Hoofdmenu

Wat betekent......

Gestart door Inuit, 28/11/2005 om 16:05:14

Inuit

Citaat van: Tamza op 28/11/2005 om 17:18:46
Heb gehoord dat 'essoes n yixsan' een uitdrukking is van het hebben van kippenvel.
ik zat eerlijk gezegd ook aan zoiets te denken, omdat mijn moeder het ook altijd een dergelijke context gebruikt.
dus iets in de geest van, als je tegen iemand zegt 'assoes n yexssan', dan maak je die persoon duidelijk dat je niet blij wordt als je naar deze persoon kijkt. maar goed, ik weet het niet zeker.

MBTiza

Citaat van: Inuit op 28/11/2005 om 17:23:57
Heb gehoord dat 'essoes n yixsan' een uitdrukking is van het hebben van kippenvel.
ik zat eerlijk gezegd ook aan zoiets te denken, omdat mijn moeder het ook altijd een dergelijke context gebruikt.
dus iets in de geest van, als je tegen iemand zegt 'assoes n yexssan', dan maak je die persoon duidelijk dat je niet blij wordt als je naar deze persoon kijkt. maar goed, ik weet het niet zeker.

soort van schrik ofzo?

Tamza

Citaat van: Taxsath op 28/11/2005 om 17:22:27
nee joh, klopt niet tamza, hoorde het ook maar betekent toch bedekt met botten, issou s yexsan.

Letterlijk misschien. Maar ik vind het ook wel aannemelijk dat het een uitdrukking is voor kippenvel.

MBTiza

Citaat van: Tamza op 28/11/2005 om 17:26:28
Citaat van: Taxsath op 28/11/2005 om 17:22:27
nee joh, klopt niet tamza, hoorde het ook maar betekent toch bedekt met botten, issou s yexsan.

Letterlijk misschien. Maar ik vind het ook wel aannemelijk dat het een uitdrukking is voor kippenvel.

kippenvel is irem n tyazit, zie je jezelf al zeggen wayow ithennad ara ghari irem n tyazit hahaha

Inuit

Citaat van: Taxsath op 28/11/2005 om 17:25:17
Citaat van: Inuit op 28/11/2005 om 17:23:57

soort van schrik ofzo?
nee meer iets van; th'3ettreth iffadden, xmi thayyek/thayyem 3ezzaax (letterlijk: je laat m'n kieen vallen als ik naar je kijk)
dus meer droevenis dan schrik.

Tamza

Update wat betreft dit zeer belangrijke vraagstuk:

'Essous' betekent letterlijk 'verbrokkelen/vergaan'. Als iemand bv bibbert van de kou, dan zeg je in het Thmazight 'i reqfiet essous n yixsan'. Tis dus idd een uitdrukking voor 'kippenvel'.

In de izri Dhar Oubarran wordt dus het gevoel benadrukt dat bij de herinnering van Dhar Oubaran komt kijken. Mooie uitdrukking, getuigt weer van een sterk staaltje Amazighijnse beeldspraak.

Tamza

En ik heb gelijk en dat is dat!

Timarzgha

Ik denk ook dat tamza hier gelijk heeft
Kende van vroeger nog izran die begonnen met ''a ja mammie le3ziez ienoe a ja souss n yegsan''
Zou wel raar zijn als ze dat volgens een aantal mensen bedoeld a mammie le3ziez ienoe is bezaaid met botten ???
Of bedekt met botten ??? makes no sense ;)

Tamza

Citaat van: Timarzgha op 28/11/2005 om 17:45:59
Ik denk ook dat tamza hier gelijk heeft

Ewa, je weet toch.

miss.F.

dus die taxasath zat weer een ...verhaal te hangen