Laysa bij rtv Noord Holland

Gestart door Sa3ieD, 05/11/2005 om 18:46:18

Sa3ieD

Citeer
Ze leek helemaal niet op een junk. Omdat haar woorden je niet bevallen, denk je haar te mogen vernederen door opmerkingen te kunnen maken over haar uiterlijk. Bovendien was mijn bericht duidelijk een reactie op de mannen hier die commentaar leverde over haar uiterlijk. Mij heb je niet horen zeggen dat het een typisch Marokkaans eigenschap is, evenmin dat de Nederlandse man geemanicpeerd is.
Ze leek wel op een junk, ken meerdere mensen die haar op een junk vonden lijken, niet alleen mannen. Zoals balkenende op harry potter lijkt lijkt zij op een junk.

Je had het erover dat de Marokkaanse mannen hier dan aan haar beeld van de Marokkaanse mannen voldoen. Zegt toch meer iets over haar kortzichtigheid wat betreft de beeldvorming van de Marokkaanse man. Dat iemand zich niet thuis voelt in de Marokkaanse "gemeenschap" is een maar de leden van deze "gemeenschap" naar beneden proberen te halen en jezelf boven hen plaatsen is weer wat anders. Met zulke mensen als moezittun kan ik alleen medelijden hebben.

Ben3men

Citeer
Das het idiote vooroordeel wat bij vele Marokkanen heerst: Rif is conservatief waar de vrouwen onderdrukt worden. Ik dacht dat dit vooroordeel inmiddels wel bekend was.
Dat zei Khadija Arib ook in het radio programma waar Aynan te gast was.
Ik ken ook Rifijnse meiden die zeggen dat Rifijnen streng zijn en hun vrouwen mishandelen. !!

In Rif zelf hoor ik van andere stammen dat alleen Ayt Wayagher hun vrouwen mishandelen. Als een man zijn dochter "geeft" aan een Awayagher, krijg hij te horen: Haat je je dochter? Ait Wayagher hebben geen respect voor vrouwen.
Een Rifijnse meid in Nederland trouwde een Arabier en toen ze weet dat haar vriendin met een Arifi gaat trouwen schrok ze: Hoe kan je trouwen met een Rifijnse man die gewelddadig is. 

Dobry Den

In Rif zelf hoor ik van andere stammen dat alleen Ayt Wayagher hun vrouwen mishandelen. Als een man zijn dochter "geeft" aan een Awayagher, krijg hij te horen: Haat je je dochter? Ait Wayagher hebben geen respect voor vrouwen.

Ook een dom vooroordeel. Ik weet wel beter.

Dora

wij zijn meesters in vooroordelen...

of is dat ook een vooroordeel ::)

almohim, moet eerlijk zijn bij ons worden de aith waycher ook zo gezien..als streng en vrouw onvriendelijk..

persoonlijk heb ik er eigenlijk weinig van gemerkt (als ik naar de mensen kijk die ik persoonlijk ken)...maar toen ik in bny bouyach was zag ik geen mishandelde vrouwen maar helemaal geen vrouwen...kreeg te horen dat het daar ongewoon was dat vrouwen boodschappen doet...heb 2 dagen daar met moeite doorgebracht...was dus eigenlijk ook alleen op strand te vinden...

Sa3ieD

Dat je geen vrouwen op straat ziet is normaal in de Rif, beni bouyaach is gewoon een groot dorp. Mensen moeten het niet gaan vergelijken met een stad. Heb liever geen vrouwen op straat dan vrouwen op de hoek die zichzelf verkopen zoals in Casa of andere "grote" steden.

Ik denk dat het "mishandelen" van vrouwen uit proporties is gerukt. Voor deze tijd misschien raar maar in de tijd van bijv. onze moeders / grootmoeders was het normaal. Vergeet niet dat ze vrouwen vaak niet bepaald een jeugd hebben gehad. Op hun dertiende bijv trouwen. De mannen trouwden vaak ook al op hun 20ste, dus dat het er soms hard aan toe ging was te begrijpen. De relatie man <> vrouw was toen ook heeeel anders dan nu. Voor deze tijd weliswaar niet echt acceptabel, maar in hoe verrre is het dan nu nog cultuur gebonden aangezien je vrouwenmishandeling overal tegenkomt. Denk dat het percentage "moorden" op echtgenotes of ex echtgenotes hoger is bij Nederlanders dan bijv. bij riffijnen. De riffijnen behoren denk ik niet tot de "groepen" op de wereld met het hoogste percentage vrouwenmishandelingen.

