HET IS ASEKKIF EN GEEN HARIRA, DAMES!

Gestart door Tamment n Souss, 20/10/2005 om 13:04:32

Tamment n Souss

Citaat van: Uchan op 27/10/2005 om 02:29:55
als er zoiezo woorden uit het Tmazight n'arif vervangen zouden worden. is het, het meest logisch om ze te vervangen door woorden uit Tmazight n'rekbayer(kabyle) aangezien deze qua taal, cultuur en uiterlijk het meest gelijk zijn aan ons.

Is dat zo? Begin dan maar met de "L" en "Fellawen" te gebruiken, ipv "R" en "Ghafun", zoals in het Tamazight N Souss en Tamazight N Kabyle.

Zwakkeling, wees eens trots op je Tarifit, ipv herkenning te zoeken bij een ander Tamazight variant dat helemaaaaaaaaaaaaaaaal niet op het jouwe lijkt.

Ik vind Ikbaliyen helemaal niet op Irifiyen lijken; verre van dat. Het zijn Algerijnen en wij zijn Marokkanen, vergeet dat niet.

Ik heb een boekje gehad van een Akbayli, daarin heeft hij me laten zien dat de puurste Imazighen uit Marokko komen; Ikbayliyen zijn qua DNA gemengd met Arabieren. Hij vond dat wij dat moesten waarderen en respecteren. Toen ik zei, dat Irifiyen zich meer verwant voelen met hem, was dit zijn antwoord:

"Hoe komen zij daar op? Een Arifi of eeen Asoussi zijn pure Imazighen, dat kan ik helaas niet van mijzelf zeggen. Wij zijn de afgelopen 150 jaar gemengd met Fransen en Arabieren". Alhoewel, we dat nu proberen te voorkomen om ons Amazigh DNA veilig te stellen."

Marokko is het land met de meeste Imazighen en heeft de meest behouden Amazigh cultuur, waar dan ook ter wereld.

Dus, ayaghayour amqqran, koester dat en probeer het beetje cultuur dat je nog hebt te behouden.

Ben3men

Citeer

Is dat zo? Begin dan maar met de "L" en "Fellawen" te gebruiken, ipv "R" en "Ghafun", zoals in het Tamazight N Souss en Tamazight N Kabyle.

Nee, dat gaan we niet vervangen, omdat het ons dialect is. 'G' in Nederland wordt door de Limburgers anders uitgesproken dan in Amsterdam.

In Rif wordt de letter 'k' in de omgeving van Nador soms anders uitgesproken dan in de omgeving van Alhocima.
Ook binnen Alhocima wordt de letter 'G' op verschillende manieren uitgesproken.

Wij Irifian hebben geen last van hoe je een bepaald letter uitspreekt. De manier waar Isousian hun taal uitsproken, hoeven ze ook niet te veranderen. Het gaan om de woordenschat.
Het wel of niet uitspreken van sommige letters zoals Ait Wayagher dat doen met R, hoef ook niet vervagen te worden.
Het gaat om de woorden die uit Sous Tarifit binnen komen, terwijl geen Rif woord in Tasousit mag gebruikt worden.

Ighes

#32
Azul,

Meesterlijk ruzie, ga zo door... heb echt in de deuk gelegen.

Mijn god een zwakzinnige Tassusiet komt hier ons even vertellen war onze moedertaal is, wat een lef.

Even terug naar de soep.. waar het allemaal om ging. In Arif heet soep Tâhrîrt en dit is geen Arabisch... het woordje word ook in darja gebruikt en heet dan Lehrira.

Tâhrîrt/Asekkif(soep) komt van êhru/skef (opdrinken).

Lees verder op

http://www.tawiza.nl/content/actueel.php?id=250&igg=actueel


Tamment n Souss

Citaat van: Ben3men op 27/10/2005 om 13:01:40
Citeer

Is dat zo? Begin dan maar met de "L" en "Fellawen" te gebruiken, ipv "R" en "Ghafun", zoals in het Tamazight N Souss en Tamazight N Kabyle.

Nee, dat gaan we niet vervangen, omdat het ons dialect is. 'G' in Nederland wordt door de Limburgers anders uitgesproken dan in Amsterdam.

