interessante interview met een Amjahed (helaas in het arabisch)

Gestart door Mauri, 18/10/2005 om 19:13:23

abrid

Beste Klaproos,

Zou je de rest ook willen vertalen?
Ik ben je dankbaar.

Tqadac

Mauri

#31
Citaat van: abrid op 26/10/2005 om 12:26:06
Beste Klaproos,

Zou je de rest ook willen vertalen?
Ik ben je dankbaar.

Tqadac

azul Abrid ik ben hem ook zeer zeker dankbaar en hopelijk gaat hij verder met de vertaling.

Ben3men

Citaat van: Mauri op 26/10/2005 om 12:26:01
وفد عليهم بعض الخونة والعملاء من أعيان تمسمان واقترحوا عليهم ان يوجهوا جيوشهم شطر تمسمان للاستيلاء عليها

wafada 3alayhim ba3d alkhawana wa al 3omala2 min a3yan  temsaman.

hier heeft hij het over die erqaid uit temsaman en niet over mensen uit temsaman of zoals uchan het schreeft: Ait temsaman.

Tuurlijk gaat het niet over heel Temsaman. Dat heeft hij niet beweerd en ik ook niet.
Hij zei Temseman had verraders en ik heb het ook geschreven. Als hij had gezegd dat Ait Wayagher verraders had, had ik ook geschreven. als hij had gezegd dat in ieder stam verraders had, had ik ook geschreven. Ik snap je probleem niet. Als je niet tevreden bent, doe het beter.

noemid

Citaat van: Mauri op 26/10/2005 om 12:26:01
وفد عليهم بعض الخونة والعملاء من أعيان تمسمان واقترحوا عليهم ان يوجهوا جيوشهم شطر تمسمان للاستيلاء عليها

wafada 3alayhim ba3d alkhawana wa al 3omala2 min a3yan  temsaman.

hier heeft hij het over die erqaid uit temsaman en niet over mensen uit temsaman of zoals uchan het schreeft: Ait temsaman.

en dat verhaal over die erqaid is wel bekend en kwam ook voorbij in dat nps rif film waarbij de neef van abdelkrim het okk hads over die erqaid.

maar uit ervaring hebben we geleerd dat wij irifiyan het liefts geneigd zijn om meteen het hele stam zwart te maken (zie reactie van uchan), dus je had beter erqaid uit temsaman kunnen schrijven, want daar had hij het over.

want volgens die maatstaven telt marooko miljoenen verraders en want ieder dorp of stam waarvan hun erqaid zaken deed met de bezetter moeten we alle stamleden voor verraders uitmaken. want dat is wat ik uit dit haalde.

voor alle duidleijkheid. het hele interviw gaat over iets heel anders, maar zoals ik schreef door verkeerde misvattingen krijg je een hele andere discussie dan waar die interview overgaat.



juist! dat alle aith temsaman zouden toestemmen zou al gek zijn.


azul azul...tqadash voor de vertalingen

Azjdhiedh

Citaat van: abrid op 26/10/2005 om 09:36:14
Bedankt voor die vertalingen.

Diegene in Temsaman die pro Spaans was heette er qadi Qaddur. Hij wou geen strijd met de Spanjaarden.

azul a thawmat,

zoals je zeker al was opgevallen kom ik ook uit Temsaman.
dus ik heb hierover het een en ander gevraagd aan de oudere mensen uit de familie en anderen die er naar mijn mening wel verstand hadden.
het is idd.. zo dat in de r3ed n Abdkrim qadi Qaddur heette.
deze was gedurende een tijd van 20 jaar qadi in Temsaman.
wel vertelde zij mij dat deze, NIET pro spaans was, en dat er zelfs geregeld contact was tussen hem en Abdkrim of afgezanten.
een van de grootste verraders uit Temsaman was Boejewzan, hier hadden ze dan ook weinig goeds voor over.
deze verraders waren een grote doorn in het oog voor de imjahden, en men maakte er ook altijd korte metten mee als er een werd gepakt.

mn vraag aan jou is , heb je misschien iets (bron: ?) waaruit blijkt dat deze qadi qaddur toch pro spaans was.
dat zou ik dan graag aan de oudjes willen laten zien.

Azjdhiedh

ik heb het filmpje bekeken dat op de site van de NPS staat. hierin geeft dr. Omar el Khattabi aan dat de leiders van Tamsaman zich niet sterk genoeg achtte om weerstand te bieden tegen de spanjaarden.
maar dat zij nadat de ait Waryegher, Ibekouyen en ait Touzine de spanjaarden versloegen nadat zij Ighzar Amekrane hadden over gestoken en hun eerste verlies leden, zowel de ait Temsaman als meerdere andere stammen zich toen wel bij het verzet aansloten.

abrid

Citaat van: Uchan op 27/10/2005 om 19:37:25
Citaat van: abrid op 26/10/2005 om 09:36:14
Bedankt voor die vertalingen.

