de vrijdagpreek in het Tmazight

Gestart door Azjdhiedh, 23/10/2005 om 03:21:41

Idir

Duidelijk! De mogelijkheid dient er inderdaad te zijn ja!

Dobry Den

Citaat van: Samariaan op 23/10/2005 om 04:59:46
Maar men moet vermijden het idee dat "vrouwen toch niet verplicht zijn om naar de moskee te gaan", dit mag zo zijn maar de keuze moet wel degelijk worden gegeven, en niet voor heb worden gemaakt.

Ik denk dat de opvatting bij vele moslims heerst dat het voor de vrouw beter is om thuis te bidden (Ik zag die opmerking ook hier op het forum al opduiken). Moskeeeen zijn dan ook niet zo snel bereid om vrouwen de moskeeen binnen te krijgen.

Hadou

Citaat van: Uchan op 23/10/2005 om 04:21:26
het is eigelijk best vreemd dat we de vrijdagpreek niet in onze eigen taal geven.
tot zover ik weet is het niet haram toch..?
ik zie dat o.a. de Turken dat doen.
De moskeebezoekers zijn niet allemaal Imazighen. Er zijn ook gearabiseerden. En die Imazighen zijn ook niet allemaal Irifiyen! Shlou7 en Swassa horen er ook bij.
Het Arabisch is makkelijker te gebruiken , want er worden ahadith en koran verzen genoemd.
Wel wordt wel af en toe in het Tamazight een vertaling bij gegeven.

In Rif wordt het preek brief zo snel opgelezen. ( net of ze haast hebben). Daar bij wordt ook in het Tamazight vertaald.

Turks is een verbindingstaal dat Ataturk geintroduceerd heeft. Daarvoor spraken de turken, armeeners, koerden, tartaten, en anderen ook ( nu nog) verschillende talen of varianten.

Ik heb persoonlijk niets tegen arabisch in de Moskeeen. Ooit zul je in Europa de vrijdag preeken in het taal van het land ( bijv. Nederlands, Frans, Duits...) horen.

Inuit

Het beste keuze vind ik toch Arabisch met een toelichting of uitleg in het Tarifecct.

ayned_m

azul Imazighen!

Ik vind  dat het alles in het tamazight  moet behalve didden. anders mogen ze van mij die moskeen dicht gooien!
sinds wanneer is de minderheid belangrijker dan de meerderheid!?
zijn de turken bijvoorbeeld zijn moslims? dat ze alles met hun eigen taal doen , behalve bidden!!! kijk naar Iran, afghanistan, india en nog meer andere landen !!!
kortom , mijn mening is duidlijk ! of tmazight of maak van die moskeen kinderopvang dan heeft die ruimte meer functie dan wat het nu heeft.
tanemmirt
ayned

athsaynou

Citaat van: ! op 23/10/2005 om 05:05:35
Citaat van: Idir op 23/10/2005 om 04:59:28
Bedoel je dat het via/bij een moskee geregeld wordt of in het algemeen kinderopvang zodat de Marokaanse dames/vrouwen "hin dingen"kunnen doen??

Moskeeen zouden voor deze voorziening moeten zorgen. Een ruimte in de moskee waarin de kinderen tijdens het gebed en gepreek. terecht kunnen. Natuurlijk onder een wakend oog van een aantal kinderleid(st)ers. Het is namelijk geen doen om tijdens het gebed of een preek de kinderen bij de vrouwen te houden. Kinderen zijn kinderen en zitten dus niet stil, maken lawaai, willen spelen etc etc.

Dat zou heel goed werken, ik denk dat het wel zou lukken maar het kost weer geld en mensen dus daar gaat het moeilijk worden..

Idir

Citaat van: ayned_m op 23/10/2005 om 13:53:40
azul Imazighen!

Ik vind  dat het alles in het tamazight  moet behalve didden. anders mogen ze van mij die moskeen dicht gooien!
zijn de turken bijvoorbeeld zijn moslims? dat ze alles met hun eigen taal doen , behalve bidden!!! kijk naar Iran, afghanistan, india en nog meer andere landen !!!
kortom , mijn mening is duidlijk ! of tmazight of maak van die moskeen kinderopvang dan heeft die ruimte meer functie dan wat het nu heeft.
tanemmirt
ayned

Helemaal mee eens, niks aan toe te voegen!

Samariaan

Citaat van: m'Izran op 23/10/2005 om 18:29:06
Bedoel je dat het via/bij een moskee geregeld wordt of in het algemeen kinderopvang zodat de Marokaanse dames/vrouwen "hin dingen"kunnen doen??

Moskeeen zouden voor deze voorziening moeten zorgen. Een ruimte in de moskee waarin de kinderen tijdens het gebed en gepreek. terecht kunnen. Natuurlijk onder een wakend oog van een aantal kinderleid(st)ers. Het is namelijk geen doen om tijdens het gebed of een preek de kinderen bij de vrouwen te houden. Kinderen zijn kinderen en zitten dus niet stil, maken lawaai, willen spelen etc etc.

Dat zou heel goed werken, ik denk dat het wel zou lukken maar het kost weer geld en mensen dus daar gaat het moeilijk worden..

het is niet alleen kwestie van geld, ook ruimte e.d., de 1e generatie moskeeen zitten ook vaak op plekken die er niet voor bedoelt zijn.

Hadou

Turkse taal kan iedereen lezen en schrijven. Tamazight niet!! al thans niet door iedereen..
En niet alle Imazighen in NL komen uit Arif..
Ik heb niets tegen Arabisch in Religie.

athsaynou

Citaat van: Samariaan op 24/10/2005 om 19:37:20
Citaat van: m'Izran op 23/10/2005 om 18:29:06

het is niet alleen kwestie van geld, ook ruimte e.d., de 1e generatie moskeeen zitten ook vaak op plekken die er niet voor bedoelt zijn.

Het hoeft niet in de moskee, daar in de buurt kan, natuurlijk als er plek is in de moskee, maar ik zie hier om me heen dat de moskeeen moelijk samen werken met andere instellingen...moeilijk te benaderen.

athsaynou

Citaat van: ayned_m op 23/10/2005 om 13:53:40
azul Imazighen!

ayned

Hier ben ik het helemaal mee eens, we draaien een beetje door..we moeten oppassen dat we er niet in doorslaan..