In Rif wordt de letter 'k' in de omgeving van Nador soms anders uitgesproken dan in de omgeving van Alhocima.
Ook binnen Alhocima wordt de letter 'G' op verschillende manieren uitgesproken.

Wij Irifian hebben geen last van hoe je een bepaald letter uitspreekt. De manier waar Isousian hun taal uitsproken, hoeven ze ook niet te veranderen. Het gaan om de woordenschat.
Het wel of niet uitspreken van sommige letters zoals Ait Wayagher dat doen met R, hoef ook niet vervagen te worden.
Het gaat om de woorden die uit Sous Tarifit binnen komen, terwijl geen Rif woord in Tasousit mag gebruikt worden.



"Het gaat om de woorden die uit Sous Tarifit binnen komen, terwijl geen Rif woord in Tasousit mag gebruikt worden"

Dus hier gaat het om?

ayned_m

#34
azuul ighes !
je ziet dat zij maar een blaffende teef is !!! dat zij maar een puur taqeh.....ct is !
vorige keer had ze het over DVD hoezen ! en nu  heeft het over een boek die zij ze3ma van een aqbayli gekregen heeft . ze3ma lekker belangrijk !
iwa a refdihet n souss , vertel ons  iets over die boek  dan kunnen we hem koopen, of lennen .Ja waarom niet ? Als je ziet dat de waarheid in die boek ligt!
Hoe bedoel je met dat zieke shit van jouw  'dat wij Markkaanen zijn ,en ze zijn algerijens ? "
Hoezo ? aan een kant krijg je van hun aandacht, boeken  en misschien meer ! en aan de andere kant  zijn ze geen imazighen!!! heheheheh
Waarom zoek jij geen raampje in Amstredam  en laat je tmazight en imazighen met rust?
Hier ga je in strijd die je nooit zou winnen ! weet je waarom ?> je bent hier alleen , jij hebt geen gelijk  en jij hebt geen trots, en jij bent aan de kant gezet door iedereen !
Als je zo denkt over irifeyyen, wat doe jij hier, dan ??  jij weet wel dat je  met irifeyyen niet kan opschieten , niet alleen  maar hier op deze sites, maar ook in je privé leven ! dus blijf maar in je hok.AUB.
yallah qewwad

Ighes

Citaat van: Ben3men op 27/10/2005 om 13:01:40
Citeer

Is dat zo? Begin dan maar met de "L" en "Fellawen" te gebruiken, ipv "R" en "Ghafun", zoals in het Tamazight N Souss en Tamazight N Kabyle.

Nee, dat gaan we niet vervangen, omdat het ons dialect is. 'G' in Nederland wordt door de Limburgers anders uitgesproken dan in Amsterdam.

In Rif wordt de letter 'k' in de omgeving van Nador soms anders uitgesproken dan in de omgeving van Alhocima.
Ook binnen Alhocima wordt de letter 'G' op verschillende manieren uitgesproken.

Wij Irifian hebben geen last van hoe je een bepaald letter uitspreekt. De manier waar Isousian hun taal uitsproken, hoeven ze ook niet te veranderen. Het gaan om de woordenschat.
Het wel of niet uitspreken van sommige letters zoals Ait Wayagher dat doen met R, hoef ook niet vervagen te worden.
Het gaat om de woorden die uit Sous Tarifit binnen komen, terwijl geen Rif woord in Tasousit mag gebruikt worden.


Er hoeft helemaal niets vervangen worden, dat hier een gekke Tassusit en domme Acelhi vreemde dingen lopen te roepen... moeten ze zelf weten.
Iedere streek heeft zijn eigen woorden en die hoeven we echt niet te vervangen.

We zeggen voor morgen bijv. Tiwaca, terwijl in andere strekken zeggen ze Azzeka. Het is natuurlijk onzin om te gaan roepen dat Tiwaca of Azzeka een beter Tmazight is.

Maar als we Tmazight goed willen schrijven dan moeten we aan simpele regels voldoen.

Ben3men

#36
Citeer
Maar als we Tmazight goed willen schrijven dan moeten we aan simpele regels voldoen.
Ieder streek mag zijn dialect en subdialect behouden en hoeven nooit veranderd te worden, wat mij betreft.

