Kaddafi en Imazighen *NEW*

Gestart door Massinissa, 07/11/2005 om 23:14:33

Massinissa

Azul iedereen,

Ik sprak net Lounes, voorzitter van (CMA) Congrés Mondial Amazigh over de uitnodiging van Lounes door Kaddafi persoonlijk. Hij is een paar uur geleden teruggekomen uit Libië. Kaddafi en Lounes hebben TWEE uur gepraat. Het is grappig te noemen dat Kaddafi graag als “AMGHAR” genoemd wil worden. Hij wil dus graag Tifinagh promoten en alles met Amazigh cultuur een plaats geven. Iedereen kan natuurlijk zijn mening hebben over Kaddafi. Arabier in hart een nier. Dat klopt maar gelukkig niet meer, D abuhari klopt ook. Arjuj n Libië, volledig mee eens. Ik ben blij als ie afstand neemt van zijn verleden en dat heeft ie zovaak gedaan. Als iemand als Kaddafi zo radicaal kan veranderen dan zeg ik, er is hoop in Noord Afrika en daar buiten.


D wenni netta



Timarzgha

assalaam
Wat ik me afvraag bij die man is of hij het doet uit vriendelijkheid/menselijkheid of belangstelling of puur en alleen om de arabisten te dwarsbomen en te narren
In elk geval is zijn stap dan iets om blij mee te wezen maar de vraag is of we niet weer old school gebruikt worden?
Vond hem op andere gebieden beter dan de rest van de arabisten maar op gebied van imazighen één van de ergste en dus ben beetje argwanend jegens hem !

Amedduker

#2
Azul xawem marra,
het is ook hoog tijd dat alle gearabiseerd imazighen naar hun roots of origine moeten terug keren, en voornamelijk zij die in de afgelopen 50 jaar pan-arabisme hebben gepromotte. Onze nieuwe Amghar had milljarden gepompte/uitgegeven om pan-arabisme wereld wijd te promoten, en voortaan moet hij dat doen voor imazighen en tmazight, en niet voor pan-amazighisme. Nigh uhu/lla?!!
Ewa wi gesnen/yesnen mamac/mux ghar temsar ag imcumen na zi ruxa t sawent.

Tamza

Go Khaddafi GO!! Kom hier met je poen. Yallah kom. Mijn broeder, awma inu.

Ik word zijn nieuwe boekhouder en Sa3ied zijn politiek adviseur.

Sa3ieD

Goeie ontwikkeling. Had al een voorgevoel dat kaddafi wel toenadering zou zoeken naar het Tamazight, hij is immers steeds meer met Afrika bezig ipv met het midden oosten. Uitgaande van de rijke Amazigh geschiedenis van de Imazighen in het noord oosten van Afrika. Van farao Shishunk tot andere grote personen. Als het goed uitpakt zullen Kaddafi en Libie enorm profiteren en profiteren alle imazighen mee. Libie is het rijkste land van Afrika en biedt dus voor de emancipatie van het Tamazight en de Imazighen grote mogelijkheden. Thumbs up voor Amghar Kaddafi.

Isefrawen



Ik weet niet of wij daar nou blij mee moeten zijn. Het blijft een labiele niet te vertrouwen huppeltafereel. Vandaag heeft ie een hekel aan de Arabieren, morgen dumpt ie bewuste Imazighen in een massagraf omdat het politiek niet meer uitkomt om Amazigh te zijn. Niemand neemt deze man meer serieus. Een tekort aan aandacht onderneemt ie slijmpogingen bij de Imazighen. Voor de Amazigh in Libie is het veel te laat; hoeveel bewuste Imazighen zijn er nog in Libie? En is het mogelijk om Libiers die al eeuwen als arabier leven hun identiteit te ontkrachten?

Izwan

Citaat van: @lcf op 08/11/2005 om 10:44:08


Ik weet niet of wij daar nou blij mee moeten zijn. Het blijft een labiele niet te vertrouwen huppeltafereel. Vandaag heeft ie een hekel aan de Arabieren, morgen dumpt ie bewuste Imazighen in een massagraf omdat het politiek niet meer uitkomt om Amazigh te zijn. Niemand neemt deze man meer serieus. Een tekort aan aandacht onderneemt ie slijmpogingen bij de Imazighen. Voor de Amazigh in Libie is het veel te laat; hoeveel bewuste Imazighen zijn er nog in Libie? En is het mogelijk om Libiers die al eeuwen als arabier leven hun identiteit te ontkrachten?

Ik kan die man niet meer volgen. Een keer pleit hij voor Arabieren, andere keer pleit hij voor Afrikaan en nu voor Imazighen. Het is duidelijk dat hij niet te vertrouwen is. Toch is het een positieve nieuws voor Imazighen.

noemid

Citaat van: Massinissa op 07/11/2005 om 23:14:33
Azul iedereen,

Ik sprak net Lounes, voorzitter van (CMA) Congrés Mondial Amazigh over de uitnodiging van Lounes door Kaddafi persoonlijk. Hij is een paar uur geleden teruggekomen uit Libië. Kaddafi en Lounes hebben TWEE uur gepraat. Het is grappig te noemen dat Kaddafi graag als “AMGHAR” genoemd wil worden. Hij wil dus graag Tifinagh promoten en alles met Amazigh cultuur een plaats geven. Iedereen kan natuurlijk zijn mening hebben over Kaddafi. Arabier in hart een nier. Dat klopt maar gelukkig niet meer, D abuhari klopt ook. Arjuj n Libië, volledig mee eens. Ik ben blij als ie afstand neemt van zijn verleden en dat heeft ie zovaak gedaan. Als iemand als Kaddafi zo radicaal kan veranderen dan zeg ik, er is hoop in Noord Afrika en daar buiten.


