Onder welke dialect hoort Figuigdialect/Tafigigect?

Gestart door Tsaylal, 23/10/2005 om 21:32:13

athsaynou

Citaat van: Rqinew op 25/10/2005 om 23:12:49
Citaat van: m'Izran op 25/10/2005 om 16:57:51
We al are imazighen of je nou sous, tarifith etc. praat. We horen bijelkaar.
Mizran dat is zo op papier meid maar niet in praktijk.
De een moet meer inleveren dan de andere en je krijgt er niets maar dan ook niets voor terug.
Onze taal het Tarifit moet echt harder ondersteund worden voor het weg gevaagd word!
Zie alleen al de ontwikkelingen waar het riffijns een rol heeft van een snotterend kindje dat zoet gehouden word door mams (souassa) en paps (darijisten) !

Niet in de praktijk ja idd, en daar kunnen wij wat aan doen. Begin bij jezelf zou ik zeggen..

noemid

Citaat van: m'Izran op 26/10/2005 om 12:49:47
Citaat van: Rqinew op 25/10/2005 om 23:12:49
Citaat van: m'Izran op 25/10/2005 om 16:57:51
We al are imazighen of je nou sous, tarifith etc. praat. We horen bijelkaar.
Mizran dat is zo op papier meid maar niet in praktijk.
De een moet meer inleveren dan de andere en je krijgt er niets maar dan ook niets voor terug.
Onze taal het Tarifit moet echt harder ondersteund worden voor het weg gevaagd word!
Zie alleen al de ontwikkelingen waar het riffijns een rol heeft van een snotterend kindje dat zoet gehouden word door mams (souassa) en paps (darijisten) !

Niet in de praktijk ja idd, en daar kunnen wij wat aan doen. Begin bij jezelf zou ik zeggen..

beginnen bij ''ons'' zelf?
moet het Ircam o.a. ook er voor zorgen?

azul azul

athsaynou

Citaat van: Ariri op 26/10/2005 om 13:10:33
Citaat van: m'Izran op 26/10/2005 om 12:49:47
Citaat van: Rqinew op 25/10/2005 om 23:12:49
Citaat van: m'Izran op 25/10/2005 om 16:57:51
We al are imazighen of je nou sous, tarifith etc. praat. We horen bijelkaar.
Mizran dat is zo op papier meid maar niet in praktijk.
De een moet meer inleveren dan de andere en je krijgt er niets maar dan ook niets voor terug.
Onze taal het Tarifit moet echt harder ondersteund worden voor het weg gevaagd word!
Zie alleen al de ontwikkelingen waar het riffijns een rol heeft van een snotterend kindje dat zoet gehouden word door mams (souassa) en paps (darijisten) !

Niet in de praktijk ja idd, en daar kunnen wij wat aan doen. Begin bij jezelf zou ik zeggen..

beginnen bij ''ons'' zelf?
moet het Ircam o.a. ook er voor zorgen?

azul azul

Of je Ircam dagelijks wilt gebruiken ligt aan jezelf, het is wel goed dat we een vaststaande tmazight hebben. maar dat is het dan ook, elke amazigh, stam, gezin etc... heeft zijn eigen woorden "taaltje"

Ben3men

#33
Hoi tament-n-Sous,

Wat in Trouw, NRC of telegraaf staat, is voor mij geen bron van informatie. Nederlandse media geloof ik niet meer.

Ben je bang dat ik tegen je zeg dat Rif groter is dan Sous? nee. Sous is groter dan Rif. Ben je blij? Maar Lakbayel is veel groter dan Sous.

Ok, wat lakbayel betreft voelen zich meer aangetrokken tot Rif. Omdat
1.   onze dialecten op elkaar lijken
2.   We zijn allemaal Zennata. (Zennata gevoel die ik nu heb, kwam na het lezen van teksten van Zennata Imazighen in Algerije en Libie. In lakbayel spreken velen nu van "moederdialect zennata".)
3.   We wonen allemaal in het Noorden.
4.   Irifian hebben daar jaren lang gewerkt
5.   Voor sommigen spelt de huiskleur ook een rol. Ik zal niet verwijzen naar sites waar Isousian en Touarq als 'niet-Imazighen' door Lakbayel worden beschouwd. Volgens die lakbayel zijn Isousian en Touarq zwart en zwarten behoren niet tot de Amazigh ras (volgens die Lakbayel). Meer hierover zie syphax.

