Hoofdmenu

Ihamoshan rijden geen auto!!!

Gestart door Chatt zie arif, 16/10/2005 om 15:43:44

Chatt zie arif

Aangezien ik momenteel werkloos ben verblijf ik af en toe in een coffeeshop.Niet om hash of weed te roken maar om koffie te drinken en te ouweh........ met de medemens.Pas geleden waren we aan het praten over autos en toen hoorde ik het magische woord IHAMOSHAN.Ik spitste mijn oren en luisterde wat er ging komen.Een of andere amazigh van in de twintig met zwaar brabants accent legde uit dat zijn IHAMOSHAN een ongeluk had gehad met zijn auto.Ik weet dat IHAMOSHAN een benaming is die werd gebruikt door imazighen van 2 of 3 generaties terug om hun vrouw te beduiden.Maar een twintiger die hier geboren is?

Een paar jaar terug precies hetzelfde,een biddende en niet rokende amazigh werd door iemand gevraagd of hij echt geen zonde had begaan de laatste tijd.De godvrezende amazigh antwoordt:Ik heb IHAMOSHAN man,ik bega geen zonde.De vragensteller weet dat hij een half jaar geleden getrouwd is en vraagt hoe heb je dat zo snel geflikt en hoe heten jouw IHAMOSHAN?Iedereen verwachtte een reactie maar de godvrezende hield zijn mond en ging weg zonder iets te zeggen.

Is dit normaal?

ameziane

Ik hoor ook de term 'i7anjiren' als een man het heeft over zijn vrouw. Blijkbaar schamen zulke mannen zich om 'mijn vrouw' te zeggen.

Het slaat in ieder geval nergens op.

Dora

nope..het woord ihamoshan zou zoiezo verboden moeten worden...

Dora

ik d8 dat jullie het over kinderen hadden ::)...snap er nu geen reet meer van

ameziane

Citaat van: L_L op 16/10/2005 om 16:09:12
Het woord 'i7amosjan' of 'i7enjiren' betekent kinderen. Maar er zijn mannen die die termen gebruiken om daarmee hun vrouw aan te duiden. Snappie?

Dora

Citaat van: ameziane op 16/10/2005 om 16:33:34
Het woord 'i7amosjan' of 'i7enjiren' betekent kinderen. Maar er zijn mannen die die termen gebruiken om daarmee hun vrouw aan te duiden. Snappie?

nooit van gehoord joh..is dat weer awaycher iets nigh??

ameziane

Citaat van: L_L op 16/10/2005 om 16:44:09
Citaat van: ameziane op 16/10/2005 om 16:33:34

nooit van gehoord joh..is dat weer awaycher iets nigh??
Nee, volgens mij gaat het door alle stammen heen. Maar het zijn over het algemeen de oudere mannen die zoiets doen. Zij zijn het die ook hebben bedacht dat een vrouw 30 meter achter hen moet lopen.

Dora

ow oke..wij noemen ze noch ihamocan noch ihenjan..maar goed

maar wel een belachelijk iets om je vrouw zo aan te duiden ja...

ken er trouwens een paar die hun vrouw niet bij naam roepen...weet niet of dat uit schaamte is of uit bekrompenheid..

Sa3ieD

Nog nooit van gehoord. Maarja zoals je zegt paar generaties terug.

Dobry Den

Heeft het niet te maken dat de man als voogd wordt gezien van de vrouw.

Dora

Citaat van: ! op 16/10/2005 om 17:02:36
Heeft het niet te maken dat de man als voogd wordt gezien van de vrouw.

denk je??..het was vroeger zo dat de man veel ouder kon zijn dan de vrouw..maar of dat er wat mee te maken heeft..weet het niet hoor...

Maysa

Heb hier niet eerder over gehoord, of heb er niet eerder bij stil gestaan.

Maar wel vreemd eigenlijk: Dat de man in het openbaar niet over "zijn vrouw" spreekt, maar de vrouw het wel heeft over haar man "Arjaz inou".
Of gebruikt de vrouw ook een ander woord om haar man aan te duiden?

Sa3ieD

Citaat van: Maysa op 16/10/2005 om 18:01:39

Maar wel vreemd eigenlijk: Dat de man in het openbaar niet over "zijn vrouw" spreekt, maar de vrouw het wel heeft over haar man "Arjaz inou".

Affaqar of Rhaj wordt ook vaak gebruikt.

En de mannen gebruiken ook vaak Tafeqart of Tammetut

Maysa

Citaat van: Sa3ieD op 16/10/2005 om 18:11:27
Citaat van: Maysa op 16/10/2005 om 18:01:39

Affaqar of Rhaj wordt ook vaak gebruikt.
En de mannen gebruiken ook vaak Tafeqart of Tammetut

klopt, dan hebben we het wel weer over de "oude generatie".
Ik hoor de vrouwen tegenwoordig niet over  rhaj en affaqar praten, die hebben het over arjaz inou. Mannen daarentegen gebruiken woorden als ihamoshan nog wel.

Hadou

Ja wel wordt inderdaad soms op die manier aangeduid.
add cawax ihamoucen ( al houcima) Ik raad pleeg mijn kinderen ( mijn vrouw) ..
of >> addcawax thadath : ik raad pleeg het huis.
Nooit !! ik overleg eerst met mijn vrouw..