Irifiën met top functies in de Rif Republiek

Gestart door abrid, 09/11/2005 om 12:21:51

MBTiza

Citaat van: abrid op 09/11/2005 om 12:21:51

b.   Abd Esram n-Haij Muhand ar-Rabda uit Aith Bu Ayyash. Was minister totdat ie overliep naar de Spanjaarden midden 1923. Hierop werd hij gevangengenomen door  Mohamed Abd el Krim maar hij ontsnapte. Werd Qaid onder de Spanjaarden. Overleed rond 1948. Zijn zoon is de bekende Riffijnse historicus Ahmad bin Abd Esram El Bu Ayyashi die het boek Harb el Rif schreef.

Deze knakker had op z'n 17de  zijn eerste moord gepleegd, afkomstig uit Arrabda (waar m'n ma ook oorspronkelijk vandaan komt). Zo las ik dat hij tijdens een vete met de Aith Mnoud heeft ingebroken bij een lid van de Aith Mnoud en vervolgens een kogel naast zijn kussen heeft neergelegd, schijnt 17 mensen in vetes te hebben vermoord.

Izwan

Wisten jullie dat abdelkrim een Turkse officier en een Duitser (al hadje Aleman) kaid had.
Hier is een artikel over o.a. buitenlanders die Abdelkrim hebben geholpen.
http://img355.imageshack.us/my.php?image=deseredietelquaidlhadjealeman1.png


abrid

Citaat van: Izwan op 28/03/2006 om 15:29:03
Wisten jullie dat abdelkrim een Turkse officier en een Duitser (al hadje Aleman) kaid had.
Hier is een artikel over o.a. buitenlanders die Abdelkrim hebben geholpen.
http://img355.imageshack.us/my.php?image=deseredietelquaidlhadjealeman1.png



Ja dat werd veelvuldig in verschillende boeken behandeld. Hieronder de link. Interessante info in dat krantebericht.

http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=7578.0


Izwan

Citaat van: abrid op 29/03/2006 om 15:33:00
Citaat van: Izwan op 28/03/2006 om 15:29:03
Wisten jullie dat abdelkrim een Turkse officier en een Duitser (al hadje Aleman) kaid had.
Hier is een artikel over o.a. buitenlanders die Abdelkrim hebben geholpen.
http://img355.imageshack.us/my.php?image=deseredietelquaidlhadjealeman1.png



Ja dat werd veelvuldig in verschillende boeken behandeld. Hieronder de link. Interessante info in dat krantebericht.

http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=7578.0


Afgelopen januari heb ik een oude man gesproken. Hij verteld me dat zijn vader, Si Mhand U koe7 uit aith Mhand U Yahya van aith Joesef U Ari, Qaid van 100 man was. Hij is in 1927 of 1928 door Spanjaarden opgepakt en in Tamasint geliquideerd.
Ik heb eerder een verhaal over hem in een van de boeken van Abdelkrim gelezen, maar ik weet niet meer welke boek het was.
Ik heb veel mondeling heldendaden verhalen over deze man gehoord, ook nadat Abdelkrim zich heeft overgegeven.
Heb jij toevallig iets over deze man gelezen?

abrid

De namen die ik in diverse literatuur heb gevonden staan hier: http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=7371.0

Deze komen uit 3 boeken Rebels in the Rif, The Ayth Wayagher en Country with government and flag.


latief

Citaat van: abrid op 09/11/2005 om 12:21:51
Hieronder een opsomming van mensen met belangrijke functies in de periode 1923-1927.
Beginnend met minister van oorlog en marine gevolgd door mensen die hen daarin ondersteunden.

Minister van Oorlog.
a.   Muhamdi n Si Mohamed R-Hatimi uit Ait Qamra.
b.   Abd Esram n-Haij Muhand ar-Rabda uit Aith Bu Ayyash. Was minister totdat ie overliep naar de Spanjaarden midden 1923. Hierop werd hij gevangengenomen door  Mohamed Abd el Krim maar hij ontsnapte. Werd Qaid onder de Spanjaarden. Overleed rond 1948. Zijn zoon is de bekende Riffijnse historicus Ahmad bin Abd Esram El Bu Ayyashi die het boek Harb el Rif schreef.
c.   Hmid Budra n Ikkatshumen n Aith Yusuf w-Ari. Was bij zijn aantreden als minister 38 jaar oud. Hij was verantwoordelijk voor het paraat maken van manschappen bij aanvallen of verdediging. Tevens was hij samen met Mohamed Gomari verantwoordelijk voor het bijhouden van de wapenvoorraden.
Nadat de Spanjaarden een groot deel van de Rif hadden veroverd bleef hij verzet bieden in het westen( Jbala) tot dat hij werd opgepakt in de zomer van 1926. Hij werd eerst gevangengezet in Mritc(Mellilia) tot 1929. Later werd hij onder de Spanjaarden Qaid. Hij overleed in 1966.

