Hoofdmenu

Nationalisme

Gestart door Rbaaz, 09/11/2005 om 18:16:01

Rbaaz

Azul,

Ik lees hier soms reactie van forumleden die naar mijn idee aan de nationalistische en soms racistische kant zijn.
Men is dan negatief tegen een andere etnische groep, meestal de Arabische. De andere groep wordt dan in negatieve dag licht gezet en hun waarden, cultuur, geschiedenis en/of geloof wordt zonder argumenten afgekraakt. Men is ook egoïstisch en denkt alleen aan zich zelf en gunt de andere groep alleen maar ellende.

Zie ik dit goed of heb ik het fout?
En wat zijn de reden van het ontstaan van deze groepsegoïsme? En hoe kunnen we deze voorkomen?

Azjdhiedh

wat is er mis met nationalisme??

dat je je zorgen maakt over racisme snap ik.

maar weet wel dat er een groot onderscheid is tussen nationalisme en racisme!

Izwan

Citaat van: Amadoekar op 09/11/2005 om 18:16:01
Azul,

Ik lees hier soms reactie van forumleden die naar mijn idee aan de nationalistische en soms racistische kant zijn.
Men is dan negatief tegen een andere etnische groep, meestal de Arabische. De andere groep wordt dan in negatieve dag licht gezet en hun waarden, cultuur, geschiedenis en/of geloof wordt zonder argumenten afgekraakt. Men is ook egoïstisch en denkt alleen aan zich zelf en gunt de andere groep alleen maar ellende.

Zie ik dit goed of heb ik het fout?
En wat zijn de reden van het ontstaan van deze groepsegoïsme? En hoe kunnen we deze voorkomen?

Je ziet het goed. Je moet rekening houden dat sommigen  verborgen agenda's hebben en zijn zich meer met politiek  bezig dan ....

abrid

Citaat van: Uchan op 09/11/2005 om 18:35:37
wat is er mis met nationalisme??

dat je je zorgen maakt over racisme snap ik.

maar weet wel dat er een groot onderscheid is tussen nationalisme en racisme!

Vaak komt het wel voort uit extreem nationalistisch zijn dat je je verheven gaat voelen boven andere volkeren. Zoals de ubermensch gedachte. Dus daar moet je wel voor oppassen en er niet te veel in uitschieten.

Timarzgha

#4
Citaat van: Amadoekar op 09/11/2005 om 18:16:01
Azul,

Ik lees hier soms reactie van forumleden die naar mijn idee aan de nationalistische en soms racistische kant zijn.
Men is dan negatief tegen een andere etnische groep, meestal de Arabische. De andere groep wordt dan in negatieve dag licht gezet en hun waarden, cultuur, geschiedenis en/of geloof wordt zonder argumenten afgekraakt. Men is ook egoïstisch en denkt alleen aan zich zelf en gunt de andere groep alleen maar ellende.

Zie ik dit goed of heb ik het fout?
En wat zijn de reden van het ontstaan van deze groepsegoïsme? En hoe kunnen we deze voorkomen?

Heb je wel goed gezien
Voor velen is er de gedachten dat, door de andere door het slijk te halen, zij dan als de betere naar voren komen
Maar aan de andere kant word dit regelmatig ook gedaan door onze tegenstanders en dan begrijp ik waarom sommige mede Riffijnen dan ook op dat pad volgen
Soms word je geprofoceerd iets dergelijks te zeggen of te laten blijken
Op zich ben ik niet tegen nationalisme, in de zin van cultuur, religie, afkomst etc, soms is nationalisme nodig ter bescherming tegen het kwaad
Maar ik erger me net als anderen denk ik aan die paar mensen die gigantisch door kunnen schieten en dan zijn ze wat mij betreft gelijk aan de gene die het tegen ons gebruikt, wa sallaam

noemid

het is vaak een procedure dat je loopt.....

