Abdel Karim El Khattabie.......

Gestart door tamezjant, 28/11/2005 om 10:34:35

3ich

Citaat van: Simo7 op 27/12/2009 om 16:52:58
maak je niet druk man....omdat hij geboren is in Ajdir....is hij ait wayaghers......maar zijn roots liggen daar niet, daar is niets mis mee.... we zijn allemaal broeder en zusters van elkaar .....


K maak me ook niet druk.

De link na de boek. Je kan hem daar bestellen.

http://www.timazighin.nl/index.php?option=com_booklibrary&task=view&catid=23&id=2&Itemid=89


Zanatti

#46
Citaat van: Simo7 op 27/12/2009 om 16:52:58
maak je niet druk man....omdat hij geboren is in Ajdir....is hij ait wayaghers......maar zijn roots liggen daar niet, daar is niets mis mee.... we zijn allemaal broeder en zusters van elkaar .....



Ik weet niet waar je naar toe wilt gaan, maar ik merk dat je graag wilt lezen dat hij een Agzeney is.

Abdelkrim is een Awayagher en zn ouders zijn Ait Wayagher.  Dat zn overgroot opa ooit uit Ghzenaya komt, doet er niet toe. Zn moeder en oma etc zijn zowiezo puur ait wayagher. Abdelkrim's familie leven generaties als ait Wayagher in waryagherland, dat doet er toe. Daarnaast heeft Moulay Mo7and geen speciale band met ighzenayen gehad in zn leven, zijn mensen om zich heen, waren altijd ait wayagher. En hij zelf voelde zich een pure trotse Awayagher, ondanks misschien max 10% ghzenaya bloed in zn aderen.

Buiten dit, slaat je zoektocht nergens op. Als je gaat kijken, heeft ruim de helft van ait
Waygher wel bloed door zn aderen van een andere stam en vice verca. We zijn uiteindelijk allemaal Irifyen.

TamurtIno

Citaat van: Simo7 op 27/12/2009 om 16:11:35
rustig aan...haal diep adem......niet zo heet opgefokt....

je hebt mijn vraag NIET goed gelezen waardoor je een standaard antwoord geeft waar ik niet om gevraagd heb...en wat iedereen al weet.

mijn vraag GAAT NIET over abdelkerim maar over zijn ouders....Abdelkerim is geboren in Ajdir....maar wat voor afkomst heeft bijv. zijn moeder en zijn vader dat was mijn vraag.... jij gaat ervan uit dat omdat hij geboren is in Ajdir, zijn ouders AUTOMATISCH uit ajdir komen maar dat hoeft niet zo te zijn...

Ik vind het een rare vraag.
Ik ben geboren in Ait Wayagher. Mijn vader ook. Maar de vader van de Opa van mijn Opa komt uit Ibdarsen. Familie van mijn voorvader in Ibdarsen komt uit Atlas en in dat gebied spreken ze nu Darija.   

Zijn er verhalen dat een van zijn voorvaderen uit Izenayen komen? Nou, Ait wayahjer en Izanayen behoren tot dezelfde stam en deze stam wordt beschreven door Ibn Khaldoen als volgt: "de stam is strijdlustig".
Ik dacht dat je wou zeggen dat hij uit Jemen komt.   Maar dat hij niet 100% een Awayagher is, is wel mogelijk en dat geld ook voor jou en mij.


E3ber_Tastite

Even voor de duidelijkheid, het kan me echt geen donder schelen wat hij is, ik wil ook niks beweren, ik gaf alleen antwoord op vraag van Simoh en wat er daarover bekend is.

Wat kan mij het nou schelen of hij een Azenay of Awayegher is, het enige wat voor mij telt waren zijn daden!!

Hadou

Heeft Mohammed Abdelkarim Al Khattabi ook in Tunesie gestudeerd?

Señor Canardo

Klik hier voor een Nederlandse vertaling... >




Abdelkrim et la guerre du Rif
 
Nous sommes en 1920. Bien avant la guerre d'Indochine et la
guerre d'Algérie, celle du Rif est bien la première guerre anticoloniale du XXe
siècle. En France, elle donne lieu aux premières manifestations de solidarité
avec les peuples sous domination coloniale, organisées par le Parti communiste,
et dont l'Humanité en ces années 1925-1926, se fait l'écho.

