HET IS ASEKKIF EN GEEN HARIRA, DAMES!

Gestart door Tamment n Souss, 20/10/2005 om 13:04:32

Tamment n Souss

Citaat van: shel7i op 25/10/2005 om 20:52:08
Citaat van: Rqinew op 25/10/2005 om 05:35:38
amazigh vocubulaire my ass, dat een soussie dat woord gebruikt is zijn zaak.
Tarifit is tarifit en geen tashelhieth ook geen dialect van maar een aparte taal die alle ontwikkelingen heeft door gemaakt als alle andere talen!
Mensen zijn een beetje doorgeschoten met dit taal gedoe.
Alle talen hebben leenwoorden, letterlijk alle talen en dus doe niet mee aan die onzin die oa de souassa ons willen aanpraten.
Lever het Tarifit niet in voor het Tashelhiet, want anders hebben we helemaal niets meer over van onze roots!
Gevaarlijke sneaks die souassa altijd al gevonden!

Er is niks mis met dat mensen je proberen te wijzen op taalkundige feiten, hoef je je nog niet meteen op de tenen getrapt te voelen en mensen "souassa" en "sneaky" noemen.

Maar goed, waar mensen van andere dialecten en andere landen graag van elkaar willen leren en leenwoorden zoveel mogelijk uit hun vocabulaire willen verbannen, zijn er teveel "rouaffa" die de verdeel en heers tactieken van weleer te diep in zich hebben laten doordringen. Misschien moet deze site zo langzamerhand riffijnen.nl (of "rouaffa.nl" op Rqinew's manier van spreken) gaan heten, ipv Amazigh (wat dus alle dialecten omvat, en je ook naar elkaar toe mag reiken en dingen aangeven), een naam die 't dus eigenlijk steeds minder verdient merk ik.

ps: ik ben geen asoussie, maar een beetje respect naar anderen mag wel, voor we hier ook anti-rouaffa dingen gaan neerploffen).

Azul,

Precies!

Tamment n Souss

Citaat van: Rqinew op 25/10/2005 om 22:58:18
Citaat van: shel7i op 25/10/2005 om 20:52:08
Citaat van: Rqinew op 25/10/2005 om 05:35:38
amazigh vocubulaire my ass, dat een soussie dat woord gebruikt is zijn zaak.
Tarifit is tarifit en geen tashelhieth ook geen dialect van maar een aparte taal die alle ontwikkelingen heeft door gemaakt als alle andere talen!
Mensen zijn een beetje doorgeschoten met dit taal gedoe.
Alle talen hebben leenwoorden, letterlijk alle talen en dus doe niet mee aan die onzin die oa de souassa ons willen aanpraten.
Lever het Tarifit niet in voor het Tashelhiet, want anders hebben we helemaal niets meer over van onze roots!
Gevaarlijke sneaks die souassa altijd al gevonden!

Er is niks mis met dat mensen je proberen te wijzen op taalkundige feiten, hoef je je nog niet meteen op de tenen getrapt te voelen en mensen "souassa" en "sneaky" noemen.

Maar goed, waar mensen van andere dialecten en andere landen graag van elkaar willen leren en leenwoorden zoveel mogelijk uit hun vocabulaire willen verbannen, zijn er teveel "rouaffa" die de verdeel en heers tactieken van weleer te diep in zich hebben laten doordringen. Misschien moet deze site zo langzamerhand riffijnen.nl (of "rouaffa.nl" op Rqinew's manier van spreken) gaan heten, ipv Amazigh (wat dus alle dialecten omvat, en je ook naar elkaar toe mag reiken en dingen aangeven), een naam die 't dus eigenlijk steeds minder verdient merk ik.

ps: ik ben geen asoussie, maar een beetje respect naar anderen mag wel, voor we hier ook anti-rouaffa dingen gaan neerploffen).
Neerbuigend doen over de riffijnen doen jullie nog meer dan de arabieren dat doen.
Heb het al meerdere malen meegemaakt en ook op sites die souassa grelateerd zijn dus nou niet ziellig gaan doen.
Het is allemaal oke als er iets gezegd word maar dat vingertje wijzen van de souassa dat het riffijns minderwaardig zou zijn aan de rest van de amazigh talen, begint langzamerhand te vervelen!
Jullie hebben jullie taal en wij de onze toon respect voor mijn taal en kom niet met je vingertje aanzetten dat woorden die ik gebruik onjuist zouden zijn.
Geldt niet alleen voor jou maar voor al jullie souassa en arabieren, het Rifijns is puur en taal op zich, hoef er niets aan te veranderen om jullie een plezier te doen of jullie maatjes in het Ircam.
mazzel!

