Foto er-Raisuni

Gestart door abrid, 14/10/2005 om 16:41:04

Mauri

Citaat van: abrid op 15/10/2005 om 19:52:51

Terwijl je ook mensne had die voor eigenbelang gingen. Want toen den Irifiën zijn huis veroverd hadden vonden ze er veel geld. Spaanse pesetas. Dit werd als bewijs tegen er-Raisuni gebruikt en wat zou bewijzen dat hij werd omgekocht.

Sterker nog die dikzak was gewoon dirrect betrokken bij gevechten aan de zijde van spanjaarden en dat staat zelfs in spaanse doccumenten vermeld. (daarom schreef ik eerder, dat er waren 2 periodes van raisuni, zijn laatste periode colaboreerde hij met spanjaarden en daarom heeft abdelkrim hem opgepakt, en normaal verdiende hij meteen een kogel. want hij was letterlijk een verrader ook al vocht hij eerder tegen spanjaarden, het gaat om: zijn periode voor dat hij opgepakt werd door abdelkrim, werkte hij samen met de spanjaarden en vocht aan hun zijde.

maar informatie zonder referentie's is halve werk, dus bijdeze. ik plaats in mijn volgende bericht mijn referentie's en hopelijk zal dat de ogen openen van sommige die van een arabische ajebri verrader een soort alternatief leider willen maken.

Dobry Den

Citaat van: abrid op 15/10/2005 om 19:52:51
Mauri probeert te zeggen dat als je iemand moet ophemelen begin dan bij de Irifiën en die hadden Mohamed Amezyan n Aith Bu Ifrur en Mohamed n Abd el Krim.

Zijn boodschap was wel duidelijk. De aanleiding des te minder.

Dobry Den

Citaat van: Mauri op 15/10/2005 om 20:18:59
juist a thawmat Abrid! en vooral omdat hij "de meer status" meer toeigende aan raisuni als reden ondat hij vooe abdelkrim bestond. Dus waarom niet iemand die tussen ons is en echte amjahed.

Refereer je soms naar dit bericht van Izwan:

Citaat van: Izwan op 14/10/2005 om 22:57:46
Wergeet niet dat hij meer status had dan Abdel Karim. Hij is eerder begonnen met verzet en veel dingen voor elkaar had kunnen bereiken.

Zo ja, dan hebben jullie twee elkaar verdiend hahahaha

Mauri

#63
Beste >> !

ik schreef over raisuni dat hij een colaborateur  was, omdat het bijna overal zo vermeld wordt. (ook in sommige marokkaanse letteratuur waaronder: majalat al amal)

maar dat even terzijde, hier zijn mijn referenties:


"El siguiente paso de Abd el Krim, fue extender su poder. En 1923 su objetivo fue la Gomara, al Oeste del Rif, donde su poder llego a ser absoluto, no tuvo la misma intensidad en el Yebala al sur de Tetuan y que estaba gobernada por otro déspota: El Raisuli, figura de gran prestigio entre los indígenas y que en ese momento cooperaba con España, (Silvestre le propuso en su día para Jalifa).

Nederlandse vertaling  van de vetgedrukte tekst:
"El Raisuli een grote figuur die veel aanzien genoot onder jbara, En die op dat moment samenwerkte met spanje (dus toen abdelkrim in 1923 in het westelijke rif vocht) " <Siverstre>

bron: http://usuarios.lycos.es/Belfegor/posanual.htm

----------------------

"Abd al-Karim captured Raisuli, who had been fighting alongside the Spanish. Raisuli died soon afterward in captivity."

Bron: http://www.aol.bartleby.com/67/2418.html

--------------------

Biografie van elraisuli op biografiasyvidas.com:

"Ahmad ibn Muhammad al-Raysuni; 1875-1925) Caudillo marroquí, descendiente del Profeta, n. en Zinat. Se hizo internacionalmente famoso por el secuestro del corresponsal en Tánger del London Times, Walter Harris, del ciudadano norteamericano Ion Perdicarus (1904) y del coronel de la guardia del sultán, sir Harry Maclean (1907). Exigió enormes rescates por sus víctimas. En 1920 se unió al movimiento rebelde de Abd-el-Krim; pero luego rompió con él y se sometió a España, a la que facilitó la ocupación de Arcila y Larache."