Ben3men

De uitspraak van Boezitoun doet me denken aan een uitspraak van een vriend van mij (ook een Awayagher). Hij zei dat Irifian een andere cultuur hebben dan de Arabieren. Toen ik hem vroeg wat hij daarmee bedoelt, zei hij:
“Arabische vrouwen zijn de baas op hun mannen. Arabieren laten hun vrouwen alleen op straat lopen. Wij Irifian zullen nooit toestaan dat onze vrouwen alleen boodschap doen’.
Dit is een uitspraak die gedaan is door een man met een universiteit opleiding en in Nederland getogen is.!

In zelf mag mijn nichten die getrouwd zijn niet zien!!!!! Deze nichten wonen en werken in Nederland en ontmoeten dagelijks mannen. Maar ik zelf, mag ik ze niet zien. Waarom? weet ik niet.

Dora

hahaha ja wallah dat ken ik...vrouwen die door hun mannen in de keuken worden gehouden als hun vrienden langs komen...omdat ze ze niet mogen zien..terwijl die meiden gewoon werken of studeren..dus dagelijks met mannen in aanraking komen..

misschien omdat de man gewoon niet wil dat zijn vrienden/kennissen zijn vrouw kent..een buitenstaander hebben ze vaak minder problemen mee

Dobry Den

CiteerGrote bullshit, als er een groep vrouwen is waar het meest over gezeikt wordt dan zijn het wel de Marokkaanse vrouwen. Dus over een rooskleurig beeld is vrijwel geen sprake, dus ik weet echt niet waar jij het over hebt.

Er wordt een beeld geschets dat Marokkaanse vrouwen het goed doen (lees:bezig met vrouwenemancipatie) omdat ze deelnemen aan het hoger onderwijs. Naar mijn mening een foute redenering. Opleiding zegt wel wat over emancipatie en kan ook een middel zijn, maar tis geen graadmeter voor de vrouwenemancipatie. Voor mij is vrouwenemancipatie voornamelijk een mentaliteitsverandering en het lef hebben om rolpatronen en gedragingen die gerelateerd zijn aan de ongelijkwaardigheid van een vrouw te doorbreken. Opleiding kan een onderdeel zijn maar het hoeft niet. Boutizoun haalde het voorbeeld aan van 'een kopje koffie drinken in een cafe'. Afgezien dat er hedendaags heel wat Marokkaanse vrouwen niet chromen om een cafe te betreden voor een drank, maakte ze wel een zinnig opmerking. Het zijn juist de 'kleine dingen' die laten zien dat het met de emancipatie van de Marokkaanse vrouwen reuze 'meevalt'.  We zijn nog veel te veel vastgeroest in de traditionele rolpatronen en gedachtes ondanks die opleiding en betaalde baan

Dobry Den

Citaat van: Sa3ieD op 05/11/2005 om 23:38:40
Ze leek wel op een junk, ken meerdere mensen die haar op een junk vonden lijken, niet alleen mannen.

Met je argument 'de meeste stemmen gelden' overtuig je me niet. Ook niet als beide sexes er in vertegenwoordigd zijn.  Mij ging het overigens niet of ze op een junk leek of niet, maar dat er hier blijkbaar nodig gevonden wordt om haar te vernederen door opmerkingen te maken over d'r uiterlijk.  Vond je dat ze onzin zat te verkondigen, dan kun je dat ook zeggen zonder haar uiterlijk door het slijk te halen.

Sabadilla

Citaat van: ! op 06/11/2005 om 13:50:03
Citaat van: Sa3ieD op 05/11/2005 om 23:38:40
Ze leek wel op een junk, ken meerdere mensen die haar op een junk vonden lijken, niet alleen mannen.

Met je argument 'de meeste stemmen gelden' overtuig je me niet. Ook niet als beide sexes er in vertegenwoordigd zijn.  Mij ging het overigens niet of ze op een junk leek of niet, maar dat er hier blijkbaar nodig gevonden wordt om haar te vernederen door opmerkingen te maken over d'r uiterlijk.  Vond je dat ze onzin zat te verkondigen, dan kun je dat ook zeggen zonder haar uiterlijk door het slijk te halen.

