wie zijn de capsien

Gestart door AFRA, 18/05/2004 om 18:48:00

AFRA

Citeeromstreeks 4 a 5000 v christus kwamen ze elkaar tegen en vermengen zich......zo is de Imazighenvolk onstaan.

De protomeditteraan (Capsiene) en de nordische (iberomaurussiene) als voor ouders van het Libische volk.
de capsienen waren imazighen ,maar de iberomaurussiene waren oorspronkelijk geen imazighen. maar die twee zijn de voorouders van de huidige imazighen.

Massugrada

Citeerde capsienen waren imazighen ,maar de iberomaurussiene waren oorspronkelijk geen imazighen. maar die twee zijn de voorouders van de huidige imazighen.

iberomaurussiene  oorspronkelijk geen imazighen???

Ik denk dat de Iberomaurusier meer de voorouder is van de Riffijn dan van andere imarische volkeren.

AFRA

Citeeriberomaurussiene  oorspronkelijk geen imazighen???

Ik denk dat de Iberomaurusier meer de voorouder is van de Riffijn dan van andere imarische volkeren.

ze zijn geïmazigheerd, heb ik ergens in gelezen.

Massugrada

Iberomaurussien zijn zogenoemd naar de cultuur die is ontstaan in Iberia (spanje) en noordwestafrika (marokko en algerije).

Het is waar dat de Capsien zich verspreidde over heel noordafrika,  maar de Iberomaurussien is niet geimazighiseerd. De Iberomaurusienne is de Amazigh.

AFRA

CiteerIberomaurussien zijn zogenoemd naar de cultuur die is ontstaan in Iberia (spanje) en noordwestafrika (marokko en algerije).

Het is waar dat de Capsien zich verspreidde over heel noordafrika,  maar de Iberomaurussien is niet geimazighiseerd. De Iberomaurusienne is de Amazigh.

bewijzen zijn dus geeist.

Massugrada

Citeerbewijzen zijn dus geeist.

Heb je de boek van G.Camps gelezen??

AFRA

CiteerHeb je de boek van G.Camps gelezen??

ik heb geen enkel boek gelezen, lang geleden, en dat was uitsluitend in arabisch.

wat stond er? ik ga het niet lezen toch. vertel me wat er staat.

Massugrada

om duidelijker te zijn:

de iberomaurusiene is de voortzetting van de cromagnon mens.

Voorbeelden hiervan kan je onder vele riffijnen vinden.

Massugrada

Ik weet niet meer wta er precies staat. Gabriel Camps wist ook niet precies hoe de culturen destijds in Noordafrika elkaar hebben beinvloedt.

De grootste vondst van de iberomaurussien hebben ze gevonden in Afalou-bou-rhummel (algerije), nabij Bejaia.

Ook hebben ze vondsten gevonden in Mechta-el Arbi...schijnt van de Iberomaurussiene te zijn.

Momenteel zijn Duitse archeologen bezig met graafwerken in de Rif.

AFRA

Citeerom duidelijker te zijn:

de iberomaurusiene is de voortzetting van de cromagnon mens.

Voorbeelden hiervan kan je onder vele riffijnen vinden.

uitleg is mooi.

zo veel informaties geloof niet niet zomaar. ik heb wel niet voor g.camps gelezen, maar ik las wat voor degenen die voor veel lazen, en vergeleken dat met elkaar, en gaf extra uileg.

maar ja, dat is ook goed wat jij doet, jammer genoeg vergis jij je. anders was dat meer nuttig.

Massugrada

en als je me niet gelooft;

lees deze link eens:

http://www.fikas.no/~sprocket/snpa/chapter-XI14.htm

het gaat over de uiterlijke kenmerken van de Riffijnen en hun proto-voorouders(iberomaurusien).

Bloed verloochent zich niet.
Cultuur wel.

AFRA

Citeeren als je me niet gelooft;

lees deze link eens:

http://www.fikas.no/~sprocket/snpa/chapter-XI14.htm

het gaat over de uiterlijke kenmerken van de Riffijnen en hun proto-voorouders(iberomaurusien).

Bloed verloochent zich niet.
Cultuur wel.

spijtig genoeg begrijp ik alleen 'nl' en 'ar' .

Massugrada

The pigmentation is usually mixed, with brown or reddish hair, and light-mixed eyes. This type, without further discussion, is obviously a somewhat reduced modern survival of the old Crô-Magnon-like Afalou men. It is found principally among the oldest Ruffian families, and among tribal office-holders. It is not rare in the Rif, and its reemergence parallels in a minor sense the reemergence of the same or a similar type in northwestern Europe.

bron: http://www.fikas.no/~sprocket/snpa/chapter-XI14.htm

de cromagnon in Noordafrika staat synoniem voor de Iberomaurusien.

Massugrada

ken je geen Engels lezen??

AFRA

Citeerken je geen Engels lezen??

nee.

dit is toch een goede:

""Geschiedenis van het Tamazight
De Imazighen worden door aantal historici niet als etnische groep gezien, maar als eentalige eenheid, zelfs zijn er blanke, bruine en zwarte Imazighen.
Het Tamazight ontstond waarschijnlijk met verschijnen van de Capsien? (genoemd naar Gafsa? in Tunesië) in de periode tussen 9000 en 6000 v.C. De Imazighen zijn naar Noord-Afrika geïmmigreerd nadat de omstandigheden in de Sahara erger en erger werden en het leven daar nagenoeg onmogelijk werd. Er stierven veel diersoorten uit, ook volgens Herodotus die schreef dat de Imazighen uit Lubya? komen, en met Lubya bedoelde hij Tamazgha? (de regio waarin de Imazighen leefden).

Volgens de taalkundigen kunnen de migratiepatronens van de oude volkeren ontdekt worden, door de aftakkingen van de talen te onderzoeken. Zo wordt wel eens gesteld dat de Imazighen uit de streek van Ethiopië geïmmigreerd zijn. Dit is in overeenstemming met de indeling in de Afro-Aziatische talen waartoe Tamazight wordt gerekend.

Volgens historici leefden de Ibiri-Moors? in de streek van Marokko tussen de periode tussen 20000 en 9000 v.C., en volgens archeologische verwijzingen zijn er sporen die zouden bewijzen dat de Amazigh-Mens (Capsien) een cultuur had die samenhangt met die van de Ibiri-Moren, zoals de godsdienstige repetielen.

De Ibiri-Moors werden gebruikt voor het bepalen van de migratie van de Ibirische mens naar de streek van de Moorse? mens in het huidige Marokko. Misschien zijn er effecten die Tamazight betreffen wegens dit contact met de Moorse taal.""