Nederlandse vertaling  van de vetgedrukte tekst:
"..in 1920 voegde hij zich bij het verzet van abdelkrim, maar snel daarna verliet hij het verzet en voegde zich aan de zijde van spanje, en dat vergemakkelijkte de bezetting van Asila en Larache"

bron: http://www.biografiasyvidas.com/biografia/r/raisuli.htm

abrid

Ik denk dat het nu wel duidelijk is wat voor iemand hij politiek gezien was.

Badis

Citaat van: abrid op 16/10/2005 om 20:24:58
Ik denk dat het nu wel duidelijk is wat voor iemand hij politiek gezien was.

Dit schrijft Sebastian Balfour in zijn boek Deadly Embrace: Morocco and the Road to the Spanish Civil War.


On 24 January 1925 Abdel Krim’s men besieged Raisuni’s headquarters. With misplaced confidence, the ailing leader had declared to his supporters a few days earlier in reference to his holy place ‘ heaven was far from the barking of dogs’ . Once the siege began he sent a message to the Spanish asking them to stop bombing the area because some of the bombs were hitting his headquarters. Instead, he requested a daily air campaign with ‘ bombs, gases and poisons’  against those tribes nearby who had passed over to Abdel Krim’s army. The following day Raisuni was captured by the local commander of the Rifian army and taken in a box carried by sixteen men on a long, seven-day journey to the Rifian headquarters in Ajdir. He died there in captivity in April. With his capture and death western indigenous resistance to Abdel Krim faded away and the Spaniards lost their last important, though utterly unreliable, ally. Abdel Krim’s forces, on the other hand, gained in strength from the large amounts of money and arms accumulated by Raisuni that fell into their hands.

Izwan

#66
Beste Mauri. Het is me niet duidelijk waarom je denkt dat ik Reisoeli ophef boven Abdel Karim en Mohamed Amezian. Blijkbaar kijk ik anders naar Rif geschiedenis dan jij. Ik zie het als volgende:
Djbala is een grootste iriffijen groep. Sinds de val van Almowahidin 1269 moesten Djbala continu hun steden ( Titawin, Ceuta, Kasr al Saghir, Asila, Kasr al Kabir, Tanger, 3raich....) tegen vreemdelingen verdedigen. Eind resultaat is dat hun steden in de handen van vreemdelingen zijn terecht gekomen. Djbala moesten naar de bergen vluchten. Sindsdien hebben ze naam Djbala gekregen (Inwoners van bergen). Ze hebben hun verzet buiten de steden voortgezet. Van tijd tot tijd vallen ze de steden aan. Zo hebben de indringers tegengehouden om Arif binnen te dringen.
De andalusiers hebben op hun beurt Djbala misbruikt. Ze hebben hun grond gepikt (Titawin, grens Ceuta, grens Kasr Saghir en grens Tanger). Veel andalusiers noemden zich Schrif om de volgende reden: Marokko met uitzondering van Imarat Nkoer (Omgeving ALhoceima en Nador) waren Schijten (Idrisen dynastie). Ze geloofde in terugkomst van Mahdi. Inbo Taomart, de stichter van Almowahidin noemt zich Mahdi en het is hem gelukt om een beweging te stichten die groot Islamitische rijk geworden. Toen dit rijk viel begonnen mensen te denken dat de echte Mahdi nog niet gekomen is, want het Mahdi rijk zal niet uit elkaar vallen. Men begon te geloven dat de echte Mahdi moet nog komen, maar dit keer moet hij een Schrif zijn (Nakomeling van Fatima, dochter van Profeet, Idrisiden). Sommige Andalusiers heeft misbruik hiervan gemaakt. Zij noemden zich Schrif om aanhangers van Imazighen te krijgen om hun strijd tegen de Christenen voort te zetten. Het is een begrijpelijke reactie, ze hebben een dramatische ervaring met Christenen achter de rug. De wraak gevoelens waren sterk bij deze groep en de angst dat ze hun tot Marokko zullen volgen was reaal.
Djbala hebben zich bij deze groep aangesloten, omdat hun steden waren de doelwit van Christenen (1415 viel Ceuta in handen van Portugezen. Djbala en andalusiers wisten vier en half eeuw zich te verzetten tot hun laatste nederlaag in Titawin 1859/1860. Deze nederlaag was de nederlaag van de hele rif gebied. Vanaf die tijd moest Sultan akkoorden met Christenen tekenen om zichzelf en zijn bevolking te verzwakken. Een van die verdragen is dat Iriffijen (vanaf Tanger tot Malwiya) verboden te varen zonder een speciale vergunning. Er varen toen dagelijkse twee oorlog scheppen langs de Arif kust. Ze arresteren, vermoorden iedereen die aan de kust zonder vergunning is. Ze bombarderen de steden en de dorpen langs de kust. Het verzet werd niet erkend als (Jihad). Sultan straf elke verzet tegen de Christenen. De inkomen bron van Iriffijen langs de kust is vervallen. Veel iriffijen werden gedrongen om via criminaliteit activiteiten (Smokkelen, Roof…enz) aan hun inkomen te komen. Reacties van Sultan en Christen was heftig. In deze periode zijn veel steden/ dorpen/havens langs de Kust van Arif verdwijnen.
De stammen voelen zich verraden door Sultan. Zij kwamen tegen hen in opstand.
Marokko kwam in de handen van buitenlandse bedrijven en Marokkaanse maffia. Niemand had wat te zeggen in Marokko alleen gewapend stammen en groepen die in dienst zijn van buitenlandse bedrijven of een Marokkaanse crimineel. Zo hebben de Duitsers de broer (Havid) van Sultan Adbel Aziz gefinancierd en bewapend om de macht van zijn broer af te pakken 1908….enz

