AmazighTV komt eraan

Gestart door mustafa (Gast), 01/11/2002 om 23:47:53

mustafa (Gast)

Azul/ Salaam Aythma eth Soythma Imazighen


Hier heb ik iets voor jullie
(het werd wel tijd)


Precies een jaar geleden is in Frankrijk de eerste
Amazigh (Berber) Radio en Televisiezender (BR-TV) gestart.
Dankzij de inzet van de Amazigh (Berber) gemeenschap in West
Europa en de steun van de Europese Commissie is
de nieuwe zender tot stand gekomen. BR-TV is per
1 januari 2000 per satelliet te ontvangen.

CaRtEl

#1
salaam 3la ahli muslimin,

een berber tv hmmm wat moet ik er van denken ik bedoel ik welke berberse dialect gaat het gebeuren, je zegt dat het een franse initiatief is en aan gezien dat de grootste berbergemeenschap in frankrijk uit sous gebied komen zal het wel in tashehit gebeuren dan begrijp je er nog geen bal van.

ik vindt zowiezo dat de marokkaanse tv goed bezig nu is omdat je nu vaker programmas op tv hebt in het berbers en mischien moet het nog wel meer maar we moeten het arabiche taal ook niet vergeten, want dat hoort ook bij ons, en hopelijk gaat het voor onse marokkaanse en onze islamitiche broeders en zuster voor de boeg insha allah

Touhami

#2
Salam broeder CaRtEl,

ik denkt dat je maar wat zit te vissen:het grootste gedeelte van de Imazighen in Frankrijk zijn de Kabyles en niet de Souasa zoals je zegt.

Je lijkt mij ook zo enthiousast door te zeggen dat de Marokkanse TV steeds meer aandacht besteedt aan de Imazighen.Als jij nu al tevreden bent met 3 min zendtijd dat wordt besteed aan onderwerpen die niet eens Amazigh-kippen interesseren,dan hoop ik dat je de enige Amazigh bent in de hele wereld die zo denkt!

Kijk naar de Ikbaylien:een eigen Radiozender(24 uur per dag)in hun eigen land.De algerijnse TV zendt soms complete programma's gericht aan de Imazighen.Met echte onderwerpen en echte Amazigh-gasten die zelf de programma's maken en de richting bepalen!Toch zijn da Ikbaylieen nog steeds niet tevreden wat ook helemaal terecht is.

Dat jij vindt dat we ook Arabisch moeten kennen,ben ik volkomen met je eens.Maar dat wil absoluut niet zeggen dat onze eigen taal,niks dialect,de tweede plaats moet innemen.

Als laatste een vraag voor jou:de meeste Iranezen en Turken spreken geen Arabisch.Zijn ze in je ogen mindere moslims dan DE Arabieren???

Ga me weer niet proberen te pakken op De woorden.Als ik hier nog dieper op in moet gaan,dan zal het weer een eindeloze discussie gaan worden!

AZUL!

mustafa (Gast)

#3
AZUL

ben het helemaal met je eens Touhami

en trouwens de tv zender BRTV is gericht op alle Imazighen...

ze zenden in alle dialcten van Tamazight

wat marokaanseTV het is een arabisheTV

wat krijgen wij Imazighen nou op die zender...3 minuten uitzendtijd zoals Touhami zei


Tannemirt

Said

#4
beste broeders en zusters,

Een amazigh tv -station is, indien er behoefte aan is, een goed idee. o.avoor de  mensen in onze amazigh maatschappij die spijtig genoeg weinig tot geen kennis hebben van een tweede taal.  Voor deze groep denk ik dat een Amazigh tv een goed idee is om ze op de hoogte te houden van  ontwikkelingen in de wereld .  Daarnaast vind ik het eigenlijk belangrijker om de Arabische taal te verspreiden , met de hoop dat het ooit weer De wereldtaal wordt. De Amazigh tv zou hier onder de imazighen goed werk kunnen doen.

met vriendelijke groeten en salaam!

