Arabieren vs Berbers

Gestart door ARAB, 31/03/2004 om 15:30:33

Dora

CiteerAls je goed leest wat ik geschreven heb, dan kun je daaruit opmaken dat ik nooit heb gezegd dat ik een gearabiseerde amazigh ben.
Jullie gaan ervanuit dat ik uit het westen van het rifgebergte kom, maar dat is dus niet zo.wat?? > wil je zeggen dat je erkent dat je een amazigh bent???

Lees de berichten die voor mij bedoeld zijn eens goed. Moet ik dat zomaar pikken. Ik heb alleen gezegd dat als jullie een oorlog willen beginnen, ik mij daar totaal niet aan zal storen.
ik weet het > het gaat hier soms hard aan toe (meestal onnodig) en te persoonlijk >>> ik zeg ook niet dat ik het met hen eens ben > alleen je hoeft je niet te verlagen tot hen niveau....want volgens mij ben jij best pienter.
vandaar ,veel suc6 dan maar he.


Als mij wordt gezegd dat arabieren nietsnutten zijn en niks hebben uitgevonden, ben ik wel benieuwd  wat de amazieghen hebben uitgevonden.
mee eens, maar dat weten zij ook hoor > het is een kwestie van dwars zitten omdat het toevallig over de arabieren gaat >> zoals iemand hier een keer had geschreven > de amazighkwestie is naar hun hoofd gestegen waardoor ze niet meer kunnen nadenken > en dan noemen ze moslims bekrompen...hahahah > grappig joh

En bovendien lach ik alleen allasian uit, die waarschijnlijk denkt dat hij de volgende medusa aan het worden is. (maar ja, die arme jongen weet ook niet beter.)een lieve gast hoor > had in het begin ook moeite met hem..maar tja komt wel goed!!!

Waarom vindt jij eigenlijk dat ik mijn houding aan het veranderen ben??
je berichten waren op een gegeven moment meer aanvallend dan informatief >> maar ik begrijp hoe dat komt :)....probeer sterk te blijven en ga niet met de stroom mee wanneer onzin wordt uitgekraamt >> heb ik soms ook last van hoor ze dagen je uit :)....jij dus ook veel suc6



ARAB

Bedankt voor je uitleg.

Ik zal er in ieder geval mee ophouden, maar af en toe is het best moeilijk om niet te reageren.


Dora

#107
ik weet het....

najla

#108
Ben k na een lange tijd weer terug hier, en wat voor topic is er nu weerr...Die naam bevalt me al niet!! pfffffff ga ook geen moeite doen om het te lezen, waarom telkens weer deze topic??

Y._Touzani

CiteerAzul,

Wij hebben de arabieren helemaal niet nodig. Dit is een historische feit. De arabieren hebben ons in de loop van de geschiedenis alleen maar ellende en verdriet bezorgd.
Logisch, want de arabieren zijn niet naar noord-afrika gekomen om om ons te geven, integendeel, zij zijn gekomen om uit te buiten en alles wat zij niet kunnen krijgen, maken  zij het gewoon kapot. Kijk naar de arabische ambtenaren in de rif hoe zij zich gedragen: als hongerige hyena's.

Zij willen ons doen geloven dat zij omnisbaar zijn voor ons!
Historisch feiten vegen zij simpelweg onder de tapijt om de indruk te weken dat dankzij hun aanwezigheid gaat het redelijk goed met marokko anders was het land gewoon primitief!!

De arabieren kwamen naar noord-afrika simpelweg vanwege de honger. er zijn twee reden die de mens dwingen om zich  in een vreemde land te vestigen:armoede of politiek(asielzoeker). Aangezien er vroeger geen politiek asielzoekers  waren, kwam de arabier per defintie vanwege de armoede.

