Er is ophef in Marokko door uitspraken van een bekende Amazigh-Activist

Gestart door E3ber_Tastite, 29/11/2005 om 01:13:00

Ben3men

Citaat van: ameziane op 30/11/2005 om 15:40:47
Citaat van: E3ber_Tastite op 29/11/2005 om 16:38:11
De uitspraken van Adghirni zijn keihard, sommigen noemen hem een Anti moslim 
Dat is ook de indruk die hij achterlaat.
Profeet heeft zelf gezegd dat Islam ooit zal verdwijnen en dat mensen niet in God gaan geloven. Nieuwe dingen heeft Adghirni  niet gezegd. 

Inuit

Citaat van: Ben3men op 30/11/2005 om 15:52:52
Profeet heeft zelf gezegd dat Islam ooit zal verdwijnen en dat mensen niet in God gaan geloven. Nieuwe dingen heeft Adghirni  niet gezegd. 
je hoeft je echt niet in rare bochten te wringen om de uitspraken van de man te beschermen....dat is nergens voor nodig.

MBTiza

ja de Imazighen hebben de Arabieren in de 11de eeuw al verteld bedankt dat jullie de Islam brachten maar zouden jullie willen vertrekken nu, hebben ze overigens ook nooit gedaan en de reden dat zij Tarik n Zayad op een schip richting Spanje hebben gezet was om zo van duizenden sterke Imazighen af te komen..

Ben3men

Citeer
je hoeft je echt niet in rare bochten te wringen om de uitspraken van de man te beschermen..

Als je mij in bochten ziet wringen, dan moet je heel erg duizelig zijn.

De heer Adghrini die  miljoenen Imazighen achter zich heeft, is nooit tegen de Islam. Ik hoorde hem in Aljazeera zeggen dat hij moslim is een dat hij in het Tamazight bid. Dat Arabisch nationalisten en moslim fundamentalisten hem als anit-Islam beschouwen is hun probleem. Islam voor deze groeperingen is gelijk aan arabisme.
Maar de heer Adghrini is moslim. Adghrini zei niet dat hij islam uit Noord Afrika wil verdrijven. Hij zei dat Islam ooit zal verdwijnen. Dit is een feit . Profeet zei dat islam is vreemd begonnen en zal ook vreemd beëindigen EN dat er ooit en tijd zal komt waarin mensen niet in de Islam gaan geloven. Dit is ook wat de heer Adghiri zei.
Voor meer informatie over het eind van de islam verwijs ik je naar de betrouwbare Hadith van Sahih Moslim (Arabische editie) pagina 71 en 72.

Inuit

Citaat van: Ben3men op 30/11/2005 om 16:28:14
De heer Adghrini die  miljoenen Imazighen achter zich heeft, is nooit tegen de Islam. Ik hoorde hem in Aljazeera zeggen dat hij moslim is een dat hij in het Tamazight bid. Dat Arabisch nationalisten en moslim fundamentalisten hem als anit-Islam beschouwen is hun probleem. Islam voor deze groeperingen is gelijk aan arabisme.
Maar de heer Adghrini is moslim. Adghrini zei niet dat hij islam uit Noord Afrika wil verdrijven. Hij zei dat Islam ooit zal verdwijnen. Dit is een feit . Profeet zei dat islam is vreemd begonnen en zal ook vreemd beëindigen EN dat er ooit en tijd zal komt waarin mensen niet in de Islam gaan geloven. Dit is ook wat de heer Adghiri zei.
Voor meer informatie over het eind van de islam verwijs ik je naar de betrouwbare Hadith van Sahih Moslim (Arabische editie) pagina 71 en 72.
de heer Adghrini hoeft zich noch tov mij noch een ander mens te verantwoorden, dus dat hij in het Tamazight bidt is zijn zaak.

het feit dat de islaam zal verdwijnen is net zo triviaal als het feit dat de wereld zal vergaan en nou wil het toeval (NOT) dat deze twee op hetzelfde moment zullen vallen :)