1 bewust wording....(dat je amazigh bent en geen arabier)

2 haat......(tegen alles wat anders loopt/denkt/praat, dit kan komen door verkeerde info, verkeerde vrienden, stoerdoenerij en/of onwetendheid)

3 realisering van je eigen racistiche gedrag

5 juiste info zoeken en vinden

6 blijf je steken in je haat gevoelens dan ben je afgeschreven....


gaat dat niet vaak zo?



azul

Azjdhiedh

nationalisme is eenheid.
hoe men dat verder gebruikt is een andere zaak.
je kan extreem nationalistisch zijn, dat geeft dus aan dat je een geweldige liefde hebt voor je eigen land, volk, cultuur en tradities etc. etc.
zolang jij anderen niet lager acht dan jezelf is er niks aan de hand.

noemid

wij als Imazighen mogen op zich zkkr wel nationalistich zijn...gezien het onrecht ons is aangedaan. niks verkeerd dus....

de nderlanders zijn dat alleen op gelegenheden, maar HUn is ook niks aangedaan


azul

Inuit

Citaat van: Ariri op 10/11/2005 om 23:26:00
wij als Imazighen mogen op zich zkkr wel nationalistich zijn...gezien het onrecht ons is aangedaan. niks verkeerd dus....

de nderlanders zijn dat alleen op gelegenheden, maar HUn is ook niks aangedaan


azul
is een beetje een rare manier van redeneren, want of iedereen heeft recht om nationalistisch te zijn of niemand.

overigens kunnen wij Imazighen niet eens nationalistisch zijn, daarvoor heb je namelijk eerst een land (natie) nodig ;)
wij kunnen ons alleen als volk superieur voelen tov van anderen, en helaas merk ik dat sommigen dat ook doen :(

Azjdhiedh

Citaat van: Ariri op 10/11/2005 om 23:26:00
wij als Imazighen mogen op zich zkkr wel nationalistich zijn...gezien het onrecht ons is aangedaan. niks verkeerd dus....

de nderlanders zijn dat alleen op gelegenheden, maar HUn is ook niks aangedaan


azul

azul a thawmat,

aan nationalisme hoeft geen onrecht vooraf te zijn gegaan!
het is idd.. wel zo dat er bij veel volkeren pas een gevoel van nationalisme onstaat, nadat ze samen iets ergs hebben ondervonden of meegemaakt.
het staat in mijn ogen op zich, dat men meer van zijn land houdt dan van een ander. helaas is dat niet voor iedereen zo.

allasian

Citaat van: Amadoekar op 09/11/2005 om 18:16:01
Azul,

Ik lees hier soms reactie van forumleden die naar mijn idee aan de nationalistische en soms racistische kant zijn.
Men is dan negatief tegen een andere etnische groep, meestal de Arabische. De andere groep wordt dan in negatieve dag licht gezet en hun waarden, cultuur, geschiedenis en/of geloof wordt zonder argumenten afgekraakt. Men is ook egoïstisch en denkt alleen aan zich zelf en gunt de andere groep alleen maar ellende.

Zie ik dit goed of heb ik het fout
Je ziet het oppervlak, niet wat er onder zit.
CiteerEn wat zijn de reden van het ontstaan van deze   groepsegoïsme?
Eeuwenlange onderdrukking door een dominante cultuur die een inheemse geforceerd wegwilvagen. Dat lokt op zijn minst gezegd een reactie uit.

*-RiFFijn0s-*

Hebben jullie wel eens afgevraagd, hoe Nationalisme ontstaat?

Ten eerste, begrijk ik de forumleden niet, die zich druk maken om het Riffijnse Nationalisme, terwijl nationalisme nauwelijks leeft binnen de Riffijnse bevolking.
Wanneer is iemand volgend jullie een nationalist? Als diegene zegt van: "Ralla Thmazight inou?" of "Fuck die I3rabben, Amazigh 4ever"

Ik zelf denk: Liever 10 Amazigh nationalisten dan 1 extremistje.
Hadden we maar een handjevol nationalisten, dan hadden we echt wel wat meer eer en trots, want zij zijn diegen die de imazighen wakkerproberen te schudden.

Elke Land heeft nationalisten, kijk maar naar Spanje ( Basken, Catalanen, Galiciërs enz )
Een land zonder Nationalisme, heeft geen trots. Dus de Rif heeft zeker weten wat nationalisten nodig. Zo staat de Rif weer in evenwicht.