Sabadilla

#5
HEE DIE AMAZIGH TV DAAR MOET JE VOOR BETALEN HEB IK GEHOORD. JE HEBT TROUWENS OOK EEN DECODER NODIG OM DEZE ZENDER TE KUNNEN ONTVANGEN.

ithri

#6
Azul,

Amizigh die geen tweede taal heeft, heeft weinig kennis??? Dit is nieuw voor mij,ik zie het anders mijn broeder said, hij heeft wel kennis, maar deze mens heeft nooit het recht gekregen om zijn kennis te laten zien,we hebben nooit recht gehad van eigen schrift, eigen blad, eigen radio, eigen tv, als we deze rechten niet hebben wil niet zeggen dat we geen kennis hebben als we een tweede taal bezitten.
En ten tweede wat bedoel je met arabisch als de wereld taal, ik begrijp je niet, en ik wil je ook niet begrijpen, praten we nog over macht van talen in deze aardbol, nou sorry hoor maar een beschaafde mens heeft nooit om een taal tot de wereldtaal te laten worden, zelfs de engelsen die hun taal bijna door de hele wereld wprdt gesproken, wat de vraag is in sommige landen, zolas marokko bv is het recht van een taal te kunnen krijgen, en niet de taal als een werkster te laten gebruiken voor het arabisch zodat arabisch een wereldtaal wordt.

Groetjes uit brabant,

thirli

#7
Salaam, Azul,

Mustafa, mooie info ....... euh nu nog de rest ..... waar is deze nieuwe zender te ontvagen ... breedegraad ...... sateliet naam ...... freq ......

Wat de rest betreft ...... dit was een aaaaaaaaaaaankondiging a holbewoners ... hihihi zo dat is er dan uit!!!!

Euh nu ff serieus ...... kijk toch verder dan je neus lang is ... desnoods kijk je maar een stukje terug in de geschiedenis .... dan zul je wel weten wie kennis bezit ....
ja ja ... hij is weer heeeeeel wazig bezig ...

Wassalaam,

ouafa (Gast)

#8
Voor mensen die er behoefte aan hebben
is het handig dat amazigh tv er is.

Marouan (Gast)

#9
Azul,

En waar kun je naar kijken als je geen sateliet hebt? daar moeten ze iets aan doen, een zender op de kabel.


beni Bougafar

#10
azul,

Als de Marokkaanse gemeenschap ( ik noem het bewust marokkaanse gemeenschap ) hier in Nederland een eenheid gaan vormen, dan is er een heel goede mogelijkheid om een bepaalde zendtijden te krijgen, als het niet landelijk kan dan kan het wel regionaal (denk aan de grote steden). de turken is het ook geluk die hebben in Amsterdam en Rotterdam eigen zendtijden op reginaal nivo. Dat moeten wij ook kunnen.
En binnen de marokkaanse gemeenschap in ruim 75 procent irifijen, dus dan moet het op zijn minst ook met 75 procent in het berbers. Dus het is mogelijk, MAAR GEZIEN WIJ TOT DUSVER GEEN EENHEID HEBBEN KUNNEN VORMEN, IS DE WEG NOG VER WEG. MENSEN GA MET DE TIJD MEE WE LOPEN VER ACHTER. KIJK BIJVOORBEELD NAAR DIT PRACHTIGE WEBSITE (MET RESPECT VOOR DE MAKERS) ENDELIJK EEN WEBSITE VOOR DE IRIFJEN, MAAR WIJ ZIJN WEL BIJNA DE LAATSE VAN ALLE BEVOLKINGSGROEPEN DIE HIER ZIJN MET EEN EIGEN WEBSITE.  DAMES EN HEREN VORM EEN EENHEID EN JE ZAL ALS EERSTE ZIJN BIJ ALLE ACTIVITEITEN.

FOUS THEK FOUS

Gewoon een Schaap

#11
héhé werdt een keer tijd man, I am so Happy

Aagrib (Gast)

#12
Hallo,

Ik zal julli wat vertelen over deze Amazigh tv, ik heb contact met deze mensen opgenommen en gevraagd of zij mij informatie kunnen opsturen hoe deze zender te ontvangen en wat de kosten zijn.

Ik heb een stuk of vijf nieuws brieven ontvangen, dat vooral over de cultuur gaat en speciaal de Amzigh vrouwen.

Er stond helemaal niets maar dan helemaal niets over die zogenaamde Amazigh tv.

Ik heb gevraagd om informatie over Amazigh tv, krijg ik een soort vrouwen blad!!

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen, hoe ik eindelijk deze zender kan ontvangen.

Ik wacht op jullie reacties.

Groetjes.

sampoo

#13
Ik heb er best wat geld voor over om het te kunnen zien en met de komst van meer keuze op de kabel kunnen we het best voor elkaar krijgen om de zender hier op de kabel te krijgen. Wel achter een decoder maar daar gaat binnenkort alles achter. Als je dan voor 10 tot 30 piek per maand die zender kan ontvangen is alles in orde.

Thireli

#14
salaam tawmat,
ik heb ook eens proberen te zoeken hoe men die zender kan ontvanger maar ben niet ver geraakt. IS ER HIER IEMAND DIE DAT KAN ONTVANGEN?????