interessante interview met een Amjahed (helaas in het arabisch)

Gestart door Mauri, 18/10/2005 om 19:13:23

Mauri

elhaj Mohend Allal Youllal (een amjahed die zowel aan de zijde van Mohamed Amezian vocht als aan de zijde van Abdelkrim)

Interview (helaas in het arabisch):

http://usuarios.lycos.es/chavezzz/inteview-with-amjahed.JPG

mocht die url het begeven:

http://members.lycos.nl/poblao/inteview-with-amjahed.JPG

een zeer interessante interview, voor de liefhebbers die het willen vertalen naar nederlands, want er staan interessante details in

abrid

ameziane

Citaat van: abrid op 19/10/2005 om 19:55:45
Mischien wat voor Amezian, die vertaling .
Misschien, ware het niet dat al de 2 links wegvallen...

Isefrawen

/

Mauri

Citaat van: ameziane op 20/10/2005 om 14:24:12
Misschien, ware het niet dat al de 2 links wegvallen...

Azul Ameziane

Wat bedoel je? die links werken nog steeds, als jij dat bedoelde.
ik heb express jpg bestanden van gemaakt zodat hij als een jpg opgeslagen kan worden. dus dan kan hem iedereen rustig nalazen op zijn/haar pc

ps: ik zal die site terug zoeken waar ik het vandaan haalde. het was een site van een bekende schrijver en tevens professor op suissi univesitetit van Rabat, hij is oorspronkelijk van Ait ulichek.

Anerzuf

Met OCR (Optical Character Recognition) software (ook spaghettischrift) kun je de tekst uit een afbeelding extracten. Deze software wordt vaak bij scanners meegeleverd.

ameziane

Citaat van: Mauri op 21/10/2005 om 20:24:39
Wat bedoel je? die links werken nog steeds, als jij dat bedoelde.
Bij mij dus niet...De tekst valt weg, zie het bericht van Jonas.

Mauri

Citaat van: ameziane
Bij mij dus niet...De tekst valt weg, zie het bericht van Jonas.
quote]

Azul

Dat is bij iedereen zo (want die foto is van grote size  997 x 5400 en Internet Explorder resize het automatisch naar een kleine size zodat het sneller oplaadt)
gewoon een paar tellen wachten en met de muis op de foto gaan staan en dan als het goed is verschijnt dit

1 klick er op en je ziet de foto in haar originele size.
voor diegene die firefox gebruikt, je krijgt een + teken te zien en daarop klicken.

@Lcf, je kan beter die foto weghalen, want telkens als je deze topic opent laadt er een 997 bij 5400 px aan jpg bestand.
ik denk dat de size te groot is om te verschijnen op dit forum daarom heb ik ook alleen urls geplaatst

Mauri

Ameziane, je kan het ook op je pc opslaan (het is een jpg bestand, dus een foto) en het later in paint openen. daar kun je het ook in de origenele size zien.

ik ben bezig die site terug te zoeken waar ik die artiekel vond.

Mauri

Bron: http://usuarios.lycos.es/najibelaoufi/_private/conversando_con_mi_abuelo.htm
dat artiekel stond in anwal  krant nummer 3 september 1987

afkomstig uit de site van Najib ElOuafi schrijver en volgens mij ook professor op souissi universiteit in Rabat. hij is Arifi uit Ait Ulichek.

http://usuarios.lycos.es/najibelaoufi/

Isefrawen

Met Firefox kan je inzoomen en dan krijg je de tekst van de "foto" wel te zien...

ameziane

Ik heb gemerkt dat het een zeer lang interview is, het is niet te doen.

Mauri

Citaat van: ameziane op 24/10/2005 om 14:52:54
Ik heb gemerkt dat het een zeer lang interview is, het is niet te doen.

ik vind hem zo een belangrijke interview, dat ik hem zelf maar ga vertalen van arabisch naar nederlands.  dus het is wel te doen. zelfs met mijn 5 jaar lagere school die ik in marokko gezeten heb.

Mauri

Citaat van: @lcf op 23/10/2005 om 00:00:42

Met Firefox kan je inzoomen en dan krijg je de tekst van de "foto" wel te zien...

dat heb je ook bij IE (zie die screenshot)

Ben3men

Dit is een kleine samenvatting:
deel 1

Hij is de Haj Mohend Allal Joelal die ouder is dan 100 jaar, maar geestelijk is hij nog gezond. Hij is mijn opa van mijn moeder (schreef de interviewer).  Hij heeft heel veel dingen in zijn leven meegemaakt zoals de dappere revoluties van Mohammed Amzian en Abdel Lkarim Alkhattabi. Zei ik meemaken? Hij heeft zelf aan deze revoluties gedaan.

Hij is opgegroeid in de bergen van Rif en nog steeds woont hij in het dorp Lesara in de beurt van Anwal. Hij was vaak in Titouan, waar zijn afstammelingen wonen.