Diegene in Temsaman die pro Spaans was heette er qadi Qaddur. Hij wou geen strijd met de Spanjaarden.

azul a thawmat,

zoals je zeker al was opgevallen kom ik ook uit Temsaman.
dus ik heb hierover het een en ander gevraagd aan de oudere mensen uit de familie en anderen die er naar mijn mening wel verstand hadden.
het is idd.. zo dat in de r3ed n Abdkrim qadi Qaddur heette.
deze was gedurende een tijd van 20 jaar qadi in Temsaman.
wel vertelde zij mij dat deze, NIET pro spaans was, en dat er zelfs geregeld contact was tussen hem en Abdkrim of afgezanten.
een van de grootste verraders uit Temsaman was Boejewzan, hier hadden ze dan ook weinig goeds voor over.
deze verraders waren een grote doorn in het oog voor de imjahden, en men maakte er ook altijd korte metten mee als er een werd gepakt.

mn vraag aan jou is , heb je misschien iets (bron: ?) waaruit blijkt dat deze qadi qaddur toch pro spaans was.
dat zou ik dan graag aan de oudjes willen laten zien.

Tawmat,

Dit heb ik uit het boek van C.R. Pennell : Country with Government and Flag. Rebels in the Rf vertelt ook wat over hem.

Hij vond de Riffijnen te zwak om iets tegen een werledmacht te kunnen uitrichten. M. Abd el Krim heeft hem meerdere malen proberen over te halen om dan toch de strijd aan te gaan echter hij weigerde.


Inmiddels was Silvestre Temsamanland binnengetrokken. Hierop formeerde M. Abd el Krim een haraka. Vrijwel direct na de dood van zijn vader oktober 1920. Hij ging met een haraka van 300 man richting Timsamanland een plek die Aghir Ugirmen in het arabisch bekend als Jubb l-Qama. 

Er waren wel degelijk Temsamanis die mee wouden doen maar in beginsel werden ze door hem en anderen tegengehouden. Ze zeiden dat de Temsamanis wel zelf voor de verdediging van hun eigen land zouden zorgen.

Setsir



abrid

#37
Azul Uccen,
Ik heb wat meer info voor je opgezocht. Dit komt uit het boek:

Country with Government and Flag van R.C. Pennel

Mohamed Bu Qaddur
Spaans agent. Afkomstig uit Temsaman. Hij overtuigde veel shaiks van Temsmaan om naar het eiland Nkour te reizen en daar vrede met de Spanjaarden te sluiten. Nadat zij deze bezocht hadden werd er een pact afgesloten tussen 4 sub stammen van de Temsaman. De Spanjaarden mochten een militaire basis bouwen op hun grondgebied. Hij ontraadde tevens zijn stam om de Aith Saied te hulp te schieten. Op het moment dat er harakas werden gevormd om tegen de Spanjaarden te vechten waarschuwde hij de Spanjaarden middels een brief. Hierin schreef hij dat hij het gevoel had dat de Temsaman uit hun handen aan het glippen was. Er was geen controle meer binnen de stam en rebellie had toegeslagen. 

Ik hoop dat dit voldoende zegt over deze persoon.

Setisir


Rbaaz

Citaat van: Uchan op 27/10/2005 om 19:37:25

een van de grootste verraders uit Temsaman was Boejewzan, hier hadden ze dan ook weinig goeds voor over.
deze verraders waren een grote doorn in het oog voor de imjahden, en men maakte er ook altijd korte metten mee als er een werd gepakt.

mn vraag aan jou is , heb je misschien iets (bron: ?) waaruit blijkt dat deze qadi qaddur toch pro spaans was.
dat zou ik dan graag aan de oudjes willen laten zien.

Dit is wat de izan uit die tijd ons ook vertellen.

A ya Dhar ubarran, a ya ssus n yexsan
Ou zzay k igharren, ad zzay s  igharr zman
Yessek usepanyu ghar uliman
Yenna s zvûr d tamurt n temsaman!
Tamsaman ma thewn ac
Ma tghir ac d benne3man
Wallah 7uma ixerq  i bab ac
Am wini ye3dan!
Rami tewtid  rbûrqii tarnid ra d tixuzan,
  Ma igharri c d Uqarqac,  ma d Omar n Buyuzan,
Ma gharrent cek tebrighin i ybeyasen  s ifiran,
Am igharr ugharabu x we3rur n w aman
A ya Dhar ubarran, a ya ssus n yexsan
Dinni  yenhem rbûrqi, din idehcen iysan
Din ig yemmut rhakem, dinni ig ymmuh u tarejman
Rqebtan Uwarfa (pyarba) iharg d ghar temsaman,
Temsaman ma thewn a c, ma tghired dh Benne3man