Terug Naar Reisoeli. Zijn voorouders zouden uit Andalus zijn gekomen.
Opvallend is dat sommige Aith Wayagher beweren dat Reisoeli (voorvaders van de bekende Reisoeli) naar Zawija Sidi 3isa  in Aith Wajagher gekomen. Later is hij vertrokken.
Er zijn nog steeds mondeling verhalen hier over. Hoe dat precies zit weet ik niet meer.
Andere kant had ik gelezen dat Spanjaarden in de jaren twintig de dierbare familie van Reisoeli gevangen en meegenomen naar Titawin. Zo hebben ze hem  gedwongen mee te werken en zich niet aan Abel Karim zou sluiten. Om te voorkomen dat hij ze wederom gaat verraden, mochten de familie Reisoeli niet uit Titawin.  Reisoeli zelf woonde in  Asila en of Tazoroet.  (dit verhaal is waarschijnlijk terug te vinden in de boek Amire Rif).
Die zou de reden zijn  dat op dit moment veel familie van Reisoeli in Titawin zijn.

Djbala en Reisoeli.
Djbala waren hun steden bezit Ceuta, 3rayach, Tanger. Ze hadden generaties lang tegen de Christen gevochten. Hun strijd wordt vaak geleid door Shoerfa. Iedere keer dat Reisoeli met Spanjaarden samen werkt kwamen Djbala in opstand tegen hem. Reisoeli was genadeloos. Hij verbrandt hun ogen, hij dwong ze de hele dag zijn paleizen te bouwen en als ze zwak worden, worden ze vermoord. Over zijn paleis in Asila zijn veel mondelinge verhalen over wat Reisoeli daar heeft gespookt. Hij had daar een massa graaf.

Adbel Karim en Reisoeli.
Abdel Karim had alle medewerking van Djbala gekregen om Reisoeli te arresteren. Reisoeli wil dat Abdel Karim hem moest vermoorden. Zo heeft hij in eerste instantie geweigerd om te eten. Abdel Karim had opdracht aan zijn bewaker gegeven om hem met dwang te laten eten. Reisoeli was oud en ziek. Tijdens de vlucht van Abdel Karim uit Ajdir is Reisoeli dood gegaan en begraven in Tamasint (begraafplaats van I3zouzen).