Muh n Bu Rqjar n Tifarwin Aith Bu Ayyash.
Assistent Minister van Oorlog.

Minister van Marine
a.   Severa n Ibequyen.
In april 1921 brengt generaal Berenguer een bezoek aan het eiland Nkour. Mohamed Abd el Krim verbied het de Riffijnen de generaal te gaan begroeten. Dit om de communicatie met de Spanjaarden georganiseerd te laten verlopen. De Spanjaarden hadden van nu af aan één aanspreekpunt en dat was Mohamed Abd el Krim . Toch gaat er een groep Riffijnen naar deze generaal. Één van deze mannen was Severa n Ibequyen. Was voor deze tijd smokkelaar en heeft veel tijd doorgebracht in Europese gevangenissen. Hij werd beboet en koos uiteindelijk de kant van de Riffijnen.
Hij voerde kleine motorboten aan die verkenningstochten langs de noordelijke kust maakten. Tevens werden deze gebruikt om wapens de Rif in te smokkelen vanuit Tanger. In november 1924 zou hij door een stamgenoot om onduidelijke redenen  omgebracht worden.
b.   Haddu w-Ari n-M’addjim( Haddu n Ali Mqaddim) n Ajdir.
Opvolger van Severa n Ibequyen. Hij kocht een motor boot van een Amerikaan in Tanger om de noordelijke kust mee te verkennen.


Abd el Krim n Haddu n-Si Ziyyan n Ajdir.
Hoofd staf van het leger. Zoon van Haddu n Si Ziyyan.


Abdelkrim er-Haij Loh
Politiek agent. Hij werd na de capitulatie pasja van Villa Sanjurjo.

Sha’ib n Muh n Bu Qaryurth n Truguth Timsaman.
Commandant over een eenheid die zetelde tussen de grens van de Franse en Spaanse zones ten noorden van de Wergha rivier. Hij maakte samen met r-Hadi n Azzuz n Tamasint voorbereidingen voor de aanval op de Franse zone.




r-Hadi n Azzuz n Tamasint Aith Yusuf w-Ari

Leider over een haraka.Hij maakte samen met Sha’ib n-Muh n-Bu Qaryurth voorbereidingen voor de aanval op de Franse zone.

Haddu n Hammu Abuqquy ook wel bekend als Haddu l-Kahal.
Mohamed Abdelkrim zijn onofficiële ambassadeur, tussenpersoon, in de Franse zone tot 1925. Overleed in 1950 in el-Jadida.

Fqih Mohamed l-Ghmari n Bni Gmil.
Onderdeel secretariaat van de Emir. Onderdeel van zijn taak was het bijhouden van de munitievoorraden.

Sha’ib l-Ya’qubi n Timsaman.
Ameqran n mhalla Timsaman. Een intelligent leider en commandant over het gehele oostelijke front.Vocht op het oost front vlakbij Midar in Aith Tuzin.

Hmidu Khriru n Bni Huzmar of ook wel bekend als Ahmed Herero
Hij was een luitenant onder Hmid ar-Raisuni. Hij liep over naar Mohammed Abd el Krim omdat hij woedend was over het feit dat z’n voormalige baas er-Raisuni niet inging op de toenaderingen van Mohammed Abd el Krim om zich bij hem aan te sluiten. Hij kreeg de hoogste rang binnen een eenheid die zetelde in het noordwesten van de Jbala.
Als het moment aanbreekt om er-Raisuni op te pakken stuurt Abd el Krim een eenheid van 1.200 man onder leiding van Hmidu l-Khriru om deze klus te klaren. Er-Raisuni word gevangengenomen en naar Ajdir gebracht. Hij was bekend  onder de naam Sharif Mulay Hmid Er-Raisuni en zou op 5 april 1925 in gevangenschap overlijden. Hij werd in Thmasind zonder enige vorm van ceremonie begraven.
Hmidu l-Khriru was een van de Imjahden (martelaren) die bleven strijden zelfs tot na de overgave van Mohammed Abd el Krim. Hij zou omkomen tijdens schermutselingen met de Spanjaarden in de Bni Yidir in de Jbala op 3 november 1926.  Hiermee kwam er een einde aan een legendarisch figuur die nog geen dertig was.

Muh n Amar Abdallah n Aith Arus
Hij leide samen met Qishuh de laatste aanval tegen de Fransen op 21/22 mei 1926. Hierbij liet hij het leven. De Fransen rukten hierna op naar het noorden.


