Welke talen beheers  jij?

Gestart door Rwezna, 03/06/2004 om 00:31:06

razafa

Citaat van: dounya_agira op 23/09/2004 om 10:05:34
allahoe a3lam. Maar ik geloof je best hoor als jij dat zegt.

Oetgeyak shey ajoema.

Wa salaam..

wallah magekegh awatchma

het was als grap bedoeld meer niet om een beetje met onze vriend debouz te dollen .

Niais

Dikke proficiat aan al die mensen met een talenknobbel, en misschien nog meer aan de mensen zonder knobbel die toch de moeite doen om hun alfa-, beta of omegabreinen vol te stouwen met andere talen. Maar laat ons ook een beetje realistisch blijven, he. Ik las ergens dat ongeveer 1 vierde van de Imazighen moeite heeft met Tmazight, onze eigen taal! Het is een gave, een verrijking, zeker, maar laten we onszelf toch niet teveel ophemelen omdat we gemiddeld meer talen spreken dan de doorsnee Fransman of Italiaan. 
Ik spreek geen enkele taal naar behoren. Maar word ik er een beter mens van als ik dat wel zou doen?

MBTiza

Turks

sus lan = hou je bek
ben sen duwerrem = ik ga je slaan
sen cucoksen = jij bent een kleine kind
ben sen sekerrem = ik ga je hmmm en
azana sekkim = ik ga op je hoofd poepen
tjabuk lan = schiet op
nesersen = hoe gaat het?
hoz geldiniz = welkom
hadi gursurler = tot ziens
iyem = goed

Hindoestaans

ki hale chauri = hoe gaat het meisje
tor baab killar = je vader z'n dick
tor maike chordi = je moeder d'r opening
ghar = kont

ameziane

Mijn definitie van 'beheersen' betreft de 3 vaardigheden: schrijven, verstaan en spreken. Dus als je een paar  Turkse woordjes van je buurman hebt geleerd, dan is dat nog niet het beheersen van de Turkse taal.

Wat allasian zei over het onmogelijk vloeiend beheersen van meer dan 1 taal, klopt wel. Bij taal hoort een 'taalgevoel', je moet als het ware aanvoelen welke termen te gebruiken.
En omdat wij tussen verschillende culturen leven en daardoor verschillende talen spreken, denk ik dat niemand van ons een taal 100% machtig is.

MBTiza

Inaya

Citaat van: Amezian op 03/06/2004 om 14:03:41

Citeer
Salem,

Welke talen beheersen jullie allemaal?
Tamazight(uiteraard!)Nederlands,Arabisch(redelijk) Frans en Engels(redelijk).Ik heb de laatste 2 jaar ook een cursus Spaans gevolgd bij de Volksuniversiteit.Kan ik iedereen aanraden!Ik kwam erachter dat wij veel Spaanse termen die wij in onze taal gebruiken, verkeerd uitspreken(wij noemen een rok bijv. 'farda' terwijl het in Spaans 'falda'is).

nou wat je net shcreef he.. over die rok.. waar kom jij precies vandaan want wij hier thuis zeggen wel falda.. tegen rok. en nie farda.. dat zegt wel een vriendin van mij. zij is dan een takarhiet of hoe je dat schrijft..

de talen die ik beheers is tamazigh natuurlijk. nederlands. zoals amezian al zei arabisch redelijk.. kan het goed verstaan maar nie echt goe terug praten want dan haal ik alles doorelkaar, engels ook redelijk..
dat was het..

beslemma :zwaai:

athsaynou

Citaat van: Inaya op 23/09/2004 om 13:44:45
nou wat je net shcreef he.. over die rok.. waar kom jij precies vandaan want wij hier thuis zeggen wel falda.. tegen rok. en nie farda.. dat zegt wel een vriendin van mij. zij is dan een takarhiet of hoe je dat schrijft..

Ik ben Aith wayagher en wij zeggen gewoon Farda met een R. inaya jij bent toch ook een Aith wayagher?

Inaya

JA DA klopt.. kweet ne waarom wij het zo zeggen .heb het namelijk zo geleerd.. hoe zeggen jullie klerenhanger. keukendoek.

athsaynou

Citaat van: Inaya op 23/09/2004 om 13:49:18

JA DA klopt.. kweet ne waarom wij het zo zeggen .heb het namelijk zo geleerd.. hoe zeggen jullie klerenhanger. doek.

klerenhanger = arouth..........help me!

MBTiza

Citaat van: athsaynou op 23/09/2004 om 13:47:06

Sommige aith wayagher zeggen bijvoorbeeld tamriqt ipv tamiqt, aghrum ipv aghum. De Aith Bouayyash en rondom rabe3 n tawrirt en tamasint gebruiken ze tamiqt, aghum terwijl de aith abdallah aith hadifa en aith ujdir vaak minder plat praten
Ik ben Aith wayagher en wij zeggen gewoon Farda met een R. inaya jij bent toch ook een Aith wayagher?

athsaynou

Citaat van: MBTiziAzza op 23/09/2004 om 13:51:25
Sommige aith wayagher zeggen bijvoorbeeld tamriqt ipv tamiqt, aghrum ipv aghum. De Aith Bouayyash en rondom rabe3 n tawrirt en tamasint gebruiken ze tamiqt, aghum terwijl de aith abdallah aith hadifa en aith ujdir vaak minder plat praten

Wij zeggen het gewoon zonder de R ik dacht alle Aith wayagher man

Inaya

Citaat van: athsaynou op 23/09/2004 om 13:50:45

JA DA klopt.. kweet ne waarom wij het zo zeggen .heb het namelijk zo geleerd.. hoe zeggen jullie klerenhanger. doek.

nee nie kleren... klerenhanger.. en wat zeggen jullie teegn een keukendoek....

er mogen meerdere mensen reageren

athsaynou

Citaat van: MBTiziAzza op 23/09/2004 om 13:51:25
Citaat van: athsaynou op 23/09/2004 om 13:47:06

MbtiziAzza over quoten gesproken! en maar zeuren tegen iedereen

athsaynou

Citaat van: Inaya op 23/09/2004 om 13:53:44
Citaat van: athsaynou op 23/09/2004 om 13:50:45

nee nie kleren... klerenhanger.. en wat zeggen jullie teegn een keukendoek....

er mogen meerdere mensen reageren

ja ik weet maar hoe zeg je hanger?

MBTiza