de vrijdagpreek in het Tmazight

Gestart door Azjdhiedh, 23/10/2005 om 03:21:41

Azjdhiedh

ik denk dat veel meer jeugd naar de moskee zou gaan als de vrijdagpreek in het Tmazight gehouden zou worden.

wat denken jullie ervan?

Inuit

Citaat van: Uchan op 23/10/2005 om 03:21:41
ik denk dat veel meer jeugd naar de moskee zou gaan als de vrijdagpreek in het Tmazight gehouden zou worden.

wat denken jullie ervan?
dat weet ik niet, maar ik weet wel zeker dat de oudere generatie marokkanen en de jongeren die nu al gaan, dan wel snappen wat de refqih zegt :)

Samariaan

Dit wordt al gedaan in Vlissingen, en is een daverend succes (vooral onder de vrouwen, maar ook onder de jongeren)

Laatst toen ik in Imzouren was had ik ook het genoegen om de preek in Tamazight te horen, of is dit gewoon normaal in Arif? Vond het wel bijzonder.

Azjdhiedh

Citaat van: Samariaan op 23/10/2005 om 03:29:44
Dit wordt al gedaan in Vlissingen, en is een daverend succes (vooral onder de vrouwen, maar ook onder de jongeren)

Laatst toen ik in Imzouren was had ik ook het genoegen om de preek in Tamazight te horen, of is dit gewoon normaal in Arif. Vond het wel bijzonder.
als de refqih amazigh is dan gebeurt dit meestal wel..tenzij het bijvoorbeeld een stad betreft met een gemengde bevolking

Idir

Citaat van: Inuit op 23/10/2005 om 03:25:16

wat denken jullie ervan?
dat weet ik niet, maar ik weet wel zeker dat de oudere generatie marokkanen en de jongeren die nu al gaan, dan wel snappen wat de refqih zegt :)

Heb zo'n 15 jaar geen moskee van binnen gezien, maar als het in het Tamazight komt dan wil dat wel even overwegen.. :D

Ik pleit daarom voor Amazigh moskeeën! ;)

Samariaan

Citaat van: Uchan op 23/10/2005 om 03:31:13
Citaat van: Samariaan op 23/10/2005 om 03:29:44

Laatst toen ik in Imzouren was had ik ook het genoegen om de preek in Tamazight te horen, of is dit gewoon normaal in Arif. Vond het wel bijzonder.
als de refqih amazigh is dan gebeurt dit meestal wel..tenzij het bijvoorbeeld een stad betreft met een gemengde bevolking

Dat is ook wel zo ja, arabisch is dan gewoon lingua franca.

Ik weet dat ze in Damascus achter in de moskee oordopjes hebben hangen waarin je de preek in vertaling kunt horen (Engels), soms zie ik ook wel in moskeeen in Europa groepjes achterin zitten die een prive vertaling krijgen in hun eigen taal.

Dobry Den

wat denken jullie ervan?

ik denk dat het alleen opgaat voor het mannelijke deel van de jeugd.

Idir

Citaat van: ! op 23/10/2005 om 04:04:44

wat denken jullie ervan?

ik denk dat het alleen opgaat voor het mannelijke deel van de jeugd.

Dan moeten daarnaast ook activiteiten speciaal voor Timgharin opgezet worden ;)

Dobry Den

Citaat van: Idir op 23/10/2005 om 04:06:45

ik denk dat vrouwen meer baat hebben aan voorzieningen.

Azjdhiedh

het is eigelijk best vreemd dat we de vrijdagpreek niet in onze eigen taal geven.
tot zover ik weet is het niet haram toch..?
ik zie dat o.a. de Turken dat doen.

Idir

Citaat van: ! op 23/10/2005 om 04:09:19
Citaat van: Idir op 23/10/2005 om 04:06:45

ik denk dat vrouwen meer baat hebben aan voorzieningen.

Noem eens wat?

Dobry Den

Idir

Citaat van: ! op 23/10/2005 om 04:54:00
Citaat van: Idir op 23/10/2005 om 04:29:26
Noem eens wat?

Kinderopvang is geen luxe!

Bedoel je dat het via/bij een moskee geregeld wordt of in het algemeen kinderopvang zodat de Marokaanse dames/vrouwen "hen dingen"kunnen doen??

Samariaan

Citaat van: ! op 23/10/2005 om 04:54:00
Citaat van: Idir op 23/10/2005 om 04:29:26
Noem eens wat?

Kinderopvang is geen luxe!

voorzieningen moeten zeker worden verbeterd, vooral wanneer het aankomt op wasruimte, bidruimte en openingstijden van het vrouwengedeelte in het algemeen (bij sommige moskeeen is het bv alleen open op Vrijdag). Heeft ook te maken dat de 1e generatie moskeeen gewoon vaak te klein of niet gepast zijn voor dit soort uitbreidingen, er is hoop te zien in de 2e generatie moskeeen. Maar men moet vermijden het idee dat "vrouwen toch niet verplicht zijn om naar de moskee te gaan", dit mag zo zijn maar de keuze moet wel degelijk worden gegeven, en niet voor heb worden gemaakt.

Dobry Den

Citaat van: Idir op 23/10/2005 om 04:59:28
Bedoel je dat het via/bij een moskee geregeld wordt of in het algemeen kinderopvang zodat de Marokaanse dames/vrouwen "hin dingen"kunnen doen??

Moskeeen zouden voor deze voorziening moeten zorgen. Een ruimte in de moskee waarin de kinderen tijdens het gebed en gepreek. terecht kunnen. Natuurlijk onder een wakend oog van een aantal kinderleid(st)ers. Het is namelijk geen doen om tijdens het gebed of een preek de kinderen bij de vrouwen te houden. Kinderen zijn kinderen en zitten dus niet stil, maken lawaai, willen spelen etc etc.