Abdel Karim en het verhaal Mehdi.
Nadat Abdel Karim Spanjaarden verslagen begonnen verhalen dat hij Mehdi is. Om Mehdi te zijn moet hij Shrif zijn. In die tijd zijn verhalen verspreid dat Abdel Karim Schrif zou zijn en in aanmerking kan komen dat hij echt kunnen zijn. Wie deze verhalen heeft verspreid was het onduidelijk. Europeanen waren bang dat hij status van Mahdi krijgt en dat de aanhang van de hele Islamitische bevolking zou krijgen. Ze beschuldigen hem toen dat hij een bedrieger is omdat hij geen Shrif is terwijl veel van zijn aanhang denken dat Shrif is.
Bij Aith wajagher (in zijn tijd) werd Mohamed Abdel Karim, Si Moeh genoemd. Si=geleerde. Moeh= Mohamed. Dus geen Shrif.

P.S. ik had eerder gemeld dat Reisoeli ruim 20 jaar gevochten heeft. Deze man dient in fase's gezien te worden.
Zijn aanhang die voor het verzet gingen zijn niet voor niets gestorven. Persoonlijk vind ik los van Reisoeli dat ze erkening van Iriffijen verdient hebben. 




Izwan

Citaat van: ! op 15/10/2005 om 20:34:53
Citaat van: Mauri op 15/10/2005 om 20:18:59
juist a thawmat Abrid! en vooral omdat hij "de meer status" meer toeigende aan raisuni als reden ondat hij vooe abdelkrim bestond. Dus waarom niet iemand die tussen ons is en echte amjahed.

Refereer je soms naar dit bericht van Izwan:

Citaat van: Izwan op 14/10/2005 om 22:57:46
Wergeet niet dat hij meer status had dan Abdel Karim. Hij is eerder begonnen met verzet en veel dingen voor elkaar had kunnen bereiken.

Zo ja, dan hebben jullie twee elkaar verdiend hahahaha
Ten eerst sorry van mijn uitbarsting.
Ik kijk het vanuit zijn positie. Iemand die zo lang ervaring heeft,  zo veel meegemaakt heeft, zo oud is, zo egiostische is....enz, zal het niet van zelfsprekend om bij iemand aan te sluiten die een paar jaren met strijd begonnen is. 

abrid

Citaat van: Badis op 16/10/2005 om 23:33:41
Citaat van: abrid op 16/10/2005 om 20:24:58
Ik denk dat het nu wel duidelijk is wat voor iemand hij politiek gezien was.

Dit schrijft Sebastian Balfour in zijn boek Deadly Embrace: Morocco and the Road to the Spanish Civil War.


On 24 January 1925 Abdel Krim’s men besieged Raisuni’s headquarters. With misplaced confidence, the ailing leader had declared to his supporters a few days earlier in reference to his holy place ‘ heaven was far from the barking of dogs’ . Once the siege began he sent a message to the Spanish asking them to stop bombing the area because some of the bombs were hitting his headquarters. Instead, he requested a daily air campaign with ‘ bombs, gases and poisons’  against those tribes nearby who had passed over to Abdel Krim’s army. The following day Raisuni was captured by the local commander of the Rifian army and taken in a box carried by sixteen men on a long, seven-day journey to the Rifian headquarters in Ajdir. He died there in captivity in April. With his capture and death western indigenous resistance to Abdel Krim faded away and the Spaniards lost their last important, though utterly unreliable, ally. Abdel Krim’s forces, on the other hand, gained in strength from the large amounts of money and arms accumulated by Raisuni that fell into their hands.


Dit stuk bevestigd de eerder gedane uitlatingen jegens er-Raisuni.

abrid

Citaat van: Izwan op 17/10/2005 om 02:15:45
Citaat van: ! op 15/10/2005 om 20:34:53
Citaat van: Mauri op 15/10/2005 om 20:18:59
juist a thawmat Abrid! en vooral omdat hij "de meer status" meer toeigende aan raisuni als reden ondat hij vooe abdelkrim bestond. Dus waarom niet iemand die tussen ons is en echte amjahed.