Maar ik wil duidelijk zijn over het volgende: Tasousit bedrijgt Zenatta dialecten zoals Tarifit en Takbaylet. Dit gaan we samen bestrijden. IRCAM is een Sousi organisatie die Zennata dialecten verbiedt. Ze benoemen Isousian die Imazigehn haten als lid van IRCAM. Ieder Asousi is welkom, zelfs de haters van Imazighen.
De eerst hater van Imazighen in Marokko is een Asousi en werkt nu bij de Sous-organisatie IRCAM:

http://www.tawiza.net/Tawiza102/lwali.htm

we kunnen nog eeuwen lang hierover discussiëren, maar Tasousist en Tachalhit worden nooit de moedertaal van Zennata mensen.

Tamment n Souss

Citaat van: Ben3men op 26/10/2005 om 13:45:48
Hoi tament-n-Sous,

Wat in Trouw, NRC of telegraaf staat, is voor mij geen bron van informatie. Nederlandse media geloof ik niet meer.

Ben je bang dat ik tegen je zeg dat Rif groter is dan Sous? nee. Sous is groter dan Rif. Ben je blij? Maar Lakbayel is veel groter dan Sous.

Ok, wat lakbayel betreft voelen zich meer aangetrokken tot Rif. Omdat
1.   onze dialecten op elkaar lijken
2.   We zijn allemaal Zennata. (Zennata gevoel die ik nu heb, kwam na het lezen van teksten van Zennata Imazighen in Algerije en Libie. In lakbayel spreken velen nu van "moederdialect zennata".)
3.   We wonen allemaal in het Noorden.
4.   Irifian hebben daar jaren lang gewerkt
5.   Voor sommigen spelt de huiskleur ook een rol. Ik zal niet verwijzen naar sites waar Isousian en Touarq als 'niet-Imazighen' door Lakbayel worden beschouwd. Volgens die lakbayel zijn Isousian en Touarq zwart en zwarten behoren niet tot de Amazigh ras (volgens die Lakbayel). Meer hierover zie syphax.

Maar ik wil duidelijk zijn over het volgende: Tasousit bedrijgt Zenatta dialecten zoals Tarifit en Takbaylet. Dit gaan we samen bestrijden. IRCAM is een Sousi organisatie die Zennata dialecten verbiedt. Ze benoemen Isousian die Imazigehn haten als lid van IRCAM. Ieder Asousi is welkom, zelfs de haters van Imazighen.
De eerst hater van Imazighen in Marokko is een Asousi en werkt nu bij de Sous-organisatie IRCAM:

http://www.tawiza.net/Tawiza102/lwali.htm

we kunnen nog eeuwen lang hierover discussiëren, maar Tasousist en Tachalhit worden nooit de moedertaal van Zennata mensen.



Haha! Wat ben jij een gore racist...Wil jij ontkennen dat Irifiyen aan slavenhandel hebben gedaan?

Beweer je met uitspraak dat alle Isoussiyan "zwarten" zijn? Ik zal je even wat uitleggen.

Isoussiyan heb je in alle kleuren en maten: Val lelieblank tot zwart, van rood tot geel, begrepen? Nog iets, kroeshaar komt bij ons heel sporadisch voor en zelfs dat kan mij niet eens schelen, ook al zijn we allemaal zwarte apen, heb je daar soms een probleem mee? Apen die een originele Amazigh taal spreken, nanana, hahaha!

Gooi het niet op kleur, idioot. Jij bent zo oppervlakkig dat jij dat alleen kan uitkramen.
Irifiyan heb je ook in alle soorten en maten, dus begin niet met mij, a slijmbal n Ikbaliyen.

"5.   Voor sommigen spelt de huiskleur ook een rol. Ik zal niet verwijzen naar sites waar Isousian en Touarq als 'niet-Imazighen' door Lakbayel worden beschouwd. Volgens die lakbayel zijn Isousian en Touarq zwart en zwarten behoren niet tot de Amazigh ras (volgens die Lakbayel). Meer hierover zie syphax.