Maar het gaat om het creëren van Standaard Tamazight.

Ik vind dat bij het creëren van Standaard Tamazight rekeningen gehouden moet worden met alle dialecten in Noord Afrika zelfs met die in Boerkinafaso.

Maar IRCAM ziet Tasousit als de enige goede taal en dat andere dialecten gewoon niets waard zijn.

Omdat ik een mooie moedertaal wil, wil ik als het kan mooie woorden ingenomen worden in het Standaard Tamazight. Lelijke woorden uit Rif mogen niet gebuikt worden, In plaats daarvan komen mooier woorden uit Boerkinafasi, Sinigal, Libie, Sous, etc.

Maar lelijke woorden uit Sous, moeten ook plaats maken voor mooier woorden uit Rif, Mali, Libie, Algerije, etc.



ayned_m

>>>>>
Het gaat om de woorden die uit Sous Tarifit binnen komen, terwijl geen Rif woord in Tasousit mag gebruikt worden"

Dus hier gaat het om? >>>>>

klopt, geen Rif woorden in tasoussit ! er is geen geen plek  hehheh! zoveel arabische woorden in tassoussit , dus dat is  genoeg hehehehh!
yallah qewwad

Ighes

#38
Citaat van: Ben3men op 27/10/2005 om 13:34:59
Citeer
Maar als we Tmazight goed willen schrijven dan moeten we aan simpele regels voldoen.
Ieder streek mag zijn dialect en subdialect behouden en hoeven nooit veranderd te worden, wat mij betreft.

Maar het gaat om het creëren van Standaard Tamazight.

Ik vind dat bij het creëren van Standaard Tamazight rekeningen gehouden moet worden met alle dialecten in Noord Afrika zelfs met die in Boerkinafaso.

Maar IRCAM ziet Tasousit als de enige goede taal en dat andere dialecten gewoon niets waard zijn.

Omdat ik een mooie moedertaal wil, wil ik als het kan mooie woorden ingenomen worden in het Standaard Tamazight. Lelijke woorden uit Rif mogen niet gebuikt worden, In plaats daarvan komen mooier woorden uit Boerkinafasi, Sinigal, Libie, Sous, etc.

Maar lelijke woorden uit Sous, moeten ook plaats maken voor mooier woorden uit Rif, Mali, Libie, Rif, etc.





Ik raad je aan om lezingen te bezoeken van mensen die echt verstand van hebben en laat je niet gek maaken door idioten zoals mevrouw Tassusit.

Denk je nou echt dat wij Irifyen onze taal in gaan ruilen voor Tassusit omdat Issusyen denken dat hun taal mooier en beter is dan Tmazigh van de Atlas of Tmazight van Arif.


Ps je moet eens naar een Assussi film kijken, die taal heeft volgens mij meer Arabische woorden dan Tarift.

Tamment n Souss

Citaat van: Ighes op 27/10/2005 om 13:08:50
Azul,

Meesterlijk ruzie, ga zo door... heb echt in de deuk gelegen.

Mijn god een zwakzinnige Tassusiet komt hier ons even vertellen war onze moedertaal is, wat een lef.

Even terug naar de soep.. waar het allemaal om ging. In Arif heet soep Tâhrîrt en dit is geen Arabisch... het woordje word ook in darja gebruikt en heet dan Lehrira.

Tâhrîrt/Asekkif(soep) komt van êhru/skef (opdrinken).

Lees verder op

http://www.tawiza.nl/content/actueel.php?id=250&igg=actueel



Wat is jouw probleem, botje? De enige die hier zwakzinnig is, is jouw soort.

Dat jullie "slokje" asekkif noemen kan mij niet schelen, maar leen geen woorden van het Arabisch om die dan tot Rifijns te bombarderen.
Tahrirt is zo Arabisch wat, dat kan ik dus niet van Asekkif zeggen.

Hoe zal ik het een dom persoon eens uit leggen?

Hmmmmm, het gaat om een eeuwenoude soep, laten we zeggen, een soep waarvan de ingrediënten uit behouden en volwaardige Amazigh talen bestaan, zoals het Tashelhit, Tarifit en Taqbaylit. Op een gegeven moment begint het op te raken en blijft er nog een slokje over, kan je me nog volgen?

