Hoofdmenu

MTNL

Gestart door abrid, 07/04/2004 om 12:19:27

abrid

Azul xawem,

Een interessant artikel op tawiza.nl over een reactie van ee Amazigh op MTNL(televisie in eigen taal). Zie link

 http://www.tawiza.nl/content/actueel.php?id=112&igg=actueel

Hij heeft gewoon gelijk.

aqadi

abrid

#1
Er is nu ook mail actie. Vergeet niet te reageren.

Denken jullie dat het zin heeft?

Idir

#2

Ik heb al gereageerd ;)

RIF_ZORO

#3
Ik heb al gereageerd

Masja

#4
me too

student1980

#5

CiteerDenken jullie dat het zin heeft?

Dat hangt er van af denk ik. Ik vind zo een email actie een goed initiatief. Het kan op deze manier bij niet-marokkanen onder de aandacht worden gebracht. Hierdoor is er eerder kans op verandering denk ik.
Hoe dan ook, wanneer er niets gebeurt zal er zeker weten niets veranderen!

Yidir__

Azul,

Ik heb ook meegedaan. Op de mail die ik terug kreeg, stonden
veel email adressen van politici en media op waar het ook naartoe is verstuurd. Dus de mail is niet alleen naar MTNL verstuurd. Er zijn nu meer mensen op de hoogte, dat is mooi.

D wenni netta,

Yidir

E3ber_Tastite

#7
azul,

Ik heb er ook op gerageerd, hopelijk doen er meer mensen aan mee. Maar ik vind toch nog altijd dat we een eigen tv-kanaal moeten hebben.

ad unni netta

abrid

#8
Azul marra,

Dit is een mailtje dat ik terug kreeg van de Groenen:


Beste Heer/Mevrouw,

Allereerst wil ik u bedanken voor het sturen van uw actie-email betreffende het taalbeleid van Multiculturele Televisie Nederland. Wij hebben uw bericht gelezen en dit is onze reactie: Amsterdam Anders/De Groenen is in principe geen voorstander van media-uitzendingen gesproken in herkomsttalen.
Informatie verspreiden onder burgers die het Nederlands (nog) niet goed machtig zijn is belangrijk maar het (ook media)beleid zou gericht moeten zijn om het leren van de Nederlandse taal te bevorderen. Daarom is de lokale gemeenteraadsfractie AADG van mening media-uitzendingen bestemd voor bepaalde etnische doelgroepen beter in het Nederlands gesproken en eventueel in de herkomsttaal te ondertitelen. Zo wordt het leren van de Nederlandse taal volgens Amsterdam Anders/De Groenen beter ondersteund. Maar binnen de huidige afspraken, tweetalige uitzendingen herkomsttaal gesproken en Nederlands ondertiteld, is het natuurlijk onjuist dat het Berbers genegeerd wordt. De gemeente Amsterdam subsidieert het MTNL met het oog om doelgroep beter te kunnen bereiken. U stelt dat dit niet gebeurd door het systematisch gebruik van de Arabische taal waardoor de grootste groep Marokkanen niet in de herkomsttaal wordt aangesproken. Het raadslid Hanje Kalt van Amsterdam Anders/De Groenen zal in de raadscommissie Zorg, Cultuur, Lokale Media vergadering van 22 april de kwestie aan de orde stellen en de wethouder Belliot daarover vragen stellen.


Met vriendelijke groet,

Xandra Asselbergs
fractiemedewerker Amsterdam Anders/De Groenen

Setisir

abrid

#9
Nog een reactie van Naima Azzough van Groen Links:

Beste heer, mevrouw,

 

Dank voor uw pleidooi voor het gebruik van de Berberse taal door de MTNL. Ik kan deze oproep volledig onderschrijven. Ik weet dat de Marokkaanse gemeenschap, net zoals ikzelf, overwegend Berbers als moedertaal heeft.