Refereer je soms naar dit bericht van Izwan:

Citaat van: Izwan op 14/10/2005 om 22:57:46
Wergeet niet dat hij meer status had dan Abdel Karim. Hij is eerder begonnen met verzet en veel dingen voor elkaar had kunnen bereiken.

Zo ja, dan hebben jullie twee elkaar verdiend hahahaha
Ten eerst sorry van mijn uitbarsting.
Ik kijk het vanuit zijn positie. Iemand die zo lang ervaring heeft,  zo veel meegemaakt heeft, zo oud is, zo egiostische is....enz, zal het niet van zelfsprekend om bij iemand aan te sluiten die een paar jaren met strijd begonnen is. 

Ik denk ook dat dat de drijfveer was voor er-Raisuni om zich niet bij hem aan te sluiten. Meer afgunst.

MBTiza

Citaat van: Izwan op 17/10/2005 om 00:48:32
Beste Mauri. Het is me niet duidelijk waarom je denkt dat ik Reisoeli ophef boven Abdel Karim en Mohamed Amezian. Blijkbaar kijk ik anders naar Rif geschiedenis dan jij. Ik zie het als volgende:
Djbala is de grootste stam van Rif. Sinds de val van Almowahidin 1269 moesten Djbala continu hun steden ( Titawin, Ceuta, Kasr al Saghir, Asila, Kasr al Kabir, Tanger, 3raich.) tegen vreemdelingen verdedigen. Eind resultaat is dat hun steden in de handen van vreemdelingen zijn terecht gekomen. Djbala moesten naar de bergen vluchten. Sindsdien hebben ze naam Djbala gekregen (Inwoners van bergen). Ze hebben hun verzet buiten de steden voortgezet. Van tijd tot tijd vallen ze de steden aan. Zo hebben de indringers tegengehouden om Arif binnen te dringen.
De andalusiers hebben op hun beurt Djbala misbruikt. Ze hebben hun grond gepikt (Titawin, grens Ceuta, grens Kasr Saghir en grens Tanger). Veel andalusiers noemden zich Schrif om de volgende reden: Marokko met uitzondering van Imarat Nkoer (Omgeving ALhoceima en Nador) waren Schijten (Idrisen dynastie). Ze geloofde in terugkomst van Mahdi. Inbo Taomart, de stichter van Almowahidin noemt zich Mahdi en het is hem gelukt om een beweging te stichten die groot Islamitische rijk geworden. Toen dit rijk viel begonnen mensen te denken dat de echte Mahdi nog niet gekomen is, want het Mahdi rijk zal niet uit elkaar vallen. Men begon te geloven dat de echte Mahdi moet nog komen, maar dit keer moet hij een Schrif zijn (Nakomeling van Fatima, dochter van Profeet, Idrisiden). Sommige Andalusiers heeft misbruik hiervan gemaakt. Zij noemden zich Schrif om aanhangers van Imazighen te krijgen om hun strijd tegen de Christenen voort te zetten. Het is een begrijpelijke reactie, ze hebben een dramatische ervaring met Christenen achter de rug. De wraak gevoelens waren sterk bij deze groep en de angst dat ze hun tot Marokko zullen volgen was reaal.
Djbala hebben zich bij deze groep aangesloten, omdat hun steden waren de doelwit van Christenen (1415 viel Ceuta in handen van Portugezen. Djbala en andalusiers wisten vier en half eeuw zich te verzetten tot hun laatste nederlaag in Titawin 1859/1860. Deze nederlaag was de nederlaag van de hele rif gebied. Vanaf die tijd moest Sultan akkoorden met Christenen tekenen om zichzelf en zijn bevolking te verzwakken. Een van die verdragen is dat Iriffijen (vanaf Tanger tot Malwiya) verboden te varen zonder een speciale vergunning. Er varen toen dagelijkse twee oorlog scheppen langs de Arif kust. Ze arresteren, vermoorden iedereen die aan de kust zonder vergunning is. Ze bombarderen de steden en de dorpen langs de kust. Het verzet werd niet erkend als (Jihad). Sultan straf elke verzet tegen de Christenen. De inkomen bron van Iriffijen langs de kust is vervallen. Veel iriffijen werden gedrongen om via criminaliteit activiteiten (Smokkelen, Roof…enz) aan hun inkomen te komen. Reacties van Sultan en Christen was heftig. In deze periode zijn veel steden/ dorpen/havens langs de Kust van Arif verdwijnen.
De stammen voelen zich verraden door Sultan. Zij kwamen tegen hen in opstand.
Marokko kwam in de handen van buitenlandse bedrijven en Marokkaanse maffia. Niemand had wat te zeggen in Marokko alleen gewapend stammen en groepen die in dienst zijn van buitenlandse bedrijven of een Marokkaanse crimineel. Zo hebben de Duitsers de broer (Havid) van Sultan Adbel Aziz gefinancierd en bewapend om de macht van zijn broer af te pakken 1908….enz