D wenni netta




lang leve de amerikanen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hiep hiep hoeraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!



op naar de thirelli in heeeeeeeeeel noord-afrika (tamazgha)



azul xawem

noemid

Citaat van: Izwan op 08/11/2005 om 10:56:22
Citaat van: @lcf op 08/11/2005 om 10:44:08


Ik weet niet of wij daar nou blij mee moeten zijn. Het blijft een labiele niet te vertrouwen huppeltafereel. Vandaag heeft ie een hekel aan de Arabieren, morgen dumpt ie bewuste Imazighen in een massagraf omdat het politiek niet meer uitkomt om Amazigh te zijn. Niemand neemt deze man meer serieus. Een tekort aan aandacht onderneemt ie slijmpogingen bij de Imazighen. Voor de Amazigh in Libie is het veel te laat; hoeveel bewuste Imazighen zijn er nog in Libie? En is het mogelijk om Libiers die al eeuwen als arabier leven hun identiteit te ontkrachten?

Ik kan die man niet meer volgen. Een keer pleit hij voor Arabieren, andere keer pleit hij voor Afrikaan en nu voor Imazighen. Het is duidelijk dat hij niet te vertrouwen is. Toch is het een positieve nieuws voor Imazighen.

Imazighen zijn toch ook afrikanen?


azl xawem

noemid

Citaat van: @lcf op 08/11/2005 om 10:44:08

Voor de Amazigh in Libie is het veel te laat; hoeveel bewuste Imazighen zijn er nog in Libie? En is het mogelijk om Libiers die al eeuwen als arabier leven hun identiteit te ontkrachten?


wie weet?

zoals  een amazigh kan verarabiseren kan ook een arab veramazighiseren. vast en zkkr...


azul xawem

Gordo

Iemand heeft me al een jaar geleden dat hij van een hoog geplaatste libier gehoord had dat de Tamazight kwestie begon te spelen in LIbie en met name bij Qaddafi.

Een paar maanden geleden is de zoon van Qaddafi persoonlijk afgereisd naar de Amazigh gebieden om te pleiten voor het verbod op Amazigh namen en de verwijdering van amazigh kinderen uit school.

We moeetn dit als een positieve ontwikkeling zien, alleen al om haar symbolische waarde.

Qaddafi is geen Arabier die veramazight, maar een amazigh die verabiseerde.

Ik geloof dat hij "Bumenyar" van zijn achternaam heet.


Citaat van: Ariri op 08/11/2005 om 11:07:15
Citaat van: @lcf op 08/11/2005 om 10:44:08

Voor de Amazigh in Libie is het veel te laat; hoeveel bewuste Imazighen zijn er nog in Libie? En is het mogelijk om Libiers die al eeuwen als arabier leven hun identiteit te ontkrachten?


wie weet?

zoals  een amazigh kan verarabiseren kan ook een arab veramazighiseren. vast en zkkr...


azul xawem

noemid

Citaat van: Gordo op 08/11/2005 om 11:22:28
Iemand heeft me al een jaar geleden dat hij van een hoog geplaatste libier gehoord had dat de Tamazight kwestie begon te spelen in LIbie en met name bij Qaddafi.

Een paar maanden geleden is de zoon van Qaddafi persoonlijk afgereisd naar de Amazigh gebieden om te pleiten voor het verbod op Amazigh namen en de verwijdering van amazigh kinderen uit school.

We moeetn dit als een positieve ontwikkeling zien, alleen al om haar symbolische waarde.

Qaddafi is geen Arabier die veramazight, maar een amazigh die verabiseerde.

Ik geloof dat hij "Bumenyar" van zijn achternaam heet.


Citaat van: Ariri op 08/11/2005 om 11:07:15
Citaat van: @lcf op 08/11/2005 om 10:44:08

Voor de Amazigh in Libie is het veel te laat; hoeveel bewuste Imazighen zijn er nog in Libie? En is het mogelijk om Libiers die al eeuwen als arabier leven hun identiteit te ontkrachten?


wie weet?

zoals  een amazigh kan verarabiseren kan ook een arab veramazighiseren. vast en zkkr...


azul xawem


hmmmm...

ik hoop dat de achternaam wat anders betekent bij de imazighen van nfousa....want anders ging ik zijn haat tegen imazighen bijna begrijpen (of juist niet ;D )


azul xawem

Gordo

Ariri:

Hij heeft zijn naam in ieder geval mee....

Is het een idee om het congres volgende keer in Libië te houden?

noemid

Citaat van: Gordo op 08/11/2005 om 12:21:37
Ariri:

Hij heeft zijn naam in ieder geval mee....

Is het een idee om het congres volgende keer in Libië te houden?


neej liever niet heb geen zin om naar libie te gaan :D


azul azul

Ighes


Dit doet me goed om te horen. Imazighen n Libya hebben onder mr Kaddafi  erg moeten lijden. Ik ben blij dat Kaddafi  tot inkeer is gekomen.