 

Het is zeer goed dat u deze actie onderneemt, het toont dat dit probleem bij velen echt leeft. Ik zal de mail van u en van vele anderen gebruiken richting minister Verdonk. Zodra daar een goede gelegenheid toe is zal ik haar verzoeken met de MTNL te bespreken hoe het Berbers een belangrijke plaats kan gaan innemen, welke recht doet aan de omvang van de doelgroep.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Naïma Azough

Tweede Kamerlid GroenLinks

Tanmiert

 


student1980

#10
Dit zijn zeer goede tekenen.

abrid

#11
Zeker. We kaarten het in ieder geval aan. Meer kunnen we niet doen.

abrid

#12
Reactie van de VVD:

Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Met betrekking tot het mediabeleid is taal voor de VVD-fractie een belangrijk communicatiemiddel om verschillende groepen in de Nederland samenleving te bereiken. Zoals u zelf aangeeft heeft MTNL verschillende doelgroepen, waar de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap ook onderdeel van uitmaakt. Uw verzoek om naast het Arabisch ook het Berbers te gebruiken zal door de VVD-fractie onder de aandacht worden gebracht van het bestuur van MTNL.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,

Met vriendelijke groet,

Fadime Örgü
Tweede-Kamerlid VVD-fractie


admin

#13
Antwoord van SP gemeente Den Haag:

Mijn dank en de complimenten voor de e-mail actie. Wij zijn met u eens dat MTNL niet voldoet aan de subdievoorwaarden. Dit geldt, wat ons betreft, voor zowel het Tamazight als het Koerdisch. Het overgrote deel van de Marokkaanse gemeenschap in Den Haag is afkomstig van de Rif gebergte en is het Arabisch niet machtig. Van de uit Turkije afkomstige Hagenaars is het bekend dat een ruime meerderheid van Koerdische afkomst is en niet altijd het Turks beheerst. Beide groepen hebben geen eigen zenden in Nederland en zijn overgelaten aan de Multiculturele Tv. Daar het beleid van MTNL gericht is op het bevorderen van de integratie en participatie van alle allochtone bevolkingsgroepen, door middel van communicatie in moedertaal lijkt het ons logisch dat de programma's van MTNL zich ook richten op de groepen, die in grote aantallen vertegenwoordigd zijn in de grote steden.

De Haagse (raads-)fractie van de SP heeft schriftelijke vragen ingediend
betreffende het beleid van MTNL en zal dit onderwerp blijven volgen.

Met vriendelijke groeten,


Z.Aslan

SP - Den Haag

Y._Touzani

Azul,

Ik heb ook gereageerd en ik vind het een goede initiatief.

In marokko worden imazighen die hun taal en cultuur verdedigen, vaak geintimideerd door hen ervan te beschuldigen dat zij steun krijgen van de westerse overheden!! dit beweert de shijiet(shi3i) Aboe Jahjah ook.
Het zijn juist de pan-arabisten die miljoenen dollars van de westerse overheden krijgen om imazighen in europa te arabiseren. Alleen de nederlandse overheid besteedt jaarlijks miljoenen euro's om de arabisering onder imazighen te brengen via het onderwijs in de eigen taal(arabisch dus) en via de media(nps).

Door zo miljoenen euro's voor de pan-arabisten beschikbaar te stellen,  doet de de nederlandse staat mee aan  de arabisering van imazighen.

De arabieren m.n. Aboe Jahjah weten dit heel goed, maar toch beschuldigen zij de europeanen dat zij ons tegen de arabieren steunen. Een ander manier om imazighen te chanteren en te intimideren. Maar ook om imazighen die niet echt van de europeanen houden aan hun kant te krijgen.

Tevens Asis Aynan heeft gelijk als hij zegt dat de uitsluiting van imazighen heeft te maken met de arabische achtergrond van Abou Faher. Ik heb het al bewezen [zie topic: 'de uitsluitingsmentaliteit van de arabieren' op deze forum. Rubriek algemeen]