Le Rif, étroite bande côtière située du nord du Maroc
méditerranéen, est, depuis 1912, sous domination espagnole, le reste du pays
sous protectorat français.

Abdelkrim El Khattabi, né en 1882, à Ajdir dans la tribu
berbère des Beni-Ouariaghi, après des études à l'université d'El Karaouine à
Fès, s'installe à Melila où il est successivement cadi (juge musulman),
instituteur, interprète (arabe, français et espagnol) et correspondant du
Télégraphe du Rif, quand il se lance en politique. Il dénonce l'oppression
coloniale et se met à rêver à l'indépendance du Maroc. Abdelkrim parcourt le Rif
et sensibilise les populations : " Nous devons, disait-il, sauver notre prestige
et éviter l'esclavage à notre pays. " Homme de culture et d'ouverture, celui qui
qualifie l'Occident de " civilisation du fer " par opposition au Maroc rural et
sous-développé, est tout sauf un fanatique. Il a un projet politique : faire du
Rif une république moderne, développer l'économie et l'éducation, et la faire
reconnaître par la Société des nations (SDN). Il pense faire accéder le Rif à
l'indépendance en bonne entente avec les Espagnols. Mais ces derniers refusent.

La guerre devient inévitable quand les tribus berbères du
Rif refusent l'autorité espagnole et demande à l'Espagne de quitter le Maroc. En
1920, les Espagnols envoient une armée de 100 000 hommes commandée par le
général Sylvestre. Le 20 juillet 1921, l'armée espagnole subit un véritable
désastre : 3 500 soldats tués, plus de 5 000 sont faits prisonniers, toute
l'artillerie lourde espagnole et un véritable arsenal (fusils et munitions)
tombent entre les mains des Rifains. Sylvestre se suicide. De victoire en
victoire, Abdelkrim repousse les Espagnols sur les côtes. En 1922, il proclame
la République du Rif. " Le Parti communiste français unanime félicite Abdelkrim
pour ses succès ", titre l'Humanité du 11 septembre 1924.

La France, inquiète, prend des mesures, vole au secours de
l'Espagne, dépêche une troupe de 400 000 hommes commandée par le maréchal
Pétain. Abdelkrim, qui a lancé son armée de 75 000 hommes contre le Maroc
français, est stoppé. Le rapport des forces est inégal. Abdelkrim fait face à 32
divisions franco-espagnoles. Pétain mène une guerre totale : les villages
rifains sont rasés par l'aviation et l'artillerie, l'armée française ne fait pas
de prisonniers. C'est le début de la fin.

En France, malgré la campagne, à contre-courant, menée par
le PCF pour arrêter " immédiatement l'effusion de sang au Maroc ", relayée
quotidiennement par l'Humanité qui, en outre, publie des lettres de soldats,
puis l'appel - le premier du genre à l'époque - lancé par Henri Barbusse et
signé par une centaine d'intellectuels dont André Breton, dans son édition du 2
juillet 1925, la guerre se poursuit. Abdelkrim est vaincu en 1926. La République
du Rif aura vécu.

Celui dont les méthodes de guérilla ont inspiré Mao
Tsé-Toung et Hô Chi Minh, est fait prisonnier et sera déporté à l'île de la
Réunion. Mais la guerre du Rif a un tel retentissement que le nom d'Abdelkrim
est devenu le symbole de la décolonisation. Quand il s'évade en 1947, il
s'installe au Caire où il est l'un des fondateurs du Comité de libération du
Maghreb. Abdelkrim exilé - il ne retournera plus au Maroc -, le Rif est secoué
par des révoltes en 1958-1959 qui seront écrasées par les toutes nouvelles
Forces armées royales (FAR) commandées par le général Oufkir. La répression sera
sanglante : 8 000 morts. Sur le tard, avant son décès en 1963, il dira de cette
période (1920-1925), avec quelque amertume : " Je suis venu trop tôt. "

27 December 2000

Hassane Zerrouky; HUMANITE

http://www.bladi.net/abdelkrim-et-la-guerre-du-rif.html

Simo7

Citaat van: Zanatti op 27/12/2009 om 17:23:03
Ik weet niet waar je naar toe wilt gaan, maar ik merk dat je graag wilt lezen dat hij een Agzeney is.

