De Chawi-dialect en het Rif-dialect

Gestart door E3ber_Tastite, 26/06/2004 om 18:39:05

E3ber_Tastite

Citaat van: Aghzayfu op 17/07/2004 om 19:55:46
Citaat van: Idir op 17/07/2004 om 18:00:20


Ja klopt, ik begrijp het Taqbayliet ook veel meer dan b.v. Tassousiet en Teshelhiet.... !!?

Azul fellak,

Het niet verstaan van het Tamazight n Sus door Imazighen n Rif is een verschijnsel dat heel vaak voorkomt.Het Tamazight n Sus kent veel minder of helemaal geen dialectvariatie dan het Tamazight n Rif, Tamazight n Atlas en de andere Amazightalen die voorkomen in Noord-Afrika.

Het komt zelfs voor dat de Imazighen n Rif en Atlas verschillende dialecten spreken en elkaar dus niet zo goed verstaan, terwijl die dialecten gewoon onder het tarifit of tamazight n Atlas vallen.

Dat je dan het Tamazight n Sus (de taal van de Masmuda) niet verstaat komt door het feit dat deze Amazigh taal de elementen van de oorspronkelijke Amazigh taal en cultuur heeft behouden. Hieruit zijn er verschillende dialecten uitgekomen die als het ware verbasterd zijn.
Verder is het Tamazight n Sus de grootste Amazigh taal ter wereld.

Tenslotte, verstaan de meest Imazighen n Sus het tarifit en tamazight n Atlas wel en hebben wij er geen problemen mee. Ik versta net zo goed het Takbaylit, Tarifit, Tamazight n Atlas en Tamazight n Mzab en het Tamazight n Nafusa (Infusn).

Misschien een tip om het Tamazight n Sus te gaan leren/studeren om zo de macht te hebben om alle Amazigh talen in de oorspronkelijke taal te verstaan.

Timensiwen


Azul,

Dus wat je hiermee wilt zeggen, is dat de Souss-taal de moedertaal is van alle amazigh-talen die er zijn en dat de Souss-taal in de toekomst de standaardtaal moet worden. Of heb ik het verkeerd begrepen?

MBTiza

wat hij hiermee wil zeggen is dat het tachelhit veel oorspronkelijker is, toch?

woorden als tiddukla, tagrawla kennen wij niet etc.

Aqsil

Citaat van: MBTiziAzza op 20/07/2004 om 15:38:49
wat hij hiermee wil zeggen is dat het tachelhit veel oorspronkelijker is, toch?

woorden als tiddukla, tagrawla kennen wij niet etc.
Daar heeft ze 100% gelijk in.
Maar als aytha(of zoiets) Tasousit is, dan bedoelt ze iets anders.

Aghzayfu

Citaat van: e3ber op 20/07/2004 om 15:33:02
Citaat van: Aghzayfu op 17/07/2004 om 19:55:46
Citaat van: Idir op 17/07/2004 om 18:00:20


Ja klopt, ik begrijp het Taqbayliet ook veel meer dan b.v. Tassousiet en Teshelhiet.... !!?

Azul fellak,

Het niet verstaan van het Tamazight n Sus door Imazighen n Rif is een verschijnsel dat heel vaak voorkomt.Het Tamazight n Sus kent veel minder of helemaal geen dialectvariatie dan het Tamazight n Rif, Tamazight n Atlas en de andere Amazightalen die voorkomen in Noord-Afrika.

Het komt zelfs voor dat de Imazighen n Rif en Atlas verschillende dialecten spreken en elkaar dus niet zo goed verstaan, terwijl die dialecten gewoon onder het tarifit of tamazight n Atlas vallen.

Dat je dan het Tamazight n Sus (de taal van de Masmuda) niet verstaat komt door het feit dat deze Amazigh taal de elementen van de oorspronkelijke Amazigh taal en cultuur heeft behouden. Hieruit zijn er verschillende dialecten uitgekomen die als het ware verbasterd zijn.
Verder is het Tamazight n Sus de grootste Amazigh taal ter wereld.

