De Chawi-dialect en het Rif-dialect

Gestart door E3ber_Tastite, 26/06/2004 om 18:39:05

E3ber_Tastite

Azul,

Ik luister de laatste tijd veel muziek van artiesten van de Imazighen van de Aures. Denk maar aan de artiesten: Massinissa, Dihya, Amirosh, en de Chawi-Ithran. En het is me opgevallen, dat hun dialect voor de grootste deel op het Tarifecht lijkt. Ik begrijp zeg maar 80% van wat ze zingen.

En mijn vraag is, hoe komt het dat de Chawi-dialect veel lijkt op dat van het Tarifecht, in tegenstelling op het Taqbaylit. Misschien is er wel een reden, dat de Irriffien in het verleden een soort relatie hadden, met deze Imazighen van de Aures.

Bedankt voor jullie mededelingen.

Add wenni netta?

abrid

#1
Dat is mij ook opgevallen. Markunda Aures en Akli D zijn ook Icawijen. Een reden weet ik niet.

Idir



Ja klopt, ik begrijp het Taqbayliet ook veel meer dan b.v. Tassousiet en Teshelhiet.... !!?

Aghzayfu

Citaat van: Idir op 17/07/2004 om 18:00:20


Ja klopt, ik begrijp het Taqbayliet ook veel meer dan b.v. Tassousiet en Teshelhiet.... !!?

Azul fellak,

Het niet verstaan van het Tamazight n Sus door Imazighen n Rif is een verschijnsel dat heel vaak voorkomt.Het Tamazight n Sus kent veel minder of helemaal geen dialectvariatie dan het Tamazight n Rif, Tamazight n Atlas en de andere Amazightalen die voorkomen in Noord-Afrika.

Het komt zelfs voor dat de Imazighen n Rif en Atlas verschillende dialecten spreken en elkaar dus niet zo goed verstaan, terwijl die dialecten gewoon onder het tarifit of tamazight n Atlas vallen.

Dat je dan het Tamazight n Sus (de taal van de Masmuda) niet verstaat komt door het feit dat deze Amazigh taal de elementen van de oorspronkelijke Amazigh taal en cultuur heeft behouden. Hieruit zijn er verschillende dialecten uitgekomen die als het ware verbasterd zijn.
Verder is het Tamazight n Sus de grootste Amazigh taal ter wereld.

Tenslotte, verstaan de meest Imazighen n Sus het tarifit en tamazight n Atlas wel en hebben wij er geen problemen mee. Ik versta net zo goed het Takbaylit, Tarifit, Tamazight n Atlas en Tamazight n Mzab en het Tamazight n Nafusa (Infusn).

Misschien een tip om het Tamazight n Sus te gaan leren/studeren om zo de macht te hebben om alle Amazigh talen in de oorspronkelijke taal te verstaan.

Timensiwen

MBTiza

Zelf zou ik het wel willen leren maar eh zijn er cursussen ofzo?

Aghzayfu

Citaat van: MBTiziAzza op 19/07/2004 om 08:40:12
Zelf zou ik het wel willen leren maar eh zijn er cursussen ofzo?

Azul fellak,

Ik heb hier een link voor jou uit een gerenommeerde website. Zo kan je gelijk ook het verschil zien tussen Tarifit en Tashelhit.

http://www.tamaynut.nl/taal.html

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel van je.

Tifawin

Dora


Aghzayfu

Citaat van: lopende_lach op 19/07/2004 om 11:53:35

Citeer


Tifawin
Citeer

lichtjes??????

Azul fellam,

Tifawin: Goedemiddag of Goedemorgen

Timensiwen: Goedenavond of Goedenacht


Aqsil

Citaat van: Aghzayfu op 17/07/2004 om 19:55:46
Verder is het Tamazight n Sus de grootste Amazigh taal ter wereld.
Tasousit, dit heb je meer dan 100 keer verteld.

CiteerTenslotte, verstaan de meest Imazighen n Sus het tarifit en tamazight n Atlas wel en hebben wij er geen problemen mee.
Dit komt omdat je de Arabische woord in Tarifit ook verstaat.

CiteerMisschien een tip om het Tamazight n Sus te gaan leren/studeren om zo de macht te hebben om alle Amazigh talen in de oorspronkelijke taal te verstaan.
In Syphax zei je dat Tachalhit de officieel taal van Marokko wordt en dat je geen zin hebt om nog een andere Amazigh taal te leren. Maar je vraag Irifian wel om je dialect te leren. Ik snap waarom Sa3id zo tegen gedraagt.
Sa3ied excuses

Aqsil

Citaat van: Aghzayfu op 19/07/2004 om 11:56:15

Timensiwen: Goedenavond of Goedenacht
Avond eten noemen we in Rif ook Amensi

Aghzayfu

#10
Citaat van: Hulk op 19/07/2004 om 22:09:00
Citaat van: Aghzayfu op 17/07/2004 om 19:55:46
Verder is het Tamazight n Sus de grootste Amazigh taal ter wereld.
Tasousit, dit heb je meer dan 100 keer verteld.

CiteerTenslotte, verstaan de meest Imazighen n Sus het tarifit en tamazight n Atlas wel en hebben wij er geen problemen mee.
Dit komt omdat je de Arabische woord in Tarifit ook verstaat.

CiteerMisschien een tip om het Tamazight n Sus te gaan leren/studeren om zo de macht te hebben om alle Amazigh talen in de oorspronkelijke taal te verstaan.
In Syphax zei je dat Tachalhit de officieel taal van Marokko wordt en dat je geen zin hebt om nog een andere Amazigh taal te leren. Maar je vraag Irifian wel om je dialect te leren. Ik snap waarom Sa3id zo tegen gedraagt.
Sa3ied excuses


Azul fellak,

Waar heb jij het over, Hulk? Heeft een Tasousit op dit forum z'on indruk op je achtergelaten, dat je nu achterdochtig bent geworden naar elke andere Asoussi/Acelhi. Het is mij hier vaker opgevallen en ik ken haar onder de nick Tuda op soussmarokko.com
Tasousit is een radicale Amazigh millitante, maar dat betekent niet dat andere Isousiyen dat niet zijn. Er zijn er heel veel die haar denkwijze hebben of hebben overgenomen.

Ik mag blij zijn met z'on vurig vrouwtje. En als je zo nieuwsgierig bent naar haar, dan moet je haar maar gaan zoeken.

Timensiwen

Aqsil

#11
Citeer  Tasousit is een radicale Amazigh millitante,
Die radicale mensen krijgen meestal hier geen kans. Ook Radicale Irifian worden gebannen. Isousian die ons de les willen geven, worden ook gebannen. Ik wil niets te maken met radicale mensen. Wie niet beschaafd kan zijn, geldt zero tolerance voor hem/haar.

CiteerIk mag blij zijn met z'on vurig vrouwtje
Dan moet je haar opbellen en samen het vuur gaan steken. Hier niet!
In deze site gelden gelukkige beschaafde regels en respect.

CiteerEn als je zo nieuwsgierig bent naar haar, dan moet je haar maar gaan zoeken.

Ik zoek geen heksen. Tasousit is net als Tamza een heks. De ene heks komt uit Rif en andere uit sous en beid moeten ze harde aangepakt worden door de beheerders.

Dora

tamza is (y) hoor...

af en toe recht voor z'n raap wat misschien hard kan overkomen..maar ze is oke..

E3ber_Tastite

Azul,

Blijf eens even on-topic, en ga jullie meningsverschillen maar ergens anders uitvechten.