Deze lijst is exclusief qaids over het leger. Die lijst volgt later.
hoi abrid

ik heb ff wat toevoegingen over abd Sram N-rhaj muhand, toen hij op verdenking van verraad door abd el krim is opgepakt (ze hebben wapens bij hem aangetroffen die hoij had aangenomen van de spanjaarden) werd hij inderdaad in bni bouayach vastgezet. De aith boauyach pikten dit niet, ze kwamen bij elkaar en eisten van abd el krim dat hij hem vrij zou laten en anders zouden zij roet in de oorlog gooien. Hierop heeft abd el krim hem zelf los gelaten.
Toen hij hem vrij liet heeft hij de menigte aangeproken en dat ging zo...........als wij deze oorlog verliezen door veraders zullen jullie straks elkaar weer naar het leven staan, en als jullie je recht willen halen bij de spanjaarden, zal de commandt jullie eerst depis van zijn hond laten opruimen en dan naar jullie luisteren...... of iets in die trant was er namelijk niet zelf bij

latief

Citaat van: MbTizi op 14/11/2005 om 09:49:18
Citaat van: abrid op 09/11/2005 om 12:21:51

b.   Abd Esram n-Haij Muhand ar-Rabda uit Aith Bu Ayyash. Was minister totdat ie overliep naar de Spanjaarden midden 1923. Hierop werd hij gevangengenomen door  Mohamed Abd el Krim maar hij ontsnapte. Werd Qaid onder de Spanjaarden. Overleed rond 1948. Zijn zoon is de bekende Riffijnse historicus Ahmad bin Abd Esram El Bu Ayyashi die het boek Harb el Rif schreef.

Deze knakker had op z'n 17de  zijn eerste moord gepleegd, afkomstig uit Arrabda (waar m'n ma ook oorspronkelijk vandaan komt). Zo las ik dat hij tijdens een vete met de Aith Mnoud heeft ingebroken bij een lid van de Aith Mnoud en vervolgens een kogel naast zijn kussen heeft neergelegd, schijnt 17 mensen in vetes te hebben vermoord.
Hoi ejow Wel bizar dat ik dit verhaal hier tegen kom, ik kom namelijk zelf uit arabda en me vader vertelde dit verhaal. Die abd sram was een harde jongen hij heeft ook veel aith arabda het leven zuur gemaakt.

abrid

Citeer
hoi abrid

ik heb ff wat toevoegingen over abd Sram N-rhaj muhand, toen hij op verdenking van verraad door abd el krim is opgepakt (ze hebben wapens bij hem aangetroffen die hoij had aangenomen van de spanjaarden) werd hij inderdaad in bni bouayach vastgezet. De aith boauyach pikten dit niet, ze kwamen bij elkaar en eisten van abd el krim dat hij hem vrij zou laten en anders zouden zij roet in de oorlog gooien. Hierop heeft abd el krim hem zelf los gelaten.
Toen hij hem vrij liet heeft hij de menigte aangeproken en dat ging zo...........als wij deze oorlog verliezen door veraders zullen jullie straks elkaar weer naar het leven staan, en als jullie je recht willen halen bij de spanjaarden, zal de commandt jullie eerst depis van zijn hond laten opruimen en dan naar jullie luisteren...... of iets in die trant was er namelijk niet zelf bij
Citeer

Teqada cek voor je toevoeging. Je ziet alles lag heel erg gevoelig daaro.

M. Abd el Krim was uiteindelijk zelf de hoogste binnen de Ayth Waryagher. Maar Haddu n Moh Amezian was de eerst volgende in de Ayth Warayagher.  Deze is aangebleven als qadi over Nkur tot de jaren 50. Hij is uiteindelijk door de Aith Bu Ayyash zelf afgezet. Indertijd hadden de Spanjaarden het er nog voor het zeggen.

hmidoush

Citaat van: abrid op 04/04/2006 om 11:35:24
Citeer
hoi abrid

ik heb ff wat toevoegingen over abd Sram N-rhaj muhand, toen hij op verdenking van verraad door abd el krim is opgepakt (ze hebben wapens bij hem aangetroffen die hoij had aangenomen van de spanjaarden) werd hij inderdaad in bni bouayach vastgezet. De aith boauyach pikten dit niet, ze kwamen bij elkaar en eisten van abd el krim dat hij hem vrij zou laten en anders zouden zij roet in de oorlog gooien. Hierop heeft abd el krim hem zelf los gelaten.
Toen hij hem vrij liet heeft hij de menigte aangeproken en dat ging zo...........als wij deze oorlog verliezen door veraders zullen jullie straks elkaar weer naar het leven staan, en als jullie je recht willen halen bij de spanjaarden, zal de commandt jullie eerst depis van zijn hond laten opruimen en dan naar jullie luisteren...... of iets in die trant was er namelijk niet zelf bij
Citeer

Teqada cek voor je toevoeging. Je ziet alles lag heel erg gevoelig daaro.