Tenslotte, verstaan de meest Imazighen n Sus het tarifit en tamazight n Atlas wel en hebben wij er geen problemen mee. Ik versta net zo goed het Takbaylit, Tarifit, Tamazight n Atlas en Tamazight n Mzab en het Tamazight n Nafusa (Infusn).

Misschien een tip om het Tamazight n Sus te gaan leren/studeren om zo de macht te hebben om alle Amazigh talen in de oorspronkelijke taal te verstaan.

Timensiwen


Azul,

Dus wat je hiermee wilt zeggen, is dat de Souss-taal de moedertaal is van alle amazigh-talen die er zijn en dat de Souss-taal in de toekomst de standaardtaal moet worden. Of heb ik het verkeerd begrepen?

Azul fellak,

Wat betreft Hulk, heb je helemaal gelijk. Als hij geïnteresseerd is in Tasousit, dan gaat hij haar  maar zoeken.

Wat bovenstaande betreft, E3ber, dat is wetenschappelijk bewezen en blijkt zelf uit de taal. Het is grootste en meest behouden. Niet dat andere talen minder zijn of niet mee tellen, elke Amazigh taal, waaronder het Tarifit wordt in zijn waarde gelaten. Maar we kunnen nou eenmaal niet om de feiten heen.                 


Timensiwen.

Aghzayfu

Citaat van: MBTiziAzza op 20/07/2004 om 15:38:49
wat hij hiermee wil zeggen is dat het tachelhit veel oorspronkelijker is, toch?

woorden als tiddukla, tagrawla kennen wij niet etc.

Azul fellak,

Juist em. Persoonlijk vind ik dat jij zeer goed op de hoogte bent van het Tamazight n Sus. Kan ik helaas niet van anderen zeggen.

Tannmirt nek d timensiwen.

Aqsil

Ewa, als tashalhit zuiver is, hoe zegt je 'nee' in Tachalhit? We gebruiken gewoon de Arabische woord, zoals altijd.

Een bekend van me uit Agadir vertelde me dat '3azizi ' in sous betekent mijn dierbaar. En dit is Arabisch en geen Tamazight. 

Aghzayfu

Citaat van: Hulk op 21/07/2004 om 15:07:38
Ewa, als tashalhit zuiver is, hoe zegt je 'nee' in Tachalhit? We gebruiken gewoon de Arabische woord, zoals altijd.

Een bekend van me uit Agadir vertelde me dat '3azizi ' in sous betekent mijn dierbaar. En dit is Arabisch en geen Tamazight. 

Azul fellak,

Nee, betekent in het Tashelit "Uhu" of "Uhuy",  maar dat wist je al. Een dierbaar iemand betekent, "gwali ikcemn tasa" of "gwali darngh i3zan of "gwali n ra" of "gwali li n7mal".

Hij zei volgens mij tegen jou 3azizi omdat hij misschien dacht, dat je hem niet zou begrijpen.

Tifawin


Aqsil

#22
Citaat van: Aghzayfu op 21/07/2004 om 15:46:24

Nee, betekent in het Tashelit "Uhu" of "Uhuy",  maar dat wist je al.
Nee dat wis ik niet.
In rif zeggen we gewoon het Arabische woord 'Laa'.
Spreek je 'h' in 'Uhuy' als 'h' in Hans of als 'h' in Hassan.?

Aghzayfu

Citaat van: Hulk op 21/07/2004 om 16:00:30
Citaat van: Aghzayfu op 21/07/2004 om 15:46:24

Nee, betekent in het Tashelit "Uhu" of "Uhuy",  maar dat wist je al.
Nee dat wis ik niet.
In rif zeggen we gewoon het Arabische woord 'Laa'.
Spreek je 'h' in 'Uhuy' als 'h' in Hans of als h in Hasan.?

Azul fellak,

Als de h in bv. "hans".

Tifawin