schrift of taal makkelijk aan te leren is, vertel dat maar aan de velen die niet eens in staat zijn hun eigen naam te schrijven, ouderen en mensen die non stop aan het werken zijn!

Je zegt wie is analphabeet en kijk uit,
Jongen ik ken er velen en zie en hoor velen en over velen die nog steeds hun naam niet eens schrijven kunnen en bezig zijn met leren
Dan heb ik het nog niet eens over marokko, waar een groot gedeelte analphabeet is, zeker van de achtergestelde rifijnen
Iedereen teld tenzij het nieuwe taaltje een uitvinding is voor studjes en paar nerds
Er bestaan ook zoals eerder gezegd mensen die al een achterstand hebben op vele vlakken en het laatste is deze nog groter maken met een nieuwe schrift of/en taal

Over bewijs van tifinagh, bewijs jij maar eens dat het wel onze schrift was van vele eeuwen terug
Als het al dan niet zo het geval zou zijn dan nog, hebben wij ook deze schrift van iemand of anderen afgekeken en is het niet onze uitvinding
Waarom dan niet een latijn gebruiken dat ook de zelfde oorsprong heeft als het tifinagh, zij het vele malen moderner en makkelijker en bekender
Goed jij kunt er tevreden mee zijn met het ircam en haar uitvindingen, ik niet en zal het nooit worden tenzij het tarifit apart onderwezen en erkend zal worden als een officiele taal
Op gebied van tifinagh blijf ik bij mn mening, het is niet bewezen mijn schrift en niets vreemder als het latijn

Inuit

Citaat van: Timarzgha op 11/12/2005 om 02:10:29
Persoonlijk zag ik dus liever het latijn als schrijftaal, dat zou juist alles bespoedigen maar aan de andere kant lijkt het niet de bedoeling van de overheid te zijn
Deze keuze kan ik niet echt begrijpen, want laten we eerlijk zijn, in alle Amazightalen gebruiken we sommige letters die niet in het latijnse alfabet voor komen en vice versa, dus ik blijf erbij dat het Arabische alfabet het best aansluit bij de Amazightalen en dus ook het alfabet zou moeten zijn welke gebruikt moet worden om het Tamazight te onderwijzen.

allasian

Citaat van: Timarzgha op 13/12/2005 om 18:59:41
assalaam
Ik reageer maar op deze manier
Op je eerste punt dat de taal altijd heeft bestaan etc
Heeft de taal zoals het IRCAM wilt laten onderwijzen op scholen een geschiedennis of is het een raapsel van dialecten en in elkaar geflanst, dit is het idee dat ik heb namelijk
Sprake dus van een nieuwe standaart tamazight taal, is toch wat zij willen onderwijzen of heb ik het mis?
Een standaard tamazight taal lijkt mij inderdaad een slecht idee. Dat is hetzelfde als of je van italiaans/spaans en portugees 1 gezamelijke taal wilt maken.
Citeerje zegt vervolgens dat een nieuwe schrift of taal makkelijk aan te leren is, vertel dat maar aan de velen die niet eens in staat zijn hun eigen naam te schrijven, ouderen en mensen die non stop aan het werken zijn!
De jongeren zijn belangrijker dan de ouderen en ik denk niet dat er tegenwoordig zoveel jongeren zijn die hun naam niet eens kunnen schrijven.