Timarzgha

Citaat van: Inuit op 30/11/2005 om 16:41:02
Citaat van: Ben3men op 30/11/2005 om 16:28:14
De heer Adghrini die  miljoenen Imazighen achter zich heeft, is nooit tegen de Islam. Ik hoorde hem in Aljazeera zeggen dat hij moslim is een dat hij in het Tamazight bid. Dat Arabisch nationalisten en moslim fundamentalisten hem als anit-Islam beschouwen is hun probleem. Islam voor deze groeperingen is gelijk aan arabisme.
Maar de heer Adghrini is moslim. Adghrini zei niet dat hij islam uit Noord Afrika wil verdrijven. Hij zei dat Islam ooit zal verdwijnen. Dit is een feit . Profeet zei dat islam is vreemd begonnen en zal ook vreemd beëindigen EN dat er ooit en tijd zal komt waarin mensen niet in de Islam gaan geloven. Dit is ook wat de heer Adghiri zei.
Voor meer informatie over het eind van de islam verwijs ik je naar de betrouwbare Hadith van Sahih Moslim (Arabische editie) pagina 71 en 72.
de heer Adghrini hoeft zich noch tov mij noch een ander mens te verantwoorden, dus dat hij in het Tamazight bidt is zijn zaak.

het feit dat de islaam zal verdwijnen is net zo triviaal als het feit dat de wereld zal vergaan en nou wil het toeval (NOT) dat deze twee op hetzelfde moment zullen vallen :)
assalaam
Aboe Hoerayrah heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “De Islam is  (als een) vreemd(e) begonnen en zal (later als een) vreemd(e) worden, net zoals hij begonnen was. Toba (geluk en blijde tijdingen) zij dan met de Vreemdelingen!”     (sahih moeslim)

Deze hadith laat zien dat de Islam zwak en vreemd was begonnen, waarna hij sterk werd en dat hij vervolgens op bepaalde tijden en plaatsen voor een tweede keer in een zwakke toestand zal geraken. Moslims die zich dan standvastig aan hun geloof vasthouden zullen veel tegenstand ondervinden en weinig voorstanders hebben. De gelovigen zullen dan vreemdelingen zijn, zelfs als ze in een Islamitisch land zijn.

Dit is dacht ik één van de kleinere tekenen van der einde der tijden en zo zijn er velen, zelfs voorspellingen gedaan door onze profeet saws waar nu pas de wetenschap mee bezig is
Zo ook als één van de tekenen van het einde der tijden heeft de profeet saws gezegd dat wel 50 vrouwen onderhouden zullen worden door slechts één man
Dit bewijst wat de wetenschap nu pas bewezen heeft, namelijk de afname van het mannelijk geslacht!
Ook de opkomst van verdraaiers en misleiders, zoals wij die nu kennen de liberale imaams en sekten!
En zo zijn er vele andere hadiths mbt de einde der tijden en je zal wel eens van je stoel vallen van schrik als je al die tekenen zou bestuderen!, wa sallaam o aleikoem

Ben3men

Ahmed Adghrini is geen “bekende Amazigh activist”, maar de motor en de brain achter de opstand van Imazighen in heel Noord Afrika. Toen Imazighen in Algerije (Lakbayel) in opstand kwamen, heeft Aljazeera TV hem uitgenodigd om hem te interviewen. Zijn taak is nu overgenomen door CMA, maar de media wil hem liever interviewen dan de  Lounes (uit Algerije) van CMA. Adghrini is het symbool van Imazighen in Noord Afrika. IRCAM en CMA bij elkaar hebben minder invloed dan Adghrini alleen.
Adghrini is de ijzerbreker. Wat honderden en duizenden Imazighen niet kunnen, kan hij alleen. Hij is overal in de wereld om te promoten voor de Amazigh zaak. Hij is zo bekend in de wereld, dan de regering hem niet durft aan te pakken. Hij durft te zegen, want anderen niet durven. Ongeveer twee jaren geleden probeerden Imazighen een Amazigh partij op te richten. Deze mensen werden opgepakt, mishandel en gearresteerd.  Maar de heer Adghrini, breek overal de ijzer. Hij heeft de eerste Amazigh partij opgericht en de regering staat alleen maar te kijken. Zijn partij heet “De Marokkaanse Amazigh democratische partij”.