Ah gossie...droog je traantjes nu maar en wen er maar vast aan, zou ik zeggen.

..........

Ewa a tassousieth n'refdiehath, als iemand met ervaring met de souassa honing kan ik je vertellen dat hoe zoet ook de smaak in het begin is, deze altijd eindigd met ondraagelijke bitterheid!
Mocht het een feit worden dat jullie dansende atlas nichten zouden gaan heersen, geloof me word dan liever een koellie die zn marokkaanse paspoort opvreet.
Begin maar aan het idee te wennen dat niet alle Riffijnen slapen en de groeten!

Azjdhiedh

Citaat van: Rqinew op 26/10/2005 om 19:27:17
Ewa a tassousieth n'refdiehath, als iemand met ervaring met de souassa honing kan ik je vertellen dat hoe zoet ook de smaak in het begin is, deze altijd eindigd met ondraagelijke bitterheid!
Mocht het een feit worden dat jullie dansende atlas nichten zouden gaan heersen, geloof me word dan liever een koellie die zn marokkaanse paspoort opvreet.
Begin maar aan het idee te wennen dat niet alle Riffijnen slapen en de groeten!

hahahaha, azul a thawmat,

het komt door die bittere nasmaak dat ze zo hard dansen!

..........

Citaat van: Uchan op 26/10/2005 om 19:31:23
Citaat van: Rqinew op 26/10/2005 om 19:27:17
Ewa a tassousieth n'refdiehath, als iemand met ervaring met de souassa honing kan ik je vertellen dat hoe zoet ook de smaak in het begin is, deze altijd eindigd met ondraagelijke bitterheid!
Mocht het een feit worden dat jullie dansende atlas nichten zouden gaan heersen, geloof me word dan liever een koellie die zn marokkaanse paspoort opvreet.
Begin maar aan het idee te wennen dat niet alle Riffijnen slapen en de groeten!

hahahaha, azul a thawmat,

het komt door die bittere nasmaak dat ze zo hard dansen!
waarschijnlijk ;D self made extacy !
D'reqfiethen tahshiesheth n a3raben a tawmat, nethnien m ifi3riewen wa dejsen woe tiqeth!

shel7i

Citaat van: Rqinew op 26/10/2005 om 19:27:17
Ewa a tassousieth n'refdiehath, als iemand met ervaring met de souassa honing kan ik je vertellen dat hoe zoet ook de smaak in het begin is, deze altijd eindigd met ondraagelijke bitterheid!
Mocht het een feit worden dat jullie dansende atlas nichten zouden gaan heersen, geloof me word dan liever een koellie die zn marokkaanse paspoort opvreet.
Begin maar aan het idee te wennen dat niet alle Riffijnen slapen en de groeten!

Nu weet ik weer waarom ik deze site een jaar lang links had laten liggen.

..........

Citaat van: shel7i op 26/10/2005 om 19:48:50
Citaat van: Rqinew op 26/10/2005 om 19:27:17
Ewa a tassousieth n'refdiehath, als iemand met ervaring met de souassa honing kan ik je vertellen dat hoe zoet ook de smaak in het begin is, deze altijd eindigd met ondraagelijke bitterheid!
Mocht het een feit worden dat jullie dansende atlas nichten zouden gaan heersen, geloof me word dan liever een koellie die zn marokkaanse paspoort opvreet.
Begin maar aan het idee te wennen dat niet alle Riffijnen slapen en de groeten!

Nu weet ik weer waarom ik deze site een jaar lang links had laten liggen.
zakdoekkie?

shel7i

Citaat van: Rqinew op 26/10/2005 om 19:54:29
zakdoekkie?
Citeer

Een kopieërmachine om Tamment's fijngesneden sneren naar jou wat geautomatiseerder te kunnen kopiëren?


ps: Mensen als jij hebben geen stijl, alsmaar verdeeldheid zaaien, alsof er al niet genoeg was. Maar goed, genoeg sites (kabyle.com, chawi, etc.) waar ze wat open-minded'er zijn gelukkig. En ook zuiverdere woordenschat hebben waar je wat van kan leren ipv steeds moet onderwijzen zoals hier, maar dat is je al verteld. :D

..........