Terug Naar Reisoeli. Zijn voorouders zouden uit Andalus zijn gekomen.
Opvallend is dat sommige Aith Wayagher beweren dat Reisoeli (voorvaders van de bekende Reisoeli) naar Zawija Sidi 3isa  in Aith Wajagher gekomen. Later is hij vertrokken.
Er zijn nog steeds mondeling verhalen hier over. Hoe dat precies zit weet ik niet meer.
Andere kant had ik gelezen dat Spanjaarden in de jaren twintig de dierbare familie van Reisoeli gevangen en meegenomen naar Titawin. Zo hebben ze hem  gedwongen mee te werken en zich niet aan Abel Karim zou sluiten. Om te voorkomen dat hij ze wederom gaat verraden, mochten de familie Reisoeli niet uit Titawin.  Reisoeli zelf woonde in  Asila en of Tazoroet.  (dit verhaal is waarschijnlijk terug te vinden in de boek Amire Rif).
Die zou de reden zijn  dat op dit moment veel familie van Reisoeli in Titawin zijn.

Djbala en Reisoeli.
Djbala waren hun steden bezit Ceuta, 3rayach, Tanger. Ze hadden generaties lang tegen de Christen gevochten. Hun strijd wordt vaak geleid door Shoerfa. Iedere keer dat Reisoeli met Spanjaarden samen werkt kwamen Djbala in opstand tegen hem. Reisoeli was genadeloos. Hij verbrandt hun ogen, hij dwong ze de hele dag zijn paleizen te bouwen en als ze zwak worden, worden ze vermoord. Over zijn paleis in Asila zijn veel mondelinge verhalen over wat Reisoeli daar heeft gespookt. Hij had daar een massa graaf.

Adbel Karim en Reisoeli.
Abdel Karim had alle medewerking van Djbala gekregen om Reisoeli te arresteren. Reisoeli wil dat Abdel Karim hem moest vermoorden. Zo heeft hij in eerste instantie geweigerd om te eten. Abdel Karim had opdracht aan zijn bewaker gegeven om hem met dwang te laten eten. Reisoeli was oud en ziek. Tijdens de vlucht van Abdel Karim uit Ajdir is Reisoeli dood gegaan en begraven in Tamasint (begraafplaats van I3zouzen).

Abdel Karim en het verhaal Mehdi.
Nadat Abdel Karim Spanjaarden verslagen begonnen verhalen dat hij Mehdi is. Om Mehdi te zijn moet hij Shrif zijn. In die tijd zijn verhalen verspreid dat Abdel Karim Schrif zou zijn en in aanmerking kan komen dat hij echt kunnen zijn. Wie deze verhalen heeft verspreid was het onduidelijk. Europeanen waren bang dat hij status van Mahdi krijgt en dat de aanhang van de hele Islamitische bevolking zou krijgen. Ze beschuldigen hem toen dat hij een bedrieger is omdat hij geen Shrif is terwijl veel van zijn aanhang denken dat Shrif is.
Bij Aith wajagher (in zijn tijd) werd Mohamed Abdel Karim, Si Moeh genoemd. Si=geleerde. Moeh= Mohamed. Dus geen Shrif.

