De Chawi-dialect en de Rif-dialect

Gestart door E3ber_Tastite, 26/06/2004 om 18:38:47

E3ber_Tastite

Azul,

Ik luister de laatste tijd veel muziek van artiesten van de Imazighen van de Aures. Denk maar aan de artiesten: Massinissa, Dihya, Amirosh, en de Chawi-Ithran. En het is me opgevallen, dat hun dialect voor de grootste deel op het Tarifecht lijkt. Ik begrijp zeg maar 80% van wat ze zingen.

En mijn vraag is, hoe komt het dat de Chawi-dialect veel lijkt op dat van het Tarifecht, in tegenstelling op het Taqbaylit. Misschien is er wel een reden, dat de Irriffien in het verleden een soort relatie hadden, met deze Imazighen van de Aures.

Bedankt voor jullie mededelingen.

Add wenni netta?

Idir


Ik heb weleens gehoord dat de taalgrens van Tarifit niet alleen binnen de Marokkaanse grenzen ligt, maar ook een stukje in Algerije! Zou dit jou ondekking kunnen verklaren?! ???

Matoub

Ja, er zijn ongeveer 500000 tarifittaligen in algerije zoals ik ooit gelezen heb.

NoreJihan

Citaat van: Ighzar n Aghbar op 26/06/2004 om 18:38:47
Azul,

Ik luister de laatste tijd veel muziek van artiesten van de Imazighen van de Aures. Denk maar aan de artiesten: Massinissa, Dihya, Amirosh, en de Chawi-Ithran. En het is me opgevallen, dat hun dialect voor de grootste deel op het Tarifecht lijkt. Ik begrijp zeg maar 80% van wat ze zingen.

En mijn vraag is, hoe komt het dat de Chawi-dialect veel lijkt op dat van het Tarifecht, in tegenstelling op het Taqbaylit. Misschien is er wel een reden, dat de Irriffien in het verleden een soort relatie hadden, met deze Imazighen van de Aures.

Bedankt voor jullie mededelingen.

Add wenni netta?

De Iznasnien stammen af van de Imazighen uit de Auresgebergte. De iznasnien hebben de Riffijnen ook gezentiseerd,vandaar dat de Taznasnit gegroepeerd is onder het tarifit,omdat de verschillen minimaal zijn.



Tikinas

Wat spraken we dan voor dat we werden gezentiseerd?

abrid

Volgens David HJart hebben sommige Riffijnse stammen hun oorsprong in LIbië/TUnesie de Nefussa oa.

tarift

nee de taal grens van het tamazight ligt niet alleen in marokko.
vroeger lag het amazigh gebied uitgestrekt tot aan het begin van egypte.
dat gebied is door araberiserig veel kleiner geworden.
de meeste imazighen kom je heden daags in marokko of algerij tegen van de vroeger imazighen zijn er in tunesie en libie minder dan een procent van over gebleven.

bouaouiouach

Citaat van: Ighzar n Aghbar op 26/06/2004 om 18:38:47
Azul,

Ik luister de laatste tijd veel muziek van artiesten van de Imazighen van de Aures. Denk maar aan de artiesten: Massinissa, Dihya, Amirosh, en de Chawi-Ithran. En het is me opgevallen, dat hun dialect voor de grootste deel op het Tarifecht lijkt. Ik begrijp zeg maar 80% van wat ze zingen.

En mijn vraag is, hoe komt het dat de Chawi-dialect veel lijkt op dat van het Tarifecht, in tegenstelling op het Taqbaylit. Misschien is er wel een reden, dat de Irriffien in het verleden een soort relatie hadden, met deze Imazighen van de Aures.

Bedankt voor jullie mededelingen.

Add wenni netta?
azul
hellemaal met je eens, ooit zat ik nieuws te luisteren uit de algerijnse tv, in het thmazight natuurlijk, en blijkt net of ik naar tharifith aan het luisteren was, en ik versta zo'n 80% van die taal, wat is de relatie tussen die 2 volkeren of ( taal), zou ik het niet weten, maar we moeten blijven zoeken.
succes
  dwenni netta