Citaat van: shel7i op 26/10/2005 om 20:02:00
Citaat van: Rqinew op 26/10/2005 om 19:54:29
zakdoekkie?
Citeer

Een kopieërmachine om Tamment's fijngesneden sneren naar jou wat geautomatiseerder te kunnen kopiëren?


ps: Mensen als jij hebben geen stijl, alsmaar verdeeldheid zaaien, alsof er al niet genoeg was. Maar goed, genoeg sites (kabyle.com, chawi, etc.) waar ze wat open-minded'er zijn gelukkig. En ook zuiverdere woordenschat hebben waar je wat van kan leren ipv steeds moet onderwijzen zoals hier, maar dat is je al verteld. :D
hmm ik ben blij dat je kunt lachen om je slappe preek kind
Op alles ben ik open minded behalve op mn roots, het is zoals het is en geen rat, soussie of wat die er tussen gaan komen en er aan gaat knabbelen!
En als je nu uitgejankt bent wens ik je veel suckses met je shelhie sites.

shel7i

Citaat van: Rqinew op 26/10/2005 om 20:07:00hmm ik ben blij dat je kunt lachen om je slappe preek kind
Op alles ben ik open minded behalve op mn roots, het is zoals het is en geen rat, soussie of wat die er tussen gaan komen en er aan gaat knabbelen!
En als je nu uitgejankt bent wens ik je veel suckses met je shelhie sites.


Degene die hier jankt dat ie zich bedreigd voelt, ben jij en je Ben3man vriendje. Gelukkig alleen dat er teveel Irifiyen zijn die wel graag woorden uit andere dialecten willen halen, en niet zoals jij denken. Je zult 't hoe dan ook moeten accepteren. Tarifit is sowieso ook 't 'lelijke eendje' onder de Zenata varianten, met vele letterveranderingen t.o.v. de andere Zenata-varianten, dus inleveren zul je sowieso moeten. Zakdoekkies kun je dus beter bij je houden voor jezelf, want die zul je nog veel nodig hebben.

..........

Citaat van: shel7i op 26/10/2005 om 20:10:56
Citaat van: Rqinew op 26/10/2005 om 20:07:00hmm ik ben blij dat je kunt lachen om je slappe preek kind
Op alles ben ik open minded behalve op mn roots, het is zoals het is en geen rat, soussie of wat die er tussen gaan komen en er aan gaat knabbelen!
En als je nu uitgejankt bent wens ik je veel suckses met je shelhie sites.


Degene die hier jankt dat ie zich bedreigd voelt, ben jij en je Ben3man vriendje. Gelukkig alleen dat er teveel Irifiyen zijn die wel graag woorden uit andere dialecten willen halen, en niet zoals jij denken. Je zult 't hoe dan ook moeten accepteren. Tarifit is sowieso ook 't 'lelijke eendje' onder de Zenata varianten, met vele letterveranderingen t.o.v. de andere Zenata-varianten, dus inleveren zul je sowieso moeten. Zakdoekkies kun je dus beter bij je houden voor jezelf, want die zul je nog veel nodig hebben.
Ik denk dat je mijn boodschap niet begrijpt
Kijk dombo ik laat me niets opdringen door de souassiaanse teven of jullie IRCAM vriendjes.
Zoals mijn voorouders stierven voor een Riffijnse vrijheid zal ik er ook sterven als het moet.
Liever dood als een man dan aansluiting bij de refdeah n sous en de westerlijke a3rabben waar jullie nu nog als voornaamste ammusament voor dienen.
ga je druk maken om jullie eer dat dagelijks door de arabieren weg geneu.... word ipv een strijd aan te gaan tegen de enigen die mans genoeg waren om een strijd aan te gaan tegen grootse machten!
Weet je ashelhi n zmar, de arabieren zijn openlijk over de haat jegens de rifijnen, jullie delen de zelfde mening maar passen een taktiek van gluiperds aan.
Zoals broeder bene3man al zei, ik als riffijn heb geen ruk met jullie te maken dus wat nou verdeeldheid als ik me nooit aagesloten voel of ben met jullie!
Wen maar aan het idee dat een echte rifijn zich niets laat opringen en zo niet muren zat!

