Zijn moren imazighen?

Gestart door Izwan, 02/12/2005 om 10:28:07

allasian

Citaat van: Izwan op 08/12/2005 om 10:19:11
Het eerste islamitische rijk in Arif dateert vanaf 749. Arif is het eerste Marokkaanse gebied die geïslamiseerd is. De eerste Moskee in Marokko die gebouwd is was in Arif….enz 
Kun je een bron vermelden waar uit je dat hebt,als het niet te veel gevraagd is.

Izwan

Citaat van: allasian op 08/12/2005 om 15:49:04
Citaat van: Izwan op 08/12/2005 om 10:19:11
Het eerste islamitische rijk in Arif dateert vanaf 749. Arif is het eerste Marokkaanse gebied die geïslamiseerd is. De eerste Moskee in Marokko die gebouwd is was in Arif….enz 
Kun je een bron vermelden waar uit je dat hebt,als het niet te veel gevraagd is.
Schrijver: Ahmed Attahiri.
Boektitel: Imaraat Bano Saleh in Nkoer land.
Dit boek is in 1998 in het arabische taal geschreven.

Schrijver: Mohammed Oenyi.
Boek titel: Annales de Rif.
Dit boek is in 1998 in Arabische taal en Frans taal.

Schrijver: Ibno Khaldoen.
Hoofdstuk Imaraat Bano Saleh.

Schrijver: Historicus Ziani.
Schrijver: Historicus Al-J3koebi.

Er zijn nog meer schrijvers die hier aandacht hebben besteed. Om eerlijk te zijn, ben ik verbaast dat Iriffijen hier niet goed op de hoogte zijn.


Izwan

Citaat van: abrid op 08/12/2005 om 11:48:13
Izwan bedankt voor je inspanningen hier leren we wat van.
Graag gedaan.

Izwan


Izwan

Citaat van: m'Izran op 08/12/2005 om 15:42:34
Citaat van: Izwan op 07/12/2005 om 10:18:17
Citaat van: m'Izran op 05/12/2005 om 14:35:31
Wat is dan juist en hoe kan je het nagaan welke theorie wel klopt?
Wij dienen onze geschiedenis zelf te onderzoeken en we moeten het niet alleen aan de anderen over laten. Wie zoekt vindt wat.
Er zijn zeker genoeg boeken die nog steeds in Zawajat (koranscholen) in o.a. zuid-Marokko, bij Tawariq…enz te vinden waar meer informatie over onze geschiedenis staat. In sommige Zawajat zijn op dit moment westers organisaties bezig met het scannen van (overgebleven) boeken. Ik heb een paar programma’s hierover gezien. Het is triest om te zien hoe met die boeken wordt er omgegaan. Sommige boeken zijn meer dan 10 eeuw oud, maar leggen gewoon in de dozen te verrotten.
Het is geen wonder dat onze cultuur en erfgoed verdwijnt. We gaan slordig ermee om. Waar zijn de rijke, onderzoekers en de intellectuele Imazighen die niet in deze soort boeken geïnteresseerd dienen te zijn? Het is een duurzaam erfgoed toch. We klagen te veel over anderen, maar we zijn zelf ook niet onschuldig.
Helaas dat onze Zawayat in Arif zijn verwoest. De laatste Zawiya in Arif was waarschijnlijk Zawiya van Ibaquoyen die Ba3dadie heeft verwoest.


Daar heb je gelijk in wie zoekt, vind! (dan doen wij nu ook hier)

Bedankt..

En toch ben ik benieuwd waar je al die info vandaan haalt?
Uit verschillen boeken.

athsaynou

#20
Citaat van: Izwan op 09/12/2005 om 10:49:26

Uit verschillen boeken.

Zoals? die je hierboven hebt beschreven of zijn het andere?