Precies!! Het lijkt wel alsof de meesten niet eens meegekregen hebben wat er verteld werd tijdens de uitzending. Er wordt meer ingegaan op de uiterlijke kenmerken van de deelnemers dan op de inhoud van de discussie zelf. En ookal ziet ze er als een junk uit, so what!! Waar wil je naartoe??

En Laysa, wees gerust... ik ga je maandag niet bekogelen met tomaten, daar zijn mijn tomaatjes veel te goed voor....... Ik gebruik BATATAAAAAAAA!!

Ben3men

Mevrouw Boezitoun zei:
1. Imazighen in Rif hebben een hele andere cultuur dan de rest van Marokko. Het lijkt alsof we in de Middeleeuwen wonen. In Marokko heb je Islamitische partijen die willen leven zoals de profeet dat deed.  Helemaal terug naar de middeleeuwen. Deze partijen zijn Arabische partijen. Toen de koning van Marokko vrouwen het recht gaf om te scheiden wanneer ze willen, gingen miljoenen Arabieren in Casablanca demonstreren tegen dit besluit. Niet alleen Islamitische partijen hebben gedemonstreerd, maar ook  partijen als Hisb Alistiklaal en Alittihaad Alichtiraki waren daar vertegenwoordigd.
Fundamentalisten vind je zelfs in Nederland en Amerika; ook in Rif. En dit zal altijd zo blijven. Ik snap niet waarom ze vindt dat wij anders zijn dan de rest.

2. Ze zei dat Imazighen in Atlas geïsoleerd zijn. Geïsoleerd mensen heb je overal in de wereld, maar ook in Casablanca en Rabat zelf. In Casablanca en Rabat heb je Krottenwijken, waar een 'normaal mens' niet durft te wonen. Die krottenwijken zijn net ratenwijken.  De mensen daar zijn volkomen geïsoleerd van de buitenwereld.  Dit soort wijken/buurten heb je ook in Frankrijk en Amerika. Uit deze rattenwijken komen de terroristen die aanslag in casablanca hebben gepleegd.
Ik snap niet waarom mevrouw Boezitoun gekozen heeft om Imazighen van Atlas als geïsoleerde mensen te beschrijven. Als ze geïsoleerd zijn, dan is het schuld van de Arabische machthebbers.

Mauri

3 dingen vielen mij op bij die shomisha bouzitoun

- haar grappige voor en achternaam (lijkt net of die even snel bedacht was)

- Haar junkie verschijnselen in haar gezichtsuitdrukkingen, alleen diegenen die "bazen" en "chinezen" krijgen zulke gezicht uitdrukkingen (vooral dat niet kunnen controleren van knipperende ogen).

- ze straalt niks Marokkaans uit. zelfs halfbloedjes stralen dat marokkaanse uitstraling, maar zij niet. ik heb die uitzending 2 keer gezien. ze lijkt echt net van die oudere generatie donkerharige rotterdamse gabberteefjes.
hahaha echtwaar ze is totaal nep. want zelfs haar kennis en de manier hoe ze disscuseerde is zeer laag van niveau. en ik betwijfel voor 100% dat ze niet 100% marokkaans is.

En voor onze Laysa zeg ik: Chapeau!!

Ben3men

Als je op de TV vesrchijnt, dien je netjes gekleed te zijn. Dit doen de Nederlanders ook om onaangename commentaren te krijgen. Bouzitoun lijkt alsof ze WC aan het schoonmaken was. Commentaren over haar kleding is heel normaal omdat ze als een junkie gekleed is.

In de TV moet je nooit agressief zijn zodat je serieus genomen wordt. Pim Fortuyn kreeg media cursus om niet agressief over te komen. Maar mevrouw Boezitoun praat in de TV net als Hitler!!! Vind je het gek dat mensen zeggen dat ze als een gek overkomt?!
‘Doe normaal, dan doe je al gek genoeg’, zeggen ze in Nederland.
Als je normaal doet, zullen er toch mensen zijn die gaan zeggen dat je gek ben. Maar als je gek doet, dan  moet je niet klagen dat men je gek vindt.

groenebriefjes

ok ok genoeg over zitoena. ;D Geef haar niet de status die mensen in het verleden al hebben verworven d.m.v. kritiek. Fok haar, zij is niks niets niemand, so leave it. Als we gaan doorzeiken over haar word ze straks nog voorzitster van leefbaar rotterdam ofzoow. Dus beter geen aand8 schenken