Maar ik wil duidelijk zijn over het volgende: Tasousit bedrijgt Zenatta dialecten zoals Tarifit en Takbaylet. Dit gaan we samen bestrijden. IRCAM is een Sousi organisatie die Zennata dialecten verbiedt. Ze benoemen Isousian die Imazigehn haten als lid van IRCAM. Ieder Asousi is welkom, zelfs de haters van Imazighen.
De eerst hater van Imazighen in Marokko is een Asousi en werkt nu bij de Sous-organisatie IRCAM:"


Bullshit. Je spreekt je zelf tegen.


"Tasoussit bedreigt aan de ene kant Zenata dialecten, maar aan de andere kant behoren Isoussiyan niet tot het Amazigh ras." Maar dezelfde Isoussiyan hebben wel een sterke taal die de Zenata dialecten even laat herinneren aan hun stam, nl. het Tasoussit...Yeah right. Is Lkbayel veel groter dan Souss? Niet alleen jouw kennis van het Tmazight sucks, maar ook jouw kennis van geografie.

Maar wie ben JIJ en wat ga jij bestrijden? Je bent niet belangrijk, zoals ik al zei, ga je traantjes drogen en wen er maar al vast aan.








Ighes



Jonge, jonge, Ben3man, ben3man. Je hebt lekker uit je tent laat lokken door die domme Tante uit het zuiden.

Tamment n Souss

Citaat van: Ighes op 26/10/2005 om 14:33:51


Jonge, jonge, Ben3man, ben3man. Je hebt lekker uit je tent laat lokken door die domme Tante uit het zuiden.

Is goed met je, botje.

Ighes


Ben3men

#38
Citeer
Haha! Wat ben jij een gore racist...
Ik had het over Lakbayel die zeggen dat Isousian zwart zijn en zijn daardoor geen Imazighen. Dit heb ik verteld omdat je zei dat Lakbayel zich meer verbonden voelen met Isousian dan met Irifian.
Lees goed mijn reacties. Ik heb nooit gezegd dat zwarte Imazighen geen Imazighen zijn.
Citeer
Wil jij ontkennen dat Irifiyen aan slavenhandel hebben gedaan?
Dit is een heel ander onderwerp. Ik heb het nooit gelezen en als het ooit bestond, dan keur ik het af.  Ismghen in Rif werden eeuwen lang beschouwd als chouarfa die ziekten geniezen. Het lijk me niet realistisch om denken dat we in slaven hebben gehandeld.

CiteerBeweer je met uitspraak dat alle Isoussiyan "zwarten" zijn? Ik zal je even wat uitleggen.
Ik beweer niets meid. Ik zei dat lakbayel dat denken. Zie de site van lakbayel waarin ze dat beweren. dat soort lakbayel erkennen Isousian en Touarq niet als Imazighen omdat ze zwart zijn. Nogmaals zie syphax.
Citeer
Gooi het niet op kleur, idioot. Jij bent zo oppervlakkig dat jij dat alleen kan uitkramen.
Irifiyan heb je ook in alle soorten en maten, dus begin niet met mij, a slijmbal n Ikbaliyen.
Ik snap waarom Ayned en velen je zo haten.
Lakbayel zijn Imazighen die bijna dezelfde dialect als ik spreken. De afstand tussen Lakbayel en Irifian is in alle opzichten kleiner die tussen Irifian en Isousian. Ik voel me daardoor meer verbonden met lakbayel dan met Isousian.


Citeer"Tasoussit bedreigt aan de ene kant Zenata dialecten, maar aan de andere kant behoren Isoussiyan niet tot het Amazigh ras." 
Ik zou zeggen gebruik even je hersens om te begrijpen wat ik zeg, maar ook op te begrijpen wat je zelf zegt.

CiteerMaar dezelfde Isoussiyan hebben wel een sterke taal die de Zenata dialecten even laat herinneren aan hun stam, nl. het Tasoussit...
Tasousit is geen Zennata dialect. Lees het boek Bokaddimt Iben chaldoen en het boek van Mohammed chafik.