"De inwoners van het arabische schiereiland zijn zo talrijker geworden dat er geen geschikte ruimte meer voor hen is te vinden. Aangezien zij in de woestijn leven waar bijna niets groeit lijden zij, even goed als hun dieren aan honger.  het gebrek aan woningen is ook toegenomen. Als je(fatimiden sultan) hen toesteming geeft zullen zij zonder twijfel naar noord-afrika emigreren.." Leo Afrikanus(al-hassan Al-wazzan) beschrijving van Afrika, Beiroet 1984,deel 1,p. 45

Beweren dat zij islam en beschaving hebben gebracht beschouw ik als een grapje. Toen zij in 1050 door de fatimiden als een zwerm sprinhanen naar noord-afrika werden doorgestuurd, was de overgrote meerderheid van imazighen gewoon moslim...wat de arabische nomaden in noord-afrika gedaan hebben zal ik straks op de topic 'de fatimiden en de arabiser. in N-Afrika' plaatsen...  


Mashakiel

#110

Citeeroh jee onze broedermoslim misbakseltje komt zijn gore vuilnisbeltbek weer eens open gooien, het forum gaat er gelijk van stinken. Hier op dit forum is geen plaats voor achterlijke oelie's die weinig in te brengen hebben dan wat er in een niet-pragmatisch boekje staat. Hier op dit forum is geen plaats voor argumentloze prikkelingen van debielen (zoals probleemkindje misbakseltje) waar de Amazigh-zaak geen nut aan heeft. Zulke personen horen hier niet, ze komen hier de boel verzieken, provoceren de Amazigh-zaak en halen het niveau van de Imazighen omlaag.

Mashakieltje voor mijn part loop je maar een virus aan je hartklep op; hier op dit forum zal ik je opjagen, vernederen totdat je van ellende in elkaar zakt. Met jou soort dieren valt niet te discussieren, voor jou zal er op dit forum ook geen respect zijn. Je theorie is een lamstraal, inhoudsloos; je hebt in de Amazigh-zaak niks in te brengen.
Daarom zou het beheer van dit forum er goed aan doen om dit soort frutseltjes te mijden.

Thannemirt,


Oeee.
Ik sta te beven.
Och pubertje, ik kan alleen maar medelijden met je hebben.
Ik zal niet met modder gooien hoor.
Ik kan mijn niveau voor anderen verlagen, maar zelfs deze gunst die ik je verleen is begrensd, vandaar.
Nu,
kan je mij aub een link geven of zeggen wat jouw bijdrage aan de Amazigh-kwestie is?
(dit is de tweede keer dat ik het vraag)
Uitgezondert het bewijs dat je reeds meerdere malen hebt gegeven dat er ook IKDOUHAN onder de imazighen bestaan.

Ik begin je graag te mogen.

;)

Mashakiel

#111

CiteerDaarom zou het beheer van dit forum er goed aan doen om dit soort frutseltjes te mijden.

Thannemirt,


Het zou eerder jou goed uitkomen.

Want waarschijnlijk heb ik eenzelfde betekenis voor jou zoals het geval is bij een puber en zijn kinderjuf.

P.s.: ik ben een lieve kinderjuffie, wees niet bedroefd.

;)

Ariaz

#112

CiteerAzul,

Wij hebben de arabieren helemaal niet nodig. Dit is een historische feit. De arabieren hebben ons in de loop van de geschiedenis alleen maar ellende en verdriet bezorgd.
Logisch, want de arabieren zijn niet naar noord-afrika gekomen om om ons te geven, integendeel, zij zijn gekomen om uit te buiten en alles wat zij niet kunnen krijgen, maken  zij het gewoon kapot. Kijk naar de arabische ambtenaren in de rif hoe zij zich gedragen: als hongerige hyena's.

Zij willen ons doen geloven dat zij omnisbaar zijn voor ons!
Historisch feiten vegen zij simpelweg onder de tapijt om de indruk te weken dat dankzij hun aanwezigheid gaat het redelijk goed met marokko anders was het land gewoon primitief!!

