Hoofdmenu

Islam is niet tegen AZUL

Gestart door Aqsil, 01/06/2004 om 21:14:53

Amezian

#15

Citeer'sbah rgie'('s morgens) dit is Arabisch en betekent goede morgen.
'msa rgie'('s avonds) dit is Arabische en betekent goede navond.
'llah iouan' dit is arabische en betekent  (moge allah jou helpen,bij het afscheid nemen).

Dat weet ik ook wel.Maar die begroetingen gebruiken wij ook.En woorden als Azul en Tannemirt zeggen mij totaal niets!

Aqsil

#16

CiteerDat weet ik ook wel.Maar die begroetingen gebruiken wij ook.En woorden als Azul en Tannemirt zeggen mij totaal niets!
Wij Irifian zijn ook gedeeltelijke gerabiseerd.
Ruime 30 procent van de woorden die we gebruiken hebben we geleend van de Arabieren.

Idir

#17

CiteerAls ik moet kiezen tussen Shalom en Salaam gebruik ik liever Salaam!

Logisch, daar ben je mee opgegroeid toch.... en je omgeving begrijpt het ;)

imzourenlady

#18

CiteerDan kan je ook Shalom zeggen, dat betekent namelijk ook vrede.... ;) .... nu even de Hebreeuwse woord voor 3aleikom zoeken en je bent klaar... ;D

P.s. Salaam Moe3aleikom = vrede zij met jullie/u .... dus niet ik wens jullie vrede... ;)

salaam mo3laikom,

waarom zeg je; dat je salaam met shalom kunt vergelijken??? ze hebben wel die zelfde betekenis maar niet de zelfde waarde salaam is namelijk een van de namen van ALLAH (swt)!!!!!

imzourenlady

#19

CiteerDat weet ik ook wel.Maar die begroetingen gebruiken wij ook.En woorden als Azul en Tannemirt zeggen mij totaal niets!

salaam mo3laikom,

ja dat bedoel ik ik en mij ouder hebben die woordjes nog nooit gehoord!!!

rifman

#20
dat ze deze twee woorden niet weten, wil niet zeggen dat ze niet bestaan.

Ik geloof dat Imazighen nog steeds het woord gebruiken.
Kwam laatst op het net een vakantie-gids van de oase van siwa.

Daarin stond:
S azul-as = groet hem

tot 1400 gebruiken Imazighen voor Allah ook Akuc i.p.v. ARebbi nu. Rabbi is trouwens joods (rabbi - rabijn, etc)..


rifman

#21
De eneige wat islam zegt over groeten is:
Dat het ene goede groet is.

Mensne die zeggen dat Azul Haram is, hoor je vaak zeggen hallo. Is hallo ook Haram? Deze mensen zijn achterlijke ighyar. want islam is geen woord.
Allah oordeelt naar daden, je kunt Salaam zeggen tot je een ons weegt, maar je komt daarmee geen meter verder op.
Je moet goed daden verrichten om er te komen. Dat is belangrijk.
Maar moslims houden zich liever met dit soort onbenullige zaken, zoals het eten met links haram is, met d erechter voet ergens naar binnen gaan anders ben je kafir, en veel meer van deze onzin. waarom heb je dan ene linker hand? had allah die beter niet moeten schappen als je toch geen dingen mee kunt doen. Waarom met rechter voet, linker voet is ook door dezelfde allah gemaakt. Maar goed dit zijn onzin dingen.. Misschien iets voor Benzakour.


imzourenlady

#22
salaam mo3laikom,

azul gebruiken is niet haram hoor!!!!!

abrid

#23
Zuras azedjif i abagh ameqran hoorde ik vaak als jklein kind. Komt van Atzud. B.v. bij graven bezoekn Atzud imedran!

MBTiza

#24

CiteerZuras azedjif i abagh ameqran hoorde ik vaak als jklein kind. Komt van Atzud. B.v. bij graven bezoekn Atzud imedran!

Inderdaad abrid, wij irifiyen gebruiken zuras de andere imzighen gebruiken ipv de riffijnse r de l, bijv. siwel ipv siwer vandaar dus het woord zulas ipv zuras!

Aqsil

#25

Citeerze hebben wel die zelfde betekenis maar niet de zelfde waarde salaam is namelijk een van de namen van ALLAH (swt)!!!!!
A he, Allah heeft dus Arabische namen. Allah moet dus Arabier zijn. Zo leer ik wat!

cinderella

#26

CiteerA he, Allah heeft dus Arabische namen. Allah moet dus Arabier zijn. Zo leer ik wat!


dat heeft ze toch niet gezegd???

Aqsil

#27

Citeerdat heeft ze toch niet gezegd???
Ze heeft gezegd dat Salam is de naam van Allah en Shalom niet. Salam en shalom betekenen hetzelfde. Als Salam de naam van Allah is en Shalom niet, dan heeft Alalh alleen Arabische namen.

cinderella

#28

CiteerZe heeft gezegd dat Salam is de naam van Allah en Shalom niet. Salam en shalom betekenen hetzelfde. Als Salam de naam van Allah is en Shalom niet, dan heeft Alalh alleen Arabische namen.

Salaam, Shalom, Vrede
dit zijn allemaal een en dezelfde betekenis...

Aqsil

#29

CiteerSalaam, Shalom, Vrede
dit zijn allemaal een en dezelfde betekenis...
En therelli ook nog in het Tamazight. Allah heet ook Terelli.