Mes & Vork contra Brood

Gestart door Hassan, 05/07/2001 om 07:36:43

Hassan

Azul Imazighen,

Hier in Europa eten ze met mes & vork, wij eten voornamelijk met brood of lepel.

Wat vinden jullie van het eten met mes & vork? Eten jullie ook zo wanneer je bijv. op een bedrijfsfeestje bent ofzo? En hoe gaat het je af: lukt het je een beetje of stuntel je nogal?

En hoe eten jullie het liefst: met brood of toch met mes & vork?

Thannemirth, Hassanke :)

Berberin

Nou stuntelen kun je het wel noemen ja. Jeetje mina ik kan me de eerste bedrijfsetentjes wel herinneren. Al dat bestek op tafel en het lepeltje voor dit het vorkje voor dat en dan niet te vergeten dat je ook nog visbestek had. Jeetje mina. Ik wist niet hoe ik moest handelen en at de helft met de handen en de helft met bestek. Ik gaf als excuus en doe het nog steeds dat ik gewoon niet gewend ben met mes en vork te eten en dat ik van huis uit geleerd heb met handen te eten. Sommigen zien dat je dit doet en doen dan met je mee omdat ze het toch ook wel heel lastig vinden om bepaalde gerechten (kip bijvoorbeeld, die is het lekkerst om gewoon uit je vuistje te kluiven!!!) met de hand te eten. Ik vind mezelf altijd wel uniek in het gezelschap met al die poeha en etiquette. Soms wil ik ze gewoon even shockeren door net niet te doen wat er van mij verwacht wordt en gewoon lekker anders te zijn want tenslotte ben ik ook wel anders met mijn gewoontes en die wil ook graag met hen delen.
Ik prefereer eigenlijk beide. Sommige gerechten kun je gewoon niet met brood eten en daar heb je wel een vorkie/lepel of mesie voor nodig maar zoveel mogelijk met de hand dat smaakt het lekkerst.

Hassan

Hoi die Berberin,

De eerste keer dat ik met mes en vork at was ook een gestuntel, en eigenlijk is dat het nog steeds, hahahaha. Zit je daar met allemaal Nederlanders op een bedrijfsfeestje met bestek aan het klungelen. Meestal probeer ik er wat van te maken en als het echt niet gaat dan eet ik gewoon met een lepel ofzo (althans dat probeer ik dan).

Het liefst ik ook met brood. Heel vreemd is dat, eten met brood smaakt ook veel lekkerder :)

Berberin

Hee Hassan weet je wat ik ook altijd leuk vind! Als je altijd dat sjieke eten krijgt en helemaal zo mooi afgewerkt op een bord met van die groene takjes enzo dan moet ik altijd denken aan mijn moedertje (want ik vertel haar van die etentjes en ze ziet het ook op tv). Ze zegt dat dat geen eten is maar dat het gewoon show is. Ze zegt is dat nou eten? Daar kun je alleen je kies mee vullen!!!!! Waar blijft de pan met lemfouar en tazien en ikazieden! Grote schalen vol vlees en eten totdat je je riem moet verzetten en niet van die muizehapjes!

Hassan

Mijn moeder begrijpt er ook niks van: betaal je al gauw zo'n honderd gulden of meer krijg je 3 asperges, 1 worteltje & 5 erwten, hahahaha, en niet 1 eentje meer. Alles wordt precies afgeteld, dat zouden wij nooit doen! Ziet er heel "gierig" uit zo'n bordje eten.

Je wordt er inderaad niet zat van. Ik heb ook liever een normale portie eten dat niet versierd is, smaakt ook lekkerder.

Ik denk dat de Nederlanders te veel de nadruk leggen op hoe het eruit ziet. Gewoon bordje eten ziet er lekker genoeg uit, daar hoeft geen takje peterselie bij, hahahaha.

Ighes (Gast)

Ik zie, jullie zijn echte Irfien, want jullie gaan nooit uiteten. Bij een echte hollandse-restaurant krijgje echt wel een boord vol. Wat dachtje van onbeperkt mossellen eten. Jullie verwaren de Franse-keuken met de hollandse. Bij die rare Fransen daar krijgje inderdaad een paar dingen op je boordje.

Ik vindt het wel heel jammer dat het Amazigh-keuken in Nederland geen voet aan de grond krijgt, zoals in Frankrijk.

Ik kook soms marokkaans voor hollandse vrienden, ze vinden het allemaal erg lekker, en ik kan niet eens zo goed koken.

De Marokkaanse keuken is gewoon geweldig, met een tomaatje een een uitje kan je alles maken.

Serena

Geef mij maar lekker brood en mijn vingers ....hahahah net een thafedja7t !!!!