Ben3men

#26
Citeer
Degene die hier jankt dat ie zich bedreigd voelt, ben jij en je Ben3man vriendje.
Er zijn nog tientallen anderen. Wie dat niet doet, Kent die achterlijke organisatie van IRCAM niet.

CiteerGelukkig alleen dat er teveel Irifiyen zijn die wel graag woorden uit andere dialecten willen halen, en niet zoals jij denken.
Ik ben ook voor het vervangen van Arabische en Spaanse woorden in Tarifit met Amazigh woorden. Maar zeker niet met de lelijke sous woorden.

CiteerTarifit is sowieso ook 't 'lelijke eendje' onder de Zenata varianten, met vele letterveranderingen t.o.v. de andere Zenata-varianten, dus inleveren zul je sowieso moeten.
Tarifit bestaat niet echt. Het dialect van Tatouzit is anders dan die van Ibakoyen en die van Ibakoyen is anders dan die van Ait Ouyagher, enz. . Ik vind het dialect van Ait  Touzin de mooiste taal op aarde.  Ik komt zelf niet uit Ait Touzin. Maar Tasousit is de lelijkste taal in de wereld en die wil ik niet als mijn moedetaal hebben.
Hoe kan je praten over Zennata dialecten, terwijl je er geen verstand van hebt. We Zennata bepalen zelf hoe we onze dialecten moeten standaardiseren. Bemoei niet met de zaken van anderen.



Azjdhiedh

als er zoiezo woorden uit het Tmazight n'arif vervangen zouden worden. is het, het meest logisch om ze te vervangen door woorden uit Tmazight n'rekbayer(kabyle) aangezien deze qua taal, cultuur en uiterlijk het meest gelijk zijn aan ons.

Azjdhiedh

Citaat van: shel7i op 26/10/2005 om 19:48:50
Nu weet ik weer waarom ik deze site een jaar lang links had laten liggen.

ik vraag me af waarom je terug bent gekomen dan..????
we hebben je absoluut niet gemist.

Tamment n Souss

Citaat van: Rqinew op 26/10/2005 om 20:21:24
Citaat van: shel7i op 26/10/2005 om 20:10:56
Citaat van: Rqinew op 26/10/2005 om 20:07:00hmm ik ben blij dat je kunt lachen om je slappe preek kind
Op alles ben ik open minded behalve op mn roots, het is zoals het is en geen rat, soussie of wat die er tussen gaan komen en er aan gaat knabbelen!
En als je nu uitgejankt bent wens ik je veel suckses met je shelhie sites.


Degene die hier jankt dat ie zich bedreigd voelt, ben jij en je Ben3man vriendje. Gelukkig alleen dat er teveel Irifiyen zijn die wel graag woorden uit andere dialecten willen halen, en niet zoals jij denken. Je zult 't hoe dan ook moeten accepteren. Tarifit is sowieso ook 't 'lelijke eendje' onder de Zenata varianten, met vele letterveranderingen t.o.v. de andere Zenata-varianten, dus inleveren zul je sowieso moeten. Zakdoekkies kun je dus beter bij je houden voor jezelf, want die zul je nog veel nodig hebben.
Ik denk dat je mijn boodschap niet begrijpt
Kijk dombo ik laat me niets opdringen door de souassiaanse teven of jullie IRCAM vriendjes.
Zoals mijn voorouders stierven voor een Riffijnse vrijheid zal ik er ook sterven als het moet.
Liever dood als een man dan aansluiting bij de refdeah n sous en de westerlijke a3rabben waar jullie nu nog als voornaamste ammusament voor dienen.
ga je druk maken om jullie eer dat dagelijks door de arabieren weg geneu.... word ipv een strijd aan te gaan tegen de enigen die mans genoeg waren om een strijd aan te gaan tegen grootse machten!
Weet je ashelhi n zmar, de arabieren zijn openlijk over de haat jegens de rifijnen, jullie delen de zelfde mening maar passen een taktiek van gluiperds aan.
Zoals broeder bene3man al zei, ik als riffijn heb geen ruk met jullie te maken dus wat nou verdeeldheid als ik me nooit aagesloten voel of ben met jullie!
Wen maar aan het idee dat een echte rifijn zich niets laat opringen en zo niet muren zat!

En wij willen niks te maken hebben met achterlijke Rifijnen zoals jou. Denk je echt dat we op jou zitten te wachten, aya rifi n ixxan?