Hoofdmenu

Mohamed Mabrouk (Interview)

Gestart door Mauri, 31/10/2005 om 05:48:57

Mauri

Interview met de Artiest Mohamed Mabrouk
<<ik ben tegen het gebruiken van moderne instrumenten in de Amazigh muziek>>



Interviewer: in het begin, wie is de artiest Mohamed Mabrouk? en kun je ons wat vertellen over je musicale carriere?

Mohamed Mabrouk: Ik ben geboren in Dowar Leâthamna (iâathmanen) in Gzenaya in de cirkel van Aknoul. dat gebied dat bekend stond om haar heftige verzet tegen de franse bezetting in de jaren 50 en die toen "de driehoek van de dood" werd genoemd (tizi ousli, Bourred, Aknoul)
in 1990 ben ik begonnen met muziek, en dat had een reden, namelijk mijn bezorgdheid over de riffijnse amazigh muziek die enigzins wat achteruit is wat smaak betreft, en dat komt door het te vaak gebruiken van moderne instrumenten en het begin van het verdwijnen van de originele oude instrumenten (adjun, zamar, thamja, ect..) en die waren juist wat onze muziek zo een apparte smaak en klank gaf en die alle specifieke onderdelen inhield van de riffijnse Amazigh Muziek.

Interviewer:  wat voor onderwerpen worden behandeld in jouw liedjes?

Mohamed Mabrouk: progressieve liedjes ( sociale problemen)
- religieuse liedjes (daar ben ik nu mee bezig in samenwerking met de regionale studio in oujda en dat naar aanleiding van Ramadan)

Interviewer:  laatst had je een open ontmoeting met het publiek in imouzar marmoucha en deed je ook mee bij de tweede conferentie over poesie in Nador, wat vond je er van ? en hoe kijk jij terug op  deze twee evenementen?

Mohamed Mabrouk: Netals het drinken van koffie en melk (elkaar aanvullen), was ik bij mijn broers aan vaders kant in Nador waar mijn bijdrage aan die festival goed slaagde door verantwoordelijke organisatie en  ondanks die klein zaalruimte  waar het georganiseerd was, was mijn optreden zeer geslaagd gezien de overwelmende welkoming door het publiek. en hiervoor bedank ik hartelijk de vereniging ILMAS die dit evenement organiseerde en ook mijn dank aan RTM en de plaatselijke staats verantwoordelijken uit de gemeente Nador.
en wat imouzer Maromoucha betreft, daar was ik weer bij mijn broers aan moeders kant en daar werd ik overweldigend verwelkomt en deed me meteen terugdenken aan de realtie tussen Imjahden van Marmoucha en die van Aknoul, dit laatste die als trefpunt  was voor het verstrekken van wapens aan imjahden van marmoucha.

Interviewer:  kan er wel gesproken worden over een Amazigh Riffijnse muziek die beschikt over eigen basis en regels en die specifiek is?

Mohamed Mabrouk: De Amazigh Riffijnse Muziek specifiseerd zich door de volgende intsrumenten: Thamja, zamar, elâaita, Adjun en zonder deze 4 is het net een walvis die uit zee gespoeld is en nietmeer terug kan.

Interviewer: Wat zijn jouw geplande artistieke werken?

Mohamed Mabrouk: - Momenteel ben ik bezig om religieuse liedjes op te nemen op de regionale zender van Oujda.
- gedichten bundels schrijven (in het tifinagh)
- Het voorbereiden van een Amazigh woordenboek voor de Rif regio
- tijdens mijn deelneming aan de de sperituele Festival van Fes, ben ik bendard door een italiaanse en een engelse zender om mee te doen aan het realiseren van een repportage over de marokkaanse cultuur.

Interviewer:  laatste woord..

Mohamed Mabrouk: Nogmaals mijn dank aan de krant bayan el yawm voor haar interresse in de amazigh cultuur en mijn dank gaat ook naar de eerste en tweede zender (marokkaanse zenders) voor hun aanwezigheid op beide fesivals.

Interview gerealiseerd door: Bazegh lahcen

krant bayane elyawm op 28-10-2005

Vertaald van arabisch naar nederlands door: Mauri

Luister naar kleine stukje uit zijn laatste album: Visa

*-RiFFijn0s-*


athsaynou

Citaat van: Mauri op 31/10/2005 om 05:48:57
Interview met de Artiest Mohamed Mabrouk
<<ik ben tegen het gebruiken van moderne instrumenten in de Amazigh muziek>>


3afek mooi intervieuw..En met bovenstaande ben ik het er helemaal mee eens!