Izwan

Citaat van: m'Izran op 09/12/2005 om 10:50:28
Citaat van: Izwan op 09/12/2005 om 10:49:26
Citaat van: m'Izran op 08/12/2005 om 15:42:34
Citaat van: Izwan op 07/12/2005 om 10:18:17
Citaat van: m'Izran op 05/12/2005 om 14:35:31
Wat is dan juist en hoe kan je het nagaan welke theorie wel klopt?
Wij dienen onze geschiedenis zelf te onderzoeken en we moeten het niet alleen aan de anderen over laten. Wie zoekt vindt wat.
Er zijn zeker genoeg boeken die nog steeds in Zawajat (koranscholen) in o.a. zuid-Marokko, bij Tawariq…enz te vinden waar meer informatie over onze geschiedenis staat. In sommige Zawajat zijn op dit moment westers organisaties bezig met het scannen van (overgebleven) boeken. Ik heb een paar programma’s hierover gezien. Het is triest om te zien hoe met die boeken wordt er omgegaan. Sommige boeken zijn meer dan 10 eeuw oud, maar leggen gewoon in de dozen te verrotten.
Het is geen wonder dat onze cultuur en erfgoed verdwijnt. We gaan slordig ermee om. Waar zijn de rijke, onderzoekers en de intellectuele Imazighen die niet in deze soort boeken geïnteresseerd dienen te zijn? Het is een duurzaam erfgoed toch. We klagen te veel over anderen, maar we zijn zelf ook niet onschuldig.
Helaas dat onze Zawayat in Arif zijn verwoest. De laatste Zawiya in Arif was waarschijnlijk Zawiya van Ibaquoyen die Ba3dadie heeft verwoest.


Daar heb je gelijk in wie zoekt, vind! (dan doen wij nu ook hier)

Bedankt..

En toch ben ik benieuwd waar je al die info vandaan haalt?
Uit verschillen boeken.

Zoals? die je hierboven hebt beschreven of zijn het andere?
Er zijn nog meer. Wat wil jij precies weten.

athsaynou

Citaat van: Izwan op 09/12/2005 om 10:55:31

Er zijn nog meer. Wat wil jij precies weten.

owh leuk, ik wil de boeken weten zodat ik me erzelf ook in kan verdiepen.

Izwan

Citaat van: m'Izran op 09/12/2005 om 10:56:40
Citaat van: Izwan op 09/12/2005 om 10:55:31

Er zijn nog meer. Wat wil jij precies weten.

owh leuk, ik wil de boeken weten zodat ik me erzelf ook in kan verdiepen.
Schrijver: Ibrahim Akhjaat.
Titel: Waarom Tamazight.

Schrijver: Mohamed Boekboet
Titel: الممالك الامازيغ في مواجهة التحديات 

Schrijver: Hanny Alders.
Titel: In het spoor van de Moor.
Het is in de Nederlandse taal geschreven en kost 10 euro.

Wil jij je ook in Marokkaanse politiek verdiepen?

Verder raad ik je aan, om islamitische site’s te bekijken. Die hebben veel geschiedenis boeken die belangrijk voor Imazighen zijn.

athsaynou

Citaat van: Izwan op 09/12/2005 om 11:23:53
Schrijver: Ibrahim Akhjaat.
Titel: Waarom Tamazight.

Schrijver: Mohamed Boekboet
Titel: الممالك الامازيغ في مواجهة التحديات 

Schrijver: Hanny Alders.
Titel: In het spoor van de Moor.
Het is in de Nederlandse taal geschreven en kost 10 euro.

Wil jij je ook in Marokkaanse politiek verdiepen?

Verder raad ik je aan, om islamitische site’s te bekijken. Die hebben veel geschiedenis boeken die belangrijk voor Imazighen zijn.


Politiek nee, ik richt mezelf op cultuur, de vrouw en de geschiedenis. Daar ben ik echt geinteresseerd in. Boeken in het Arabisch dat kan ik niet lezen, het moet Nederlands/Engels zijn.

Bedankt..

Izwan

Citaat van: m'Izran op 09/12/2005 om 11:26:59
Citaat van: Izwan op 09/12/2005 om 11:23:53
Schrijver: Ibrahim Akhjaat.
Titel: Waarom Tamazight.

Schrijver: Mohamed Boekboet
Titel: الممالك الامازيغ في مواجهة التحديات 

Schrijver: Hanny Alders.
Titel: In het spoor van de Moor.
Het is in de Nederlandse taal geschreven en kost 10 euro.

Wil jij je ook in Marokkaanse politiek verdiepen?

Verder raad ik je aan, om islamitische site’s te bekijken. Die hebben veel geschiedenis boeken die belangrijk voor Imazighen zijn.


Politiek nee, ik richt mezelf op cultuur, de vrouw en de geschiedenis. Daar ben ik echt geinteresseerd in. Boeken in het Arabisch dat kan ik niet lezen, het moet Nederlands/Engels zijn.