Ighes


Onder Issisien komen natuurlijk zwarten voor, maar geloof me de meeste zijn blank. En de meeste vrouwen zijn super mooi. Ik was laatst bij Issousyen feest, mijn god wat een mooie vrouwen.

Tamment n Souss

Citaat van: Ben3men op 26/10/2005 om 14:47:15
Citeer
Haha! Wat ben jij een gore racist...
Ik had het over Lakbayel die zeggen dat Isousian zwart zijn en zijn daardoor geen Imazighen. Dit heb ik verteld omdat je zei dat Lakbayel zich meer verbonden voelen met Isousian dan met Irifian.
Lees goed mijn reacties. Ik heb nooit gezegd dat zwarte Imazighen geen Imazighen zijn.
Citeer
Wil jij ontkennen dat Irifiyen aan slavenhandel hebben gedaan?
Dit is een heel ander onderwerp. Ik heb het nooit gelezen en als het ooit bestond, dan keur ik het af.  Ismghen in Rif werden eeuwen lang beschouwd als chouarfa die ziekten geniezen. Het lijk me niet realistisch om denken dat we in slaven hebben gehandeld.

CiteerBeweer je met uitspraak dat alle Isoussiyan "zwarten" zijn? Ik zal je even wat uitleggen.
Ik beweer niets meid. Ik zei dat lakbayel dat denken. Zie de site van lakbayel waarin ze dat beweren. dat soort lakbayel erkennen Isousian en Touarq niet als Imazighen omdat ze zwart zijn. Nogmaals zie syphax.
Citeer
Gooi het niet op kleur, idioot. Jij bent zo oppervlakkig dat jij dat alleen kan uitkramen.
Irifiyan heb je ook in alle soorten en maten, dus begin niet met mij, a slijmbal n Ikbaliyen.
Ik snap waarom Ayned en velen je zo haten.
Lakbayel zijn Imazighen die bijna dezelfde dialect als ik spreken. De afstand tussen Lakbayel en Irifian is in alle opzichten kleiner die tussen Irifian en Isousian. Ik voel me daardoor meer verbonden met lakbayel dan met Isousian.


Citeer"Tasoussit bedreigt aan de ene kant Zenata dialecten, maar aan de andere kant behoren Isoussiyan niet tot het Amazigh ras." 
Ik zou zeggen gebruik even je hersens om te begrijpen wat ik zeg, maar ook op te begrijpen wat je zelf zegt.

CiteerMaar dezelfde Isoussiyan hebben wel een sterke taal die de Zenata dialecten even laat herinneren aan hun stam, nl. het Tasoussit...
Tasousit is geen Zennata dialect. Lees het boek Bokaddimt Iben chaldoen en het boek van Mohammed chafik.






Nee, Tasoussit is geen Zenata dialect. Sterker nog, Tasoussit is een taal en heeft bijna geen dialectverschil.

Dialecten komen voort uit een taal en dat is bv het Tasoussit, maar dat weet je al en daar gaat deze hele discussie over.

Vriend, wie mij haat kan mij niet schelen. Haten is een teken van zwakte en zwakkelingen vind ik een zware afknapper.
Ik heb niks te maken met Ayned en ik wil ook niks met hem te maken hebben. Let me rephrase, ik heb ook nooit met hem te maken gehad en daarom is hij gefrustreerd.

Ik ben klaar hier, vooral met jouw onzekere ass.

ayned_m

#41
azul  izzan n souss!
ik ben gefrustreerd ???? door jou???heheh
Jij zoekt aandacht a rqe......ba ... Jij bent nergens welkom  a pota ! wat doe jij hier op irifiyyen sites? ! donder op  naar je hok in de plaats van iedere keer een nieuwe nicknam ! tahulandit, tamment n sous ,  tamaghart ifulkin , tassoussit , imenyan !!! deze verschillende  namen zijn en goede bewijs hoe erg ziek je bent !
om met jou eerlijk te zijn  ik ben getopt met req.......b nu al jaren , daarom  ben ik ceht niet gefrustreerd door jou !
xzar ca n zzaj di amesterdam  rud at arzud ........" hier heb je niks te zoeken ! denk je dat je verhuizd bent van tawiza.nl naar amazigh.nl  en dat ik je met rust laat ! ??? zolang dat je  geen respect hebt voor imazighen, ju zult nooit rust vinden  hier op irifeyyen sites !
yallah qewwad a pota !