Abdelkrim is een Awayagher en zn ouders zijn Ait Wayagher.  Dat zn overgroot opa ooit uit Ghzenaya komt, doet er niet toe. Zn moeder en oma etc zijn zowiezo puur ait wayagher. Abdelkrim's familie leven generaties als ait Wayagher in waryagherland, dat doet er toe. Daarnaast heeft Moulay Mo7and geen speciale band met ighzenayen gehad in zn leven, zijn mensen om zich heen, waren altijd ait wayagher. En hij zelf voelde zich een pure trotse Awayagher, ondanks misschien max 10% ghzenaya bloed in zn aderen.

Buiten dit, slaat je zoektocht nergens op. Als je gaat kijken, heeft ruim de helft van ait
Waygher wel bloed door zn aderen van een andere stam en vice verca. We zijn uiteindelijk allemaal Irifyen.

Ik wil nergens naartoe, en voor mij hoeft hij geen agzenay te zijn om hem als één van mijn soort te zien,  ik lees iets wat ik intressant vind en wil er meer over weten...meer niet, kennelijk stoort het mensen als iemand meer wil weten....

Jou  logica slaat dus werkelijk nergens op.....dus een amazigh die geboren is in Nederland is een nederlander?.....  Maar nogmaals het doet er mij niet toe....mij gaat het erom dat ik zoveel mogelijk informatie wil vergaren.....hij is geboren in Ajdir dat ontkent niemand, maar nu wil ik meer weten over zijn roots....  Wat kun je daar iets op tegen hebben??

je hebt jou versie nu aan mij uitgelegd.....en ik ga opzoek naar andere versie, die vrijheid heb ik.

Simo7

Citaat van: TamurtIno op 27/12/2009 om 17:45:37
Ik vind het een rare vraag.
Ik ben geboren in Ait Wayagher. Mijn vader ook. Maar de vader van de Opa van mijn Opa komt uit Ibdarsen. Familie van mijn voorvader in Ibdarsen komt uit Atlas en in dat gebied spreken ze nu Darija.   

Zijn er verhalen dat een van zijn voorvaderen uit Izenayen komen? Nou, Ait wayahjer en Izanayen behoren tot dezelfde stam en deze stam wordt beschreven door Ibn Khaldoen als volgt: "de stam is strijdlustig".
Ik dacht dat je wou zeggen dat hij uit Jemen komt.   Maar dat hij niet 100% een Awayagher is, is wel mogelijk en dat geld ook voor jou en mij.



Als dat zo is wat je zegt wat is er dan raar aan mijn vraag?? Wat is er raar aan de vraag waar zijn ouders vandaan komen??


wa je3ella  yemma, mensen zien echt dingen die er niet zijn.....mischien hebben jullie meer kennis dan ik...en wil er meer over weten.
dus zo raar is die vraag niet, ik ben net een week lid van deze forum.

Simo7

Citaat van: E3ber_Tastite op 27/12/2009 om 18:27:01
Even voor de duidelijkheid, het kan me echt geen donder schelen wat hij is, ik wil ook niks beweren, ik gaf alleen antwoord op vraag van Simoh en wat er daarover bekend is.

Wat kan mij het nou schelen of hij een Azenay of Awayegher is, het enige wat voor mij telt waren zijn daden!!

....zo is dat....mij ook niet alleen vind ik het intressant om te weten...  bedankt voor je antwoord bro

arriset

#54
Citaat van: Simo7 op 27/12/2009 om 16:51:12
klopt....ik las inderdaad dat David Hart  dit ergens beweerde....

trouwens weet iemand het ISBN nummer van zijn boek...het schijnt dat deze gozer, veel dingen heeft geschreven omdat hij er zelf bij was en het 1 op 1 kon vragen.....ik hecht hier meer waarde aan dan de verhaaltje die de ronde doen.

als iemand weet waar ik dit boek kan kopen.....laat het me  aub weten
boek in arabisch :    أيت ورياغر : قبيلة من الريف المغربي

boek in nederlands : De Aith Waryagher van het Marokkaanse Rifgebied

http://ageddim.jeeran.com/archive/2007/12/419931.html

in dit document hij spreekt herkomst van Amghar Moh'and :
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=13532.msg258856