M. Abd el Krim was uiteindelijk zelf de hoogste binnen de Ayth Waryagher. Maar Haddu n Moh Amezian was de eerst volgende in de Ayth Warayagher.  Deze is aangebleven als qadi over Nkur tot de jaren 50. Hij is uiteindelijk door de Aith Bu Ayyash zelf afgezet. Indertijd hadden de Spanjaarden het er nog voor het zeggen.
deze haddu was zo corrupt bij de lokale bevolking,en het gevolg daarvan was zijn gedwongen vertrek.zijn opvolger was iemand uit mnoud..

MBTiza

volgens een oude oom van mij, konden veel aith bouayash niet leven met het feit dat iemand die van oorsprong een aghzennay was het voor het zeggen had (abd-krim in dit geval), waaronder die Abd-sram n Hajj Muhand uit Arrabda, de Aith Bouayyash zijn de grootste clan binnen de Aith Wayagher en wouden graag dat deze dan uit hun midden kwam.

dei abd-sram n hajj muhand blijkt dus van dezelfde zarigheth (zoals die oude oom dat noemde) als mijn moeder te zijn.

abrid

Even voor mijn duidelijkheid. Tussen 1873-1894 was er nog geen sprake van moulay Muhand maar ik kom die naam Hajj MUhand n Arabda tegen. Hij zou leiding geven aan de khums van Ayth Bu Ayyash en Aith Adhiya. Dit was onder leiding van Haij Haddu w-Aisa n Said. Hij kwamm uit de Aith Said van de Aith Musa w-Amar n Aith Ari.

Is dit nou diezelfde persoon waarover Latief het heeft( Hajj Muhand Arabda)?

zie blz 356 van The Ayth Waryagher van David Hart

abrid

Die er Haij Haddu w-Aisa bouwde tevens het eerste huis op de vlakte van Alhoceima.

MBTiza

het gaat hier om Abdsrem n Hajj Muhand uit Aith Arrabda, hij zou zelfs iemand uit hebben doodgeschoten omdat deze zei dat hij een nieuwe geweer had gekocht die zelfs Hajj Muhand (vader van Abdsrem) zou kunnen doden, zijn zoon pikte dit niet en heeft diegene ook doodgschoten.

Zie verhaal over r3ar en r3ed in het boek van David Hart a abrid.

Izwan

#28
Citaat van: abrid op 04/04/2006 om 14:16:35
Die er Haij Haddu w-Aisa bouwde tevens het eerste huis op de vlakte van Alhoceima.
Hier is een bericht o.a. over Qaid Hadou Lakhal, hij zou zich aan Rabat gaan voor onderhandelingen 1926. Lees, artikel Noord Marokko.
http://img98.imageshack.us/my.php?image=qaidhadoulakhel0ri.png

Gaat het hier om dezelfde persoon of niet?

latief

Citaat van: abrid op 04/04/2006 om 14:14:44
Even voor mijn duidelijkheid. Tussen 1873-1894 was er nog geen sprake van moulay Muhand maar ik kom die naam Hajj MUhand n Arabda tegen. Hij zou leiding geven aan de khums van Ayth Bu Ayyash en Aith Adhiya. Dit was onder leiding van Haij Haddu w-Aisa n Said. Hij kwamm uit de Aith Said van de Aith Musa w-Amar n Aith Ari.

Is dit nou diezelfde persoon waarover Latief het heeft( Hajj Muhand Arabda)?

zie blz 356 van The Ayth Waryagher van David Hart

Nou je het over dat boek hebt meneer Hart heeft een hele grote fout gemaakt op bladzijde 378.
Daar staat een foto van een si muhand Uzarqan of ajdir, en dat hij minister van buitenlandse zaken was (in het oorlogskabinet) hij zou uit Aith Yusif w-Ari komen.

Hier haalt D. Hart een aantal zaken door elkaar:                                                                     

si Muhand Urzarkan was wel de minister van buitenlandse zaken maar hij kwam uit ajdir N aith bouqijathen (net onder arabda) en niet uit Ajdir N aith kathab.

Die foto die er bij staat is van iemand anders, omdat si muhand uzarqan  tegen het einde van de oorlog op bevel van abd el krim in arabda is opgapakt samen met zijn zoon 3mar en naar thmassint is gevoerd en daar dood geshoten, op verdenking van verraad.

Die arme man op de foto was een passant ofzo!!