Nieuwe jeugdblad in het Tifinagh-alfabet

Gestart door Idir, 29/06/2004 om 19:14:47

Idir



Welke boek is dat??? Is dat zo'n schoolboek?

ayuda

#16
Ja, een mooi schoolboek in kleur, veel illustraties.

112 paginas

Idir

Citaat van: ayuda op 14/07/2004 om 18:25:15
Ja, een mooi schoolboek in kleur, veel illustraties.

112 paginas


Ooh dat is mooi.... :) ... ik denk dat ik toch maar een telefoontje naar Marokko pleeg, aangezien er op dit moment familie daar op vakantie is.... ;)

ayuda

#18
Hij zal het in Tetouan of in Rabat in een vrij klein winkeltje hebben gekocht. De naam ben ik kwijt.
Iets met Schaduw of Donker ofzo, maar zeker ben ik er niet van. Misschien is deel twee inmiddels wel verkrijgbaar, het nieuwe schooljaar komt eraan.

Laat ze zeker een stapeltje meenemen!

Idir

Citaat van: ayuda op 14/07/2004 om 18:33:11
Hij zal het in Tetouan of in Rabat in een vrij klein winkeltje hebben gekocht. De naam ben ik kwijt.
Iets met Schaduw of Donker ofzo, maar zeker ben ik er niet van. Misschien is deel twee inmiddels wel verkrijgbaar, het nieuwe schooljaar komt eraan.

Laat ze zeker een stapeltje meenemen!

Ik ga zeker even bellen... ;)

amazigh_roos


Idir



Zijn er meer mensen op dit forum aanwezig die boeken in het Tifinagh bezitten??

Sa3ieD

#22
Citaat van: Idir op 23/07/2004 om 19:37:53


Zijn er meer mensen op dit forum aanwezig die boeken in het Tifinagh bezitten??
Een deel van de bijbel is er in het Tifinagh, Tarifit variant. Heb hem een keer gelezen. Kan wel vragen voor je waar ie vandaan komt.


Maar ik vind dat jeugdblad echt stoer. Ik kan het allemaal wel lezen maar sommige letters zijn wel anders dan ik gewend ben. Op het eerste blad staat Tifinagh maar die F die ze daar gebruiken die ken ik helemaal niet. Terwijl er verderop in het blad wel de F voorkomt die ik gewend ben.

Aghzayfu

Citaat van: Sa3ieD op 23/07/2004 om 19:45:01
Citaat van: Idir op 23/07/2004 om 19:37:53


Zijn er meer mensen op dit forum aanwezig die boeken in het Tifinagh bezitten??
Een deel van de bijbel is er in het Tifinagh, Tarifit variant. Heb hem een keer gelezen. Kan wel vragen voor je waar ie vandaan komt.


Maar ik vind dat jeugdblad echt stoer. Ik kan het allemaal wel lezen maar sommige letters zijn wel anders dan ik gewend ben. Op het eerste blad staat Tifinagh maar die F die ze daar gebruiken die ken ik helemaal niet. Terwijl er verderop in het blad wel de F voorkomt die ik gewend ben.

Azul fellak,

Wat hebben die kinderen eraan als het Tifinagh niet kunnen lezen? In Agadir zijn er ook boekjes uitgekomen in het Tifinagh, "Talu7ht". Dit blad bevat koranverzen in het Tifinagh en is voor volwassenen en kinderen bestemd.

Maar niet iedereen kan Tifinagh lezen, vooral kinderen, dan vraag ik mij dan ook af wat voor nut het heeft.

Timensiwen

Idir

Citaat van: Aghzayfu op 23/07/2004 om 20:02:02
Citaat van: Sa3ieD op 23/07/2004 om 19:45:01
Citaat van: Idir op 23/07/2004 om 19:37:53


Zijn er meer mensen op dit forum aanwezig die boeken in het Tifinagh bezitten??
Een deel van de bijbel is er in het Tifinagh, Tarifit variant. Heb hem een keer gelezen. Kan wel vragen voor je waar ie vandaan komt.


Maar ik vind dat jeugdblad echt stoer. Ik kan het allemaal wel lezen maar sommige letters zijn wel anders dan ik gewend ben. Op het eerste blad staat Tifinagh maar die F die ze daar gebruiken die ken ik helemaal niet. Terwijl er verderop in het blad wel de F voorkomt die ik gewend ben.

Azul fellak,

Wat hebben die kinderen eraan als het Tifinagh niet kunnen lezen? In Agadir zijn er ook boekjes uitgekomen in het Tifinagh, "Talu7ht". Dit blad bevat koranverzen in het Tifinagh en is voor volwassenen en kinderen bestemd.

Maar niet iedereen kan Tifinagh lezen, vooral kinderen, dan vraag ik mij dan ook af wat voor nut het heeft.

Timensiwen

Het is juist de bedoeling om Tifinagh te promoten en zoals je hebt kunnen zien is de blad ook voorzien van het alfabet! Dus is het met zo'n blad makkelijker om het onder de kniet te krijgen! Ook wordt het Tifinagh onderwezen (al weet ik niet hoeveel scholen het exatct zijn in Arif)!

Sa3ieD

Een mens wordt onwetend geboren en raakt steeds wetender (sommigen niet ;-)). Een kind leert dus naar mate die ouder wordt en veel oefent. Dus je reactie dat het geen nut heeft vind ik eigenlijk een beetje ongeplaatst omdat het om kinderen gaat en zij altijd moeten leren. Je kunt duidelijk zien dat er veel plaatjes worden gebruikt en kinderen kijken graag plaatjes en leren hier ook van. Ik vind het een erg leuke manier om het Tifinagh te leren, jammer dat het er niet was toen ik klein was.

amazigh_roos

#26
Citaat van: Sa3ieD op 23/07/2004 om 20:12:12
Een mens wordt onwetend geboren en raakt steeds wetender (sommigen niet ;-)). Een kind leert dus naar mate die ouder wordt en veel oefent. Dus je reactie dat het geen nut heeft vind ik eigenlijk een beetje ongeplaatst omdat het om kinderen gaat en zij altijd moeten leren. Je kunt duidelijk zien dat er veel plaatjes worden gebruikt en kinderen kijken graag plaatjes en leren hier ook van. Ik vind het een erg leuke manier om het Tifinagh te leren, jammer dat het er niet was toen ik klein was.

Ja helemaal mee eens kinderen ontwikkelen zich ze groeien al lerend op waarom kan dat niet met het Tifnagh Aghzayfu??>>>>volgens mij is dat geen enkel probleem als er materiaal is dan lukt het allemaal gewoon zonder problemen zoals je het Nederlands en Engels leert leer je het ook in het Tifnagh :D

Idir

Citaat van: Idir op 29/06/2004 om 19:14:47

Azul xawem,

Sinds maart 2004 verschijnt er in Nador/Marokko een jeugdblad dat volledig in het (Rif)-Tamazight is!! Het blad heet Amezyan en is naar mijn weten het eerste jeugdblad in het Tifinagh! Zie link voor een online-versie..... Het is ontzettend leuk, leerzaam en bevat zelfs een stripverhaal in het Tifinagh... ;)

http://moharifi.free.fr/Amezyan/Amezyan-01.pdf (Maart 2004)

http://moharifi.free.fr/Amezyan/Amezyan-02.pdf (Juni 2004)

http://www.membres.lycos.fr/amezyan2004/amezyan_03.pdf (September 2004)


Deel 4 is ook uit, maar ik krijg deze niet open. ::)
Jullie wel??

http://www.arifino.com/modules/news/print.php?storyid=133

Idir