Tmazight op haar laatste adem?

Gestart door Samariaan, 29/04/2004 om 15:35:52

Dora

#15

CiteerGezien het aantal Imazighen die buiten Marokko wonen kun je zeggen dat de kwaliteit van de taal in deze gemeenschappen achteruit zal gaan. Vooral wanneer de 1e generatie langzaam aan het vergaan is, is het aan de 2e generatie om de taal in stand te houden, een generatie die minder in contact heeft gestaan met de taal zelf aangezien ze het grootste gedeelte van hun leven buiten de Rif hebben doorgebracht.

Je zit het nu al bij de 3e generatie - of de hele jonge kinderen van de 1e generatie van wie de eerste taal Nederlands, Frans of wat dan ook is, en bij wie Tmazight niet meer dat een bijwoorden taaltje is geworden.
klopt helemaal >> daarom begrijp ik sommige hier niet die komen met lijsten hoe wij marokko moeten veranderen naar een rif staat >> hoe kan je een rif staat stichten waarin haast niemand het tamazight spreekt?? >> is het niet belangrijk om eerst de imazghen bewust te maken van hun taal/cultuur???....

Taghzayfut

#16

CiteerGezien het aantal Imazighen die buiten Marokko wonen kun je zeggen dat de kwaliteit van de taal in deze gemeenschappen achteruit zal gaan. Vooral wanneer de 1e generatie langzaam aan het vergaan is, is het aan de 2e generatie om de taal in stand te houden, een generatie die minder in contact heeft gestaan met de taal zelf aangezien ze het grootste gedeelte van hun leven buiten de Rif hebben doorgebracht.

Je zit het nu al bij de 3e generatie - of de hele jonge kinderen van de 1e generatie van wie de eerste taal Nederlands, Frans of wat dan ook is, en bij wie Tmazight niet meer dat een bijwoorden taaltje is geworden.

Het Tarifit en de Rifijnen zijn op hun laatste adem. Betrek hier het algemene Tamazight niet bij.

Yugurthen

#17

CiteerHet Tarifit en de Rifijnen zijn op hun laatste adem. Betrek hier het algemene Tamazight niet bij.



hou je mond maar dicht.

AFRA

#18

CiteerGezien het aantal Imazighen die buiten Marokko wonen kun je zeggen dat de kwaliteit van de taal in deze gemeenschappen achteruit zal gaan. Vooral wanneer de 1e generatie langzaam aan het vergaan is, is het aan de 2e generatie om de taal in stand te houden, een generatie die minder in contact heeft gestaan met de taal zelf aangezien ze het grootste gedeelte van hun leven buiten de Rif hebben doorgebracht.

Je zit het nu al bij de 3e generatie - of de hele jonge kinderen van de 1e generatie van wie de eerste taal Nederlands, Frans of wat dan ook is, en bij wie Tmazight niet meer dat een bijwoorden taaltje is geworden.

mohemaduk,

temazight is gearbiseerd...
gearbiseerde tamazight woorden terdiscussie stellen....
tamazight op haar laatste adem...


AFRA

tamazight is pas in opstand gekomen. dus jij hebt gelijk in de wereld waarin alles omgekeerd is.

tamazight is pas begonnen op school gegeven te worden. en we hebben nu neo-tifinagh, en de marokkanen zijn van plan en standaart tamazight te scheppen in de volgende 5 jaren. de algerijnen zijn de verabisering beu. ze willen niet meer arabieren van de tweede rang worden.


http://www.mondeberbere.com/presse/BerberKoran.htm

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Yugurthen

#20
en jullie hebben eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen revolutinaire iemand namelijk mij. ik ben bezig met onderzoeken van geurilli technieken. en ben bezig met een tv-zender

AFRA

#21

Citeeren jullie hebben eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen revolutinaire iemand namelijk mij. ik ben bezig met onderzoeken van geurilli technieken. en ben bezig met een tv-zender

ongetwijfeld.:)

Masja

#22

Citeertamazight is pas in opstand gekomen. dus jij hebt gelijk in de wereld waarin alles omgekeerd is.

tamazight is pas begonnen op school gegeven te worden. en we hebben nu neo-tifinagh, en de marokkanen zijn van plan en standaart tamazight te scheppen in de volgende 5 jaren. de algerijnen zijn de verabisering beu. ze willen niet meer arabieren van de tweede rang worden.


http://www.mondeberbere.com/presse/BerberKoran.htm

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)



ik zie een groot verschil met bijv. 10 jaar geleden, deze generatie pikt het niet meer en gelijk hebben ze
maar er is geduld nodig, keulen en aken zijn ook niet in 1 dag gebouwd

amazigh_roos

#23
Citeer

klopt helemaal >> daarom begrijp ik sommige hier niet die komen met lijsten hoe wij marokko moeten veranderen naar een rif staat >> hoe kan je een rif staat stichten waarin haast niemand het tamazight spreekt?? >> is het niet belangrijk om eerst de imazghen bewust te maken van hun taal/cultuur???....

Nishan meid :) Helemaal gelijk!!
De meeste imazighen denken dat ze bewust zijn van hun ROOTS,
maar dat is in de werkelijkheid heel anders!!

Tama

#24
ik denk niet dat het tamazight om haar laatste adem is, integendeel, ze is weer op adem :-)


*de tamazight versie klinkt nog mooier*


O moedertje Berbers
O kostelijk merg van de botten
Wie met jou solt,
de tijd zal met hém sollen!
Wie jou wil wegvagen,
hem zullen de dagen wegvagen!
zij hebben al graven voor je gedolven.
Zij willen je ter aarde bezorgen.
Zei zeiden tegen je:je bent waardeloos
onder de naties en de mensen!

Mijn voet, zet u in beweging!
We gaan op naar de bergen,
(daar treffen we nog sprekers aan van de onvervalste berbertaal..)
om de woorden te verzamelen,
de woorden die we niet meer kennen.
Wij zullen ze zeven
en nog eens zeven, tot zuiverheid.

Laat maar opkomen hij die beweert
dat het Berbers heeft afgedaan.
Ons Berbers is een taal.
Zij kan verheffen, zij kan vernederen

schrijver: mohammed chacha

ras

#25
ik kan het nog prima, maar als langs een islamitisch winkel hier in utrecht loop of binnen gat dan hoor ik van die eerste generatie alleen maar marokkanse praten.
hoe kunen julli mij dat uitlegen?

Samariaan

#26

Citeerik kan het nog prima, maar als langs een islamitisch winkel hier in utrecht loop of binnen gat dan hoor ik van die eerste generatie alleen maar marokkanse praten.
hoe kunen julli mij dat uitlegen?

bedoel je marok-arabisch?

ras

ja mo maar, ik zelf praat alleen takericht of nl

ayuda

#28
Onder de Imushag (door buitenstaanders Touareg genoemd) is het Tifinagh door vrouwen gebruikt tot op heden, en door de moeders aan de volgende generaties doorgegeven.
Dankzij deze vrouwen is veel bewaard gebleven.
Leve de vrouwen van de Imushag!!!!!

Samariaan

#29

Citeerja mo maar, ik zelf praat alleen takericht of nl

ah ok, takerich is heel grappig om te horen voor ons mensen in al hoceima e.o. !!! ;D