De arabieren kwamen naar noord-afrika simpelweg vanwege de honger. er zijn twee reden die de mens dwingen om zich  in een vreemde land te vestigen:armoede of politiek(asielzoeker). Aangezien er vroeger geen politiek asielzoekers  waren, kwam de arabier per defintie vanwege de armoede.

"De inwoners van het arabische schiereiland zijn zo talrijker geworden dat er geen geschikte ruimte meer voor hen is te vinden. Aangezien zij in de woestijn leven waar bijna niets groeit lijden zij, even goed als hun dieren aan honger.  het gebrek aan woningen is ook toegenomen. Als je(fatimiden sultan) hen toesteming geeft zullen zij zonder twijfel naar noord-afrika emigreren.." Leo Afrikanus(al-hassan Al-wazzan) beschrijving van Afrika, Beiroet 1984,deel 1,p. 45

Beweren dat zij islam en beschaving hebben gebracht beschouw ik als een grapje. Toen zij in 1050 door de fatimiden als een zwerm sprinhanen naar noord-afrika werden doorgestuurd, was de overgrote meerderheid van imazighen gewoon moslim...wat de arabische nomaden in noord-afrika gedaan hebben zal ik straks op de topic 'de fatimiden en de arabiser. in N-Afrika' plaatsen...  




Inderdaad door de vrede dat de islam met zich meebracht waren er geen stammenoorlogen meer en mochten ze mekaar ook niet meer overvallen en daardoor was er een bevolkingsexplosie

Y._Touzani

CiteerAzul,

Het is verboden in de islam dat moslims elkaar afmaken. Maar zelfs de "recht-geleid" kaliefen (omar, othman,ali..) hebben het tegen elkaar opgenomen. Hetgeen  tot de verdeldheid onder de moslims leidde (sunniete-shiejiten).  De arabieren hebben gebruik gemaakt van de beginsels van de islam om noord-afrika aan te vallen en te arabiseren. Dat hebben de banu hilal gedaan. Imazighen hebben de machtige leger van de omayyaden verslagen, maar niet echt gevochten tegen de banu hilal. want er waren een paar arabieren in de steden die imazighen aanmoedigden om niet tegen de arabieren te vechten!!  zodat hun rasgenoten noord-afrika makkelijk in hun macht te krijgen...en dat hebben zij gedaan en met succes.Zo wordt de religie misbruikt voor doeleinden die hebben niets te maken met de islam...

Nog vandaag de dag worden imazighen ontmoedigd om voor hun rechten te vechten door gebruik te maken van religie.
Terwijl de arabieren van ons verwachten dat wij hen als broeders moeten beschouwen, geven zij hun kinderen een racistische opvoeding:

Bekijk nog een keer deze spreekwoord die ik in Fes heb gehoord:

Dir lkhir f lahhafa uma dirush f rwouafa= wees liefddadig met de arabieren maar niet met de riffijnen.
De arabieren hebben nooit om imazighen gegeven. Zulke spreekwoord heeft als bedoeling imazighen uit sluiten en hen nooit een kans geven. Daarom zijn imazighen in marokko niet echt vertegenwoordigd binnen de staatsapparaat.
  

Inuit

#114

CiteerMaar zelfs de "recht-geleid" kaliefen (omar, othman,ali..) hebben het tegen elkaar opgenomen. Hetgeen  tot de verdeldheid onder de moslims leidde (sunniete-shiejiten).  

Wat je hier zegt is pure onzin!
Het verschil soennieten-sj'ieten is ontstaan, door dat er mensen waren die van mening waren dat Ali i.p.v. Abu Bakr de eerste khalief moest zijn, omdat Ali het dichtst bij de profeet Mohammed(vzmh) zat, hij was zijn neef en was tevens getrouwd met de dochter van Mohammed(vzmh). Maar Mohammed(vzmh) heeft voor zijn dood al vastgesteld, dat Abu Bakr de eerst khalief wordt, gevold door Omar, dan Othmaan en dan pas Ali. Maar zoals ik al zei, waren sommigen het hier niet meer eens en begonnen Abu Bakr, Omar en Othmaan te vervloeken, deze hebben zich afgesplitst en die kennen wij tegenwoordig al sj'ieten.

