Hoofdmenu

Maker 'Arrisala' overleden

Gestart door ameziane, 11/11/2005 om 10:37:51

ameziane

Citaat van: Timarzgha op 12/11/2005 om 00:02:19
Extremisten omdat hun land aangevallen word door een andere extremist?
Het is altijd spijtig dat moslims de dood vinden, jammer dat het de mensen trof en dus ook de filmmaker
Jammer dat het niet queen abdullah trof en zijn gezanten!
Voor de beste man moge Allah genadig met hem zijn, inna lillahie wa inna ileehy rajihoen
Dat is ook mijn punt. Met die aanslagen treffen ze altijd onschuldige mensen, niet de vijand/regime. Kijk maar naar Irak, daar vinden tientallen Irakezen de dood en af en toe een Amerikaanse soldaat.

Lezeres

Ina lillahi wa ina ilaihi raji3oen.
Ik vind Arrisala ook 1 van de mooiste films die ik heb gezien.
De film word morgen woensdag 16 november op A3 (algerijnse zender) om 19.45u GMT uitgezonden.

ameziane

Citaat van: figuigya op 15/11/2005 om 17:08:47
De film word morgen woensdag 16 november op A3 (algerijnse zender) om 19.45u GMT uitgezonden.
Zo te zien zenden ze alle fims van hem uit. Zaterdag werd 'Lion of the desert' uitgezonden.

Ik ben er pas achter gekomen dat hij ook de Halloween-reeks heeft gemaakt.

Tamza

De film over Omar Mokhtar heb ik ook gezien. Ik moest echt janken man. De heldhaftige vrijheidsstrijder was 70 jaar toen die schoften hem ophingen.

Rissala vind ik ook een van de mooiste films die ik ooit gezien heb. De metgezellen van de profeet werden bijzonder sterk neergezet door de cast. Met name de personen Hamza en Bilal. Mijn hemel, wat was dat een krachtige scene toen Hamza vanuit de verte op zijn paard kwam aanrijden terwijl de Mekkanen de profeet (vzmh) aanvielen. Het geluid viel stil, de mensen keken angstig en verschrikt naar de naderende leeuwenjager van de woestijn, en het enige wat je hoorde was het gedraaf van Hamza's paard. DAMN. En hoe hij afstapte en iedereen 1 voor 1 woedend aankeek en uiteindelijk die nerd een dikke klap in het gezicht gaf. En dan die scene van Bilal die weigert een gelovige te martelen. Kippenvel.

Wat ik nog het allermooist vond, was de scene dat het moslimleger weer terugkeerde naar Mekka. De mannen die hun gezin, hun huis en zelfs het zand van Mekka kusten uit blijdschap. En de emotionele aankondiging van de dood van de profeet (vzmh). De figuranten die je zag waren volgens mij allemaal mensen uit Ouarzazate en omgeving (film werd in Marokko opgenomen). De figuranten moesten zich verplaatsen in de mensen uit die tijd en voelen wat die mensen destijds gevoeld hadden toen ze de aankondiging van Bilal hoorden. Je zag duidelijk dat er oprechte tranen werden gehuild. Nog steeds als ik die scene zie, moet ik janken als een baby.

Samariaan

Citaat van: Tamza op 15/11/2005 om 17:32:14

Rissala vind ik ook een van de mooiste films die ik ooit gezien heb. De metgezellen van de profeet werden bijzonder sterk neergezet door de cast. Met name de personen Hamza en Bilal. Mijn hemel, wat was dat een krachtige scene toen Hamza vanuit de verte op zijn paard kwam aanrijden terwijl de Mekkanen de profeet (vzmh) aanvielen. Het geluid viel stil, de mensen keken angstig en verschrikt naar de naderende leeuwenjager van de woestijn, en het enige wat je hoorde was het gedraaf van Hamza's paard. DAMN. En hoe hij afstapte en iedereen 1 voor 1 woedend aankeek en uiteindelijk die nerd een dikke klap in het gezicht gaf. En dan die scene van Bilal die weigert een gelovige te martelen. Kippenvel.

voor mij was deze scene t hoogtepunt van de film - de autoriteit die hamza had in deze scene kwam door het scherm heen gewoon - werd er als kind al helemaal  stil van.

andere favorieten waren Hint (de Terminator is vergeleken met haar een moreel verantwoorde moordenaar) ,de ouders van Ali (scene waarin de vrouw het verlies van haar dochter beschrijft) en Lahab en vooral zijn vrouw (scene in ka3ba en hoe zij de praktijken van de Profeet vzmh onacceptabel vond - gewoonweg prachtig)

Tamza

Die vrouw die de rol van Hind neerzette vond ik ook bijzonder goed acteren. Haar blik en dat eeuwige valse en spottende glimlachje op haar gezicht. Prachtig. Ik vraag me af wat Aicha van haar vond toen Hind zich eenmaal tot de Islam bekeerde. Twee zeer sterke vrouwen tegenover elkaar die voorheen elkaars vijanden waren.