P.S. ik had eerder gemeld dat Reisoeli ruim 20 jaar gevochten heeft. Deze man dient in fase's gezien te worden.
Zijn aanhang die voor het verzet gingen zijn niet voor niets gestorven. Persoonlijk vind ik los van Reisoeli dat ze erkening van Iriffijen verdient hebben. 





Uit je duim gezogen ma?

Citeer

Djbala is de grootste stam van Rif


HAHAHAHAHA....De grootste stammen van het Noorden zijn de Aith Wayagher, Ikerghiyen en Aitz Iznassen van Berkane.





Izwan

Citaat van: Verweggistaan
Uit je duim gezogen ma?

quote]

Djbala is de grootste stam van Rif


HAHAHAHAHA....De grootste stammen van het Noorden zijn de Aith Wayagher, Ikerghiyen en Aitz Iznassen van Berkane.





Citeer
Vergeef me a mami. Ik ben oud en vergeetachtig. Djbala is geen stam (dat had ik vergeten), maar een bijnaam van Imazighen die in Noord/West Marokko wonen. Hun echt stamnaam was 3mara die stamt van Massamida. Dat geldt voor de hele Noord Marokko (en andere plekken in Tamazgha), met uitzondering van aantal stammen die asiel hebben gekregen en zich gemengd met oorspronkelijke stam. Vertel me a mami, hoe de vork in de steel zit als ik het verkeerd zie?
Wat betreft de groot stammen van Arif zie ik het anders dan jij.
Is het je niet opgevallen dat er meer steden zijn (en altijd is zo geweest)  op gebied van zogenaamde Djbala dan de gebieden van de stammen die jij noemt?
Wil je beweren dat de gebieden van de stammen die jij noemde meer bevolkt zijn of zijn geweest dan het gebied van Djbala?

P.S. Sommige Iriffijen denken dat Djbala Arabieren zijn omdat ze Darija spreken. Ze vergeten dat die Djbala andere Amazigh traditie hebben bewaard die bij Iriffijen aan het verdwijn is.
We vergeten dat verarabiseerde Imazighen onze zullen versterken als wij hun erkennen en helpen tot hun werkelijke identiteit brengen. Helaas, dat wij bewust en onbewust een drempel voor deze groep Imazighen creëren .

abrid

Azul Izwan,

Wat zijn de Gomara en Senhadja Srir in dit geheel? Heb zelf weinig kennis van de westelijke Rif vandaar mijn vraag.

Tqadac

MBTiza

Citaat van: Izwan op 18/10/2005 om 09:55:02
Citaat van: Verweggistaan
Uit je duim gezogen ma?

quote]

Djbala is de grootste stam van Rif


HAHAHAHAHA....De grootste stammen van het Noorden zijn de Aith Wayagher, Ikerghiyen en Aitz Iznassen van Berkane.





Citeer
Vergeef me a mami. Ik ben oud en vergeetachtig. Djbala is geen stam (dat had ik vergeten), maar een bijnaam van Imazighen die in Noord/West Marokko wonen. Hun echt stamnaam was 3mara die stamt van Massamida. Dat geldt voor de hele Noord Marokko (en andere plekken in Tamazgha), met uitzondering van aantal stammen die asiel hebben gekregen en zich gemengd met oorspronkelijke stam. Vertel me a mami, hoe de vork in de steel zit als ik het verkeerd zie?
Wat betreft de groot stammen van Arif zie ik het anders dan jij.
Is het je niet opgevallen dat er meer steden zijn (en altijd is zo geweest)  op gebied van zogenaamde Djbala dan de gebieden van de stammen die jij noemt?
Wil je beweren dat de gebieden van de stammen die jij noemde meer bevolkt zijn of zijn geweest dan het gebied van Djbala?

P.S. Sommige Iriffijen denken dat Djbala Arabieren zijn omdat ze Darija spreken. Ze vergeten dat die Djbala andere Amazigh traditie hebben bewaard die bij Iriffijen aan het verdwijn is.
We vergeten dat verarabiseerde Imazighen onze zullen versterken als wij hun erkennen en helpen tot hun werkelijke identiteit brengen. Helaas, dat wij bewust en onbewust een drempel voor deze groep Imazighen creëren .