noemid

Citaat van: ayned_m op 26/10/2005 om 15:21:02
azul  izzan n souss!
ik ben gefrustreerd ???? door jou???heheh
Jij zoekt aandacht a rqe......ba ... Jij bent nergens welkom  a pota ! wat doe jij hier op irifiyyen sites? ! donder op  naar je hok in de plaats van iedere keer een nieuwe nicknam ! tahulandit, tamment n sous ,  tamaghart ifulkin , tassoussit , imenyan !!! deze verschillende  namen zijn en goede bewijs hoe erg ziek je bent !
om met jou eerlijk te zijn  ik ben getopt met req.......b nu al jaren , daarom  ben ik ceht niet gefrustreerd door jou !
xzar ca n zzaj di amesterdam  rud at arzud ........" hier heb je niks te zoeken ! denk je dat je verhuizd bent van tawiza.nl naar amazigh.nl  en dat ik je met rust laat ! ??? zolang dat je  geen respect hebt voor imazighen, ju zult nooit rust vinden  hier op irifeyyen sites !
yallah qewwad a pota !




hmnmmmm dus er zit meer achter dan deze topic alleen.....


azul azul

Tamment n Souss

Citaat van: ayned_m op 26/10/2005 om 15:21:02
azul  izzan n souss!
ik ben gefrustreerd ???? door jou???heheh
Jij zoekt aandacht a rqe......ba ... Jij bent nergens welkom  a pota ! wat doe jij hier op irifiyyen sites? ! donder op  naar je hok in de plaats van iedere keer een nieuwe nicknam ! tahulandit, tamment n sous ,  tamaghart ifulkin , tassoussit , imenyan !!! deze verschillende  namen zijn en goede bewijs hoe erg ziek je bent !
om met jou eerlijk te zijn  ik ben getopt met req.......b nu al jaren , daarom  ben ik ceht niet gefrustreerd door jou !
xzar ca n zzaj di amesterdam  rud at arzud ........" hier heb je niks te zoeken ! denk je dat je verhuizd bent van tawiza.nl naar amazigh.nl  en dat ik je met rust laat ! ??? zolang dat je  geen respect hebt voor imazighen, ju zult nooit rust vinden  hier op irifeyyen sites !
yallah qewwad a pota !



Azul,

Pardon? Je hebt de verkeerde voor je, maar ik ken de dames wel.

Zie hier het gebalk van een gefrustreerde aghayour. Hebben de Tisoussiyen je ezelskop soms op hol gebracht....aha.

Jammer dat dezelfde Tisoussiyin jouw assud n båbbak geen blik waardig gunnen, a boutqar3ayt.

Tamment n Souss

Citaat van: Ariri op 26/10/2005 om 15:53:06
Citaat van: ayned_m op 26/10/2005 om 15:21:02
azul  izzan n souss!
ik ben gefrustreerd ???? door jou???heheh
Jij zoekt aandacht a rqe......ba ... Jij bent nergens welkom  a pota ! wat doe jij hier op irifiyyen sites? ! donder op  naar je hok in de plaats van iedere keer een nieuwe nicknam ! tahulandit, tamment n sous ,  tamaghart ifulkin , tassoussit , imenyan !!! deze verschillende  namen zijn en goede bewijs hoe erg ziek je bent !
om met jou eerlijk te zijn  ik ben getopt met req.......b nu al jaren , daarom  ben ik ceht niet gefrustreerd door jou !
xzar ca n zzaj di amesterdam  rud at arzud ........" hier heb je niks te zoeken ! denk je dat je verhuizd bent van tawiza.nl naar amazigh.nl  en dat ik je met rust laat ! ??? zolang dat je  geen respect hebt voor imazighen, ju zult nooit rust vinden  hier op irifeyyen sites !
yallah qewwad a pota !




hmnmmmm dus er zit meer achter dan deze topic alleen.....


azul azul

Ja, hij heeft liefdesverdriet.