Vraag: Opa, dit keer wil ik het met u hebben over andere zaken die betrekking hebben met Jihad. Het interview zal gepubliceerd worden in een nationaal krant die een mooie naam draagt namelijk Anwal.  Mag dat?
antwoord: tuurlijk, ik kan nog herinneren en praten over de gebeurtenissen in het verleden. Wij bejaarden bezetten alleen de herinneren aan het verleden. Ik vind het bovendien leuk om daarover te praten en vooral als je mijn antwoorden gaat publiceren. Ik heb nooit een krant gelezen, maar nu wil je zorgen dat ik daarin gelezen wordt.

Vraag: Heeft u nooit kunnen lezen en schrijven ?

antwoord: Het was toen niet mogelijk. Mensen werkten als boeren en het enige wat we konden leren was sommige versies van de Koran.

Vraag:   kunt u herinneren hoe oud u bent.?
antwoord: nee, we hadden destijds geen HALAMADANIA. Ik kan je wel vertellen dat ik ouder dan 100 jaar ben.

Vraag: door u leeftijd bent u ongetwijfeld een van de oudste mensen in ons land en u heeft heel veel meegemaakt. Kunt u ons meer daarover vertellen ?

antwoord: Over de gebeurtenissen in de wereld weet ik er weinig van.  We hadden geen kranten, radio of TV. Er waren weinige mensen die de wereld gebeurtenissen konden volgen. Ze vertelden ons over China, Rusland en Palestina. De naam die vaak werd gebruikt is Hitler. Men zegt dat hij de wereld wou veroveren.
In het binnenland was het Noorden bezette door Spanje en het Zuiden bezette door Frankrijk. Het enige wat ons bezig hield, was het volgen van het nieuws over de vijand. 

Vraag: Over Jihad gesproken, hoe bent u in aanraking gekomen met Jihad?
antwoord: Het eerst keer was in 1909, toen Chrif Mohammed Amzian mensen bij elkaar heeft gebracht om tegen de Spanjaard te vechten.
Vraag: Mag ik u onderbreken. Kunt u hem nog herinneren?
antwoord: Uiteraard. Zo’n mens vergeet je nooit. Hij was niet lang, niet klein en had een blanke gezicht met een kleine baardje.

Vraag: Was Mohammed Amzian een  intellectueel?
antwoord:   Hij kon de Koran wel lezen, maar hij snapt hem niet. Hij werkte eerst als een boer en vervolgens als een zakenman. Voor zijn revolutie, ging hij vaak naar Algerije voor handel.
Vraag: Waar komt hij precies vandaan?
antwoord:   Hij komt uit Zghenghen. Hij was echter een respectabel man. Hij was heel erg beliefd en beschaafde zelfs met zijn vijanden; de Spanjaarden. Hij was ook heel erg moedig en aarzelt niet om zijn geloof en land te verdedigen. Hij bleef zijn grond verdedigen totdat hij gesnuffelde is de strijd.  Hij was altijd voor ons en moedigde ons om ‘boe’jarouan’ te bestrijden.
Vraag: Wie zijn Boe’jarouan?
antwoord:   Dat is de naam die wij aan de Spanjaarden hebben gegeven. ‘Ijarouan’ zijn padden in het Tarifit. Wij noemen ze zo omdat ze padden opvreten net als vissen.  Ze dachten dat ze ons ook gaan op vreten. We vielen de Spanjaarden aan en kwamen weer terug. Dit was in het begin ons manier van Jihad.
Vraag:   U zei dat het in 1909 was?
antwoord:   Klopt. In die tijd marcheerde het Spaanse leger naar Rif en  hun soldaten waren overal te zien. De bezetter vertrok vanuit Mellila richting Nador via Beni Nsar.  Onderweg hebben ze gevochten tegen de locale bewoners. Soms zie je de Spanjaarden vertrekken en dan weer terugkomen.  Ze trekken zich terug vooral in de winter en komen in de zomer terug net als mieren. De oorlog tussen ons was kat en muis spel totdat ze Zghenghen bezetten in 1911. Zghenghen, zoals ik zei is de geboorteplaats van Chrif Mohammed Amzian. Sindsdien werd het verzet harder geworden.  Mohammed Amzian heeft toen zijn leger hergeorganiseerd en heeft verzet plaatsen gekozen tussen Iqerian en Ait sied en naast Kabdana. En daar bouwde Chrif Mohammed Amzian een moskee die er nog steeds is. In deze plaatsen tussen 1912 en 1913 vonden hevige oorlogen plaats. We hebben de Spanjaarden daar versloegen en trokken we richting Izhfan waar Chrif Mohammed Amzian in 1913 gesnuffeld is.

Vraag:   Wat is uw ervaring met de oorlog en welke wapen gebruikte u? 
antwoord: Ik gebruikte Kalabila (in het Tamazight) 4 en 5 en dat waren Spaanse wapen die ik gekocht heb voor 30 Doro. Zonder overdreven heb ik nooit gemist. Ik kon goed schieten. Zelfs Chrif Mohammed Amzian heeft tegen me gezegd dat ik goed kan schieten.