Fedwa

G'middag allen,

Mes en vork? Men...ik wee nie eens hoe die dingen eruit zien... :)

Ik hou er nie zo van want:

PROBLEEM:

Normaalgesproken moe je de mes in je rechterhand houwe maar dan zit je met het je linkerhand te eten en da kan natuurlijk nie. Doe je het omgekeerd dan eet je wel met je rechterhand maaaaaaaaaaar kun je nie met je mes in het eten snijden en wordt je (met zorg klaargemaakte)eten een grote warboel.

OPLOSSING:

Met je handuuuuuuuuuuh (vr)etuuuuuuuuh!!!

Groet Fedwa

Numi

Er is niets beters dan met de hand eten!! Alhoewel bij couscous en rijst enzo is het wel handig om met een lepel te eten, ik kan het niet met de hand hahaha!!

En trouwens ook typisch Marokkaans of islamitisch eigenlijk, is gezamenlijk eten uit 1 bord!!:)
Wat vinden jullie daarvan?

groetjes van fatima

Taffidjoust

Mes en vork?? wayaw, dan vliegt alles in het rond en moet iedereen dekking zoeken,nee geef mij maar de hand *schaam* *schaam*.
En daarbij, het smaakt om de één of ander reden lekkerder als je met je stuk brood batata en ghizzou 'oplepelt'.

*zwaai* *zwaai*

fosychar (Gast)

Ik prefereer brood boven bestek. Friet en salades worden ook het liefst met brood gegeten. Wat ik absoluut niet vind kunnen, is brood met bestek eten.

Gert

Hassanke,

Je weet wel waar je moet zijn, hè?
Dat is vast niet bij AC-corner, wel?  :)

CiteerMijn moeder begrijpt er ook niks van: betaal je al gauw zo'n honderd gulden of meer krijg je 3 asperges, 1 worteltje & 5 erwten, hahahaha, en niet 1 eentje meer. Alles wordt precies afgeteld, dat zouden wij nooit doen! Ziet er heel "gierig" uit zo'n bordje eten.

Je wordt er inderaad niet zat van. Ik heb ook liever een normale portie eten dat niet versierd is, smaakt ook lekkerder.

Ik denk dat de Nederlanders te veel de nadruk leggen op hoe het eruit ziet. Gewoon bordje eten ziet er lekker genoeg uit, daar hoeft geen takje peterselie bij, hahahaha.

Geinige discussie, zal ik eens een geheimpje vertellen, kip hoor je met je handen te eten.. ;)
Ik heb chinese vrienden, daar eet ik ook wel eens mee, met stokjes en dat gaat prima. Alleen met de garnalen, die eet ik ook met mijn handen, zij niet, zij gebruiken daar ook hun stokjes voor maar voor mij is dat te veel gevraagd.. ;D

Groeten, Gert.

Hassan

Azul a Gert,

Je hebt gelijk, ok overdrijf. Je kunt best fatsoenlijk eten in Nederlandse restaurants :)

Maar eten met stokjes? Dat zie ik mezelf nog niet doen. Liever met mijn handen *knipoog*

Hatim

Mensen,

Bij bedrijfgelegenheden, eet ik ook met mes en vork, maar dan in omgedraaide versie, dus vork in de rechterhand en mes in de linkerhand, verder eet ik boterhammen noooooooit met mes en vork, te onhandig.

Verder is het gewoon proberen te eten zoals jou het beste uitkomt, hou een beetje rekening met de omgegeving klaar, tot nu toe nooit problemen hiermee gehad.

Je mag best wel met mes en vork eten, als je maar "el eddeb" van de islam niet vergeet, en eten met de linkerhand is dus niet goed.

Meestal ben ik wel blij als zo'n zakendiner voorbij is, als ik thuis kom dan pas ga ik de koelkast plunderen, wat ze je voorschotelen...wayaralla yemaa, daar heeft een sprinkhaan niet genoeg aan laat staan ik.  

Maar goed het hoort erbij, dus probeer het te leren voor degene die het nog niet kunnen, je komt er echt in aanraking mee, en dan zit je daar, net doen of je nergens trek in hebt. ahhahaah

Farid

Ik heb daar ook een hekel aan, ik heb van die collega's die dan speciaal op voorhand niet eten om zo hun buikje vol te eten omdat het een zakedineetje is of lunch en het is gratis. Ik eet juist wat van tevoren, want wat je te eten krijgt is meestal veel te weinig, wij zijn dan gewoon van tagine of mamita te eten.
Ik eet ook altijd met de vork in mijn rechterhand, het is wel niet gemakkelijk om met je linkerhand te snijden, maar het went wel na een tijdje. Maar er gaat niets boven met je handen eten, het smaakt veel lekkerder.