Citaat van: TamurtIno op 27/12/2009 om 17:45:37
Ik vind het een rare vraag.
Ik ben geboren in Ait Wayagher. Mijn vader ook. Maar de vader van de Opa van mijn Opa komt uit Ibdarsen. Familie van mijn voorvader in Ibdarsen komt uit Atlas en in dat gebied spreken ze nu Darija.
jouw geschiedenis verrast me, hetwelk je zegt,  is weinig waarschijnlijk

TamurtIno

Ik heb het voor jou opgezocht en hieronder een onderzoek naar zijn afkomst. Amazigh geschiedenis is geschreven door buitenlanders.


Verklaring 1: Sommigen zeggen dat zijn naam bewijst dat hij van de Sahabi Omar ben Alkhatab afstamt.  Spaanse en Franse bezetters hebben dit beweerd om Abd Alkarim Alkahhatabi van zijn volk te scheiden. Athami Alwazani beweert ook dat hij van Omar Ben Alkhttab afstamt, dus uit Syrie.

Verklaring 2:Alboayachi zei dat Abd Alkarim stamt van Abd Alah ben Alkhtab uit Tilimsaan in Algerije en behoort tot Chwarfa van Idrisieden. David hert zegt dat de voorvader van Abd Alkarim was een Chrif van Idrisieden die in Ait Aroe Aisa (in Ikzanayen) hebben gevestigd.


Verklaring 3: Anderen zeggen dat zijn naam bewijst dat hij komt van Ait Khattab. Dit is een van de substammen van Ait Wayagher. Ait Khattab is de naam van Ait Yousef. Sommigen zeggen dat ook Ait AbdAllah behoren tot Ait Khattab.

Verklaring 4: Mohamed Azarqan zei dat zijn voorouders komen uit de Arabische golf. Familie van Abd Alkarim Alkhttabie beweren dit ook. De Franse Journalist schreef dat Abd Alkarim zelf zei: “We  stammen van Mohammed Bno Abd Alakim Ariefi uit Syrie. Mijn voorouders komen uit Syrië en hebben zich in Marakech gevestigd. We wonen nu in Ayt Waryaghel  sinds 1000 jaar”


Al met al komt hij uit het midden-oosten net als wij alle Marokkanen.

http://www.tinjah.com/forum/tinjah17275.html

Azjdhiedh

En weer vallen wij bij het minste of geringste over elkaar :(.

Als ik mijn versie ook mag geven. Wat mij opgevallen is bij de meeste van ons, is dat wanneer we het hebben over "roots", is dat we nooit verder komen dan een paar generaties terug.

Wanneer we het hebben over iemand 90 jaar geleden, en daar zijn voorouders van, dan denk ik dat welk antwoord iemand ook geeft er geen enkele zekerheid in zit, maar dat alles slechts giswerk is.

Simo7

Kijk dit soort viezerikken...zorgen ervoor dat onze geschiedenis naar de haaien gaat..

http://www.arabeuropean.org/belgium/index.php?option=com_content&task=view&id=267&Itemid=36

Ze verdraaien de feiten, vertellen leugens....ik snap niet dat zulke mensen rondlopen...

Simo7

Citaat uit het stuk:
CiteerUit dit korte overzicht kunnen we duidelijk vaststellen dat een Amazigh als Abdelkrim een politieke visie had die niet anders kan bestempeld worden als Pan-Arabisch. Zeker als we opmerken dat deze legendarische verzetstrijder geen  tegenstellingen zag of creëerde  tussen Arabisch-taligen en Amazigh-taligen en zijn strijd in een latere fase (vanaf 1948) zelfs definieerde in een duidelijk omschreven Arabisch Nationale visie. Hierdoor behoort Abdelkrim el Khattabi tot de Nationalistische voormannen die het Arabisme beschouwen als een denkkader dat ethniciteit overschrijdend is en een nationalistische ideologie die gegrondvest is op de Arabisch-Islamitische beschaving, waartoe de
Imazighen ook behoren.

Dit is toch om te huilen??

Hadou

Arabieren hebben geen helden. Ze adopteren anderen voor  hun imago.