Grote namen in het Riffijnse leger

Gestart door abrid, 15/11/2005 om 13:22:56

abrid

Hadou

Azul Abrid,
Is er een grote naam uit de top 100 die uit Tafersite vandaan komt?

abrid

Citaat van: hadou op 06/02/2006 om 19:26:58
Azul Abrid,

Ja de moordenaar van Abd el Krim dus de vader van Mohamed. Abdsram n Tfasith.
Je had wel een belangrijke Aith Tuzin er Qaid Bu Lihya.

Hadou

Citaat van: abrid op 06/02/2006 om 19:28:13
Azul Abrid,

Ja de moordenaar van Abd el Krim dus de vader Mohamed. Abdsram n Tfasith.
Was hij vermoord? Dat wist ik niet.
Slechte mensen zijn het die Tafercitys :(

abrid

Citaat van: hadou op 06/02/2006 om 19:30:52
Citaat van: abrid op 06/02/2006 om 19:28:13
Azul Abrid,

Ja de moordenaar van Abd el Krim dus de vader Mohamed. Abdsram n Tfasith.
Was hij vermoord? Dat wist ik niet.
Slechte mensen zijn het die Tafercitys :(

Hij is vergiftigd. Maar als blijk van eenheid hebben zijn zonen nooit wraak genomen op hem. Als voorbeeld om de stam twisten uit te bannen.

En je kan niemand over een kam scheren!!

Fqif Muhamed n-Ari Bu Rihyan ook wel bekend als Bu Lihya. Hij volgde Muhand n Amar n Abdallah t-Timsamani op als minister van Justitie. Hij overleed in Safi 1942.

Hadou

abrid

Citaat van: hadou op 06/02/2006 om 19:56:49
Helder Abrid,
3afak

Graag gedaan ayuma. Die Abdsram was een arme stakker die door Spanjaarden werd gebruikt door hem peseta's te geven's voor terug. In Tfasith had er bij Buhafora een grote slag plaats. Tizi Azza ligt er ook niet ver vandaan.

Hadou

Tizzi 3azza is de pas naar zghour en tamsaman en Ait touzien. Het hoort bij tafersit.
Ik kwam wel op internet dat ''een jongeman uit Tafersit iemand heeft vergiftigd ''.. maar het was mij weer ontgaan dat het om de vader van Abdel karim ging.
Ik hoorde wel verhalen dat voor de slag van Anwal , de strategie en het verzet in tafersit begon. Wel in Ighzar nbouhfora en ighzar ntse3dant ( aap) van van aith youssef, zo hebben de Irifiyen de Spanjaarden bevochten en overmeesterd.

abrid

Citaat van: hadou op 06/02/2006 om 20:10:59
Tizzi 3azza is de pas naar zghour en tamsaman en Ait touzien. Het hoort bij tafersit.
Ik kwam wel op internet dat ''een jongeman uit Tafersit iemand heeft vergiftigd ''.. maar het was mij weer ontgaan dat het om de vader van Abdel karim ging.
Ik hoorde wel verhalen dat voor de slag van Anwal , de strategie en het verzet in tafersit begon. Wel in Ighzar nbouhfora en ighzar ntse3dant ( aap) van van aith youssef, zo hebben de Irifiyen de Spanjaarden bevochten en overmeesterd.

Het is zeker een strategische plek. Annuar, Igueriben, Adrar n Uddia, Izzumar en Ait Tieb liggen er ook niet ver vandaan. Ait Wuricek.  Tqadac.

abrid

Hier een stuk uit een krantenbericht waar in staat wele buitenlanders Abdelkrim steunden. De namen zijn aan het begin van deze topic ook beschreven. Het is aan te raden om dit stuk te lezen. Dank aan Izwan voor dit bericht, ik heb het alleen uitvergroot.

abrid

Dit schijnt een Qaid n 100 te zijn geweest. Mischien dat iemand zijn naam weet.

MBTiza

Citaat van: abrid op 14/01/2007 om 13:47:14

Dit is een Amarzqieuw.

mIzran

Wat is een Amarzqieuw?

MBTiza

Aith Tmarzga zijn een subclan van Aith Wayagher net als Aith A3rus, Aith Abdallah etc. Hun dorpen zitten achter de tussen de Aith A3rus en Hadifa, de hoogste berg in Aith Wayagherland Adrar n Sidi Boukhiyar ligt in hun gebied, deze is 1930 m hoog.

franco

Citaat van: abrid op 14/01/2007 om 13:47:14

hoe  kan  dat  ? dat  deze  man  was een  qaid n 100  in  1955 ,abdekrim  had zich lang geleden opgegeven aan  de  frans leger.