Dus laten we ons bezig houden met andere dingen ipv van "het gevaar van nationalisme" die er naar mening niet eens bestaat in de Rif.

Azul

awragh

Er is zeker sprake van groeiende nationalistische sentimenten onder de Imazighen over heel de wereld. Niet alleen Imazighen, maar bijna alle etnische minderheden beginnen zich te roeren en rechten op te eisen op basis van hun cultuur en/of identiteit. Dit gebeurt vooral door een geschoolde, geëngageerde, urbane groep mensen. Naar mijn mening zijn de eisen van minderheidsgroepen voor dezelfde rechten volkomen legitiem. Zij zijn vaak tijdenlang uitgesloten door de elite van een natie-staat en hebben nu door de mogelijkheden die bijv. het internet ze biedt kans om zich te profileren. Imazighen zijn een hele grote groep in Marokko en je wordt als Amazigh-zijnde systematisch uitgesloten in het Arabische systeem tenzij je je conformeert en je Amazigh-identieit opgeeft of verbergt. Er zijn gevallen bekend waarbij een hele kleine minderheidsgroep (in bijvoorbeeld Mexico) veel meer rechten heeft gekregen op bijv. onderwijs in eigen taal dan Imazighen. Nationalisme is een volkomen normale en noodzakelijke ontwikkeling wil je iets bewerkstelligen tegen het nationalisme van de dominerende groep.

adiossss

Gordo

Je moet wel onderscheid maken tussen nationalisme en het recht op zelfschikking. Als je zegt dat het Tamazight haar legitieme rechten moet terug krijgen (op alle vlakken) van de arabische racistische nationalisten, dan ben je geen racist en je hoeft ook geen nationalist te zijn. Het is een feit dat de Arabieren (al dan niet selfmade) die het Arabisch Baathisme aanhangen racisten zijn.Een simpele voorbeeld is het verbieden van je meodertaal is een racistische maatregel.Opkomen voor je amazighiteit hoeft geen nationalisme te zijn.

Citaat van: abrid op 10/11/2005 om 13:52:20
Citaat van: Uchan op 09/11/2005 om 18:35:37
wat is er mis met nationalisme??

dat je je zorgen maakt over racisme snap ik.

maar weet wel dat er een groot onderscheid is tussen nationalisme en racisme!

Vaak komt het wel voort uit extreem nationalistisch zijn dat je je verheven gaat voelen boven andere volkeren. Zoals de ubermensch gedachte. Dus daar moet je wel voor oppassen en er niet te veel in uitschieten.

Rbaaz

salaam,

elk geeft een eigen interpretatie aan Nationalisme. Het nationalisme dat ik bedoel = dat je negatief en bevooroordeeld staat tegen de andere groep. Noem het maar extreem nationalisme.
Ik ben het eens met Gordo, dat je etnisch bewust kunt zijn zonder een extreem nationalist te zijn. ik zal een voorbeeld geven: je kan je inzetten voor het behoud van onze Taal (Tamazight) zonder dat je, je gaat ergeren als iemand opkomt voor de Palestijnse zaak. Het komt zelfs voor dat iemand zo trots is op zijn etnische afkomst dat hij zich verheven voelt boven anderen, en tegelijkertijd is het iemand die niks doet voor zijn cultuurbehoud. Nationalist en niet etnisch bewust (of is hier een andere begrip voor, zal wel).

Ik begrijp wel de beweegreden van dit extreem nationalisme. Doordat men bang is zijn etniciteit kwijt te raken en zich geheel in te gaan in de andere cultuur (assimilatie), gaat men zich verdedigen. Je opkomen voor je eigen rechten moet er zijn. maar het moet niet te ver doorschieten. Het mag niet zo zijn dat men racistische neigingen krijgt, geweld gaat gebruiken en zich negatief opstelt tegen de andere groep. men richt zich ook te veel op de “Arabische” dreiging en vergeet de “westerse” indringer in onze cultuur.

Ik vraag mezelf af wat dat rivaliteit tussen de verschillende stammen van Rif is? is dat ook een vorm van extreem nationalisme maar dan op micro niveau.

en kan je etnisch bewust zijn, zonder een (extreem) nationalist te zijn?