Bedankt..
Jammer dat jij geen Arabische kan lezen, want de meeste geschiedenis boeken en boeken over Imazighen zijn in de Arabische taal te vinden. Wat betreft Imazighen cultuur in Engels is wel op internet te vinden. Ze hadden aantal boeken van Imazighen in Andalus vertaalt. Verder veel succes met lezen.

athsaynou

#26
Citaat van: Izwan op 09/12/2005 om 11:39:55

Jammer dat jij geen Arabische kan lezen, want de meeste geschiedenis boeken en boeken over Imazighen zijn in de Arabische taal te vinden. Wat betreft Imazighen cultuur in Engels is wel op internet te vinden. Ze hadden aantal boeken van Imazighen in Andalus vertaalt. Verder veel succes met lezen.

Ach ja, ja klopt ik lees nu veel in het Engels, ik ben nu bezig met het boek Muqaddimah. En ben ook op onderzoek naar andere boeken als je wat tegen komt op het net ofzo denk dan aan mij en meld het effe bij mij a.u.b.

Moussa

Er zijn genoeg boeken over Imazighen in het Engels, Duits, Spaans, Frans, Latijn en Grieks. Het probleem met deze literatuur is dat het altijd de buitenstaander is die over Imazighen schrijft, zelden heeft een Amazigh iets over zijn eigen volk opgeschreven. Dit geeft een vertekend beeld over de geschiedenis en cultuur van de Imazighen omdat een buitenstaander erg moeilijk tot de kern kan doordingen. Mijn ervaring is dat er ook echt veel onzin over ons geschreven is, vaak negatief en neerbuigend. Maar dat heeft te maken met het feit dat de Griekse en Romeinse (en later de Europese) cultuur zich superieur aan de anderen voelde. Ik heb een Romeins boek waarin de verschillende volkeren van Europa en Noord-Afrika worden beschreven. Volgens de auteur zijn alle niet Latijn-sprekenden barbaren. Dat schijft hij over de Ieren, Germanen en Imazighen. De Arabieren hebben trouwens ook last van deze hoogmoedigheid. Wat ik wil zeggen is dat je moet oppassen met zomaar dingen aan te nemen. Lees kritisch.

Moraina

Ja, kritisch moet je zeker altijd zijn en nooit klakkeloos aannemen wat je leest, alleen is dat een stuk lastiger als je enkel wat schamelige kennis bezit, zoals ik. Ik heb vaak (ja, ik weet dat het fout is) de neiging om alles te geloven wat ik lees. Om dat op te lossen, raadpleeg ik verschillende bronnen. Maar beste is gewoon inderdaad altijd kritisch te zijn idd.




abrid

Citaat van: Izwan op 09/12/2005 om 11:39:55
Citaat van: m'Izran op 09/12/2005 om 11:26:59
Citaat van: Izwan op 09/12/2005 om 11:23:53
Schrijver: Ibrahim Akhjaat.
Titel: Waarom Tamazight.

Schrijver: Mohamed Boekboet
Titel: الممالك الامازيغ في مواجهة التحديات 

Schrijver: Hanny Alders.
Titel: In het spoor van de Moor.
Het is in de Nederlandse taal geschreven en kost 10 euro.

Wil jij je ook in Marokkaanse politiek verdiepen?

Verder raad ik je aan, om islamitische site’s te bekijken. Die hebben veel geschiedenis boeken die belangrijk voor Imazighen zijn.


Politiek nee, ik richt mezelf op cultuur, de vrouw en de geschiedenis. Daar ben ik echt geinteresseerd in. Boeken in het Arabisch dat kan ik niet lezen, het moet Nederlands/Engels zijn.

Bedankt..
Jammer dat jij geen Arabische kan lezen, want de meeste geschiedenis boeken en boeken over Imazighen zijn in de Arabische taal te vinden. Wat betreft Imazighen cultuur in Engels is wel op internet te vinden. Ze hadden aantal boeken van Imazighen in Andalus vertaalt. Verder veel succes met lezen.

Die boeken van arabische schrijvers zijn vaak ook niet onafhankelijk. Vaak word verwijzen naar de afkomst uit Yemen en Syrië ?????

Is er in een van die boeken te lezen dat bv. de Imazighen daar altijd geleefd hebben? en of dat ze de oorspronkelijke bevolking zijn van N-Afrika?

Er staan zeker hele leuke weetjes(voorbeelden zijn die stukken die je hier geplaast hebt) in maar vaak verschillen ze van mening over afkomst van de Imazighen.

Maar ik waardeer het zeker dat je hier stukken daarvan plaatst zo krijgen we een beeld van hoe men over ons schreef in zowel de Europese en of de Arabische geschied verhalen/overleveringen.