Hoofdmenu

Online Nederlandse leren

Gestart door Ben3men, 01/11/2005 om 13:50:06

Ben3men

Sommige mensen zoals ik zijn hier niet geboren en getogen en maken soms taalfouten.

Hier kan je je Nederlands bijschaven

http://oase.uci.kun.nl/~ans/

Om toegang te krijgen tot deze site dient je misschien gebruik te maken van een passwoord van je universiteit of hoogschool.


tamezjant


Ben3men

Wanneer gebruik je 'welke', 'die', 'wie', enz....

ik heb daar het volgende tegen gekomen:

Het gebruik van welke

1 Het betrekkelijk voornaamwoord welke behoort tot formeel taalgebruik ; het heeft altijd een expliciet de-antecedent. Voorbeelden:

(1)  De procedures welke bij zo'n gelegenheid gevolgd worden, zijn verouderd.   <formeel>
(2)  Degenen welke ik een betrekking in het vooruitzicht gesteld heb, studeren psychologie.   <formeel>
(3)  De klok welke ik u wil aanbieden, is honderd jaar oud.   <formeel>

2 In de bovenstaande zinnen fungeert welke respectievelijk als onderwerp, meewerkend en lijdend voorwerp. Welke treedt ook op in voorzetselconstituenten als het antecedent personen noemt:

(4)  Personen tegen welke een proces is aangespannen, zijn uitgesloten van deelneming.   <formeel>
(5)  De arbeiders namens welke ik dit schrijven tot u richt, worden met ontslag bedreigd.   <formeel>

Na voorzetsels die niet in aanmerking komen voor de vorming van voornaamwoordelijke bijwoorden, zoals krachtens, volgens, vanaf, enz., kan welke ook voor zaken gebruikt worden. Voorbeelden:

(6)  De bepaling volgens welke een werkloze recht op uitkering heeft, is gewijzigd.   <formeel>
(7)  De april-wetten, krachtens welke de btw-tarieven verhoogd zullen worden, zijn nog niet goedgekeurd.   <formeel>
In de standaardtaal gebruikt men wie, die of een voornaamwoordelijk bijwoord. Alleen na voorzetsels als krachtens, volgens, vanaf, enz. is het gebruik van welke niet te vermijden, tenzij een ander voorzetsel (of een voorzetseluitdrukking) gebruikt wordt, bijv. in plaats van krachtens welke de voorzetseluitdrukking op grond waarvan.

Met expliciet antecedent


1 Bij een het-antecedent dat geen zin is, kan wat in de standaardtaal alleen gebruikt worden als dat antecedent een onbepaald voornaamwoord of telwoord is of als een andersoortig antecedent zaken 'in het algemeen' aanduidt, geen specifieke zelfstandigheden. Zie de tweede reeks voorbeelden in  en verder:

(1)  Al het mooie wat je in die jaren opgebouwd hebt, gaat verloren.
(2)  Wat is het eerste wat je in zo'n geval moet doen?
(3)  Er is weinig wat we nog niet hebben.
(4)  Ik heb bezwaar tegen alles wat lang duurt.
(5)  Gooi iets wat je nog gebruiken kunt, nooit weg!

In zulke gevallen bestaat er een voorkeur voor het gebruik van wat in plaats van dat. Bestaat het antecedent echter uit het (vragend of onbepaald) voornaamwoord wat, dan is dat als betrekkelijk voornaamwoord gemakkelijker te gebruiken, bijv.:.........



ThoriThori

Citaat van: Ben3men op 01/11/2005 om 13:50:06
Sommige mensen zoals ik zijn hier niet geboren en getogen en maken soms taalfouten.

Hier kan je je Nederlands bijschaven

http://oase.uci.kun.nl/~ans/

Om toegang te krijgen tot deze site dient je misschien gebruik te maken van een passwoord van je universiteit of hoogschool.



Heel handig, dank u...nu nog het wachtwoord hacken...