Zie zijn foto (rechts de directeur van IRCAM, links de heer Adghrini)
http://www.tawiza.net/TawizaPDF103/PDF103/16.pdf


E3ber_Tastite

Azul xawem,

We moeten zijn uitspraken niet al te letterlijk opnemen, want het interview duurde wel wat langer dan op de site staat, er is wat geknipt en geplakt en alleen de harde uitspraken zijn eruit gehaald, zonder het hele verhaal omheen, waardoor er een andere beeld is gaan ontstaan. We moeten voorzichtig zijn met Aljazeera, want we weten allemaal dat dat een organisatie is, die het Arabisch nationalisme graag promoot.

Waarschijnlijk bedoelde Adghirni, de Islam van de Salafisten, Arabisch nationalisten en al die andere groepen die tegen de Amazigh zijn. Als dat zo is, ben ik het met hem eens, mijn Islam is niet de islam van de Arabische nationalisten, Abdelkrim al Khattabi heeft ooit ook iets dergelijks gezegd over de Imams destijds in Arif.

Ben3men

Citeer
We moeten zijn uitspraken niet al te letterlijk opnemen, want het interview duurde wel wat langer dan op de site staat, er is wat geknipt en geplakt en alleen de harde uitspraken zijn eruit gehaald, zonder het hele verhaal omheen, waardoor er een andere beeld is gaan ontstaan. We moeten voorzichtig zijn met Aljazeera, want we weten allemaal dat dat een organisatie is, die het Arabisch nationalisme graag promoot.

Waarschijnlijk bedoelde Adghirni, de Islam van de Salafisten, Arabisch nationalisten en al die andere groepen die tegen de Amazigh zijn. Als dat zo is, ben ik het met hem eens, mijn Islam is niet de islam van de Arabische nationalisten, Abdelkrim al Khattabi heeft ooit ook iets dergelijks gezegd over de Imams destijds in Arif.
Letterlijk zei hij: we moeten terug gaan naar de tijdperk voor de Islam.
Met zijn uitspraak bedoelt hij zeker niet dat we stenen gaan aanbieden en dat we geen auto's gaan rijden, zoals het voor de Islam het geval was. 

In dezelfde interview zei hij: We moeten terug naar de tijdperk voor het stelen van Marokko door gearabiseerde mensen. Hij wil dus terug naar het tijdperk van de Mouhadanen en Morabieden (toen moslim Imazighen de baas waren in Noord afrika). 

Arabische taal moet hellemaal verdwijnen uit Noord Afrika, omdat er geen Noord afrikaan is die Arabisch als moedertaal heeft; dit heeft hij vaak gezegd en dit is ook wat hij bedoelt, denk ik. 


Izwan

Ik heb dat programma gezien. Ik denk niet dat Alzeera met de uitspraken heeft gespeeld, want Alzazeera is een provisionele zender die systematische in de gaten wordt gehouden en elke fout die ze maken werkt het tegen haar.
Alzazeera laat in de meeste programma’s verschillen mening zien die vaak tegenstrijdig zijn.
Afgelopen maanden heeft Alzazeera verschillen programma’s over Imazighen in de hele noord Afrika gemaakt. De belangrijke Imazighen organisatie zijn op haar site te vinden.  Ik zie dus geen aanleiding om bedenkingen t.o.v. Alzazeera te hebben.
Ahmed Adghrini heeft deze uitspraak wel gedaan. Die programma van Alzazeera liet juist zien dat er verschillende Imazighen groepering zijn met verschillen visie over Amazigh problematiek.
Persoonlijk vind ik de uitspraak van Ahmed Adghrini meer schade aan de Amazigh bewegingen zal brengen dan gunsten. Ze zijn ook gevaarlijk.