allasian

#115

CiteerKlappen jongens, MEDUSA is weer aan het woord.
Is dit les nummer twee???
Tevergeefs probeert ARAB aboebakker de koekenbakker het maar op z'n cynische lowstyle humor te gooien.


allasian

#116

CiteerAls je goed leest wat ik geschreven heb, dan kun je daaruit opmaken dat ik nooit heb gezegd dat ik een gearabiseerde amazigh ben.
NiGGA het gaat er niet om wat jij denkt te zijn,het gaat erom wat je werkelijk bent.
CiteerJullie gaan ervanuit dat ik uit het westen van het rifgebergte kom, maar dat is dus niet zo.
Says who??Het kan me niet schelen welke zandstorm uit de Sahara jou tot hierheen heeft opgestuwd or from where ever the
F U C K.

CiteerLees de berichten die voor mij bedoeld zijn eens goed. Moet ik dat zomaar pikken. Ik heb alleen gezegd dat als jullie een oorlog willen beginnen, ik mij daar totaal niet aan zal storen.
Jij vieze laaggeschoolde allochtoon dacht hier lezingen te geven terwijl jij niet eens de kwalificaties hebt die jouw EGO jou doet geloven.
CiteerAls mij wordt gezegd dat arabieren nietsnutten zijn en niks hebben uitgevonden, ben ik wel benieuwd  wat de amazieghen hebben uitgevonden.
Wie?Amazighen?bedoel je jouw voorouders vieze octroon surogaat ARABBORG NiGGa.

CiteerEn bovendien lach ik alleen allasian uit, die waarschijnlijk denkt dat hij de volgende medusa aan het worden is. (maar ja, die arme jongen weet ook niet beter.)
Ja ja doe maar als of je neus bloedt.Bluf er maar op los.


Isefrawen

#117

CiteerHet zou eerder jou goed uitkomen.

Want waarschijnlijk heb ik eenzelfde betekenis voor jou zoals het geval is bij een puber en zijn kinderjuf.

P.s.: ik ben een lieve kinderjuffie, wees niet bedroefd.

;)


joh ben je een lekkere kinderjuf? vast zo'n spicey girl met korte rokjes, zonder slipje en kleine tietjes...
die neem ik graag!!! geil juffrouwtje ben je toch! wil je echt geen snoepje? een groot snoepje!! je gaat toch niet huilen he?? je wordt maar even verkracht :) neee grote jufrouwtjes huilen niet, alleen miezerige mannetjes zoals misbakseltje huilen. ;)

Tamza

#118

CiteerNiGGA het gaat er niet om wat jij denkt te zijn,het gaat erom wat je werkelijk bent.
Says who??Het kan me niet schelen welke zandstorm uit de Sahara jou tot hierheen heeft opgestuwd or from where ever the
F U C K.

Jij vieze laaggeschoolde allochtoon dacht hier lezingen te geven terwijl jij niet eens de kwalificaties hebt die jouw EGO jou doet geloven.
Wie?Amazighen?bedoel je jouw voorouders vieze octroon surogaat ARABBORG NiGGa.

Ja ja doe maar als of je neus bloedt.Bluf er maar op los.



Ik ben fan van Allasian's proza. Wat een explosief expressief taalgebruik. Geweldig!

Respect.

Massugrada

#119

CiteerWaarom gaan de topics hier heel vaak over de haat verhoudingen tussen arabieren en berbers?(vaak ook indirect)
Is het niet tijd om het verleden te laten rusten, en gezamelijk te strijden voor een welvarend marokko?

Ik zou graag jullie mening hierover willen lezen.

Recaties die ik beledigend acht, daar reageer ik niet op.
Het wordt nl. eens tijd, dat we hier gewoon op een normale manier met elkaar in discussie kunnen treden!!

Hoe kan je nou met een bezetter samenwerken??