Welke talen beheers  jij?

Gestart door Rwezna, 03/06/2004 om 00:31:06

ras

Citeerben nu druk bezig met somalisch...pittig wel hoor..

leer eerste tamazight , dat vind ik echt pittig

wardia

(Moluks)Maleis is mijn moedertaal. Ik spreek uiteraard Nederlands (ben docente NT2) en spreek Frans Duits en Engels redelijk tot goed. Beheers het Fusha (aktief) en Farsi (passief). Berbers leer ik elke vakantie bij (al 15 jaar lang).
Van al deze talen vind ik het Berbers en daarna het Frans een van de mooiste talen.

allasian

Kijk weet je wat het is?Ik geloof niet dat er mensen zijn die bijvoorbeeld 8 talen of zo echt,vloeiend kunnen spreken.
Kijk eens eerst daar de gemiddelde mens op de wereld.
Ik denk dat de meeste mensen op de wereld maar 1 taal spreken.
Wie dacht dat Engels "de  wereldtaal" is komt er in de praktijk best vaak bedrogen uit.In Frankrijk,Spanje,Duitsland bijvoorbeeld.En dan is het volgende ook nog belangrijk:
leer je talen uit plezier of uit noodzaak??
Als je 4 talen uit noodzaak moet leren dan is dat toch niet meer normaal,dat is toch een beetje te veel.

Ik beheers het Nederands enTamazight vrij goed denk ik.
Het Engels ook wel redelijk.
Marokkaans arabisch ken ik ook een beetje,Ik versta bijna alles maar echt  en terug praten lukt ook wel zolang niet het te ingewikkeld wordt.
Van andere talen heb ik ook bepaalde woordenschatten weten te bemachtigen maar die wil ik niet eens opnoemen.

funkyclariss

salaamo3alaykom,

het is echt best wel mogelijk om meer dan 4 talen te spreken,

ik beheers 7 talen als zeg ik het zelf,

1. Berbers
2. Nederlands
3. Frans
4. Engels
5. Spaans
6. Arabisch
7. Turks

maar moet wel zeggen dat ik mijn talen te  danken heb aan het feit dat ik op een nederlandse school zat, franse en engelse tv keek en nog steeds kijk, Berbers als moedertaal heb, arabisch spreek ik met de familie omdat zij (schandalig) hun kinderen in het arabisch hebben opgevoed, Spaans heb ik op school gestudeerd, net als engels nederlands en frans, en turks heb ik geleerd daar ik in een turkse winkel werkte, en een turkse vriendin heb waar ik veel vertoef;
Dat er dan nog maar een ziel durft te beweren dat wij alleen maar Berbers spreken, want ik durf zelf luid zeggen dat ik meer talen spreek dan onze koning (van Belgie) ;)
(ps; ik haat het hoofdletters te gebruiken :) )

akoem jez arebi thir erghaa insha'Allah

allasian

Als je 1 taal spreekt,kun je je helemaal ontplooien in die taal.Elke taal die er bij komt vormt toch een soort belemmering.(eigenlijk is een mens er niet op gebouwd om meertalig te zijn)
Ik ken analfabeten die spreken alleen Tamazight.De vertelkunst die zij bezitten is van een ongekende kwaliteit.Daar kunnen wij niet aan tippen.Wat je ook beweert??Na 5minuten met jou gesproken te hebben weten ze hoe laat het is.Ze horen zo dat jij uit Nederland of zo komt.Jij zelf hoort dat niet,maar zij horen dat wel.
Wij hebben moeten inleveren om het leren van een andere taal.

MBTiza

Tamazight, Nederlands, Engels en kan me goed redden in het Frans.

naoual Ammartia

nederlands het best
arabisch
engels
frans met mijn armen en benen
duits sliss ik gewoon even in het nederlands
en berbers vind ik de uitspraken moeilijk maar ik versta het wel helemaal

Wasilla tarifest

Citaat van: naoual Ammartia op 20/09/2004 om 20:16:20
nederlands het best
arabisch
engels
frans
duits
en berbers vind ik de uitspraken moeilijk maar ik versta het wel helemaal

Je bent toch half tmazight en je kan het niet spreken? allatief scheer je weg!!!!

Wasilla tarifest

Citaat van: lopende_lach op 16/06/2004 om 13:24:43
ben nu druk bezig met somalisch...pittig wel hoor..

misschien dat hirsi ali je kan helpen??? ;)

mkorchi

Arabisch heel goed
Tamazight
Frans
Nederlands
meeste dialecten van midden-oost

himito

De taal van de liefde !!!

athsaynou

Citaat van: restless op 03/06/2004 om 00:31:06
Salem,

Welke talen beheersen jullie allemaal?

Tmazight, Nederlands, Engels en Duits

dounya al_agira

hm... welke talen ik beheers..

Tamazight ( natuulijk)
Engels
Frans
Duits

Alhamdoulilah :-)

razafa

Citaat van: restless op 03/06/2004 om 00:31:06
Salem,

Welke talen beheersen jullie allemaal?

graag wil ik weten wat er wordt bedoeld met beheersen want aan de reactie's hier zie ik veel mensen die zeggen dat ze arabisch, frans, spaans, italiaans, duits, engels en zelfs turks beheersen en dat lijkt me sterk.

een paar woorden en vooral vieze woorden van diverse talen ken ik ook
maar beheersen is wat anders.
en vooral mensen die zeiden dat ze arabisch beheersen wil ik van hun weten
wat ze daarmee bedoelen , bedoelen ze dat ze worteltjes kunnen kopen in
tanger ( 3tini jouj kilo ghizzou) of echt beheersen van arabisch taal in woord en geschrift????
en hetzelfde geldt voor mensen die aangegeven hebben dat ze frans beheersen bedoelen ze : merci, adieu, trotoir of  de franse taal beheersen met grammatica en conjuguaison.

als hier beheersen zoals ik het begrijp wordt bedoeld dan beheers ik behalf tarifith en matig nederlands geen een taal.

bedoelen ze een beetje schelden en lullen, dan kan dat in meer dan 10 talen
waaronder russiche en pools.

athsaynou