De filmmuziek vond ik overigens ook geniaal.

Oh ja, wat ik ook apart vond en erg mysterieus: hoe vanuit zeg maar de ogen van de profeet (vzmh) de omgeving en de mensen werden gefilmd. Bv toen al die afgodsbeelden werden gesloopt in de Ka'aba, en hoe zijn metgezellen over hem heen bogen om hem te beschermen toen ze de Mekkanen hem wilden aanvallen.

ayned_m

azul  bzabza !

Zij heet Mouna wassef uit syrie ook zals mustapha  el 3eqqad

De hele film is naar tamazight n Arif vertaald, alleen er is nog geen toestemming om het op de markt te brengen, maar dat gaat wel gebeueren!

azul
ayned

Timarzgha

assalaam
Heb ook altijd genoten van die film en deze misschien wel 50 keer gezien
Mij zijn bepaalde stukken heel goed bij gebleven
De bekeering van Omar ra, wat het begin van bekendmaking aan de buitenwereld inluide
De man die profeet en zijn metgezellen op het hart drukte naar buiten te treden met de religie en de dappere man die voortouw nam in de spreiding van de religie

Ten tweede, op het moment dat bilal ra, naar khalied liep op het moment dat zij zich op zijn terrein bevonden
Het paard die alle kanten op sloeg en niet voluit bilal wou trappen zoals khalied wou

Ten derde de bekeering van khalid ibn wallied, een mooie stukje in die film 

Zaid die de profeet beschermde tegen de stenen die naar hem werden geworpen

En Hamza ra tijdens de slag van badr, en dan met name de eerste stuk waarin 3 vs 3 werd gevochten
Eigenlijk is die hele film gewoon een top film!

Dora

ik moest eg janken toen de zwangere vrouw werd vastgehouden en haar kind in haar buik werd doodgemaakt...maar de vrouw in die hond's gezicht spuugde...

gevoelig!!

Dobry Den

Met de films Omr Mukhtar en Arissalla ben ik opgegroeid. Pedagogisch gezien wel erg onverantwoord. Verder wel prachtige films.

Amedduker

Citaat van: ayned_m op 15/11/2005 om 18:20:38
azul  bzabza !

Zij heet Mouna wassef uit syrie ook zals mustapha  el 3eqqad

De hele film is naar tamazight n Arif vertaald, alleen er is nog geen toestemming om het op de markt te brengen, maar dat gaat wel gebeueren!

azul
ayned

Wij kunnen misschien samen voor een beter vertaling naar tarifect  zorgen, maar dan in het phonitiek en tifinagh, en zeker niet in het Aramisch letters. Dat zal veel geld en tijd kosten; maar omdat het  over TABRAT n SIDI AREBBI gaat is de moeite waard om te doen. Nigh uhu ar mous, d imedduker neghni?!
Azul xawem.

Lezeres

Citaat van: ameziane op 15/11/2005 om 17:20:07
Citaat van: figuigya op 15/11/2005 om 17:08:47
Zo te zien zenden ze alle fims van hem uit. Zaterdag werd 'Lion of the desert' uitgezonden.

Ik ben er pas achter gekomen dat hij ook de Halloween-reeks heeft gemaakt.

Klopt ja, ik heb 'Lion of the desert' en 'Arrisala' ongeveer 20 jaar geleden al gezien, zijn me altijd bijgebleven die films. Goed acteerwerk en mooi gefilmd.

Inuit

er zou een film als "Lion of the desert" over Abdelkrim gemaakt moeten worden.

ameziane

Een kennis vroeg mij laatst of er een Nederlandse versie(met Nederlandse ondertiteling) van de film beschikbaar is. Weet iemand dat?

Isefrawen

Citaat van: ameziane op 09/04/2006 om 19:19:50
Een kennis vroeg mij laatst of er een Nederlandse versie(met Nederlandse ondertiteling) van de film beschikbaar is. Weet iemand dat?

Ja, tijdens de Ramadan werd die door NMO uitgezonden... misschien als je NMO een mailtje stuurt dat ze een kopie sturen... Den Engelse versie is soweerso Ned. ondertiteld. Bij Videoland gezien... afhankelijk van de franchise-nemer natuurlijk...