CiteerJe zegt wie is analphabeet en kijk uit,
Jongen ik ken er velen en zie en hoor velen en over velen die nog steeds hun naam niet eens schrijven kunnen en bezig zijn met leren
Zijn zij in de meerderheid?
CiteerDan heb ik het nog niet eens over marokko, waar een groot gedeelte analphabeet is, zeker van de achtergestelde rifijnen
Zeg eens vriend,hoelang ben jij al niet meer op vakantie geweest ? Wat bedoel je met achtergesteld ?
Citeer
Er bestaan ook zoals eerder gezegd mensen die al een achterstand hebben op vele vlakken en het laatste is deze nog groter maken met een nieuwe schrift of/en taal
Is dat dus jouw grootste zorg ?
CiteerOver bewijs van tifinagh, bewijs jij maar eens dat het wel onze schrift was van vele eeuwen terug
Voor de 2e keer TIFI-NAGH betekent "onze uitvinding",dat het woordje TIFI niet in jouw vocabulair voorkomt wil niet zeggen dat het niet bestaat.
CiteerAls het al dan niet zo het geval zou zijn dan nog, hebben wij ook deze schrift van iemand of anderen afgekeken en is het niet onze uitvinding
Bewijs jij dan maar eens dat het afgekeken is,niet voor mij maar voorjezelf. Jij gaat er alleen vanuit dat het is afgekeken,omdat iemand dat gezegd heeft zonder het te toetsen. Hoe kun je iets afkijken als het er niet eens op lijkt ?
CiteerWaarom dan niet een latijn gebruiken dat ook de zelfde oorsprong heeft als het tifinagh, zij het vele malen moderner en makkelijker en bekender
Goed jij kunt er tevreden mee zijn met het ircam en haar uitvindingen, ik niet en zal het nooit worden tenzij het tarifit apart onderwezen en erkend zal worden als een officiele taal
Ik had eerst ook liever latijn,maar tifinagh is authentieker.

Inuit

Citaat van: allasian op 13/12/2005 om 20:17:30
Voor de 2e keer TIFI-NAGH betekent "onze uitvinding",dat het woordje TIFI niet in jouw vocabulair voorkomt wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Met alle respect, maar je gaat me toch niet vertellen dat jij dit als een bewijs ziet?

ps. het woord tifi komt ook niet in mijn vocabulaire voor, maar dat zegt inderdaad niets.

Citaat van: allasian op 13/12/2005 om 20:17:30
Bewijs jij dan maar eens dat het afgekeken is,niet voor mij maar voorjezelf. Jij gaat er alleen vanuit dat het is afgekeken,omdat iemand dat gezegd heeft zonder het te toetsen. Hoe kun je iets afkijken als het er niet eens op lijkt ?
Je draait het nu nogal om, omdat de bewijslast ligt bij degene die beweert dat het Tifinagh de authentieke taal van de Imazighen is. Want als het zo zou werken dan roep ik de hele dag door dingen waarvan men vervolgens het tegendeel moet bewijzen, anders dan is het waar.....en zo werkt het helaas niet.

allasian

Als tifinagh NIET EENS LIJKT op fenecisch is degene die beweert dat het wel zo is degene die dat nader moet verklaren.

Inuit

Citaat van: allasian op 13/12/2005 om 20:30:07
Als tifinagh NIET EENS LIJKT op fenecisch is degene die beweert dat het wel zo is degene die dat nader moet verklaren.
Ik heb nooit beweerd dat het Tifinagh ook werkelijk van het Fenicisch schrift af stamt, ik heb alleen gezegd dat ik dat weleens heb gehoord/gelezen, niet meer en niet minder en zeker niet dat dit vaststaat. Verder heb ik nooit beweerd te weten (en daar bewijzen voor te hebben) wat de authentieke taal van de Imazighen is (en in mijn ogen is dit ook niet te achterhalen), itt sommige aanhangers van het IRCAM Tifinagh. Vandaar dat ik pleit voor het meest praktische  alfabet van de bestaanden om het Tamazight in te onderwijzen en dat is in mijn ogen toch het Arabische alfabet.

Jij daarentegen beweert een bewijs te hebben, welke niet eens gekwalificeerd kan worden als intuitief bewijs, dus als jij werkelijk overtuigd bent van het feit dat het Tifinagh de authentieke taal van de Imazighen is, zou ik zeggen.....kom maar op met dat bewijs.

allasian

Harde bewijzen heb ik niet,wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn. Maar tifinagh straalt wel onafhankelijkheid uit.

allasian

Arabisch is niks waard,dan maar nog liever latijn. Maar het best een eigen alfabet.

Inuit

Citaat van: allasian op 13/12/2005 om 21:03:48
Arabisch is niks waard,dan maar nog liever latijn. Maar het best een eigen alfabet.
Arabisch niks waard......hoe bedoel je dat precies? licht eens toe.

Inuit

Citaat van: allasian op 13/12/2005 om 20:56:50
Harde bewijzen heb ik niet,wat niet wil zeggen dat ze er niet zijn. Maar tifinagh straalt wel onafhankelijkheid uit.
evenmin impliceert dit dat ze er wel zijn ;) oftewel, you got nothing!