Wat er dus eigenlijk overgebleven is van het Tarifit is een "slokje" soep van de talen der Amazigh.
Dus wat ga je dan doen je om meer "soep" te maken? Weer ingrediënten toevoegen zodat het weer een volwaardige, volle, lekkere "soep" wordt en het Tarifit weer kan aansluiten bij haar oorspronkelijke stam.







Tamment n Souss

Citaat van: ayned_m op 27/10/2005 om 13:21:09
azuul ighes !
je ziet dat zij maar een blaffende teef is !!! dat zij maar een puur taqeh.....ct is !
vorige keer had ze het over DVD hoezen ! en nu  heeft het over een boek die zij ze3ma van een aqbayli gekregen heeft . ze3ma lekker belangrijk !
iwa a refdihet n souss , vertel ons  iets over die boek  dan kunnen we hem koopen, of lennen .Ja waarom niet ? Als je ziet dat de waarheid in die boek ligt!
Hoe bedoel je met dat zieke shit van jouw  'dat wij Markkaanen zijn ,en ze zijn algerijens ? "
Hoezo ? aan een kant krijg je van hun aandacht, boeken  en misschien meer ! en aan de andere kant  zijn ze geen imazighen!!! heheheheh
Waarom zoek jij geen raampje in Amstredam  en laat je tmazight en imazighen met rust?
Hier ga je in strijd die je nooit zou winnen ! weet je waarom ?> je bent hier alleen , jij hebt geen gelijk  en jij hebt geen trots, en jij bent aan de kant gezet door iedereen !
Als je zo denkt over irifeyyen, wat doe jij hier, dan ??  jij weet wel dat je  met irifeyyen niet kan opschieten , niet alleen  maar hier op deze sites, maar ook in je privé leven ! dus blijf maar in je hok.AUB.
yallah qewwad


Ik ben helemaal GEK van Ikbayliyen, kanjers zijn het.


Ighes

Citaat van: Tamment n Souss link=topic=7183.msg156429#msg156429

Ik ben helemaal GEK van Ikbayliyen, kanjers zijn het.
quote]

En ik ben helemaal weg van Tissusyen... als ze normaal in hun hoofd zijn.

MBTiza

fuck die Kabyliers, zij denken ook alleen in Kabyle termen, Kabyle dit, Kabyle dat.

Tamment n Souss

Citaat van: Verweggistaan op 27/10/2005 om 14:07:51
fuck die Kabyliers, zij denken ook alleen in Kabyle termen, Kabyle dit, Kabyle dat.


azuul ighes !
je ziet dat zij maar een blaffende teef is !!! dat zij maar een puur taqeh.....ct is !
vorige keer had ze het over DVD hoezen ! en nu  heeft het over een boek die zij ze3ma van een aqbayli gekregen heeft . ze3ma lekker belangrijk !
iwa a refdihet n souss , vertel ons  iets over die boek  dan kunnen we hem koopen, of lennen .Ja waarom niet ? Als je ziet dat de waarheid in die boek ligt!
Hoe bedoel je met dat zieke shit van jouw  'dat wij Markkaanen zijn ,en ze zijn algerijens ? "
Hoezo ? aan een kant krijg je van hun aandacht, boeken  en misschien meer ! en aan de andere kant  zijn ze geen imazighen!!! heheheheh
Waarom zoek jij geen raampje in Amstredam  en laat je tmazight en imazighen met rust?
Hier ga je in strijd die je nooit zou winnen ! weet je waarom ?> je bent hier alleen , jij hebt geen gelijk  en jij hebt geen trots, en jij bent aan de kant gezet door iedereen !
Als je zo denkt over irifeyyen, wat doe jij hier, dan ??  jij weet wel dat je  met irifeyyen niet kan opschieten , niet alleen  maar hier op deze sites, maar ook in je privé leven ! dus blijf maar in je hok.AUB.
yallah qewwad

Azul VWGS,

Wat vind jij van bovenstaande? Is dit nodig? Daarom prefereer ik een Kabyliër, in plaats van een smerige hond zoals Ayned. Zij weten tenminste hoe zij een vrouw moeten behandelen, nl. met respect.

Maar inderdaad, Kabyle is maar Kabyle.