De ghmara zijn niet een stam, maar bestaan uit verschilldende stammen, stuk of 9 stammen (Beni Smih, Beni Rzin, Beni Geurir etc.) en dan nog zijn ze niet groter dan de stammen die ik eerder noemde. Het gebied van Jbala, Ghomara en Sinhaja Srir is inderdaad dichterbevolkt maar er zitten daar ontzettend veel stammen in vergelijking met centraal en het oosten van Arif.

Sommige Ghomara spreken nog steeds hun eigen taal die verschilt van het Tarifiet en Tasinhadjiet (Sinhaja srir).

David Hart schrijft in zijn boek 'The Aith Waygher fo the Mor. Rif' dat de Aith Wayagher de grootste stam van Noorderlijk Marokko zijn en dat de bevolkingsdichtheid in Temsamane en Wayagherland het hoogste is in platteland van Noord-Afrika, alleen in Kabylie heeft men een hogere bevolkingsdichtheid.

Vergeet niet dat met een groeicijfer van 2.9% - 3.5% (gemiddelde in Marokko) de Aith Wayagher nu uit 320.000-420.000 mensen bestaat, de Aith Touzine, Ighzinnayen en Temsamane op ongeveer de helft uitgegaan van 1956 met een aantal van respectievelijk 76.000, ong. 40.000 voor de overige stammen.


Zie http://www.rifnet.nl/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=5 de stammen hiero daar zit geen enkele Jbala stam tussen (afgezien van Beni Zerwal).

Mauri

Citaat van: Izwan op 18/10/2005 om 09:55:02

Vergeef me a mami. Ik ben oud en vergeetachtig. Djbala is geen stam (dat had ik vergeten), maar een bijnaam van Imazighen die in Noord/West Marokko wonen. Hun echt stamnaam was 3mara die stamt van Massamida.

je bedoeld zeker ghommara? ghommara zijn geen jbala, ghommara dat is de omgeving van wed law e accawen, jbala is meer bni 3rous, ect.. omgeving tetouan, laarache, lekser lekbir.


Citaat van: Izwan op 18/10/2005 om 09:55:02
P.S. Sommige Iriffijen denken dat Djbala Arabieren zijn omdat ze Darija spreken. Ze vergeten dat die Djbala andere Amazigh traditie hebben bewaard die bij Iriffijen aan het verdwijn is.
We vergeten dat verarabiseerde Imazighen onze zullen versterken als wij hun erkennen en helpen tot hun werkelijke identiteit brengen. Helaas, dat wij bewust en onbewust een drempel voor deze groep Imazighen creëren .

hahahaha erkennen?? waar heb je het over? denk je nu dar jbala op erkenning zitten te wachten?
jbala zijn geen ghommara. jbala voelen zich arabieren en praten arabisch en sterker nog ze hebben een bloed hekel aan berbers! Dit is een feit! wakker worden vriend!!
de enige die wel amazigh afkomst hebben dat zijn ghommara (geen jbala) en ze wonen omgeving ccawen en wed law, en ze zijn bijn voor 98% gearabiseerd.

izwan ik denk dat jij een probleem met je zelf hebt, je weet niet eens wat je aan het intypen bent man!

ik vond het al vreemd dat jij raisouli de grootste colaborateur die het noorden gekend heeft als idool hebt, en nu zit je hier onzin aan het vertellen, want je haalt 2 regios door elkaar: ghommara regio is niet jbala regio! en jbala

sorry voor deze bewoording, maar jij kraamt hier echt onzin. en mocht je wat ergens gelezen hebben, plaats hier even een link naar.


als je mij om een mening vraagt dan hoop ik niet dat jbala imazighen afkomst hebben, anders moet je eens achterkomen wat voor slechte gewoontes ze hadden  en dat werd door de spanjaarden naar voren gebracht en volgens mij ook door meerder schrijvers. en qua mentaliteit en gewoontes leken we helemaal niet op elkaar.

Beste izwan: de enige amazightaligen in het Noorden vanaf Tanger t/m Nador dat zijn irifiyan!